Kehys ja Kepa muodostavat yhteisen kattojärjestön

Suomeen perustetaan uusi, globaalisti oikeudenmukaista ja kestävää kehitystä ajava kattojärjestö. Kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa ja Kehitysyhteistyöjärjestöjen EU-yhdistys Kehys perustavat yhteisen kattojärjestön, joka aloittaa toimintansa ensi vuoden kesäkuussa.

Uusi kattojärjestö perustetaan, jotta suomalaiset kehitysyhteistyöjärjestöt pystyisivät paremmin yhdessä vastaamaan toimintaympäristössä tapahtuneisiin muutoksiin. Muuttuvassa maailmassa toiminnan jakaminen kansallisiin, EU- ja globaaleihin kysymyksiin on osoittautunut haasteelliseksi.

Uusi järjestö edistää vahvaa kansalaisyhteiskuntaa ja jäsenjärjestöjen vahvaa omistajuutta sekä vaikuttaa tuloksellisesti. Kepan ja Kehyksen jäsenjärjestöt päättivät yhteisestä kattojärjestöstä historiallisissa vuosikokouksissaan maanantaina 27.11.

”Nyt olemme aloittamassa todella tärkeän yhteisen jakson, jolloin me kiteytämme sitä, mitä yhteistyö kattojärjestössä parhaimmillaan on. Yhdessä teemme vahvempaa kehitysyhteistyö- ja toimijakenttää Suomeen”, sanoo Kepan hallituksen uusi puheenjohtaja Annu Lehtinen.

”Uuden yhteisen järjestön perustaminen antaa meille mahdollisuuden tuoda kansainväliset ja EU-tason verkostot ja osaaminen vahvemmin osaksi vaikuttamistyötä Suomessa. Globaalit kysymykset vaikuttavat kaikkiin toimijoihin myös täällä Suomessa, ja tästä käydään liian vähän keskustelua”, sanoo Kehyksen puheenjohtaja Kristiina Rintakoski.

Uusi järjestö aloittaa toimintansa ylimääräisen vuosikokouksen jälkeen kesäkuussa 2018. Käytännössä uusi järjestö perustetaan Kepan y-tunnukselle niin, että Kepa ry muuttaa sääntönsä ja nimensä, ja Kehyksen toiminnot, varallisuus ja henkilöstö siirtyvät uudelle järjestölle.

Uuden kattojärjestön strategia: https://www.kepa.fi/tiedostot/syyskokous-2017-liite-6b-hallituksen-esitys-uuden-yhteistyo-ja-kattojarjeston-strategiaksi.pdf

Uuden kattojärjestön säännöt: https://www.kepa.fi/tiedostot/syyskokous-2017-liite-6a-hallituksen-esitys-kepan-uusiksi-saannoiksi.pdf

Yhdistymissopimus: https://www.kepa.fi/tiedostot/syyskokous-2017-liite-6c-hallituksen-esitys-yhdistymissopimukseksi-kepa-ry-kehys-ry.pdf

Kristiina Rintakoski