Kehysriihessä panostettava infraan - investoinnit ja lisääntyvä puunkäyttö edellyttävät riittävää rahoitusta

Hallituksen on ensi viikon kehysriihessä pidettävä edelleen kiinni lupauksestaan olla lisäämättä teollisuuden kustannuksia ja säätelyä. Metsäteollisuuden kasvava puuntarve edellyttää, että infraan kohdistetaan riittävästi rahoitusta.

Suomi on pidettävä investointeja houkuttelevana ja kustannuskilpailukykyisenä sijaintipaikkana maailmanlaajuisessa kilpailussa.

"Poliittisilla päätöksillä on taattava reilut ja tasapuoliset toimintaedellytykset kansainvälisessä kilpailussa toimiville yrityksille. Pitkäjänteisellä päätöksenteolla on merkitystä yritysten investointipäätöksiin", sanoo Metsäteollisuus ry:n toimitusjohtaja Timo Jaatinen.

Metsäteollisuuden investoinnit ja lisääntynyt puuntarve edellyttävät ennen kaikkea toimivaa ja kustannustehokasta infraa. Puu on saatava metsistä liikkeelle ja tuotteet asiakkaille. Alemman tiestön rahoitus on turvattava.

"Liikenneväylien rahoitus, mukaan lukien yleiset ja yksityistiet sekä raakapuun terminaaliverkoston toisen vaiheen rahoitus ovat välttämättömiä puuhuollon turvaamiseksi. Väylämaksua tai rataveroa ei tule ensi vuodelle korottaa", lisää Jaatinen.

Vapaaehtoiseen suojeluun perustuvalla Etelä-Suomen metsien monimuotoisuusohjelma METSO:lla on eri intressitahojen laaja kannatus. METSO:n rahoitus on turvattava, jotta vapaaehtoiset suojelutavoitteet voidaan saavuttaa tavoiteajassa. Metsien käytön ja suojelun tasapainon rakentaminen edellyttää kokonaisvaltaista yhteistyötä, johon tarvitaan myös valtion mukanaoloa.

Timo Jaatinen, toimitusjohtaja, Metsäteollisuus ry, puh. 09 132 6600

Mika Mäkinen, viestintäjohtaja, puh. 050 555 3425

The forest industry directly and indirectly employs approximately 140,000 Finns. The industry's multiplier effects extend broadly into surrounding society.

Mika Mäkinen, Communications Director, mobile +358 50 555 3425

Lakkopäivästä metsäteollisuudelle noin 10 miljoonan euron menetykset2.10.2018 13:50Tiedote

Ammattiliittojen vuorokauden mittaisen poliittisen lakon taloudelliset menetykset nousevat metsäteollisuudessa noin kymmeneen miljoonaan euroon. Saha- ja levyteollisuudessa tuotantokatkokset johtavat noin kahdeksan miljoonan euron menetyksiin ja puusepänteollisuudessa kahden miljoonan. – Lisäksi lakko tuo toimituksiin epävarmuutta, mikä voi johtaa asiakkaiden, kauppojen ja tilausten menetyksiin. Tämän mainehaitan hintalappua vaikea arvioida, toteaa Metsäteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Nina Pärssinen. Teollisuusliitto, Sähköalojen Ammattiliitto ja Ammattiliitto Pro järjestävät keskiviikkona vuorokauden mittaisen poliittisen lakon, jolla ne vastustavat maan hallituksen suunnitelmia muuttaa irtisanomissuojaa pienissä yrityksissä. Jo aiemmin järjestöt ovat julistaneet ylityökielloista, jotka ovat osaltaan vaikuttaneet tuotantoon. – Toivomme yhä, että maan hallituksen ja ammattiliittojen välinen kiista ratkaistaisiin vuoropuhelulla. Työpaikkoja, veroeuroja ja vientituloja tuottava metsät

Metsäteollisuuden poliittinen voima on koottu edunvalvonnan historiaksi26.9.2018 12:16Tiedote

Suomalaisen metsäteollisuuden edunvalvontahistoria on koottu kirjaksi. FT Sakari Siltalan 26.9. julkistettu tutkimus pureutuu metsäteollisuuden vaikutusvaltaan viimeisen sadan vuoden aikana. Kirjassa tuodaan näkyväksi eritoten se mitä kabineteissa, valtiosaleissa ja piilossa julkisuudelta on tapahtunut, mitä päätettiin metsäyhtiöiden elintilasta ja maan tulevaisuudesta. Tarina kurottaa Suomen itsenäisyyden alkuhetkistä aina viimeisimpiin vuosiin saakka.