Kemian työehdoista neuvottelutulos toimihenkilöille

Ammattiliitto Pro ja Kemianteollisuus ry pääsivät tänään neuvottelutulokseen työehtosopimusneuvotteluissa. Työehtosopimus määrittelee noin 9 000 henkilön työehdot.

Sopimus tulee voimaan, kun liittojen hallinnot ovat hyväksyneet neuvottelutuloksen.

- Neuvottelut sujuivat, vaikka lähtökohdat olivat haastavat. Keskusjärjestösopimusten irtisanominen ja työsopimuslain muutokset eivät mitenkään edistäneet neuvottelujen kulkua, toteaa kemian sopimusalavastaava Taru Reinikainen Prosta.

Mitä sovittiin?

Neuvottelutulos sisältää sekä tekstimuutoksia että palkkaratkaisun kahdelle vuodelle.

- Uudessa työehtosopimuksessa hälytysluonteisen työn määräyksiä kehitettiin ja puhelinohjeita päivitettiin, kertoo Reinikainen.

- Myös tavoitellut palkankorotukset sekä työehtosopimuksen laadullinen kehittäminen toteutuvat, Reinikainen jatkaa.

Varaluottamusmiehen osallistumis- ja tiedonsaantioikeutta parannettiin.  Työehtosopimukseen saatiin kirjauksia, jotka liittyvät tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen sekä ikääntyvien jaksamiseen. Korvaavan työn käytäntöjä täsmennettiin.

Kemian työhyvinvointiohjelma Hyvää huomista jatkuu myös uudella sopimuskaudella.

Sopimus on kolmevuotinen

Uusi sopimus on voimassa 1.12.2017–30.11.2020. Sopimuksen viimeiset 12 kuukautta ovat irtisanottavissa, jos osapuolet eivät syyskuussa 2019 pääse sopimuksen viimeisen 12 kuukauden toteuttamisesta.

Palkkaratkaisu pitää sisällään paikallisesti sopimalla toteutettavat 1,6 prosentin palkankorotukset sekä vuosille 2018 että 2019. Mikäli paikallista ratkaisua ei synny, palkkoja korotetaan kahden ensimmäisen sopimusvuoden aikana yhteensä 3,2 prosenttia liittojen sopimalla tavalla.

Ensimmäisen kerran palkkoja korotetaan 1.2.2018 ja toisen kerran 1.2.2019. Sopimuskauden viimeisen 12 kuukauden kustannusvaikutus neuvotellaan syyskuun 2019 loppuun mennessä.

Taru Reinikainen
Sopimusalavastaava