Kemianteollisuuden viennissä hyvää kasvua − suhdanneodotukset ovat kääntyneet laskuun

Kemianteollisuuden vienti on ollut vuoden 2018 hyvässä 8 prosentin kasvuvauhdissa. Myös kotimaan liikevaihto on noussut. Alan yritysten arviot suhdannetilanteesta ovat yhä tavanomaista parempia, mutta syksyn aikana odotukset ovat kääntyneet laskuun.

Kemianteollisuuden liikevaihto ja vienti jatkoivat kasvuaan vuoden kolmannella neljänneksellä edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Tavaravienti oli 3,07 miljardia, ja kasvoi 8 prosenttia edellisvuodesta. Tammi-syyskuussa viennin kasvua oli samoin 8 prosenttia. Vienti on nyt noin miljardin kuukausi- eli 12 miljardin vuositasolla. Viennin kasvu on jatkunut vuodesta 2016.

Öljytuotteiden osuus kemianteollisuuden viennistä on noin 40 prosenttia. Tammi-syyskuussa öljytuotteiden viennin arvo kasvoi 15 prosenttia, peruskemian tuotteiden 4 prosenttia ja kumi- ja muovituotteiden 4 prosenttia. Sen sijaan lääkevienti laski 6 prosenttia.

Kemianteollisuuden yritysten arviot suhdannetilanteesta ovat vielä positiivisia, mutta odotukset ovat kääntyneet laskuun. EK:n viimeisimmän Suhdannebarometrin mukaan yritykset ennakoivat sekä tuotannon että henkilöstömäärän säilyvän suunnilleen ennallaan lähikuukausina.

Kohti hiilineutraalisuutta −sähkön merkitys kasvaa entisestään

Sähkön rooli tulee korostumaan entisestään matkalla kohti hiilineutraalisuutta. Yhteiskunnan sähköistyminen tulee vaatimaan teollisten investointien lisäksi mittavia investointeja uusiutuviin ja päästöttömiin energiaratkaisuihin sekä energian talteenottoon ja varastointiin.

"Päästöttömän, varmasaantisen ja hinnaltaan kilpailukykyisen sähkön saatavuus tulee olennaisesti vaikuttamaan siihen, missä teollisuuden uudet teknologiat otetaan käyttöön ja minne tuotannolliset investoinnit tehdään", sanoo Kemianteollisuus ry:n toimitusjohtaja Mika Aalto.

Yrityksille kannusteet tehdä tutkimusta ja tuotekehitystä Suomessa

Suomi tarvitsee fiksua ja innovatiivista teollisuuspolitiikkaa, joka rakentuu kestävälle kehitykselle ja Suomen vetovoimaisuudelle teollisuuden tutkimus-, tuotekehitys-, investointi- ja tuotantomaana.

"Suomen kannalta on olennaista, että yritysten tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiotoiminta tehdään juuri täällä Suomessa. Tämä edellyttää sekä menestyvää tuotannollista toimivaa että houkuttelevaa TKI-ympäristöä, jossa julkista rahoitusta ohjataan yrityslähtöisesti ja kumppanuuksia rakentaen", sanoo Kemianteollisuus ry:n toimitusjohtaja Mika Aalto.

Mika Aalto, toimitusjohtaja, mika.aalto@kemianteollisuus.fi, puh. 050 438 9247
Susanna Aaltonen, johtaja, Vaikuttaminen, susanna.aaltonen@kemianteollisuus.fi, puh. 040 593 4221

Kuvalinkit
Mika Aalto

Katso lisää

Ala numeroin - toimialagraafit

Matti Lehmuksesta Kemianteollisuuden uusi puheenjohtaja20.11.2018 15:23Tiedote

Kemianteollisuus ry:n syyskokous valitsi tiistaina 20.11.2018 uuden puheenjohtajan ja hallituksen vuodelle 2019. Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin Neste Oyj:n liiketoiminta-alueen johtaja Matti Lehmus. Kemianteollisuus ry:n nykyinen puheenjohtaja ja Kemira Oyj:n toimitusjohtaja Jari Rosendal siirtyy varapuheenjohtajaksi. Lisäksi varapuheenjohtajina jatkavat Pipelife Finland Oy:n toimitusjohtaja Kimmo Kedonpää ja Nokian Renkaat Oyj:n toimitusjohtaja Hille Korhonen.

Vientiteollisuus: Poliittiset lakot pysäyttävät laajasti tuotantoa – tilanne kohtuuton28.9.2018 17:15Tiedote

Kemian-, Metsä- ja Teknologiateollisuus: Poliittiset työtaistelut maan hallitusta vastaan ovat muuttumassa yhä kovemmiksi. SAK:laiset Teollisuusliitto ja Sähköalojen Ammattiliitto sekä STTK:lainen Ammattiliitto Pro ilmoittivat perjantaina lakoista, jotka pysäyttävät tuotannon ja toiminnan erittäin laajasti vientiteollisuuden yrityksissä. Liittojen kattava ylityökielto on vaikeuttanut yritysten toimintaa jo kaksi viikkoa, ja nyt tuotantoa pysäytetään vuorokaudeksi lukuisissa yrityksissä. Tilanne on yrityksille kohtuuton.