SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kerää ja skannaa -palvelusta tuli suosittu koronakevään kauppareissuilla

Jaa
Pakkaamalla ostokset suoraan kassiin jo kauppaa kiertäessä voi vähentää jonottamista ja sujuvoittaa kauppareissua. Ennätysmäärä asiakkaita innostui kokeilemaan käsiskanneria tänä keväänä palvelua pilotoivissa S-ruokakaupoissa. Nyt suosittu palvelu laajenee myös Järvenpään Prismaan.
Kuva: Lari Lappalainen
Kuva: Lari Lappalainen

Neljässä S-ruokakaupassa on viime lokakuusta asti testattu Euroopassa suosittua Kerää ja skannaa -palvelua. Käyttäjien määrä on kasvanut huomattavasti tänä keväänä. Pilottimyymälöissä jo noin 15 prosenttia myymälässä asioivista asiakasomistajista käyttää Kerää ja skannaa -palvelua ostostensa tekemiseen.

”Osa asiakkaista on tänä keväänä kiinnittänyt erityistä huomiota kaupassa turvavälin pitämiseen myös pakkaustilanteessa. Lisäsimme huhtikuussa pakkaustasoille tilanjakajat. Pilottimyymälöissä asiakkaat ovat huomanneet Kerää ja skannaa -palvelun käteväksi tavaksi skannata ja pakata ostokset jo myymälää kiertäessä, jolloin ei kassalle ei maksun jälkeen tarvitse jäädä pakkailemaan ostoksia”, kertoo Raimo Vellamo, Prisma Järvenpään johtaja.

”Kauppareissu ja kassalla asiointi sujuu sutjakkaammin, kun kassalla voi näyttää vain yhden viivakoodin, vaikka ostoksia olisi kertynyt monta kassillista. Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään vain koronakevään ilmiöstä, vaan asiakkailta on tullut Kerää ja skannaa -palvelusta paljon innostunutta palautetta”, sanoo tilanhallintajohtaja Veera Vuorinen S-ryhmän marketkaupasta.

Palvelu on käytössä Espoossa Prisma Olarissa, Tuusulan S-marketissa, Jyväskylässä Prisma Keljossa sekä 3.6. alkaen myös Prisma Järvenpäässä.

Asiakas nappaa myymälän sisäänkäynniltä käsiskannerin ja skannaa ostoksensa sitä mukaa, kun kerää niitä ostoskassiin myymälää kiertäessä. Pikakassojen luota löytyy käsiskannerin palautuspiste. Palautuksen yhteydessä asiakas tulostaa koontikuitin, joka maksetaan pikakassalla. Kassalla jonottaminen ja pakkaaminen jää väliin. Palvelu tarjotaan yksinoikeudella S-ryhmän asiakasomistajille. Käyttäjän tulee olla täysi-ikäinen. Henkilökunta opastaa laitteen käytössä.

Asiakkaat suhtautuvat uusiin asioimista sujuvoittaviin palveluihin innostuneesti. Kerää ja skannaa -palvelua käyttäneet asiakkaat ovat pitäneet palvelua hyvänä ja 80 % käyttäisi palvelua myös jatkossa, osoitti S-ryhmän asiakastyytyväisyyskysely.

Asiakkaat ovat mukauttaneet kaupassa käynnin totuttuja tapoja kevään koronaepidemian aikana. Asiakkaat välttävät perinteisiä kauppojen kiireaikoja ja ajoittavat ostosten tekoa hiljaisempiin hetkiin ja eri ajankohtiin päivän aikana.

Käsiskannerit puhdistetaan jokaisen asiakkaan jälkeen. S-ryhmän toimipaikoissa pidetään nyt muutenkin tehostetusti huolta siivouksesta ja hygieniasta. Asiakkaille on tarjolla käsidesiä myymälöiden sisäänkäyntien yhteydessä. Kädet on syytä pestä tai desinfioida ennen myymälässä asiointia ja sen jälkeen. Monesta myymälästä käsienpesupiste löytyy pullonpalautuspisteen vierestä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Veera Vuorinen, tilanhallintajohtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, puh. 050 462 2005, veera.vuorinen(at)sok.fi


Raimo Vellamo, Prisma Järvenpään johtaja, HOK-Elanto, puh. 010 766 7710, raimo.vellamo(at)sok.fi

Kuvat

Kuva: Lari Lappalainen
Kuva: Lari Lappalainen
Lataa
Kuva: Lari Lappalainen
Kuva: Lari Lappalainen
Lataa
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän ja S-Pankin asiakkaat voivat nyt käyttää S-Etukortti Visa -korttia Apple Payssä ja lisätä S-Etukortin Applen Lompakkoon23.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmä ja S-Pankki tuovat S-Etukortti Visa -asiakkailleen mahdollisuuden Apple Payn käyttöön. Se on turvallinen ja helppo maksutapa, joka auttaa asiakkaita välttämään maksukorttinsa luovuttamisen toiselle henkilölle, fyysisten painikkeiden koskettamisen tai käteisellä maksamisen. Siinä käytetään iPhone-puhelimen tehokkaita toimintoja jokaisen maksutapahtuman suojaamiseen. Asiakasomistajat voivat myös lisätä S-Etukorttinsa Applen Lompakkoon. Näin he voivat kerryttää Bonusta iPhone-puhelimellaan tai Apple Watch -älykellollaan.

Bomban lomakohteen odotetut uutuudet kesällä 202423.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote

Pielisen rantamaisemassa Pohjois-Karjalassa sijaitsevasta Bombasta on viime vuosina muodostunut monipuolinen ja suosittu lomakohde. Ylellinen kylpylä, omaleimainen kulttuuri, lukuisat luonnossa tapahtuvat aktiviteetit sekä herkullinen ruoka houkuttelevat Bomballe. Kesällä 2024 palvelutarjonta laajenee entisestään, kun Bomballa avautuu sekä oma elämyspalveluyritys että Break Sokos Hotel Bomban uusi laajennusosa maisemahuoneineen.

S-ryhmässä pilotoidaan työvuorosuunnittelua, jonka puikoissa on henkilöstö itse: ”Työn merkityksellisyys ja tyytyväisyys on selvästi kasvanut”22.4.2024 08:18:33 EEST | Tiedote

S-ryhmässä otetaan määrätietoisia askeleita kohti yhteisöllistä työvuorosuunnittelua, joka parantaa henkilöstön mahdollisuuksia vaikuttaa työ- ja vapaa-ajan yhteensovittamiseen. Mallia on pilotoitu Pirkanmaan Osuuskaupassa, Osuuskauppa Arinassa ja Osuuskauppa Suur-Savossa. Vuoden oppien keruun jälkeen pilotti laajenee, ja mukaan tulee lisää erilaisia toimipaikkoja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye