Kemianteollisuuden ylempien toimihenkilöiden työehdoista neuvottelutulos

Kemianteollisuus ry ja akavalainen Ylemmät Toimihenkilöt YTN ovat 2.11.2017 saavuttaneet neuvottelutuloksen Kemianteollisuuden ylempien toimihenkilöiden pöytäkirjan uudistamiseksi. Voimaantulo edellyttää liittojen hallintojen hyväksyntää.

Neuvottelutulos on tehty ajanjaksolle 1.12.2017−30.11.2020, se koskee kemianteollisuudessa työskenteleviä ylempiä toimihenkilöitä ja sen piiriin kuuluu noin 8000 työntekijää.

Palkkoja korotetaan sopimuskaudella paikallisesti sovittavalla tavalla. Mikäli palkankorotuksista ei päästä sopimukseen, korotetaan palkkoja 1.2.2018 alkaen 1,2 % yleiskorotuksella ja 0,4 % työnantajan kohdentamana paikallisena eränä, sekä 1.2.2019 alkaen 1,0 % yleiskorotuksella ja 0,6 % työnantajan kohdentamana paikallisena eränä.

”Sopimus edistää merkittävästi paikallista palkanmuodostusta. Työpaikoille annetaan toisaalta mahdollisuus, mutta myös vastuu mitoittaa ja kohdentaa palkankorotuksia yrityskohtaisten tarpeiden mukaan paikallisesti sopien”, toteaa johtaja Jyrki Hollmén Kemianteollisuus ry:stä.

Jyrki Hollmén
, johtaja, Työelämä, puh. 040 746 3687, jyrki.hollmen@kemianteollisuus.fi

Kemia – osa hyvää elämää

Kemianteollisuus: Alkuvuoden ripeä kasvu taittui19.9.2017 09:01Tiedote

Kemianteollisuuden kasvu taittui alkuvuonna, vaikka edellisvuoteen verrattuna luvut näyttävät vielä nousua. Tämä näkyy varsinkin viennissä, jossa kasvua on yhä vuodentakaiseen, muttei juurikaan alkuvuoden lukemiin. Kemianteollisuuden vaikutus Suomen työllisyystilanteeseen on merkittävä. Ala työllistää suoraan, välillisesti ja tulovaikutusten kautta lähes 100 000 suomalaista, ja työllisyys on säilynyt vakaana.