Kelirikkokausi jatkuu (Keski-Suomi, Itä-Suomi)

Suotuisat säät ovat pitäneet kevään kelirikkoa maantiestöllä ennustettua helpompana, mutta samalla sen kesto on pitkittynyt Keski- ja Itä-Suomessa. Liikenneympäristön hoitoon sisältyvät työt ovat päässeet käyntiin kevään edistyessä.

Painorajoitukset maakunnittain

Ensimmäiset painorajoitukset (12 tn) kevään kelirikon vuoksi jouduttiin asettamaan maaliskuun puolenvälin jälkeen Pohjois-Karjalan eteläosiin, ja laajemmin rajoituksia jouduttiin asettamaan huhtikuun alusta. Laajempi painorajoitusten tarve alkoi tänä keväänä noin kolme viikkoa aiemmin kuin edellisinä vuosina.

– Yöpakkaset ja viilennyt sää ovat pitäneet kelirikkoa maltillisempana kuin ennustettiin. Toisaalta kelirikkokaudesta ja painorajoituksien kestosta saattaa muodostua edellisvuosia pidempi, sanoo kunnossapitoyksikön päällikkö Vesa Partanen.

Painorajoitukset kartalla: https://julkinen.vayla.fi/kelirikko/

Sorateiden hoito keväällä

Sorateillä tasaustyö ajoitetaan tien pinnan sulamisvaiheeseen, jolloin pinta pehmenee ja pahimmilla kohdilla syntyy pintakelirikkoa. Kevyellä lanauksella pyritään kuohkeuttamaan tien pintaa ja kasvattamaan kulutuskerrosmateriaalin vettä haihduttava pinta-alaa. Näin menetellen tien pinnan kuivuminen nopeutuu.

– Tien pinnan kantavuuden ollessa sulamiskaudella vähäinen, on lana useammalle akselille jakautuvan akselipainonsa ja hyvän sekoituskykynsä takia tiehöylää parempi vaihtoehto tien tasaukseen, kertoo Partanen.

Pahimman kelirikkovaiheen mentyä ohi soratien pinta kunnostetaan muokkauksella. Työn ajoituksessa otetaan huomioon kulutuskerroksen kosteus. Työssä hyödynnetään kevään sateet ja pilviset sääolosuhteet. Muokkauksessa tien sivukaltevuus muotoillaan pintakuivatuksen kannalta riittäväksi ja muokkauksella pyritään niin syvään, että tiehen syntyneet kuopat leikkautuisivat pohjan tasoon. Valitettavasti monin paikoin sorateiden kulutuskerrokset ovat päässeet niin ohuiksi, että muokkausta ei pystytä tekemään tarpeeksi syvälle. Kevätmuokkaukset tehdään tiehöylällä tai raskaalla lanalla.

– Alueella muokkaustyöt on jo kuivarunkoisilla sorateillä tehty ja sitä mukaa käynnissä kevään edistymisen mukaan, jatkaa Partanen.

Liikenneympäristön hoito

Kevään edistymisen mukaan käynnissä on myös hiekoitushiekan ja irtoainesten poisto päällystetyiltä pinnoilta. Taajamissa sekä kevyen liikenteen väylillä puhdistustoimet tehdään heti sulan kauden vakiinnuttua huhtikuussa. Puhdistus uusitaan tarpeen mukaan. Valta- ja kantatiet sekä levähdys- ja pysäköimisalueet puhdistetaan myös huhtikuun aikana. Muut päällystetyt tiet puhdistetaan toukokuun puoleen väliin mennessä.

– Taajama-alueella harjaus tehdään kostuttavalla ja keräävällä laitteella. Muualla sivuun harjaus on sallittua, mutta kuivaharjaus on kaikissa kohteissa kielletty, kertoo Partanen.

Tienvarsien roskien keruu ajoittuu niin ikään kevääseen. Kaikki havaittavat roskat kerätään keväällä lumien sulettua. Työt aloitetaan ensin taajamista, kevyen liikenteen väyliltä sekä valta- ja kantateiltä ja lopuksi muilta teiltä. Valmista on viimeistään toukokuun loppuun mennessä. Erityisesti levähdys- ja pysäköimisalueiden, taajamien, kevyen liikenteen väylien ja pysäkkien ympäristöt pidetään siistinä. Kevätsiivouksen jälkeen yksittäiset rumentavat roskat kerätään säännöllisesti teiden varsilta.

Kevääseen ajoittuu myös paljon muita liikenneympäristön hoitoon liittyviä töitä, kuten esimerkiksi liikennemerkkien ja liikenteen ohjauslaitteiden kunnostusta, kuivatusjärjestelmän kaivojen, putkistojen ja pumppaamoiden puhdistusta sekä siltojen kevätpesuja.

Yksikön päällikkö
Vesa Partanen

Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus

Painorajoitukset maakunnittain

Siltaurakat käynnistyvät Hyrynsalmella ja Suomussalmella (Kainuu)17.5.2021 12:21:28 EEST | Tiedote

ELY-keskus toteuttaa vuonna 2021 Kainuussa kaksi siltaurakkaa: Hyrynsalmella peruskorjataan Mikitänjoen ylittävä Siltakosken silta. Silta sijaitsee Kuhmontiellä noin 24 km Hyrynsalmelta Kuhmon suuntaan. Työ toteutetaan sillalla kaista kerrallaan ja liikenne ohjataan työkohteen ohi liikennevaloilla. Liikennejärjestelyt toteutetaan viikolla 19. Suomussalmella uusitaan Parkkilantiellä sijaitseva Kylmäjoen silta. Sillan rakentamisen aikana käytössä on kiertotie. Työt alkavat kiertotien rakentamisella heti kun kelirikko ja kevättulva kohteessa helpottavat. Uusi silta valmistuu liikenteelle lokakuun lopussa. Urakkakohteiden pääurakoitsijana toimii KREATE Oy.

Utvecklingsbehov och målbild för avsnittet Lusi–Kanavuori längs riksväg 4 utreds (Mellersta Finland och Nyland)10.5.2021 14:29:07 EEST | Tiedote

NTM-centralerna i Mellersta Finland och Nyland har tillsammans påbörjat utarbetandet av en åtgärdsutredning för riksväg 4 på avsnittet mellan Lusi i Heinola och Kanavuori i Jyväskylä. I den påbörjade utredningen fastställs målbilden för avsnittet Lusi–Kanavuori som utgångspunkt för den mer detaljerade planeringen. Åtgärdsutredningen baserar sig på en utredning om principerna för utveckling av riksvägskorridoren 4 och 29 på avsnittet Helsingfors–Torneå/Haparanda (fi. Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet Helsinki–Tornio/Haaparanta). Planeringsavsnittets längd är cirka 112 kilometer.

Valtatiellä 4 selvitetään Lusi–Kanavuori-välin kehittämistarpeita ja tavoitetilaa (Keski-Suomi ja Uusimaa)10.5.2021 14:29:06 EEST | Tiedote

Keski-Suomen ja Uudenmaan ELY-keskukset ovat yhteistyössä käynnistäneet toimenpideselvityksen laatimisen valtatielle 4 Heinolan Lusin ja Jyväskylän Kanavuoren väliselle osuudelle. Käynnistyneessä selvityksessä määritetään Lusi–Kanavuori-välin tavoitetilanne yksityiskohtaisemman jatkosuunnittelun lähtökohdaksi. Toimenpideselvitys perustuu vuonna 2020 laadittuun Valtatiekäytävän 4 ja 29 kehittämisen periaatteet välillä Helsinki – Tornio/Haaparanta -selvitykseen. Suunnittelujakson pituus on noin 112 kilometriä.