Kehysriihessä panostettava infraan - investoinnit ja lisääntyvä puunkäyttö edellyttävät riittävää rahoitusta

Hallituksen on ensi viikon kehysriihessä pidettävä edelleen kiinni lupauksestaan olla lisäämättä teollisuuden kustannuksia ja säätelyä. Metsäteollisuuden kasvava puuntarve edellyttää, että infraan kohdistetaan riittävästi rahoitusta.

Suomi on pidettävä investointeja houkuttelevana ja kustannuskilpailukykyisenä sijaintipaikkana maailmanlaajuisessa kilpailussa.

"Poliittisilla päätöksillä on taattava reilut ja tasapuoliset toimintaedellytykset kansainvälisessä kilpailussa toimiville yrityksille. Pitkäjänteisellä päätöksenteolla on merkitystä yritysten investointipäätöksiin", sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

Metsäteollisuuden investoinnit ja lisääntynyt puuntarve edellyttävät ennen kaikkea toimivaa ja kustannustehokasta infraa. Puu on saatava metsistä liikkeelle ja tuotteet asiakkaille. Alemman tiestön rahoitus on turvattava.

"Liikenneväylien rahoitus, mukaan lukien yleiset ja yksityistiet sekä raakapuun terminaaliverkoston toisen vaiheen rahoitus ovat välttämättömiä puuhuollon turvaamiseksi. Väylämaksua tai rataveroa ei tule ensi vuodelle korottaa", lisää Jaatinen.

Vapaaehtoiseen suojeluun perustuvalla Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelma METSO:lla on eri intressitahojen laaja kannatus. METSO:n rahoitus on turvattava, jotta vapaaehtoiset suojelutavoitteet voidaan saavuttaa tavoiteajassa. Metsien käytön ja suojelun tasapainon rakentaminen edellyttää kokonaisvaltaista yhteistyötä, johon tarvitaan myös valtion mukanaoloa.

Timo Jaatinen, toimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 09 132 6600

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, puh. 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Jatkuva oppiminen on elintärkeä asia yrityksille2.5.2019 15:06:40 EESTTiedote

Opetus- ja kulttuuriministeriö on tänään julkaissut jatkuvan oppimisen väliraportin. Neljän ministeriön yhteinen työryhmä ehdottaa kansallisen jatkuvan oppimisen uudistusta. Uudistuksen toteuttamiseksi ja toimenpiteiden täsmentämiseksi ehdotetaan laadittavaksi vuoteen 2030 ulottuva kansallinen jatkuvan oppimisen strategia. Työryhmä ei tee ehdotusta jatkuvan oppimisen rahoitusmallista, mutta se tarkastelee väliraportissaan erilaisia rahoituksen kehittämisen lähestymistapoja. Työryhmän väliraportti ei ole yksimielinen.

Kansainvälisesti tasapuolinen kilpailuasema on teollisuuden kohtuullinen vaatimus29.4.2019 15:37:18 EESTTiedote

VATT ja Etla julkaisivat tänään selvityksen yritystukien vaikutuksista suomalaisen teollisuuden globaaliin kilpailukykyyn. Selvityksessä tarkastellaan erityisesti energiaveron palautusta sekä päästökauppakompensaatiota. Metsäteollisuuden mielestä ei ole kansantaloudellisesti tai ympäristön kannalta perusteltua nostaa kotimaisen vientiteollisuuden kustannuksia korkeammalle tasolle kuin kilpailijamaissa.

Sellun ja sahatavaran tuotanto kasvoi tammi–maaliskuussa29.4.2019 12:09:58 EESTTiedote

Metsäteollisuus ry:n tilastojen mukaan sellun ja sahatavaran tuotanto kasvoi vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana. Paperin, kartongin ja vanerin tuotantomäärät taas olivat pienemmät verrattuna edellisen vuoden tammi–maaliskuuhun. Sellua metsäteollisuus tuotti tammi–maaliskuussa 2,1 miljoonaa tonnia. Määrä oli 6,3 prosenttia enemmän kuin vastaavalla ajanjaksolla viime vuonna. Tammi–maaliskuussa vahva kasvu jatkui myös sahatavaran tuotannossa, kun sen tuotantomäärä nousi 3,0 miljoonaan kuutiometriin. Nousua edelliseen vuoteen verrattuna 2,9 prosenttia. –Tuotanto kasvoi nimenomaan volyymituotteissa, vaikka ennusteet maailmantalouden kovimman kasvun hiipumisesta ovat yleistyneet, Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen sanoo. –Suomen ei pidä poliittisilla päätöksillä alkaa rajoittaa metsäteollisuuden menestystä, varsinkaan nyt kun alalla on investointihalukkuutta. Seuraavan hallituksen tulee kannustaa metsien lisäkäyttöön, turvata kilpailukykyinen energian saanti ja varmistaa