Kerää ja skannaa -palvelusta tuli suosittu koronakevään kauppareissuilla

Pakkaamalla ostokset suoraan kassiin jo kauppaa kiertäessä voi vähentää jonottamista ja sujuvoittaa kauppareissua. Ennätysmäärä asiakkaita innostui kokeilemaan käsiskanneria tänä keväänä palvelua pilotoivissa S-ruokakaupoissa. Nyt suosittu palvelu laajenee myös Järvenpään Prismaan.

Kuva: Lari Lappalainen

Neljässä S-ruokakaupassa on viime lokakuusta asti testattu Euroopassa suosittua Kerää ja skannaa -palvelua. Käyttäjien määrä on kasvanut huomattavasti tänä keväänä. Pilottimyymälöissä jo noin 15 prosenttia myymälässä asioivista asiakasomistajista käyttää Kerää ja skannaa -palvelua ostostensa tekemiseen.

”Osa asiakkaista on tänä keväänä kiinnittänyt erityistä huomiota kaupassa turvavälin pitämiseen myös pakkaustilanteessa. Lisäsimme huhtikuussa pakkaustasoille tilanjakajat. Pilottimyymälöissä asiakkaat ovat huomanneet Kerää ja skannaa -palvelun käteväksi tavaksi skannata ja pakata ostokset jo myymälää kiertäessä, jolloin ei kassalle ei maksun jälkeen tarvitse jäädä pakkailemaan ostoksia”, kertoo Raimo Vellamo, Prisma Järvenpään johtaja.

”Kauppareissu ja kassalla asiointi sujuu sutjakkaammin, kun kassalla voi näyttää vain yhden viivakoodin, vaikka ostoksia olisi kertynyt monta kassillista. Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään vain koronakevään ilmiöstä, vaan asiakkailta on tullut Kerää ja skannaa -palvelusta paljon innostunutta palautetta”, sanoo tilanhallintajohtaja Veera Vuorinen S-ryhmän marketkaupasta.

Palvelu on käytössä Espoossa Prisma Olarissa, Tuusulan S-marketissa, Jyväskylässä Prisma Keljossa sekä 3.6. alkaen myös Prisma Järvenpäässä.

Asiakas nappaa myymälän sisäänkäynniltä käsiskannerin ja skannaa ostoksensa sitä mukaa, kun kerää niitä ostoskassiin myymälää kiertäessä. Pikakassojen luota löytyy käsiskannerin palautuspiste. Palautuksen yhteydessä asiakas tulostaa koontikuitin, joka maksetaan pikakassalla. Kassalla jonottaminen ja pakkaaminen jää väliin. Palvelu tarjotaan yksinoikeudella S-ryhmän asiakasomistajille. Käyttäjän tulee olla täysi-ikäinen. Henkilökunta opastaa laitteen käytössä.

Asiakkaat suhtautuvat uusiin asioimista sujuvoittaviin palveluihin innostuneesti. Kerää ja skannaa -palvelua käyttäneet asiakkaat ovat pitäneet palvelua hyvänä ja 80 % käyttäisi palvelua myös jatkossa, osoitti S-ryhmän asiakastyytyväisyyskysely.

Asiakkaat ovat mukauttaneet kaupassa käynnin totuttuja tapoja kevään koronaepidemian aikana. Asiakkaat välttävät perinteisiä kauppojen kiireaikoja ja ajoittavat ostosten tekoa hiljaisempiin hetkiin ja eri ajankohtiin päivän aikana.

Käsiskannerit puhdistetaan jokaisen asiakkaan jälkeen. S-ryhmän toimipaikoissa pidetään nyt muutenkin tehostetusti huolta siivouksesta ja hygieniasta. Asiakkaille on tarjolla käsidesiä myymälöiden sisäänkäyntien yhteydessä. Kädet on syytä pestä tai desinfioida ennen myymälässä asiointia ja sen jälkeen. Monesta myymälästä käsienpesupiste löytyy pullonpalautuspisteen vierestä.

Veera Vuorinen, tilanhallintajohtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, puh. 050 462 2005, veera.vuorinen(at)sok.fi

Raimo Vellamo, Prisma Järvenpään johtaja, HOK-Elanto, puh. 010 766 7710, raimo.vellamo(at)sok.fi

Kuva: Lari Lappalainen

Presso-kahviloissa on tavattu tuoreen pullan äärellä jo 20 vuotta9.10.2020 09:15:00 EESTTiedote

Kodikkaissa Presso-kahviloissa paistetaan tuoretta pullaa aamusta iltaan. Tuoksuva pulla ja vastakeitetty kahvi ovat houkutelleet suomalaisia kokoontumaan ja kahvittelemaan Pressoihin jo parikymmentä vuotta. Kahviloiden leivonnaistarjonnassa näkyy ja tuntuu Presso-paakarien kädenjälki sekä ylpeys omasta työstä. Juhlavuonna Pressot levittävät pullakahvien positiivista sanomaa laajemminkin ympärilleen. Lämpimistä leivonnaisista nautitaan muun muassa vanhustentaloissa.

Herkku Africa -kahvit edustavat uudenlaista toimintamallia: Paahtaminen ja pakkaaminen paikan päällä Keniassa tuntuu maussa sekä tuottajille jäävässä arvossa8.10.2020 08:25:00 EESTTiedote

Keniassa, Nairobin eteläpuolella sijaitseva African Coffee Roasters on Afrikan ensimmäinen luomukahviin erikoistunut kahvipaahtimo. Yritys tekee yhteistyötä suoraan osuuskuntien kanssa ilman välikäsiä. S-ruokakauppojen valikoimiin lisätään nyt Herkku Africa -merkillä aromikkaita kahviuutuuksia, jotka on jalostettu ja pakattu paikan päällä Afrikassa.

Vastuullisuus on kasvava trendi viinien kysynnässä. S-ravintoloiden asiakasomistajaviinit ovat tarjonneet viinitietoutta jo 20 vuotta.6.10.2020 13:00:00 EESTTiedote

Asiantuntijoiden huolella valitsemia asiakasomistajaviinejä on myyty S-ryhmän ravintoloissa jo 20 vuotta. Voidaankin sanoa, että asiakasomistajaviinit ovat osaltaan opettaneet suomalaisia tutustumaan viineihin ja nauttimaan niitä aterian yhteydessä. Viinivalikoiman avulla halutaan myös tukea kestävää kehitystä, ja siksi tänäkin vuonna vastuullisuus oli tärkeä viinien valintakriteeri. Juhlavuoden viinit ovat sisilialaisia Barone Montalton viinejä, kaikki vegaanisia ja luomuviinejä. Asiakasomistajasamppanjana jatkaa Nicolas Feuillatte Brut.