Kehys ja Kepa muodostavat yhteisen kattojärjestön

Suomeen perustetaan uusi, globaalisti oikeudenmukaista ja kestävää kehitystä ajava kattojärjestö. Kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa ja Kehitysyhteistyöjärjestöjen EU-yhdistys Kehys perustavat yhteisen kattojärjestön, joka aloittaa toimintansa ensi vuoden kesäkuussa.

Uusi kattojärjestö perustetaan, jotta suomalaiset kehitysyhteistyöjärjestöt pystyisivät paremmin yhdessä vastaamaan toimintaympäristössä tapahtuneisiin muutoksiin. Muuttuvassa maailmassa toiminnan jakaminen kansallisiin, EU- ja globaaleihin kysymyksiin on osoittautunut haasteelliseksi.

Uusi järjestö edistää vahvaa kansalaisyhteiskuntaa ja jäsenjärjestöjen vahvaa omistajuutta sekä vaikuttaa tuloksellisesti. Kepan ja Kehyksen jäsenjärjestöt päättivät yhteisestä kattojärjestöstä historiallisissa vuosikokouksissaan maanantaina 27.11.

”Nyt olemme aloittamassa todella tärkeän yhteisen jakson, jolloin me kiteytämme sitä, mitä yhteistyö kattojärjestössä parhaimmillaan on. Yhdessä teemme vahvempaa kehitysyhteistyö- ja toimijakenttää Suomeen”, sanoo Kepan hallituksen uusi puheenjohtaja Annu Lehtinen.

”Uuden yhteisen järjestön perustaminen antaa meille mahdollisuuden tuoda kansainväliset ja EU-tason verkostot ja osaaminen vahvemmin osaksi vaikuttamistyötä Suomessa. Globaalit kysymykset vaikuttavat kaikkiin toimijoihin myös täällä Suomessa, ja tästä käydään liian vähän keskustelua”, sanoo Kehyksen puheenjohtaja Kristiina Rintakoski.

Uusi järjestö aloittaa toimintansa ylimääräisen vuosikokouksen jälkeen kesäkuussa 2018. Käytännössä uusi järjestö perustetaan Kepan y-tunnukselle niin, että Kepa ry muuttaa sääntönsä ja nimensä, ja Kehyksen toiminnot, varallisuus ja henkilöstö siirtyvät uudelle järjestölle.

Uuden kattojärjestön strategia: https://www.kepa.fi/tiedostot/syyskokous-2017-liite-6b-hallituksen-esitys-uuden-yhteistyo-ja-kattojarjeston-strategiaksi.pdf

Uuden kattojärjestön säännöt: https://www.kepa.fi/tiedostot/syyskokous-2017-liite-6a-hallituksen-esitys-kepan-uusiksi-saannoiksi.pdf

Yhdistymissopimus: https://www.kepa.fi/tiedostot/syyskokous-2017-liite-6c-hallituksen-esitys-yhdistymissopimukseksi-kepa-ry-kehys-ry.pdf

Kristiina Rintakoski
Hallituksen puheenjohtaja, Kehys ry

Annu Lehtinen
Hallituksen puheenjohtaja, Kepa ry

Mirka Kartano
mirka.kartano@kepa.fi
www.kepa.fi
@kepa_ry
Facebook.com/Kepary

Maailma kylässä -festivaali tuo ilmaiskonsertteja, dokumentteja ja keskusteluja globaaleista kehityskysymyksistä Helsingin keskustaan ensi viikonloppuna21.5.2018 08:00Tiedote

Maailma kylässä -festivaali tuo ilmaiskonsertteja, keskusteluja, dokumentteja, lastenohjelmaa, katutaidetta ja kirjallisuutta Kaisaniemen puistoon ja Rautatientorille ensi viikonloppuna 26.-27.5. yli sadan ohjelmanumeron verran. Lukuisien ilmaiskonserttien ohella festivaali on myös ajankohtaisten keskusteluiden foorumi sekä maailman keittiöitä esittelevä ruokafestivaali. Festivaalin vuoden 2018 teema on Agenda 2030 – Kestävä kehitys ja alueellinen painopiste Afrikka.

Kotimaa Kosovo-Suomi maailman ensi-illassa Maailma kylässä -festivaalilla – Festivaalin ohjelmassa yhteiskunnallisia dokumentteja muun muassa Kolumbiasta ja Burkina Fasosta14.5.2018 07:30Tiedote

Maailma kylässä -festivaali tuo ajankohtaiset dokumenttielokuvat Helsingin keskustaan toukokuun viimeisenä viikonloppuna 26.-27.5.2018. Luvassa on kaikkiaan seitsemän ilmaisnäytöstä, niiden joukossa Kotimaa Kosovo-Suomi -dokumentin maailman ensi-ilta. Dokumenttiohjelma toteutetaan yhteistyössä muun muassa YK Kinon, Sitran, Pohjoismaisen kulttuuripisteen ja Ylen kanssa. Esityksiä seuraa keskusteluja ja haastatteluita dokumenttien teemoihin liittyen.

Kaupungistuminen, radikalisoituminen ja kestävä kehitys puhuttavat Maailma kylässä -festivaalilla17.4.2018 06:32Tiedote

Suomen suurin ilmaisfestivaali tuo sadat päättäjät, asiantuntijat ja mielipidevaikuttajat keskustelemaan yhteiskunnallisista ajankohtaisista aiheista Helsingin keskustaan 26.–27. toukokuuta. Kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepan järjestämän tapahtuman teemoja ovat muun muassa kestävän kehityksen ohjelma Agenda 2030 – Kestävä kehitys, kestävä talous, ilmasto, ympäristö ja ihmisoikeudet. Lisäksi festareilla nousevat esiin aiheina radikalisoituminen, kaupungistuminen, huumesota ja afrikkalainen muoti.