Kempower toimittaa pikalatausteknologiaa Koiviston Auton sähköbussivarikoille Vantaalle ja Helsinkiin

Sähköajoneuvojen pikalatausratkaisujen valmistaja Kempower toimittaa pikalatausjärjestelmiä Koiviston Auto -konsernin omistaman Helsingin Bussiliikenne Oy:n sähköbussivarikoille Vantaan Ojankoon ja Helsingin Vartiokylään. Toimitus sisältää Kempowerin C- ja S-Series pikalatausratkaisuja sekä Kempower ChargEye -taustajärjestelmän ja -pilvipalvelut.

Kempowerin pikalaturit tuovat virtaa Ojangon ja Vartiokylän varikoiden yhteensä 61 sähköbussille, jotka aloittavat liikennöinnin Helsingin seudun julkisessa liikenteessä elokuussa 2022. Latureiden kokonaisteho on noin 3MW ja ne toimivat CCS2-latausstandardilla. Kempowerin pikalatausratkaisut ovat rakenteeltaan modulaarisia, sillä ne koostuvat sekä latauskeskusyksiköstä (Kempower C-Series) että satelliiteista (Kempower S-Series). Yhteen latauskeskusyksikköön voidaan liittää useampi satelliitti, mikä mahdollistaa latauskentän laajentamisen helposti ja nopeasti.

Toteutimme viime vuonna Lahden ja Kuopion sähköbussivarikot onnistuneesti yhdessä Kempowerin kanssa ja olemme iloisia saadessamme jatkoa yhteistyölle. Kempowerin pikalatausratkaisut sopivat meille erityisesti modulaarisuutensa takia, sillä laitteet ovat skaalattavissa joustavasti ja helposti lataustarpeen mukaan. Lisäksi arvostamme yhteistyötä luotettavan paikallisen kumppanin kanssa”, sanoo Michael Andersson, Koiviston Auto -konsernin tekninen johtaja.

”Koiviston Auto -konsernin uutena omistajana tavoitteenamme on vauhdittaa paikallisliikenteen nopeaa sähköistymistä ja kuusinkertaistaa yhtiön paikallisliikenteen sähkölinja-autokanta vuoteen 2026 mennessä. Latausratkaisut ovat keskeisessä asemassa tavoitteen saavuttamisessa, ja olemme iloisia, että Kempower on kumppanimme tässä,” kommentoi CapMan Infran managing partner ja Koiviston Auto -konsernin hallituksen puheenjohtaja, Ville Poukka.

Olemme innoissamme päästessämme jatkamaan kotimaista yhteistyötämme Koiviston Auto -konsernin kanssa. Yhtiön sähköbussivarikot pääkaupunkiseudulla ovat hieno jatkumo aikaisemmille varikkoprojekteillemme Lahdessa ja Kuopiossa. On hienoa nähdä, että latausjärjestelmämme pääsevät jälleen tarjoamaan parastaan näillä uusilla varikoilla”, toteaa Kempowerin toimitusjohtaja Tomi Ristimäki.

Koiviston Auto -konsernin omistama Helsingin Bussiliikenne Oy on yksi merkittävistä linja-autoliikenteen harjoittajista pääkaupunkiseudun julkisessa liikenteessä. Julkinen liikenne Helsingin seudulla on monena vuonna sijoittunut kärkisijoille kansainvälisessä BEST-tutkimuksessa, jossa vertaillaan Euroopan kaupunkiseutujen asukkaiden tyytyväisyyttä alueensa joukkoliikenteeseen. Pääkaupunkiseutu on matkalla kohti uusiutuvaa energiaa ja jopa yli puolet sen julkisen liikenteen tilaamasta kalustosta kulkee uusiutuvalla energialla. Sähköbussit, joita alueella oli käytössä syksyllä 2021 jo 168 kappaletta, kulkevat pohjoismaisella tuuli- ja vesisähköllä.

Lisätietoja antaa:

Tomi Ristimäki, toimitusjohtaja, Kempower
tomi.ristimaki@kempower.com
puh. +358 29 0021900

puh. +358 29 0021900

sähköautojen pikalataukseen.
Kempower S-Series lataussatelliittijärjestelmä on sähköajoneuvojen pikalatausjärjestelmä laajoille kalustoille. Järjestelmä sopii erityisen hyvin sähköbussien ja sähköautojen pikalataukseen.

Kempower helpottaa sähköautoilijoiden jonotustuskaa lanseeraamalla adaptiiviseen jännitteeseen perustuvan latausratkaisun13.6.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Kempower tuo markkinoille adaptiiviseen jännitteeseen perustuvan latausratkaisun. Adaptiiviseen jännitteeseen perustuva pikalataus mahdollistaa jopa 1000 voltin akkujen lataamisen Kempowerin latureilla. Ratkaisu on kehitetty vastauksena kasvavaan määrään sähköajoneuvoja, joilla akun jännite ja kapasiteetti on korkea, ja joita autonvalmistajat tuovat markkinoille muun muassa lyhentääkseen latausaikoja.

Kempower relieves EV drivers’ queue anxiety by launching a new adaptive voltage charging solution13.6.2022 09:15:00 EEST | Press release

Kempower has launched a new adaptive voltage charging solution which allows its chargers to work with EV batteries up to 1000V. The company developed the solution in response to an increasing number of EVs with higher battery voltages and capacities being produced by electric car manufacturers to cut charging times. Adaptive voltage charging is an extension of Kempower’s existing dynamic EV charging solution, which optimizes charging curves when multiple chargers at a single fast charging hub are in use.

Kempower's unique charging technology enables exceptional user experience at Greenstation's first Norwegian charging hub10.6.2022 09:15:00 EEST | Press release

STRAUME, NORWAY – Greenstation’s first operational charging station in Straume, Norway, featuring Kempower fast-charging solutions, has officially opened. The innovative facility features six Kempower S and C-Series charging satellite systems, each delivering up to 150 kW of rapid charging power. Kempower and Greenstation have also jointly developed a customized Kempower ChargEye platform to offer EV drivers an unprecedented user experience.

Kempowerin teknologia mahdollistaa sähköautoilijalle täysin uudistetun latauskokemuksen Greenstationin ensimmäisellä pikalatausasemalla Norjassa10.6.2022 09:15:00 EEST | Tiedote

Greenstation on vihkinyt käyttöön yhtiön ensimmäisen sähköautojen pikalatausaseman Norjan Straumessa. Alusta asti sähköautoilijan lähtökohdista suunniteltu, uudenlainen latausasema hyödyntää Kempowerin S-Series ja C-Series -pikalatausteknologiaa. Kempower ja Greenstation ovat yhdessä kehittäneet kohteeseen räätälöidyn version Kempower ChargEye -alustasta, jonka avulla sähköautoilijan latauskokemus on ennennäkemättömän helppo ja vaivaton.