Kemianteollisuuden isoimpien työntekijäsopimusalojen neuvottelut on päätetty tänään Teollisuusliiton toimesta

Kemianteollisuus ry, Muoviteollisuus ry ja Teollisuusliitto ry ovat neuvotelleet viime vuoden marraskuun puolivälistä lähtien uusista työehtosopimuksista kemian perusteollisuuden, muovituoteteollisuuden ja kemian tuoteteollisuuden sekä öljy-, maakaasu- ja petrokemianteollisuuden sopimusaloille.

Sopimusten voimassaolo päättyi joulukuun lopussa. Vuodenvaihteesta lähtien on neuvoteltu palkankorotustasosta. Valitettavasti näyttää kuitenkin siltä, että odotukset Teollisuusliitolla korotusten tason suhteen ovat epärealistiset. Kemianteollisuuden isoimpien sopimusalojen neuvottelut on päätetty tänään Teollisuusliiton toimesta. Neuvottelujen jatkosta ei ole sovittu. Kemianteollisuus ry ja Muoviteollisuus ry ovat neuvotteluissa jo tarjonneet ratkaisuksi suhdanne- ja inflaatiotilanteeseen nähden tuntuvia korotuksia.

Energiakriisin myötä syntynyt hintojen nousu osuu niin työntekijöihin kuin yrityksiin. Lisäksi vuoden 2023 osalta kaikki ennustuslaitokset ennustavat taantumaa. Kemianteollisuudessa lomautusmäärien on ilmoitettu kasvavan yrityksissä kevään aikana. Viime joulukuussa lomautustarpeesta ilmoitti joka neljäs yritys, nyt tammikuussa jo joka kolmas. Keskeiset syyt lomautuksille tai irtisanomisille yrityksissä on ilmoitettu olevan työn vähentyminen ja sähkön tai energian hinta.

- Neuvotteluja on tähän asti käyty hyvässä hengessä, mutta toistaiseksi yhteistä ymmärrystä korotustaosta ei kuitenkaan ole löydetty. Kemianteollisuus ry ja Muoviteollisuus ry ovat valmiita jatkamaan lähiaikoina neuvotteluja ratkaisun löytämiseksi, sanoo Kemianteollisuus ry:n työmarkkinajohtaja Minna Etu-Seppälä.

Lisätiedot:
Minna Etu-Seppälä, johtaja, Työelämä, minna.etu-seppala@kemianteollisuus.fi, puh. 040 778 0182.

Twitter: @Kemianteollisuu
Linkedin: http://linkd.in/1g4vUbs
Tilaa uutiskirje: http://bit.ly/1Mk0cTq

Kemianteollisuus on yksi merkittävimmistä teollisuuden toimialoista Suomessa. Sen osuus teollisuuden tuotannosta ja tavaraviennistä on noin viidennes. Suoraan, välillisesti ja tulovaikutusten kautta työllistämme lähes 100 000 suomalaista ja investoimme Suomeen vuositasolla reilut miljardi euroa.

Kemianteollisuuden ja Teollisuusliiton välinen työehtosopimusratkaisu hyväksyttiin5.2.2023 16:13:05 EET | Tiedote

Kemianteollisuus ry:n, Muoviteollisuus ry:n ja Teollisuusliitto ry:n hallinnot ovat hyväksyneet tänään osapuolten välille perjantaina 3.2. syntyneen neuvottelutuloksen uusista työehtosopimuksista Kemian perusteollisuuden, Öljy-, maakaasu- ja petrokemian teollisuuden sekä Muovituoteteollisuuden ja Kemian tuoteteollisuuden sopimusaloille. Sopimusten piirissä on noin 14 000 työntekijää. Sopimuskausi on 2 vuotta.

Neuvottelutulos syntynyt Kemianteollisuuden ja Teollisuusliiton työehtosopimuksista3.2.2023 22:57:29 EET | Tiedote

Kemianteollisuuden ja Teollisuusliiton työehtosopimuksista on saavutettu neuvottelutulos. Neuvottelutulos koskee kemian perusteollisuutta, muovituoteteollisuutta ja kemian tuoteteollisuutta sekä öljy-, maakaasu- ja petrokemian teollisuutta. Neuvottelutulos menee vielä molempien tahojen hallintojen hyväksyttäväksi. Hallinnot kokoontuvat sunnuntaina. Sisällöstä osapuolet eivät kerro tässä vaiheessa enempää. Sopimusten piirissä on yhteensä noin 13 000 työntekijää.