Keidas kaupungissa Paras pörriäispiha -kisan voittoon

Omakotiliiton Paras pörriäispiha -kisan voittajaksi valikoitui pörriäisten kaupunkikeidas Helsingissä. Monimuotoisella pihalla Käpylässä annetaan kaikkien kukkien kukkia ja tutkitaan puutarhasta löytyviä ötököitä mielenkiinnolla.

Käpyläläispihalla viihtyvät niin ihmiset, ötökät kuin kasvitkin. Kuva: Viivi Handolin

– Monimuotoisuus pihalla on meille äärimmäisen tärkeää, samoin se, että tuleva sukupolvi kasvaa arvostamaan luontoa. Pihamme ei missään nimessä ole siloteltu, sanoo Eija Mellin, pihan omistaja.

Vehreällä pihalla saavatkin kasvaa rauhassa luonnonkasvit ja perennat sekä eläköityneet, paikoin haljenneet hedelmäpuut. Leikkimökkiä koristaa viherkatto maksaruohoineen, ja luonnontilaisia alueita on useita. Sato ei ole tärkein asia, vaan vehreys ja se, että pihalla viihtyvät niin ötökät, ihmiset kuin kasvitkin.

Kaupungeissa pihat ovat tärkeitä asfalttiaavikon keitaita, sillä ötököiden elintila vähenee koko ajan. Niiden arvo pitää nostaa nykyistä korkeammalle, perustelevat kisan tuomarit valintaa.

– Kaupungissa osin luonnontilaisen pihan luominen vaatii vaivannäköä ja rohkeutta olla välittämättä naapurien mielipiteistä, todetaan perusteluissa. – Erityisen hienoa on, että lapset otetaan mukaan tutkimaan ja tutustumaan ötököihin.

Kisan tuomareina olivat biologi, puutarha- ja luontoalan yrittäjä Leena Luoto sekä Yleisradion luontotoimittaja Minna Pyykkö.

Tasavahvassa kisassa nousi esiin keskenään hyvin erityylisiä pihoja. Jaetulle toiselle sijalle sijoittuivat maatila Sastamalassa ja maaseutupiha Kuopiossa. Kaikkien voittajapihojen kuvauksista välittyi ötököiden asettaminen etusijalle, luonnontilaisuuden vaaliminen ja monipuoliset olosuhteet.

Omakotiliiton Paras pörriäispiha -kisaan osallistui lähes 30 pihaa eri puolilta Suomea. Kisa liittyy maa- ja metsätalousministeriön Hyönteishotellit2020 sekä Yleisradion Pelasta Pörriäinen -kampanjoihin.

Viestintäasiantuntija
Viivi Handolin
viivi.handolin@omakotiliitto.fi

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74 000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajan ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500 000 vapaa-ajan asunnon omistajan etua.