Keravalla vuokrat nousseet Vantaata ja Järvenpäätä nopeammin – Tilastokeskuksen tuoreet tiedot antavat merkkejä tahdin hidastumisesta

Tilastokeskuksen tuoreiden tietojen mukaan vuokrat ovat nousseet Keravalla nopeammin kuin naapurikaupungeissa Vantaalla ja Järvenpäässä. Vauhti on kuitenkin hidastumassa.

Tilastokeskuksen elokuussa julkaisemien vuokratilastojen perusteella vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen vuokrat ovat nousseet Keravalla 1,9 prosenttia vuodessa. Kasvuvauhti on nopeampi kuin Vantaalla ja Järvenpäässä. Vantaalla vuokrat kasvoivat vuodessa 1,7 prosenttia ja Järvenpäässä 1,6 prosenttia. Vuodesta 2015 vuokrataso on Keravalla noussut huimat 9,1 prosenttia.

Yksiöiden vuokrat ovat Keravalla nousseet vuoden takaisesta nopeimmin (+2,3 %). Kaksioissa vuosinousu on ollut 1,7 prosenttia ja kolmiossa sekä suuremmissa asunnoissa 1,8 prosenttia.

”Kerava on tiiviisti osa Helsingin seudun työssäkäyntialuetta. Kaupungin valtti on sijainti pääradan varressa ja sujuvat liikenneyhteydet. Hyvien yhteyksien vaikutukset näkyvät myös viime vuosien nopeassa vuokrakehityksessä”, toteaa Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen.

Tilastokeskuksen tuoreimmassa tilastojulkistuksessa Keravan osalta on kuitenkin havaittavissa ainakin hetkellistä hidastumista vuokrien nousussa lähitulevaisuudessa. Tammi-kesäkuussa solmituissa uusissa vuokrasuhteissa 15,8 euron neliövuokra oli täsmälleen sama kuin koko kaupungin vuokrataso toisella vuosineljänneksellä. Uusien vuokrasopimusten neliövuokrat ovat laskeneet reilulla eurolla edellisestä tilastojulkistuksesta, jossa tarkastelussa olivat loka-maaliskuun uudet vuokrasopimukset.

”Vaikuttaa siltä, että Keravalla olemassa oleviin vuokrasopimuksiin on tehty normaalit sopimusten mukaiset korotukset. Uusissa solmituissa vuokrasopimuksissa taas on joustettu aiemmista vuokrapyynneistä. Vuokrataso on edelleen kasvussa, mutta tuoreet tiedot uusista vuokrasopimuksista antavat merkkejä nousun hidastumisesta”, Rokkanen arvio.

Rokkasen mukaan uusien vuokrasopimusten neliövuokran laskua voi selittää kasvanut epävarmuus.

“Vuokranantajat ovat voineet painottaa vuokran suuruuden sijaan sitä, että hyvä pitkäaikainen vuokralainen on löytynyt nopeasti pienellä vaivalla. Vuokra-asuntojen kysyntä on pysynyt vahvana, mutta myös tarjontaa on tullut lisää markkinoille. Keravakin on viime vuosina panostanut merkittävästi keskustansa kehittämiseen ja hyville sijainneille aseman läheisyyteen on valmistunut paljon uusia asuntoja.”

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Vuokraovi.com-sivustolla ilmoitettujen yksiöiden kokonaisvuokran mediaani oli Keravalla 650 euroa. Ilmoitusten vuokrapyynnit olivat keskimäärin välillä 591–694 euroa. Vastaavat kokonaisvuokran mediaanit olivat yksiöissä vastaavalla ajanjaksolla Vantaalla 700 euroa ja Järvenpäässä 627 euroa.

”Keskimäärin vuokralainen löytyi Keravalla alkuvuodesta Vuokraovi.com-sivustolla kolmessa viikossa. Markkinointiajat olivat vastaavalla ajanjaksolla Vantaalla puolisen viikkoa lyhyemmät ja Järvenpäässä suunnilleen samaa luokkaa”, Rokkanen kertoo.

Suomen Vuokranantajat ry on valtakunnallinen yksityisten vuokranantajien järjestö. Edustamme Suomen yksityisiä vuokranantajia, jotka vuokraavat yli 300 000 asuntoa. Nämä asunnot ovat noin kolmasosa kaikista vuokra-asunnoista ja niissä asuu noin 440 000 asukasta. Suomen Vuokranantajat tarjoaa asiantuntijatietoa vuokrauksesta ja asuntosijoittamisesta ja valvoo jäsentensä etua vuokrasuhteisiin liittyvissä asioissa. Pyrimme jatkuvasti kehittämään analyysi- ja tutkimustoimintaamme, jotta pystymme tarjoamaan entistä parempaa ajankohtaista tilannetietoa ja syvällisempää analyysia vuokra- ja asuntomarkkinoista, asuntosijoittamisesta ja asuntopolitiikasta.

Vuokralainen - milloin viimeksi tarkastit palovaroittimen toiminnan?1.12.2020 08:09:38 EETTiedote

Pimeänä vuodenaikana ja erityisesti joulun aikaan kynttilöiden polttaminen asunnoissa lisääntyy. Tällöin on syytä kiinnittää erityistä huomiota myös paloturvallisuuteen. Kynttilöitä poltettaessa on huolehdittava, että niiden alusta on paloturvallinen eikä niiden läheisyydessä ole muuten herkästi syttyviä materiaaleja. Lisäksi on syytä huomioida, että kynttilöitä ei koskaan pidä jättää palamaan valvomatta.