Kennelliiton kaverikoirat toivat viime vuonna iloa 84 000 eri-ikäiselle

Kennelliiton kaverikoiratoiminnan suosio kasvaa vauhdilla. Päiväkodeissa, vanhusten palvelutaloissa ja vammaisten hoitokodeissa ohjaajiensa kanssa vierailevat kaverikoirat toivat viime vuonna iloa noin 84 000 ihmiselle. Kennelliitto rakentaa kaverikoiratoiminnan rinnalle lukukoiratoimintaa yhteistyössä kirjastojen kanssa.

Valtaisan suosion saavuttanut Kennelliiton kaverikoiratoiminta käynnistyi vuonna 2001. Nyt kaverikoiria on jo 1800 ja koiranohjaajia noin 1600. Käyntikohteita oli viime vuonna yli 850. Ahvenanmaata lukuunottamatta kaverikoiratoimintaa on ympäri Suomea alueellisissa kennelpiireissä.

Kennelliitto käynnisti vuonna 2017 lukukoiratoiminnan. Lukukoiria on noin 200. Lukukoiria ohjaajineen koulutetaan jatkuvasti lisää vastaamaan kasvavaan kysyntään.

Kennelliiton kaveri- ja lukukoirakoiratoiminnasta vastaava Kimmo Nokelainen iloitsee kaveri- ja lukukoirien saamasta suosiosta.

– On hienoa nähdä, miten paljon iloa toiminta tuo kaikenikäisille. Toivomme, että saamme kaveri- ja lukukoiratoimintaan mukaan mahdollisimman hyvin eri-ikäisiä koiranohjaajia ja jatkossa myös enemmän miehiä. Moni vanha metsämies silittelisi mielellään vaikkapa suomenpystykorvaa ja kuulisi samalla juttuja siitä, millaista metsällä nykyään on.

Kaveri- ja lukukoiraa ei ole karvoihin katsomista

Kennelliiton kaveri- ja lukukoiratoiminta ovat avoimia kaikille, myös monirotuisille koirille. Toimintaan hakeutuvan koiran tulee olla yli kaksivuotias, perusterve ja ihmisystävällinen koira, joka sopii perusluonteeltaan tämäntyyppiseen toimintaan.

– Kaveri- ja lukukoirilta edellytetään kykyä työskennellä toisten koirien läheisyydessä. Koiralla tulee olla hyvä ja luottavainen suhde ohjaajaansa. Koiralle tulee olla jo kertynyt kokemusta erilaisista ihmisistä, paikoista ja tilanteista, kertoo Kennelliiton kaveri- ja lukukoirakoordinaattori Sanna Pirinen.

Kaikkien kaveri- ja lukukoiratoimintaan hakevien koirien soveltuvuus toimintaan arvioidaan. Koirien tulee olla tunnistusmerkittyjä, ja Kennelliiton rotukoirarekisterissä tai FIX-rekisterissä. Koiranohjaajalta edellytetään Kennelliiton jäsenyyttä ja liiton kaveri- tai lukukoirakurssin suorittamista.

Kaveri- ja lukukoiratoimintaa tehdään aina koirien ehdoilla. Lähtökohtana on, että koira haluaa itse ottaa kontaktia vieraisiin ihmisiin. Koirat työskentelevät kerrallaan tarkoin määritellyissä ajanjaksoissa korkeintaan kerran viikossa.

Kennelliiton kaverikoiran tunnistaa oranssista huivista, jossa lukee Kennelliitto. Kennelliiton lukukoirilla on puolestaan keltaiset huivit.

Toimintaan pääsee mukaan alueellisten koulutusten kautta

Kennelliiton kaveri- ja lukukoirakoulutuksia järjestetään ympäri Suomea kennelpiirien alueilla. Kaverikoiriin voi tutustua eri tapahtumissa ympäri Suomen. Kennelliitto palkitsee ansioituneita kaverikoiria monien tapahtumien yhteydessä.

Tietoa kaveri- ja lukukoiratoiminnasta sekä koulutuksista ja tapahtumista löytyy Kennelliiton verkkosivuilta.

kaveri- ja lukukoirakoordinaattori, Suomen Kennelliitto ry
Sanna Pirinen
sanna.pirinen@kennelliitto.fi

Kimmo Nokelainen
hallituksen jäsen, kaveri- ja lukukoiratyöryhmän puheenjohtaja, Suomen Kennelliitto ry
kimmo.nokelainen@kennelliitto.fi

Kuva: Jukka Pätynen
Kuva: Jukka Pätynen

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on vuonna 1889 perustettu koira-alan asiantuntijajärjestö sekä koirien kasvattajien, omistajien ja harrastajien edunvalvoja. Meillä on noin 146 000 henkilöjäsentä sekä noin 2000 jäsenyhdistystä.

Voiko koira korvata robotin tai robotti koiran? kysytään SuomiAreenassa perjantaina17.7.2019 06:50:00 EESTTiedote

Suomen Kennelliitto järjestää Porin SuomiAreenassa perjantaina 19.7. kello 13–14 paneelikeskustelun, jossa syvennytään siihen, miten teknologian kehitys ja muut megatrendit vaikuttavat koiran ja ihmisen kumppanuuteen tulevaisuudessa. Kennelliiton kansalaistoripaikalla 66 Etelärannassa voi rapsutella kaveri- ja lukukoiria sekä tutustua muiden muassa Tuleeko meille koira? -verkkokurssiin.

Voiko koira korvata robotin tai robotti koiran? Suomen Kennelliitto SuomiAreenassa 18.–19.7.18.6.2019 15:02:02 EESTTiedote

Suomen Kennelliitto järjestää Porin SuomiAreenassa perjantaina 19.7. kello 13–14 paneelikeskustelun, jossa pureudutaan siihen, miten teknologian kehitys ja muut megatrendit vaikuttavat koiran ja ihmisen kumppanuuteen tulevaisuudessa. Viime kesän tavoin kennelliittolaisia ja Satakunnan kennelpiirin kaverikoiria ohjaajineen voi tavata kansalaistorilla torstaina ja perjantaina.

Hallitusohjelma antaa mahdollisuudet suitsia laitonta koirakauppaa – toteutus ja aikataulu ratkaisevat vaikutukset4.6.2019 06:50:00 EESTTiedote

Hallitusohjelman kirjaukset eläinten verkkokaupan sääntelyn kehittämisestä sekä koirien tunnistusmerkinnöistä ja rekisteröinneistä antavat hyvät lähtökohdat karsia vastuutonta koiranpitoa, näkee Suomen Kennelliitto. Kirjaukset jäävät kuitenkin hyvin yleiselle tasolle, joten käytännön toteutus ja aikataulu ratkaisevat todelliset vaikutukset.

Laitonta koirakauppaa ja sen riskejä on kitkettävä Euroopassa10.5.2019 06:50:00 EESTTiedote

Euroopan unionin on suitsittava uusilla keinoilla laitonta koirakauppaa ja sen riskejä myös ihmisten terveydelle ja turvallisuudelle, Suomen Kennelliitto korostaa eurovaalitavoitteissaan. Lisäksi Kennelliitto peräänkuuluttaa sääntelyä koirien myyntiin verkkokauppa-alustoilla, koirien hyvinvoinnin valvonnan edellytysten vahvistamista sekä antibioottiresistenssin ja tarttuvien tautien torjunnan tehostamista.