Kehitysvammaisten itsemääräämisoikeus ensisijaista − rajoittamistoimenpiteitä vain silloin kun on välttämätöntä

Kehitysvammaisten rajoittamistoimenpiteiden täytyy perustua kehitysvammaisten erityishuollosta annettuun lakiin. Lain mukaan ensisijaista on kehitysvammaisten itsemääräämisoikeuden tukeminen. Ylen MOT-ohjelman 8.11.2021 ikävä Onnikoti Omenapuun tapaus on ohjelman tietojen perusteella lainvastainen, epäinhimillinen ja ihmisarvoa alentava. Valvira ryhtyi toimenpiteisiin ja siirsi asian toimivaltaiselle Etelä-Suomen aluehallintovirastolle välittömästi, kun varmistui, missä yksikössä ohjelmassa kerrotut lainvastaiset teot olivat tapahtuneet.

Laissa on tarkoin määritelty, missä, milloin ja mitä rajoitustoimenpiteitä voidaan käyttää. Rajoitustoimenpiteiden on oltava oikeasuhteisia tilanteeseen nähden. Rajoitustoimenpiteet täytyy toteuttaa ihmisarvoa kunnioittaen ja vain siinä laajuudessa kuin se on välttämätöntä asiakkaan tai toisten henkilöiden turvallisuuden ja terveyden varmistamiseksi. Rajoittamiseen käytettävien välineiden täytyy olla terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista annetun lain mukaisia, CE-hyväksyttyjä laitteita. Lisäksi laissa on tarkoin määritelty päätöksentekoon, kirjaamiseen ja jälkiselvittelyyn liittyvät vastuut.

Rajoitustoimenpiteiden käyttö edellyttää asiantuntijatiimiä

Rajoitustoimenpiteiden käyttö ja käytön tarpeen arviointi edellyttää asiantuntijatiimiä. Asiantuntijatiimin tehtävä on muun muassa arvioida rajoitustoimenpiteiden tarvetta, seurata niiden käyttöä ja tukea yksikön henkilöstöä ennaltaehkäisevien toimenpiteiden löytämisessä ja käyttämisessä. Asiantuntijatiimillä on keskeinen rooli kehitysvammaisten itsemääräämisoikeuden toteutumisen tukemisessa ja rajoitustoimenpiteiden käytössä silloin, kun se on välttämätöntä.

Valvira on syksyllä 2021 ohjeistanut kuntia ja palveluntuottajia kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain mukaisen asiantuntijatiimin järjestämisestä ja tiimin toiminnasta.

Asiakasturvallisuus taataan sekä omavalvonnalla että viranomaisvalvonnalla

Kehitysvammaisten itsemääräämisoikeus ja rajoitustoimenpiteet ovat olleet useina vuosina osa valvontaviranomaisten suunnitelmallista valvontaa. Rajoitustoimenpiteiden käytöstä on vuosien ajan kerätty suunnitelmallisesti tietoa, jonka pohjalta valvontaa on toteutettu. Kuntia, palveluntuottajia ja työntekijöitä on ohjattu lain toimeenpanossa ja lain mukaisessa toiminnassa. Eri aluehallintovirastojen alueilla pidetyillä ohjaustilaisuuksilla on tavoitettu suuri määrä toimijoita.

Valvontakokonaisuus muodostuu palveluntuottajan omavalvonnasta ja järjestämisvastuussa olevan kunnan tekemästä valvonnasta, joita valvontaviranomaiset edistävät ja varmistavat. Valvontaviranomaiset puuttuvat tilanteeseen silloin, kun omavalvonta ei riitä.

On tärkeää, että asiakas- ja potilasturvallisuuden vaaratilanteet tulevat valvontaviranomaisten tietoon. Palvelujen käyttäjillä, heidän läheisillään ja medialla onkin tärkeä rooli asiakas- ja potilasturvallisuusriskien esille nostamisessa.

Aluehallintoviraston tiedote 8.11.2021: Etelä-Suomen aluehallintovirasto on tehnyt tarkastuskäynnin valvonnan kohteena olevaan kehitysvammaisten asumispalveluyksikköön

Valvontaviranomaiset selvittävät, miksi kymmenet hoivakodit jättivät henkilöstömitoitustietonsa ilmoittamatta6.10.2021 14:28:04 EEST | Tiedote

Valvira ja aluehallintovirastot ottavat valvontaan yli neljäkymmentä hoivakotia, jotka eivät vastanneet vanhuspalvelulain mukaisen henkilöstömitoituksen toteutumista selvittävään kyselyyn. Valvonnassa selvitetään kyselyyn vastaamattomien hoivakotien henkilöstömitoitus. Valvira ottaa valvottavakseen 33 hoivakotia, ja aluehallintovirastoille Valvira siirtää 9. Näissä yhdeksässä yksikössä aluehallintovirastoilla on valvontaa meneillään jo entuudestaan.

Lastensuojelulaitoksissa laiminlyödään rajoitustoimenpiteitä koskevia päätöksiä ja kirjauksia27.9.2021 09:45:09 EEST | Tiedote

Lastensuojelulaitoksissa jää valvontaviranomaisten havaintojen mukaan rajoitustoimenpiteitä koskevia päätöksiä ja kirjauksia tekemättä tai ne ovat puutteellisia. Päätösten puuttuminen ja puutteelliset kirjaukset vaarantavat lapsen edun ja oikeuksien toteutumisen. Rajoitustoimenpiteet on aina kirjattava. Lainmukaisilla päätöksillä ja kirjaamisella turvataan toimenpiteiden seuranta ja valvonta. Kirjaamisella on tärkeä merkitys myös arvioitaessa lapsen tarvitsemaa apua ja tukea.

Synnytysten turvallisuus maailman huippua, mutta hoitovirheitäkin tapahtuu16.9.2021 11:02:47 EEST | Tiedote

Valvira selvittää vuosittain keskimäärin seitsemän raskauden aikaiseen hoitoon tai synnytykseen liittyvää asiaa, joissa epäillään hoitovirhettä. Määrä on pysynyt samana vuodesta toiseen. Yleensä asia tulee Valvirassa vireille synnyttäjän tekemänä kanteluna ja koskee synnytyksen hoitoa synnytyssairaalassa tai raskaudenaikaista hoitoa ja sikiön kohdunsisäistä kuolemaa. Vuonna 2020 Suomessa syntyi Tilastokeskuksen mukaan 46 463 lasta.

Vanhuspalvelulain mukaisten henkilöstömitoitusten valvonta alkaa6.9.2021 02:05:00 EEST | Tiedote

Valvontaviranomaiset aloittavat vanhuspalvelulaissa määriteltyjen henkilöstömitoitusten valvontatoimenpiteet. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL:n kyselyn tulosten mukaan joka kymmenes hoivakoti alittaa edelleen vanhuspalvelulaissa säädetyn henkilöstömitoituksen. THL:n kyselyyn tulleissa vastauksissa oli myös huomattavan paljon puutteellisia vastauksia sekä hoivakoteja, jotka eivät vastanneet lainkaan. Valvontaviranomaiset ovat antaneet vanhuspalvelujen tuottajien ja järjestäjien omavalvonnalle runsaasti aikaa sekä paljon ohjausta ja neuvontaa lakimuutosten voimaantulon jälkeen.

Adoptiolautakunta tiedottaa: Adoptio ei sovellu auttamiseen Afganistanissa − lapsille apua muilla keinoilla24.8.2021 15:10:57 EEST | Tiedote

Valviran yhteydessä toimiva adoptiolautakunta on saanut tiedusteluja, voisiko adoptio olla Afganistanissa yksi auttamisen väylä. Adoptiolautakunta kuitenkin katsoo, että nykytilanteessa Afganistanissa ei ole adoptioon tarvittavia lainsäädäntö- ja viranomaisrakenteita, minkä vuoksi lapsen oikeuksien turvaaminen ei ole mahdollista. Adoptioyhteistyö vaatii vakaan hallinnon, toimivan lastensuojelujärjestelmän sekä lapsen oikeuksia suojaavan ja yhteistyöhön sopivan lainsäädännön.