Kemianteollisuuden vaaliteemat − Tavoitteena hyvinvoiva Suomi!

Paremmalla sääntelyllä ja yhteistyöllä fiksua, innovatiivista ja kestävää teollisuuspolitiikkaa.

Kemianteollisuus haluaa herätellä keskustelua Suomen vetovoimaisuudesta ja teollisuuspolitiikasta. Uskomme, että paremmalla sääntelyllä ja yhteistyöllä; fiksulla, innovatiivisella ja kestävällä teollisuuspolitiikalla voimme luoda Suomeen lisää hyvinvointia ja olla mukana ratkaisemassa globaalia ilmastohaastetta.

Kemianteollisuus on 12 miljardin euron vuosiviennillä Suomen suurimpia vientialoja. Yksi kemianteollisuuden työpaikka luo lähes kaksi muille aloille. Suoraan, välillisesti ja tulovaikutusten kautta työllistämme lähes 100 000 suomalaista.

"Kemianteollisuus on globaalisti kasvava ala, jolla on ratkaiseva rooli monissa isoissa haasteissa, kuten ilmastonmuutos, ikääntyminen ja kestävä luonnonvarojen käyttö. Kansainvälisillä pelikentillä tarvitsemme sekä uusiutumista että kustannuskilpailukykyä. Suomen kannalta olennaista on se, minne uudet investoinnit syntyvät ja millaisen siivun saamme kasvusta", sanoo Kemianteollisuus ry:n toimitusjohtaja Mika Aalto.

Kemianteollisuuden pääteemat

Olemme avanneet kotisivuillemme Hyvinvoiva Suomi -kokonaisuuden, josta löydät vaaliteemojen tarkemman sisällön ja aineistot.

KMPG 2017, Kemianteollisuuden taloudelliset vaikutukset

Mika Aalto, toimitusjohtaja, mika.aalto@kemianteollisuus.fi, 050 438 9247
Susanna Aaltonen, johtaja, Vaikuttaminen, susanna.aaltonen@kemianteollisuus.fi, 040 593 4221

Vientiyrityksien johtajien suositukset Suomelle: Suunta on oikea, perusasiat ratkaisevia investointipäätöksissä25.3.2019 12:30:00 EETTiedote

Suomalaiset vientiyritysten johtajat pitävät kysymystä Suomen vetovoimaisuudesta teollisuuden toiminta- ja investointiympäristönä ensiarvoisen tärkeänä. Mikäli perusasiat eivät ole kunnossa, investoinnit suuntautuvat Suomen ulkopuolelle. Innovaatiotoimintaan tarvitaan lisäpanostuksia, jotka tulee suunnata yritysvetoisiin TKI-hankkeisiin. Yliopistojen huippututkimuksen tasoa on nostettava.