Kehitysvammaisten itsemääräämisoikeus ensisijaista − rajoittamistoimenpiteitä vain silloin kun on välttämätöntä

Kehitysvammaisten rajoittamistoimenpiteiden täytyy perustua kehitysvammaisten erityishuollosta annettuun lakiin. Lain mukaan ensisijaista on kehitysvammaisten itsemääräämisoikeuden tukeminen. Ylen MOT-ohjelman 8.11.2021 ikävä Onnikoti Omenapuun tapaus on ohjelman tietojen perusteella lainvastainen, epäinhimillinen ja ihmisarvoa alentava. Valvira ryhtyi toimenpiteisiin ja siirsi asian toimivaltaiselle Etelä-Suomen aluehallintovirastolle välittömästi, kun varmistui, missä yksikössä ohjelmassa kerrotut lainvastaiset teot olivat tapahtuneet.

Laissa on tarkoin määritelty, missä, milloin ja mitä rajoitustoimenpiteitä voidaan käyttää. Rajoitustoimenpiteiden on oltava oikeasuhteisia tilanteeseen nähden. Rajoitustoimenpiteet täytyy toteuttaa ihmisarvoa kunnioittaen ja vain siinä laajuudessa kuin se on välttämätöntä asiakkaan tai toisten henkilöiden turvallisuuden ja terveyden varmistamiseksi. Rajoittamiseen käytettävien välineiden täytyy olla terveydenhuollon laitteista ja tarvikkeista annetun lain mukaisia, CE-hyväksyttyjä laitteita. Lisäksi laissa on tarkoin määritelty päätöksentekoon, kirjaamiseen ja jälkiselvittelyyn liittyvät vastuut.

Rajoitustoimenpiteiden käyttö edellyttää asiantuntijatiimiä

Rajoitustoimenpiteiden käyttö ja käytön tarpeen arviointi edellyttää asiantuntijatiimiä. Asiantuntijatiimin tehtävä on muun muassa arvioida rajoitustoimenpiteiden tarvetta, seurata niiden käyttöä ja tukea yksikön henkilöstöä ennaltaehkäisevien toimenpiteiden löytämisessä ja käyttämisessä. Asiantuntijatiimillä on keskeinen rooli kehitysvammaisten itsemääräämisoikeuden toteutumisen tukemisessa ja rajoitustoimenpiteiden käytössä silloin, kun se on välttämätöntä.

Valvira on syksyllä 2021 ohjeistanut kuntia ja palveluntuottajia kehitysvammaisten erityishuollosta annetun lain mukaisen asiantuntijatiimin järjestämisestä ja tiimin toiminnasta.

Asiakasturvallisuus taataan sekä omavalvonnalla että viranomaisvalvonnalla

Kehitysvammaisten itsemääräämisoikeus ja rajoitustoimenpiteet ovat olleet useina vuosina osa valvontaviranomaisten suunnitelmallista valvontaa. Rajoitustoimenpiteiden käytöstä on vuosien ajan kerätty suunnitelmallisesti tietoa, jonka pohjalta valvontaa on toteutettu. Kuntia, palveluntuottajia ja työntekijöitä on ohjattu lain toimeenpanossa ja lain mukaisessa toiminnassa. Eri aluehallintovirastojen alueilla pidetyillä ohjaustilaisuuksilla on tavoitettu suuri määrä toimijoita.

Valvontakokonaisuus muodostuu palveluntuottajan omavalvonnasta ja järjestämisvastuussa olevan kunnan tekemästä valvonnasta, joita valvontaviranomaiset edistävät ja varmistavat. Valvontaviranomaiset puuttuvat tilanteeseen silloin, kun omavalvonta ei riitä.

On tärkeää, että asiakas- ja potilasturvallisuuden vaaratilanteet tulevat valvontaviranomaisten tietoon. Palvelujen käyttäjillä, heidän läheisillään ja medialla onkin tärkeä rooli asiakas- ja potilasturvallisuusriskien esille nostamisessa.

Aluehallintoviraston tiedote 8.11.2021: Etelä-Suomen aluehallintovirasto on tehnyt tarkastuskäynnin valvonnan kohteena olevaan kehitysvammaisten asumispalveluyksikköön