Kelan päätös: Toimeentulotuen lapsen perusosaa ei saa puolittaa vuoroasuvalta lapselta

Kela on ryhtynyt puolittamaan toimeentulotuen lapsen perusosaa, mikäli vanhemmat ovat sopineet lapsen vuoroasumisesta. Asiakasvalituksen päätöksen mukaan osuutta ei kuitenkaan saa puolittaa lähivanhemmalta, elleivät vanhemmat ole sopineet kustannusten jaosta lapsen tapaamissopimuksessa.

Viime keväänä Kela ryhtyi puolittamaan toimeentulotuen lapsen perusosaa, mikäli vanhemmat olivat sopineet lapsen vuoroasumisesta.  Asiakasvalituksen päätöksen mukaan osuutta ei kuitenkaan saa puolittaa lähivanhemmalta, elleivät vanhemmat ole sopineet kustannusten jaosta lapsen tapaamissopimuksessa. Kela on saattanut puolittaa lapsen osuuden virheellisesti viime kuukausina. Liitto vaatii, että Kelan pitää oma-aloitteisesti korjata nämä päätökset perheiltä.

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto: Lähivanhemmalle oikeus saada tapaamiskuljetuskuluihin toimeentulotukea

Pienituloinen etävanhempi on ollut oikeutettu saamaan lapsen kuljetus- ja tapaamiseen liittyvät elinkustannukset  toimeentulotukena. Nykykäytännön mukaan vanhemmat voivat sopia ja tuomioistuin voi määrätä myös lähivanhemman osallistumaan tapaamiskuluihin tapaamissopimuksessa.  Liitto vaatiikin, että myös lähivanhemmalla tulee olla sama oikeus saada myös kuljetuskulut toimeentulotukena, mikäli niistä on kirjallisesti sovittu tai tuomioistuin niin päättänyt.

Liitto arvioi, että korkeintaan noin neljätuhatta lapsiperhettä, joissa lapsi vuoroasuu vanhempiensa luona, saa toimeentulotukea. Harvassa perheessä kuitenkin on sovittu lapsen tapamissopimuksessa tapaamiskulujen jakamisesta, koska nämä pääsääntöisesti on sovittu lapsen elatussopimuksessa.

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry on lastensuojelujärjestö, jonka tavoitteena on parantaa yhden vanhemman perheiden sosiaalista, taloudellista ja oikeudellista asemaa.

Yhden Vanhemman perheet: Lapsiperheiden pienituloisuus puolitettava hallituskauden aikana26.4.2019 19:20:30 EESTTiedote

Lapsiperheiden pienituloisuus laajeni 2015-2019 hallituksen aikana, vaikka työttömyys väheni. Yhden vanhemman perheistä joka neljäs on pienituloinen. Se haittaa lapsen kehitystä monella tavalla mm. vähentämällä vanhemmuutta, heikentämällä terveyttä, alentamalla koulutustasoa, vähentämällä sosiaalisia suhteita ja lisäämällä syrjäytymistä. Yhden vanhemman perheiden liitto ry vaatii ripeitä toimia pienituloisuuden poistamisessa. Seuraavan hallituksen on puolitettava pienituloisissa perheissä elävien lasten lukumäärä nykyisestä 120.000 ja sitä seuraavan poistettava kokonaan. Liitto muistuttaa, että on halvempaa poistaa lapsiperheköyhyys kuin sallia sen jatkuminen.

Yhden vanhemman perheiden vaalipanelistit palauttaisivat päivähoito-oikeuden kokopäiväiseksi10.4.2019 14:33:18 EESTTiedote

Ehdokkaat lupasivat parantaa lapsiperheiden palveluja kansanedustajaksi päästyään. Kaikkien puolueiden edustajat palauttavat subjektiivisen päivähoito-oikeuden kokopäiväisyyden. Myös koululaisten aamu- ja iltapäivätoiminnan maksuttomuus nousi esiin. Ruotsalaisen kansanpuolueen Sundell pitää tärkeänä mahdollisuutta saada sitä myös loma-aikoina. Kokoomuksen Backlundin mukaan päivähoitoaikoja tulee pidentää aamusta ja illasta, jolloin työn ja perheen yhdistäminen helpottuu kaikille vanhemmille ja saattaa olla erityisen tärkeää yhden vanhemman perheille. Myös toisen asteen maksuttomuus sai kannatusta. Vasemmistoliitto ja Sosiaalidemokraatit toteuttaisivat tämän pidentämällä oppivelvollisuutta. Perussuomalaisten Purra puolestaan ei uskonut, että perheen pienituloisuus on keskeinen syy koulunkäynnin keskeyttämiselle toisella asteella. Vasemmistoliiton Ingervo säätäisi 3-6-vuotiaiden päivähoidon maksuttomaksi samoin kotipalvelun, jota tulee tarjota kaikille lapsiperheille eikä vain lastensuoj