Kelan päätös: Toimeentulotuen lapsen perusosaa ei saa puolittaa vuoroasuvalta lapselta

Kela on ryhtynyt puolittamaan toimeentulotuen lapsen perusosaa, mikäli vanhemmat ovat sopineet lapsen vuoroasumisesta. Asiakasvalituksen päätöksen mukaan osuutta ei kuitenkaan saa puolittaa lähivanhemmalta, elleivät vanhemmat ole sopineet kustannusten jaosta lapsen tapaamissopimuksessa.

Viime keväänä Kela ryhtyi puolittamaan toimeentulotuen lapsen perusosaa, mikäli vanhemmat olivat sopineet lapsen vuoroasumisesta.  Asiakasvalituksen päätöksen mukaan osuutta ei kuitenkaan saa puolittaa lähivanhemmalta, elleivät vanhemmat ole sopineet kustannusten jaosta lapsen tapaamissopimuksessa. Kela on saattanut puolittaa lapsen osuuden virheellisesti viime kuukausina. Liitto vaatii, että Kelan pitää oma-aloitteisesti korjata nämä päätökset perheiltä.

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto: Lähivanhemmalle oikeus saada tapaamiskuljetuskuluihin toimeentulotukea

Pienituloinen etävanhempi on ollut oikeutettu saamaan lapsen kuljetus- ja tapaamiseen liittyvät elinkustannukset  toimeentulotukena. Nykykäytännön mukaan vanhemmat voivat sopia ja tuomioistuin voi määrätä myös lähivanhemman osallistumaan tapaamiskuluihin tapaamissopimuksessa.  Liitto vaatiikin, että myös lähivanhemmalla tulee olla sama oikeus saada myös kuljetuskulut toimeentulotukena, mikäli niistä on kirjallisesti sovittu tai tuomioistuin niin päättänyt.

Liitto arvioi, että korkeintaan noin neljätuhatta lapsiperhettä, joissa lapsi vuoroasuu vanhempiensa luona, saa toimeentulotukea. Harvassa perheessä kuitenkin on sovittu lapsen tapamissopimuksessa tapaamiskulujen jakamisesta, koska nämä pääsääntöisesti on sovittu lapsen elatussopimuksessa.

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry on lastensuojelujärjestö, jonka tavoitteena on parantaa yhden vanhemman perheiden sosiaalista, taloudellista ja oikeudellista asemaa.

Vanhemmalle oikeus työhön ja toimeentuloon7.12.2018 14:58Tiedote

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry:n mukaan hallitusohjelmassa pitää nostaa tavoitteeksi vanhempien oikeus osallistua työelämään, riittävien lapsiperheiden palvelujen järjestäminen ja perheen ja työn yhteensovittamisen helpottaminen. Myös erovanhempien yhteistoiminnan esteet pitää poistaa sekä huomioida erityislasten osallistaminen tapaamiskiistoissa. Lapsivaikutusten arviointi pitää vakiintua ensi hallituskaudella.

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry Pienituloisille automaattinen vapautus terveyden ja sosiaalihuollon maksuista25.9.2018 16:40Uutinen

Selvitysten mukaan asiakasmaksulain 11 § mukaista pienituloisten asiakasmaksujen alentamista ei ole käytännössä tehty lainkaan. Liitto esittää, että maksuvapautus tulee merkitä etukäteen asiakkaan Kela-korttiin, mikäli tulot jäävät alle köyhyysrajan. Liiton mukaan julkisen sektorin pitää luopua yksityisten perintyritysten palveluista tai lisättävä niiden sääntelyä.

Kansainvälinen Yksinhuoltajapäivä 21.3.: Lapsiperheet tarvitsevat kotiapua21.3.2018 10:09Tiedote

Yhden Vanhemman Perheiden Liiton asiakaskyselyyn vastanneista osa oli hakenut kotiapua, mutta kunta ei ollut antanut vaikeissakaan tilanteissa.”Sairauteni vuoksi tuskin pysyin pystyssä, vaikeuksia laittaa ruokaa tai vaihtaa vaippa 2- ja 5-vuotiaille, mutta kotipalvelua en saanut, koska tarttuva sairaus. Lastensuojelun sijoitusta on sen sijaan ehdotettu.” Yli puolet vastaajista ei edes tiennyt, että mm. yhden vanhemman perheillä on esimerkiksi sairastapauksissa subjektiivinen oikeus kuntien kotipalveluun, jonka maksu on tulosidonnainen.