Keidas kaupungissa Paras pörriäispiha -kisan voittoon

Omakotiliiton Paras pörriäispiha -kisan voittajaksi valikoitui pörriäisten kaupunkikeidas Helsingissä. Monimuotoisella pihalla Käpylässä annetaan kaikkien kukkien kukkia ja tutkitaan puutarhasta löytyviä ötököitä mielenkiinnolla.

Käpyläläispihalla viihtyvät niin ihmiset, ötökät kuin kasvitkin. Kuva: Viivi Handolin

– Monimuotoisuus pihalla on meille äärimmäisen tärkeää, samoin se, että tuleva sukupolvi kasvaa arvostamaan luontoa. Pihamme ei missään nimessä ole siloteltu, sanoo Eija Mellin, pihan omistaja.

Vehreällä pihalla saavatkin kasvaa rauhassa luonnonkasvit ja perennat sekä eläköityneet, paikoin haljenneet hedelmäpuut. Leikkimökkiä koristaa viherkatto maksaruohoineen, ja luonnontilaisia alueita on useita. Sato ei ole tärkein asia, vaan vehreys ja se, että pihalla viihtyvät niin ötökät, ihmiset kuin kasvitkin.

Kaupungeissa pihat ovat tärkeitä asfalttiaavikon keitaita, sillä ötököiden elintila vähenee koko ajan. Niiden arvo pitää nostaa nykyistä korkeammalle, perustelevat kisan tuomarit valintaa.

– Kaupungissa osin luonnontilaisen pihan luominen vaatii vaivannäköä ja rohkeutta olla välittämättä naapurien mielipiteistä, todetaan perusteluissa. – Erityisen hienoa on, että lapset otetaan mukaan tutkimaan ja tutustumaan ötököihin.

Kisan tuomareina olivat biologi, puutarha- ja luontoalan yrittäjä Leena Luoto sekä Yleisradion luontotoimittaja Minna Pyykkö.

Tasavahvassa kisassa nousi esiin keskenään hyvin erityylisiä pihoja. Jaetulle toiselle sijalle sijoittuivat maatila Sastamalassa ja maaseutupiha Kuopiossa. Kaikkien voittajapihojen kuvauksista välittyi ötököiden asettaminen etusijalle, luonnontilaisuuden vaaliminen ja monipuoliset olosuhteet.

Omakotiliiton Paras pörriäispiha -kisaan osallistui lähes 30 pihaa eri puolilta Suomea. Kisa liittyy maa- ja metsätalousministeriön Hyönteishotellit2020 sekä Yleisradion Pelasta Pörriäinen -kampanjoihin.

Viestintäasiantuntija
Viivi Handolin
viivi.handolin@omakotiliitto.fi

Suomen Omakotiliitto on maamme pientaloasukkaiden ja vapaa-ajan asunnon omistajien valtakunnallinen edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Omakotiliittoon kuuluu 250 vapaaehtoisvoimin toimivaa omakotiyhdistystä ja vapaa-ajan asukkaiden yhdistystä, joiden yhteenlaskettu jäsenmäärä on 74 000 jäsentä. Omakotiliitto on maamme 1,1 miljoonan pienkiinteistön omistajan ja 2,7 miljoonan asukkaan asialla. Lisäksi liitto ajaa maamme lähes 500 000 vapaa-ajan asunnon omistajan etua.

Suomalaiset kaipaavat entistä enemmän mökille − Nuoret yhtä innokkaita mökkeilijöitä kuin vanhemmatkin15.5.2020 07:00:00 EESTTiedote

Suomalaisten into mökkeilyyn ei ole hiipumassa, päinvastoin. Yli puolet suomalaisista mökkeilee Omakotiliiton teettämän kyselyn mukaan, ja jopa joka neljäs aikoo viettää tulevaisuudessa enemmän aikaa mökillä. Nuorilla 18−34-vuotiailla ja kaupungissa asuvilla innokkuus on vielä suurempaa, sillä heistä lähes joka kolmas näkee viettävänsä tulevaisuudessa nykyistä enemmän aikaa mökillä.

Omakotiliitolta jyrkkä ei kiinteistöverotuksen korottamiselle korona-toimenpiteenä12.5.2020 08:16:28 EESTTiedote

Vihriälän työryhmä ehdottaa 8.5.2020 julkaistussa selvityksessä mahdollisena politiikkatoimena selvää kiinteistöveron korottamista. Perusteluina työryhmän raportissa kerrotaan kiinteistöveron vääristävän vain vähän taloudellista toimeliaisuutta, ja toimenpiteen kohdistuvan keskimääräistä varakkaampaan ja ikääntyneempään väestöön. Vihriälän työryhmän ajattelussa on virhe. Asunnon omistaminen on Suomessa yleistä, ja asunnon omistaminen on hyvinkin yleistä kaikissa tuloluokissa, myös pienituloisten joukossa. Tilastokeskus jakaa suomalaiset tuloerojen mukaan tulokymmenyksiin. Tulokymmenystarkastelussa väestö jaetaan tulojen perusteella kymmeneen eri luokkaan. Asunnon omistaminen on yleisempää suurimmissa tuloluokissa, mutta pienituloisimmistakin 40,7 % omistaa asunnon. Neljännessä tuloluokassa omistamisen osuus on jo 62,5%. Kiinteistöverotuksen nostaminen korona-korjaustoimenpiteenä on virhe. Kiinteistöveron korotuksesta aiheutuva maksutaakka voi muodostua ylivoimaiseksi erityisesti niille

Omakotiliitto esittää: kotitalousvähennystä nostamalla talous käyntiin5.5.2020 08:22:50 EESTTiedote

Suomen hallitusohjelmassa syksyllä 2019 kotitalousvähennyksen ehtoja tiukennettiin sekä euromääräisen kotitalousvähennyksen että enimmäisprosenttien osalta. Kotitalousvähennys laski 2 250 euroon. Yritykseltä ostetusta työstä saa vähentää enää 40 % ja maksetuista palkoista 15 % sekä sivukulut. Omakotiliiton syksyllä 2019 teettämässä selvityksessä Pellervon taloustutkimus (PTT) toteaa, että kotitalousvähennyksellä on positiivinen vaikutus sen piirissä olevien alojen työllisyyteen ja kysyntään. Vähennystä hyödynnetään ympäri Suomen. Se rohkaisee käyttämään rekisteröityneitä yrittäjiä ja auttaa näin harmaan talouden kitkennässä. Kotitalousvähennys edistää myös olemassa olevan rakennuskannan energiakorjauksia ja sitä kautta hiilidioksidipäästöjen vähentämistä. PTT kyseenalaistaa säästöt, joilla hallitusohjelmassa perusteltiin kotitalousvähennyksen leikkauksia. Mikäli säästö perustuu staattiseen laskelmaan, eikä ota huomioon käyttäytymisvaikutuksia, voi siihen suhtautua varauksella. Suomi on