Kerää ja skannaa -palvelusta tuli suosittu koronakevään kauppareissuilla

Pakkaamalla ostokset suoraan kassiin jo kauppaa kiertäessä voi vähentää jonottamista ja sujuvoittaa kauppareissua. Ennätysmäärä asiakkaita innostui kokeilemaan käsiskanneria tänä keväänä palvelua pilotoivissa S-ruokakaupoissa. Nyt suosittu palvelu laajenee myös Järvenpään Prismaan.

Kuva: Lari Lappalainen

Neljässä S-ruokakaupassa on viime lokakuusta asti testattu Euroopassa suosittua Kerää ja skannaa -palvelua. Käyttäjien määrä on kasvanut huomattavasti tänä keväänä. Pilottimyymälöissä jo noin 15 prosenttia myymälässä asioivista asiakasomistajista käyttää Kerää ja skannaa -palvelua ostostensa tekemiseen.

”Osa asiakkaista on tänä keväänä kiinnittänyt erityistä huomiota kaupassa turvavälin pitämiseen myös pakkaustilanteessa. Lisäsimme huhtikuussa pakkaustasoille tilanjakajat. Pilottimyymälöissä asiakkaat ovat huomanneet Kerää ja skannaa -palvelun käteväksi tavaksi skannata ja pakata ostokset jo myymälää kiertäessä, jolloin ei kassalle ei maksun jälkeen tarvitse jäädä pakkailemaan ostoksia”, kertoo Raimo Vellamo, Prisma Järvenpään johtaja.

”Kauppareissu ja kassalla asiointi sujuu sutjakkaammin, kun kassalla voi näyttää vain yhden viivakoodin, vaikka ostoksia olisi kertynyt monta kassillista. Kyse ei ole kuitenkaan pelkästään vain koronakevään ilmiöstä, vaan asiakkailta on tullut Kerää ja skannaa -palvelusta paljon innostunutta palautetta”, sanoo tilanhallintajohtaja Veera Vuorinen S-ryhmän marketkaupasta.

Palvelu on käytössä Espoossa Prisma Olarissa, Tuusulan S-marketissa, Jyväskylässä Prisma Keljossa sekä 3.6. alkaen myös Prisma Järvenpäässä.

Asiakas nappaa myymälän sisäänkäynniltä käsiskannerin ja skannaa ostoksensa sitä mukaa, kun kerää niitä ostoskassiin myymälää kiertäessä. Pikakassojen luota löytyy käsiskannerin palautuspiste. Palautuksen yhteydessä asiakas tulostaa koontikuitin, joka maksetaan pikakassalla. Kassalla jonottaminen ja pakkaaminen jää väliin. Palvelu tarjotaan yksinoikeudella S-ryhmän asiakasomistajille. Käyttäjän tulee olla täysi-ikäinen. Henkilökunta opastaa laitteen käytössä.

Asiakkaat suhtautuvat uusiin asioimista sujuvoittaviin palveluihin innostuneesti. Kerää ja skannaa -palvelua käyttäneet asiakkaat ovat pitäneet palvelua hyvänä ja 80 % käyttäisi palvelua myös jatkossa, osoitti S-ryhmän asiakastyytyväisyyskysely.

Asiakkaat ovat mukauttaneet kaupassa käynnin totuttuja tapoja kevään koronaepidemian aikana. Asiakkaat välttävät perinteisiä kauppojen kiireaikoja ja ajoittavat ostosten tekoa hiljaisempiin hetkiin ja eri ajankohtiin päivän aikana.

Käsiskannerit puhdistetaan jokaisen asiakkaan jälkeen. S-ryhmän toimipaikoissa pidetään nyt muutenkin tehostetusti huolta siivouksesta ja hygieniasta. Asiakkaille on tarjolla käsidesiä myymälöiden sisäänkäyntien yhteydessä. Kädet on syytä pestä tai desinfioida ennen myymälässä asiointia ja sen jälkeen. Monesta myymälästä käsienpesupiste löytyy pullonpalautuspisteen vierestä.

Veera Vuorinen, tilanhallintajohtaja, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, puh. 050 462 2005, veera.vuorinen(at)sok.fi

Raimo Vellamo, Prisma Järvenpään johtaja, HOK-Elanto, puh. 010 766 7710, raimo.vellamo(at)sok.fi

Kuva: Lari Lappalainen

Kaikkien aikojen keksikesä? S-ruokakauppojen myyntidata paljastaa suomalaisten kesäherkut9.7.2020 08:46:17 EESTTiedote

Millaisia herkkuja suomalaisten ostoskoreista löytyy tänä kesänä? S-ruokakauppojen myyntidatasta selviää, että kaupaksi ovat käyneet niin tutut kestosuosikit, kuten suklaajäätelö ja kaurakeksit, kuin tämän kesän uutuustuotteetkin. Kesälomalla herkutellaan niin jäätelöillä, makeisilla kuin kekseilläkin, mutta myös terveellisempien vaihtoehtojen suosio on kasvussa. Pullovesien myynti kasvaa kesähelteillä jopa 70 %. Kotimaisista marjoista mansikka on ykkönen vuodesta toiseen.