Suomen Punainen Risti SPRSuomen Punainen Risti SPRSuomen Punainen Risti SPRSuomen Punainen Risti SPR

Kehitysjournalismin palkinto Karoliina Knuutille ja Mika Niskaselle

Ansiokas juttu kulutukseen perustuvista päästöistä toi voiton Maailman Kuvalehdessä ilmestyneelle jutulle. Raati myönsi kunniamaininnat Ujuni Ahmedille ja Liselott Lindströmille.

Kehitysjournalismin palkinnon voittaneet Karoliina Knuuti ja Mika Niskanen. Kuva Esa Salminen  / Vikes
Kehitysjournalismin palkinnon voittaneet Karoliina Knuuti ja Mika Niskanen. Kuva Esa Salminen / Vikes

3 000 euron suuruisen Kehitysjournalismin palkinnon 2021 jakavat Karoliina Knuuti ja Mika Niskanen jutustaan “Hiilineutraali valtio, jossa asustaa hiilisyöppö kansa – ulkoistammeko päästömme?”. Juttu ilmestyi Maailman Kuvalehdessä 4. maaliskuuta 2021.

Palkinnon jakoi viisihenkinen raati, jonka mukaan juttu on ammattitaitoisesti ja perusteellisesti tehty. Se avaa kulutuksesta johtuvia hiilidioksidipäästöjä ja sitä, kuinka esimerkiksi monien Suomessa ostettavien Kiinassa valmistettujen kulutustuotteiden päästöt lasketaan suomalaisten sijasta kiinalaisiksi.

”Kulutusperustaisten päästöjen ymmärrys on Suomessa vielä ohutta niin kansalaisten kuin päättäjienkin keskuudessa”, sanoo raadin jäsen, ilmastopolitiikan asiantuntija Oras Tynkkynen.

Raati toteaa perusteluissaan, että Knuuti ja Niskanen onnistuvat avaamaan monimutkaista asiaa ymmärrettävästi ja yksinkertaisesti muttei silti yksinkertaistaen.

”Tästä aiheesta olisi ollut helppoa myös kirjoittaa juttu, jonka jälkeen lukija olisi edelleen ymmällään”, Tynkkynen sanoo.

Kunniamaininnat Ujuni Ahmedille ja Liselott Lindströmille

Raati jakoi myös kaksi kunniamainintaa.

Ujuni Ahmed saa kunniamaininnan podcast-jaksosta ”Voiko maailman pelastaa kuluttamalla?”, jossa hän keskustelee globaalin tuotannon ongelmista Eetti ry:n asiantuntijan Maija Lumpeen kanssa.

Raati pitää podcastin käsittelytapaa tuoreena ja kiittelee sitä, että se tuo uusia yleisöjä näiden teemojen äärelle. Podcast myös keskustelee monipuolisesti eikä julista asiaansa.

Kunniamaininnan saa myös Liselott Lindström poikkeuksellisen laadukkaasta journalistisesta työstään Ylen Afrikan-kirjeenvaihtajana. Lindström on raadin mukaan tuonut suomalaiselle yleisölle uusia näkökulmia Afrikasta ja nostanut esiin myös afrikkalaisia ääniä. Hän on käsitellyt monia globaaleja teemoja ilmastonmuutoksesta muuttoliikkeeseen, talouteen, konflikteihin ja ihmisoikeuksiin.

”Afrikan näkökulman nostaminen on todella vaikeaa ja työlästä, ja siinä työssä kokee usein olevansa yksin”, sanoo raadin jäsen Taina Tervonen, joka itse voitti Kehitysjournalismin palkinnon viime vuonna.

”Lindström on tuonut meille uutta perspektiiviä erittäin suurella ammattitaidolla.”

Kehitysjournalismin palkinto

Kehitysjournalismin palkinnon ovat perustaneet Suomen Punainen Risti, Viestintä ja kehitys -säätiö Vikes, Helsingin Sanomain Säätiö ja Suomen Journalistiliitto.

Palkinnon tarkoitus on nostaa esiin laadukkaita ja innovatiivisia globaaleja teemoja käsitteleviä journalistisia julkaisuja ja kasvattaa suomalaisen kehitysjournalismin näkyvyyttä ja arvostusta. 3 000 euron arvoinen palkinto jaettiin nyt toista kertaa.

Tämän vuoden palkinnon teemana oli ilmastonmuutos. Ehdokkaita palkinnon saajiksi tuli 20. Yleisesti ottaen raati huomioi, että media kirjoittaa ilmastonmuutoksesta laadukkaasti mutta hyvin Suomi-keskeisesti, ja on sääli, ettei laadukkaita, globaaleja näkökulmia huomioivia juttuja löytynyt enempää.

Voittajat valinneeseen raatiin kuuluivat kulttuuritoimittaja Pauliina Grym, taiteilija ja taiteen tohtori Maija Tammi, toimittaja Taina Tervonen, ilmastopolitiikan asiantuntija Oras Tynkkynen sekä elokuvatuottaja ja dokumentaristi Iikka Vehkalahti.

Pekka Reinikainen, kansainvälinen vaikuttaminen ja viestintä, Suomen Punainen Risti, pekka.reinikainen@punainenristi.fi, p. 040 178 2235

Esa Salminen, viestinnän asiantuntija, Viestintä ja kehitys -säätiö Vikes, esa.salminen@vikes.fi, p. 050 464 9532

Palkinnon voittajat:

Mika Niskanen
mika.niskanen@fingo.fi

Karoliina Knuuti
karoliina.knuuti@gmail.com

Kuvat: Esa Salminen / Vikes

Kunniamaininnan saanut Ujuni Ahmed. Kuva Esa Salminen / Vikes
Kunniamaininnan saanut Liselott Lindström. Kuva Esa Salminen / Vikes

Till Finlands Röda Kors Ukrainainsamling har över 29 miljoner euro donerats – Röda Korset hjälper också i den förvärrade matkrisen i östra Afrika19.5.2022 05:10:00 EEST | Tiedote

Till Finlands Röda Kors Ukrainainsamling har under tiden 24.2–16.5 donerats över 29 miljoner euro. Tack vare donationerna kan vi erbjuda långsiktig hjälp till människor som lider av Ukrainakrisen. Krisens konsekvenser sträcker sig allt längre i och med att matbristen i östra Afrika hotar förvärras ytterligare på grund av konflikten i Ukraina.

Suomen Punaisen Ristin Ukraina-keräykseen on lahjoitettu yli 29 miljoonaa euroa – Punainen Risti auttaa myös Itä-Afrikan pahenevassa ruokakriisissä19.5.2022 05:10:00 EEST | Tiedote

Suomen Punaisen Ristin Ukraina-keräykseen on lahjoitettu 24.2.–16.5. välisenä aikana yli 29 miljoonaa euroa. Lahjoitusten turvin pystytään tarjoamaan Ukrainan kriisistä kärsiville pitkäjänteistä apua. Kriisin seuraukset ulottuvat entistä laajemmalle, kun Itä-Afrikan ruokapula uhkaa pahentua entisestään Ukrainan konfliktin seurauksena.