Kennelliitto lahjoittaa tutkimukseen: koronakoiria tarvitaan lisää

Suomen Kennelliitto tukee Helsingin yliopiston Eläinlääketieteellisessä tiedekunnassa tehtävää koronakoiratutkimusta yhteensä 20 000 eurolla. Kennelliitto kannustaa myös muita koiraharrastustahoja lahjoittamaan tähän ajankohtaiseen tutkimukseen, jolla voi olla uranuurtava merkitys ihmisten terveydelle sekä mahdollisuudelle pitää yhteiskunta auki ja toiminnassa.

Vasemmalta: Anna Hielm-Björkman, Susanna Paavilainen, Anette Kare ja Heli Noiro. Koirat vasemmalta Kössi, Miina, E.T. ja Valo. Kuva: Egil

Seuraeläinten kliinisen tutkimuksen dosentti Anna Hielm-Björkmanin tutkimusryhmän koronakoiratutkimuksessa selvitetään, miten koirat tunnistavat COVID-19-sairauden ihmisestä. Ryhmän alustavissa tutkimuksissa on selvinnyt, että koira tunnistaa COVID-19-virustartunnan nopeasti, jopa luotettavammin kuin laboratoriokokeet.

Näiden alustavien tutkimustulosten pohjalta Helsinki-Vantaan lentokentällä testataan saapuvien vapaaehtoisten matkustajien joukosta mahdollisesti COVID-19-virusta kantavia henkilöitä tämän vuoden loppuun saakka. Testausta tehdään neljän koronakoiran voimin matkustajien ihopyyhintänäytteistä. Lisäksi meneillään on koko ajan tutkimuksia, jotka tähtäävät siihen, että löydetään lisää, mitä kaikkea koirat tunnistavat näytteistä.

Kansainvälisten vertaisarvioitujen tutkimusten mukaan koira pystyy tunnistamaan koronaviruspositiiviset henkilöt 94-100-prosenttisesti. Koirat havaitsevat koronaviruksen huomattavasti pienemmästä virusmäärästä kuin yleisesti käytettävät PCR-testit. Havaintoja on myös siitä, että koira on tunnistanut koronavirustartunnan oireettomilta ihmisiltä jo päivinä ennen koronaoireiden puhkeamista, johon laboratoriotesti eivät pysty.

Kennelliitto kannustaa myös muita lahjoittamaan koronakoiratutkimukseen

Jotta koronakoiratyö voidaan virallistaa, vaaditaan päätöksenteon tueksi vielä pitkä rupeama tutkimustyötä - tuhansien näytteiden keräämistä ja tulosten vertaamista toinen toisiinsa yhä uudelleen ja uudelleen.

- Kun koiran hajuaistin ylivoimaisuudesta saadaan riittävän paljon tutkimusnäyttöä, voidaan koiran hajuaistia hyödyntää myös muiden sairauksien tunnistamiseen. Olimme syyskuun alussa yhteydessä Anna Hielm-Björkmaniin ja koronakoiria kouluttavan Wise Nose ry:n toiminnanjohtaja Susanna Paavilaiseen, ja keskustelimme siitä, miten myös me Kennelliitossa voimme parhaiten tukea koronakoiratoimintaa. Päädyimme siihen, että tuemme tutkimustyötä. Näin voimme myös edistää koronakoiratoiminnan statuksen virallistamista, kertoo puheenjohtaja Harri Lehkonen Kennelliitosta.

Tietoa siitä, miten koronakoiratoimintaan voi lahjoittaa, löytyy Kennelliiton verkkosivuilta osoitteesta https://www.kennelliitto.fi/koronakoirakeräys. Verkkosivuilla on tietoa koronakoiratoiminnasta ja linkki Helsingin yliopiston verkkosivulle, joilta löytyy tiedot koronakoiralahjoitusten tilistä (Kennelliiton koronakoirakeräys).

Kennelliiton hallituksen puheenjohtaja

Helsingin yliopiston Eläinlääketieteellisen tiedekunnan
seuraeläinten kliinisen tutkimuksen dosentti
Anna Hielm-Björkman
anna.hielm-bjorkman@helsinki.fi
puh. 044 327 0462 (jätä vastaajaan soittopyyntö)

Suomen Kennelliitto – Finska Kennelklubben ry on vuonna 1889 perustettu koira-alan asiantuntijajärjestö sekä koirien kasvattajien, omistajien ja harrastajien edunvalvoja. Meillä on noin 147 000 henkilöjäsentä sekä noin 2000 jäsenyhdistystä.

The Finnish Kennel Club has given Special Hero Dog Awards to COVID-19 sniffer dogs Kössi, Miina, E.T and Valo28.10.2020 11:02:08 EETTiedote

Every year, the Finnish Kennel Club gives Hero Dog Awards to dogs that have helped save one or more human lives. This year, in addition to the Hero Dog Awards, the Finnish Kennel Club will also give Special Hero Dog Awards to the four COVID-19 sniffer dogs Kössi, Miina, E.T and Valo, who work at Helsinki Airport and have been trained by Wise Nose – Finland’s Smell Detection Association.

Kennelklubben donerar till forskningen: fler coronahundar behövs27.10.2020 15:30:16 EETTiedote

Finska Kennelklubben stöder forskningen kring coronahundar som görs på Veterinärmedicinska fakulteten vid Helsingfors universitet med sammanlagt 20 000 euro. Kennelklubben uppmuntrar även andra aktörer inom hundaktivitetsbranschen att donera till den här aktuella forskningen som kan ha en banbrytande betydelse för människornas hälsa och för en möjlighet att hålla samhället öppet och i gång.