Kela hukkasi kokonaisuuden hallinnan: Kolmella eurolla 18 000 euron taksikulut

Kela muutti syksyllä pöyristyttävällä tavalla sääntöjä, joilla kilpailutetaan vaikeavammaisten aikuisten ja lasten lääkinnällistä kuntoutusta. Laadun paino kilpailutuksissa pudotettiin 20 prosenttiin aiemmasta 50 prosentista. Samalla Kela jätti kokonaiskustannukset laskematta, sillä kolmen euron säästö yhdellä hoitokerralla, 360 euroa vuodessa, johtaa esimerkkitapauksessa 18 000 eurolla kasvaviin taksikuluihin.

Kulut kasvavat ja vaikeavammaisia istutetaan tuntikausia takseissa, vaikka aiempi hoitopaikka olisi sijainnut vieressä.

”Tämä surkea päätös on otettava nopeasti uuteen tarkasteluun”, sanoo Aino Sainio Sote Palveluntuottajista, mikä on hiljakkoin perustettu järjestö, joka vaalii pienten yritysten etuja sosiaali- ja terveyspalvelujen tuotannossa.

Tästä on kyse

Syksyn kilpailutuksessa vaikeavammaisia kuntouttavien fysioterapeuttien erityiskoulutukselle ja hoitokokemukselle ei annettu mitään arvoa. Hinta ratkaisi, sen painoarvo nostettiin 50:stä 80 prosenttiin.    Lisäksi aiemmista kilpailutuksista poiketen fysioterapian palveluntuottajien määrää supistettiin 25-30 %, joka tarkoitti taksimatkojen pidentymistä ja Kelan kokonaiskustannusten karkaamista käsistä.

”Tiedämme kymmeniä edellä mainitun kaltaisia esimerkkejä. Niiden seurauksista kärsivät vaikeavammaiset eli ryhmä, jonka pitäisi olla yhteiskunnan erityisessä suojeluksessa. Siitä kärsivät myös pienet palveluntuottajayritykset, jotka ovat erikoistuneet vaikeavammaisten kuntoutukseen. Niistä moni joutuu lopettamaan toimintansa, jos tilanne ei muutu todella nopeasti.

On surkeaa, että tässä sopassa vielä yhteiskunnan kustannukset kasvavat”, Sainio sanoo.

Toinen räikeä esimerkki tulee Lapista. Kela ei sallinut sitä, että suomalainen terapeutti käy asiakkaan kanssa lähimmällä terapia-altaalla Ruotsin puolella 21 kilometrin päässä, vaan terapeutin pitäisi mennä asiakkaan kanssa Kolarista Rovaniemelle saakka, edestakaisin yli 320 km. Aiemmalla kaudella Kela salli oston Ruotsin puolelta.

”Potilas-, vammais- ja yrittäjäjärjestöt ovat kirjelmöineet asiasta päättäjiä, mutta ainakin toistaiseksi tuloksetta. Mielestämme asia on korjattava välittömästi”, Sainio korostaa.

Järjestön mielestä suorahankintamahdollisuuksien lisääminen ei tässä vaiheessa riitä ratkaisuksi, sillä kaikki vaikeavammaiset eivät yksinkertaisesti pysty muutosta hakemaan. Menettely on myös hidas.

”Pidämme parhaana vaihtoehtona sitä, että Kelan piirit tekevät itse nopeasti hankintaoikaisun. Tilanne on kestämätön niin potilaiden kuin yrittäjienkin kannalta”, Sainio sanoo.

Esimerkki:

Asiakas: mies ikä 30 v. erittäin vaikeasti liikuntavammainen
Kuntoutusmäärä: 120 kertaa/ vuosi, 2-3 kertaa viikossa
Asiakas asuu maaseudulla, tarvitsee taksia

Nykyinen hoitopaikka on lähikaupungissa X, jossa kävi viime vuonna: edestakainen taksimatka n. 40 min.
Taksi: Kotipaikka - Lähikaupunki X – Kotipaikka: 130 euroa x 120 kertaa = 15.600 euroa/ vuosi.
Voittanut hoitopaikka on Kaupungissa Y, jonne edestakainen taksimatka on n. 160 km, kesto n. 2 tuntia.

Taksi Kotipaikka - Kaupunki Y – Kotipaikka: 280 euroa x 120 kertaa = 33.600 euroa/ vuosi.
KELA:n kokonaiskustannukset taksimatkoista yli kaksinkertaistuivat:
Kilpailutettu kausi 2019-            33.600 euroa    (Kaupunki Y)
Kausi 2014 - 2018                     15.600 euroa   (Lähikaupunki X)

Tappio Kelalle      -18.000 euroa/ vuosi

Kaukana asiakasta sijaitsevassa Kaupungissa Y sijaitseva fysioterapiayritys tarjosi 3 euroa halvemman hinnan kuin yritys Lähikaupungissa X, joten se voitti kilpailutuksen:
Kelan säästö kilpailutuksessa 3 euroa/ hoitokäynti x 120 kertaa/vuosi = 360 euroa/ vuosi.
Kokonaistappio Kelalle 17.640 euroa.

Sote Palveluntuottajat ry

Aino Sainio                                                                     Minna Penttilä

puheenjohtaja                                                                varapuheenjohtaja, fysioterapiayrittäjä

puh. 0400 784515                                                          0500 878365

aino.sainio@sotepalveluntuottajat.fi

Sote Palveluntuottajat ry, Nuijamiestentie 7, 00400 Helsinki

Aino Sainio, puheenjohtaja, aino.sainio@sotepalveluntuottajat.fi, 0400 784515
Minna Penttilä, varapuheenjohtaja, tiedotus@sotepalveluntuottajat.fi, 0500 878365

Fysi Partners Finland Oy
Nuijamiestentie 7

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Fysi Partners Finland Oy

Fysioterapia- ja kuntoutusyritysten OmaFysio -verkoston suosio jatkaa vahvaa kasvuaan7.1.2020 15:55:50 EET | Tiedote

Fysi Partners jatkoi viime vuonna yli 20 prosentin vuosittaista kasvuvauhtia. Viime vuonna Fysi Partners kykeni ohjaamaan OmaFysio -klinikoilleen asiakkaita jo yli 5 miljoonalla eurolla. Samalla OmaFysio -klinikoiden määrä nousi yli 700:aan. Fysi Partners on perustettu kokoamaan suomalaisten fysioterapiaa ja kuntoutusta tarjoavien yritysten voimat, jotta pienillekin yrityksille tarjoutuisi mahdollisuus kilpailla valtakunnallisista toimeksiannoista.

Fysi Partners Finland Oy ja Kotopro Oy tiiviiseen yhteistyöhön3.8.2018 12:00:00 EEST | Tiedote

Fysi Partners ja Kotopro tiivistävät yhteistyötä fysioterapiassa käytettävien kotiharjoitteiden, sähköisten palvelujen ja etäfysioterapian kehittämiseksi. Fysi Partners –verkostoon kuuluu noin 600 fysioterapian palveluntuottajayritystä, jotka sijaitsevat joka puolella Suomea yli 200 kunnassa. Kotopro -sopimuksen tavoitteena on mahdollistaa asiakkaiden kotiharjoitteiden teko ja etäfysioterapia modernilla mobiilialustalla, joka on asiakkaille erittäin helppokäyttöinen. Tämä auttaa asiakkaiden paranemisen tehostamista, toimintakyvyn palautumista ja itsenäistä pärjäämistä. Kotoprolla on jo yli 25.000 käyttäjää eri aloilta ja nyt se on tulossa vahvasti myös terveydenhuoltoon ja kuntoutukseen.

Kymmeniä uusia fysioterapiayrittäjiä Fysi Partnersin OmaFysio-verkostoon12.12.2017 08:16:51 EET | Tiedote

LEHDISTÖTIEDOTE 12.12.2017. Fysi Partners Finland Oy on kasvanut jälleen roimasti: tänä vuonna jo yli 40 fysioterapiayritystä on liittynyt siihen. Verkostoon kuuluvien yritysten määrä on nyt jo yli 500. Se on kattavuudeltaan Suomen suurin ja laajapeittoisin kuntoutusalan yritys. Toimintaa on yli 200 kaupungissa ja kunnassa suurimmasta pienimpiin. Fysioterapeutteja ja muuta kuntoutusalan henkilökuntaa työskentelee niissä yli 3 000.