Keittiöalan harrastajat ja ammattilaiset kehittävät yhdessä Suomalaista ruokakulttuuria

Toukokuun 6. päivä kutsutaan koko Suomi grillikauden avajaisiin. Suomenkeittiömestarit ja Suomen Paistinkääntäjät kutsuvat yhdessä koko kansan oppimaan grillauksen saloja ja nauttimaan grillaten valmistetusta lähiruoasta. Tapahtuma on osa Syödään yhdessä – hanketta ja Suomen 100. v juhlavuotta.
Grillaamalla saa uusia makuja myös tuttuihin lähiraaka-aineisiin. Kuva: Jaani Föhr

Grillikauden avajaistapahtumia järjestetään kaupungeissa ympäri Suomea keskeisillä paikoilla kuten Lappeenrannassa Satamatorilla ja Tampereella Sorsapuistossa. Tapahtumissa annetaan ohjeita onnistuneeseen grillaukseen, vinkataan kesäkeittiöön sopivista sesonkiherkusta sekä niiden valmistamisesta.  Jokaisessa tilaisuudessa hyödynnetään oman alueen paikalliselementtejä ja tilaisuuden teemana on mahdollistaa hyvä grillikausi kaikille, lähtötasosta riippumatta.

”Grillikauden avajaiset – tilaisuus on tapahtuma, jossa, jossa lähiruoka tuodaan lähelle kuluttajia, helposti lähestyttävässä muodossa” kertoo Suomen Keittiömestareiden puheenjohtaja Ulla Liukkonen, ja jatkaa: ”kesän kynnyksellä haluamme erityisesti nostaa monipuolisesti esille suomalaisia kasviksia ja uusia, innovatiivisia vaihtoehtoja perinteiseen grilliruokaan”.

Paikallisten grillaustapahtumien toteuttamisesta vastaa yhteistyössä Suomen keittiömestarit ja Paistinkääntäjät, täten mukana on keittiöalan ammattilaisia sekä ruoka-alan harrastajia.

”Keittiömestareiden ja Paistinkääntäjien harrastajajäsenten yhteistyössä toteutettavalla tapahtumalla haluamme tarjota kaikille helposti lähestyttävän ja samalla uusia ideoita makuelämyksiä tarjoavan startin kesän grillikauteen” jatkaa Martti Lehtinen, opetusneuvos ja Conseiller Culinare.

Vuoden 2017 grillikausi avataan 6. toukokuuta, jolloin koko Suomi kutsutaan kesäkauden avajaisiin. Päivän tapahtumat vaihtelevat alueittain, mutta yhteistä kaikille on paikallisten toimittajien raaka-aineista valmistetut makupalat, joita on mahdollista ostaa mukaan tai nauttia paikan päällä.

Ulla Liukkonen
Puheenjohtaja, Suomen Keittiömestarit
Puh. 050-3529006
ulla.liukkonen@ullaliukkonen.fi

Conseiller Culinare, Suomen Paistinkääntäjät
puh. 040-5040863
chef.martti.lehtinen@gmail.com

Grillikauden avajaisissa keittiömestarit antavat vinkkejä hyvään grillaukseen ja raaka-aineiden monipuoliseen käyttöön. Kuva: Jaani Föhr

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande, Paistinkääntäjät ryon Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on noin 1 900, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Kaksi uutta ravintolaa sai lokakuussa Chaîne des Rôtisseurs -ravintolakilven / Kuokkalan Kartano ja Ravintola OR18.10.2023 15:39:54 EEST | Tiedote

Jyväskylässä sijaitseva Kuokkalan Kartano ja Helsinkiläinen Hotelli Tornissa sijaitseva Ravintola OR ovat saaneet laadukkaasta gastronomiasta, hyvästä palvelusta ja kulinaaristen perinteiden erinomaisesta vaalimisesta kansainvälisen ruokajärjestön Chaîne des Rôtisseurs -kilven. Kilpi on osoitus aidosta intohimosta ruokaan, viineihin ja loistavaan asiakaspalveluun.

Chaîne des Rôtisseurs Finlande 60vuotta23.8.2023 12:51:26 EEST | Tiedote

Chaîne des Rôtisseurs Finlande perustettiin 60 vuotta sitten, juhlakapituli järjestetään Tampereella 25–27.8. Kansainvälisesti suurin ja vanhin gastronominen järjestö Chaîne des Rôtisseurs perustettiin jo vuonna 1248, jolloin Ranskan kuningas Ludvig IX Pyhä antoi nuorten keittiö ammattilaisten tietojen ja taitojen kehittämiseksi julistuksen eri mestarikiltojen järjestämiseksi. Järjestön ensimmäinen suomalainen jäsen oli tamperelainen Jorma Soiro vuonna 1963. Järjestön perustamiseen Suomessa vaikutti erityisesti kolme henkilöä Jorma Soiro, Onni Salo sekä Armas J.Pulla.