Keltainen kirjasto 65 vuotta – kohuttu ranskalaisteos kruunaa juhlavuoden

Suomen pitkäikäisin kirjasarja Keltainen kirjasto täyttää tänä vuonna 65 vuotta. Tammen julkaiseman käännöskirjasarjan 500. teos, ranskalaisen Édouard Louis’n Ei enää Eddy ilmestyy elokuussa 2019. Sensaatioksi nousseen 26-vuotiaan Louis’n teos on ajankohtainen kuvaus länsimaisen yhteiskunnan eriarvoistumisesta ja jakaantumisesta.

Vuonna 1954 perustettu Tammen Keltainen kirjasto on Suomen kaikkien aikojen pitkäikäisin kirjasarja ja kansainvälisestikin ainutlaatuinen ilmiö. 65-vuotisjuhliaan viettävässä Keltaisessa kirjastossa ilmestyy vuonna 2019 yhteensä 10 teosta, joiden joukossa sarjan 500. kirja, ranskalaisen Édouard Louis’n polttavan ajankohtainen esikoisteos Ei enää Eddy (suom. Lotta Toivanen).

Louis’n omaelämäkerrallinen teos toteuttaa jo Keltaisen kirjaston perustamisessa määriteltyä tavoitetta tarjota suomalaisille parasta ajankohtaista maailmankirjallisuutta. Ei enää Eddy on vangitseva ja tarkkanäköinen kuvaus ranskalaisen yhteiskunnan jakautumisesta, pettymyksestä valistusajatukseen, homofobiasta ja suvaitsemattomuudesta. Samalla se kommentoi länsimaisten yhteiskuntien viimeaikaista kehitystä laajemminkin.

Juhlavuonna sarjassa ilmestyy teoksia tunnetuilta kirjallisilta suuruuksilta sekä uusilta nousevilta maailmantähdiltä, kuten saksalaiselta Jenny Erpenbeckiltä. Hänen ajatuksia herättävä teoksensa Mennä, meni, mennyt (suom. Jukka-Pekka Pajunen) käsittelee turvapaikanhakijoiden tilannetta Saksassa. Juhlakirjana Tammi julkaisee syksyllä tutkijatohtori Sanna Nyqvistin teoksen Räjähdemiehen perintö. Vallasta, kirjallisuudesta ja Nobelin palkinnosta.

Keltainen kirjasto

Jarl Hellemannin vuonna 1954 perustamassa sarjassa on kuudenkymmenenviiden vuoden aikana julkaistu teoksia 148 kirjailijalta ja 44 eri maasta. Suosituimpiin Keltaisen kirjaston kirjailijoihin kuuluvat Haruki Murakami, John Irving, Alice Munro, Joël Dicker ja Paul Auster. Kansainvälisestikin ainutlaatuiseksi sarjan tekee se, että siinä on julkaistu kolmenkymmenen Nobelin kirjallisuuspalkinnon saajan teoksia. Viimeisimpinä palkinnon ovat saaneet Svetlana Aleksijevitš ja Kazuo Ishiguro.

Tammen teettämän lukijatutkimuksen mukaan Keltaista kirjastoa lukevat ihmiset ovat varsinaisia himolukijoita, sillä lähes 70 % vastaajista lukee yli 20 kirjaa vuodessa. He ovat myös kirjakauppojen uskollisia asiakkaita, joista suurin osa ostaa jopa yli 20 kirjaa vuodessa. Myytti epäsosiaalisista lukutoukista ei näytä pitävän paikkaansa, sillä kolme neljännestä vastaajista kertoo osallistuneensa johonkin kirja-alan tapahtumaan kuluneen vuoden aikana. Lukupiiriin kuuluu neljännes vastaajista.

”Keltainen kirjasto tunnetaan klassikoista, ja rakastetuimmat kirjailijamme ovat meille tärkeitä. Sarja elää myös vahvasti tässä ajassa, ja tavoitteenamme onkin tuoda suomalaisille lukijoille kirjoja, joista maailmalla puhutaan”, sanoo Tammen suomennetun kaunokirjallisuuden kustannuspäällikkö Päivi Koivisto-Alanko.

Kirjailija Édouard Louis

Tammi julkaisee Suomen suosituimpien lapsitubettajien Elinan ja Sofian esikoiskirjan15.8.2019 00:01:00 EESTTiedote

Valtavaan suosioon nousseet tubettajasiskokset Elina, 11, ja Sofia, 8, tekevät kirjan, jonka Tammi julkaisee ensi toukokuussa. Elina ja Sofia ovat tällä hetkellä Suomen ylivoimaisesti suosituimmat lapsitubettajat. Heillä on YouTubessa yli 70 000 seuraajaa ja Instagramissa yli 15 000. Seuraajia viehättää erityisesti heidän positiivinen ja avoin asenteensa, ja myös kirja on täynnä tätä samaa iloista tyttöenergiaa.

Dekkarifestivaalin ohjelma on julkistettu – samaan aikaan järjestetään myös Lasten dekkarifestivaali14.8.2019 11:00:09 EESTTiedote

Syyskuussa viidennen kerran järjestettävän Dekkarifestivaalin ohjelmassa on keskusteluja, kirjailijatapaamisia, pakohuonepeli ja viihteellinen rikosillallinen, jonka ohjelmasta vastaa Improvisaatioteatteri Stella Polaris. Lauantaina 21.9.2019 Paasitornissa järjestettävässä tapahtumassa on mukana 10 kustantamoa ja parikymmentä kirjailijaa. Samana päivänä vietetään myös Lasten dekkarifestivaalia Kallion kirjastossa.

Tammi vahvistaa kustantamistaan8.8.2019 11:00:20 EESTTiedote

Tammen kotimaisessa kaunokirjallisuudessa jatkaa kustannuspäällikkönä Hannu Harju ja uudeksi kustannuspäälliköksi on nimetty Petra Maisonen. Kustannustoimittajana jatkaa Anne Ilves ja osastolla aloittaa uutena kustannustoimittaja Antti Berg. Berg on aiemmin työskennellyt mm. Helsingin Sanomissa. Tammeen hän siirtyy Kotimaa-lehdestä. Kustannuspäällikkönä aloittava Petra Maisonen on työskennellyt kustannustoimittajana Tammessa yli 15 vuoden ajan. Hänen toimittamansa kirjat ovat saaneet lukuisia palkintoja, kuten Finlandia-, Runeberg-, Johtolanka- ja Tiiliskivi-palkinnot. ”Tämän työn tähtihetkiä on se, kun saa käsiinsä tekstin, jossa on vahva oma ääni ja puhutteleva tarina. Tavoitteenani onkin löytää Tammen listalle niin kiinnostavia tarinoita, että nekin jotka eivät yleensä lue, joutuvat tarttumaan kirjaan. Kirjat avaavat meille näkymän paitsi toisenlaisiin maailmoihin, myös ihmisyyteen, ja tässä ajassa tarvitsemme enemmän kuin mitään muuta ymmärrystä toisesta ihmisestä”, Maisonen sanoo.

Tammi julkaisee Suomen ensimmäisen chatfiktio-romaanin Pientä säätöä28.5.2019 08:00:00 EESTTiedote

Tammi julkaisee syksyllä 2019 ensimmäisenä kustantamona Suomessa nuorille suunnatun, chat-muotoon kirjoitetun kirjan eli chatfiktio-romaanin. Chatfiktio mullistaa käsitykset e-kirjasta tuomalla kirjallisuuden nuorten lukijoiden ulottuville heille tutussa muodossa - videona, jota voi seurata puhelimen ruudulta. Veera Ojolan kirjoittama Pientä säätöä kertoo aidolla ja elämänmakuisella tavalla kolmen lukion ensimmäistä luokkaa käyvän tytön elämästä vaiheessa, jolloin ei olla vielä aikuisia muttei enää lapsiakaan.