Kemianteollisuuden ylempien toimihenkilöiden työehdoista neuvottelutulos

Kemianteollisuus ry ja akavalainen Ylemmät Toimihenkilöt YTN ovat 2.11.2017 saavuttaneet neuvottelutuloksen Kemianteollisuuden ylempien toimihenkilöiden pöytäkirjan uudistamiseksi. Voimaantulo edellyttää liittojen hallintojen hyväksyntää.

Neuvottelutulos on tehty ajanjaksolle 1.12.2017−30.11.2020, se koskee kemianteollisuudessa työskenteleviä ylempiä toimihenkilöitä ja sen piiriin kuuluu noin 8000 työntekijää.

Palkkoja korotetaan sopimuskaudella paikallisesti sovittavalla tavalla. Mikäli palkankorotuksista ei päästä sopimukseen, korotetaan palkkoja 1.2.2018 alkaen 1,2 % yleiskorotuksella ja 0,4 % työnantajan kohdentamana paikallisena eränä, sekä 1.2.2019 alkaen 1,0 % yleiskorotuksella ja 0,6 % työnantajan kohdentamana paikallisena eränä.

”Sopimus edistää merkittävästi paikallista palkanmuodostusta. Työpaikoille annetaan toisaalta mahdollisuus, mutta myös vastuu mitoittaa ja kohdentaa palkankorotuksia yrityskohtaisten tarpeiden mukaan paikallisesti sopien”, toteaa johtaja Jyrki Hollmén Kemianteollisuus ry:stä.

Jyrki Hollmén
, johtaja, Työelämä, puh. 040 746 3687, jyrki.hollmen@kemianteollisuus.fi

Kemia – osa hyvää elämää

Vientiteollisuus: Poliittiset lakot pysäyttävät laajasti tuotantoa – tilanne kohtuuton28.9.2018 17:15Tiedote

Kemian-, Metsä- ja Teknologiateollisuus: Poliittiset työtaistelut maan hallitusta vastaan ovat muuttumassa yhä kovemmiksi. SAK:laiset Teollisuusliitto ja Sähköalojen Ammattiliitto sekä STTK:lainen Ammattiliitto Pro ilmoittivat perjantaina lakoista, jotka pysäyttävät tuotannon ja toiminnan erittäin laajasti vientiteollisuuden yrityksissä. Liittojen kattava ylityökielto on vaikeuttanut yritysten toimintaa jo kaksi viikkoa, ja nyt tuotantoa pysäytetään vuorokaudeksi lukuisissa yrityksissä. Tilanne on yrityksille kohtuuton.