Käytöstä poistetut autonrenkaat saavat uuden elämän asfaltin raaka-aineena

Suomeen rakennetaan lokakuussa koetieosuus, joka pinnoitetaan autonrenkaiden kumia sisältävällä RMB-asfaltilla (Rubber Modified Bitumen). Käyttämällä rengaskumia bitumin lisäaineena asfaltin kylmäkestävyys paranee, asfaltin halkeamat vähenevät, väsymiskestävyys paranee ja tien melutaso on alhaisempi.

Autonrenkaiden kumia sisältävän RMB-asfaltin elinkaaren aikana on mahdollista saavuttaa jopa 30 – 40 prosentin kustannussäästöt siitä huolimatta, että rakennuskustannukset ovat noin 10 prosenttia kalliimmat verrattuna perinteisillä menetelmillä valmistettuun asfalttiin.

RMB-asfalttia voidaan valmistaa Suomessa käytössä olevilla asfalttiasemilla ilman erillisiä lisälaitteita. Kierrätysrenkaiden hyödyntäminen asfaltin sideaineena on merkittävä edistysaskel myös kiertotalouden näkökulmasta. Kumijauhe on erittäin pitkälle viety uusiomateriaali ja korvaa öljypohjaisia bitumimassoja.

Ruotsissa on tehty jo noin 3 500 tiekilometriä RMB-asfalttia viimeisen 10 vuoden aikana. Muualla maailmassa kumia on käytetty osana asfaltin sideainetta yli 40 vuoden ajan. Ruotsin kokemukset osoittavat, että RMB-asfaltilla voidaan Suomessa parantaa tiestön tilaa ja kehittää uusia rakenteellisia ratkaisuja kestävään tienpitoon. RMB asfaltti soveltuu käytettäväksi Suomessa nopeallakin aikataululla.

Autonrengasmateriaalia RMB-asfalttia sisältävä koetieosuus valmistuu kantatie 67 Alajärvelle.

Laatuinsinöörit Oy, Hannu Aurinko, puh. 0400 333 400;
Suomen Rengaskierrätys Oy, Risto Tuominen, puh. 040 717 7200;
Kuusakoski Oy, Risto Pohjanpalo, puh. 020 781 7304

Kuusakoski Oy
Metsänneidonkuja 12, Kvintti-rakennus, 4. krs

Asiakaspalvelu 0800 30880 (8-16)https://www.kuusakoski.com/fi/finland

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Kuusakoski Oy

Uusi kierrätysteknologia erottelee kuparin ja niobi-titaanin suprajohtavista langoista25.1.2018 13:25:33 EET | Tiedote

Kuusakoski Oy on kehittänyt uuden kierrätysteknologian, jolla voidaan erotella magneettikuvauslaitteiden sisältämät elektrolyyttikuparit sekä hiusta ohuemmat niobi-titaaniseosjohtimet. Innovaatiolle on juuri nyt käyttöä, sillä terveydenhoidossa hyödynnetään enenevässä määrin magneettikuvausta, ja sairaalat vaihtavat vanhoja laitteitaan uusiin tehokkaampiin kuvantamislaitteisiin.

Ny återvinningsteknik separerar koppar och niob-titan från supraledande trådar25.1.2018 13:25:33 EET | Tiedote

Kuusakoski Oy har utvecklat en återvinningsteknik för separering av den elektrolytkoppar som ingår i magnetkamerautrustning samt ledningar av niob-titanlegering som är tunnare än hårstrån. Just nu finns det en efterfrågan på innovationen eftersom magnetkamera används allt mera inom hälsovården och sjukhusen byter ut gammal utrustning mot ny och effektivare bilddiagnostisk utrustning.