Kenestä vuoden yrittäjä? Ilmianna ehdokas palkinnon saajaksi!

Tunnetko erittäin hyvän yrittäjän, jonka omaperäinen yritys kasvaa, kehittää uutta ja on yhteiskunnallisesti merkittävä? Yrityksen voi ilmoittaa mukaan kilpailemaan Valtakunnallisesta yrittäjäpalkinnosta.

Valtakunnalliset yrittäjäpalkinnot jaettiin viimeksi Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Joensuussa lokakuussa 2017. Kuva: Harri Mäenpää, Studiokorento

Suomen Yrittäjien ja Fennian vuosittain jakama yrittäjäpalkinto jaetaan jo 51. kerran. Yleisö pääsee ehdottamaan palkittavia yrityksiä. Palkinnot jaetaan Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Turussa lokakuussa.

Vuonna 1968 Suomen Yrittäjiä edeltänyt järjestö ja vakuutusyhtiö Fennia halusivat nostaa yrittäjyyden arvostusta kannustamalla ja palkitsemalla menestyneitä yrittäjiä. Syntyi Valtakunnallinen yrittäjäpalkinto, joka on vuosien aikana luovutettu sadoille yrityksille tai yksityishenkilöille. Viime vuonna palkinnon saivat Arcusys Joensuusta, FinnSpring Toholammilta, Fondia Helsingistä ja Lune Group Juupajoelta.

Kilpailun kulku

- 27.3. ehdokkaiden ilmoittaminen alkaa
- 7.5. ehdokkaiden ilmoittaminen päättyy
- 31.5. jäsenjärjestöjen ehdotusaika päättyy, ne voivat ehdottaa avoimessa haussa tulleita tai esimerkiksi maakunnallisia palkittuja
- 20.10. palkintojen jako Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Turussa

Valintakriteerit

- yrityksen toiminta-ajatus, tuoteideoiden omaperäisyys sekä toiminnan, palvelujen tai tuotteiden jatkuva itsenäinen kehitystyö
- yrityksen viimeisten vuosien aikainen kasvu
- yrityksen toiminnallinen ja taloudellinen tila ja uudistumiskyky myös kansainvälisessä kilpailussa
- yrityksen toiminnallinen kehitys ja yhteiskunnallinen merkitys omalla toiminta- ja markkina-alueellaan,
- yrityksen tuotantotoiminnan ja henkilöstöhallinnon kyky uusiutua vastaamaan ajan henkeä ja yhteiskunnan asettamia tavoitteita
- yrityksen toiminnan vakiintuneisuus, eli se on toiminut yli viisi vuotta.

Palkinto voidaan myöntää myös henkilölle, joka on pitkäjänteisellä työllään edistänyt merkittävästi yrittäjyyttä ja yritystoimintaa Suomessa.

Tunnustuspalkinto myönnetään sellaiselle henkilölle, joka on

- yritystoiminnassaan kehittänyt erityisen innovaation, jolla on luotu poikkeuksellinen liikeidea ja luotu uutta yrittäjyyttä
- omalla esimerkillään ja persoonallaan poikkeuksellisella tavalla kannustanut yrittäjyyteen
- merkittävästi vaikuttanut yrittäjyyden olosuhteiden kehittämiseen maassamme.

järjestöjohtaja Hanna Hietala, Suomen Yrittäjät, p. 041 544 9500, hanna.hietala@yrittajat.fi

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu lähes 400 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 62 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjät eivät luota työeläkejärjestelmään - Suomen Yrittäjät vaatii joustavuutta ja vastinetta vakuutusmaksuille18.6.2018 09:00Tiedote

Yrittäjät eivät luota työeläkejärjestelmään ja pitävät sitä kalliina ja kankeana. Siksi he vakuuttavat itsensä matalalla työtulolla, mikä johtaa siihen, että heidän sosiaaliturvansa taso jää myös matalaksi. - Järjestelmää tulee joustavoittaa ja uudistaa niin, että siinä mukana olevien turva on kohtuullisella tasolla, Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula vaatii.