Kerrostalovaranto selvässä kasvussa pääkaupunkiseudulla

Vuoden 2017 tammi–elokuussa pääkaupunkiseudulla kaavoitettiin uutta asuinkerrosalaa selvästi enemmän kuin mitä rakennettiin. Varanto kasvoi kyseisellä ajanjaksolla nopeammin kuin kertaakaan aikaisemmin kuluvalla vuosikymmenellä. Kerrostalovarannon määrä kasvoi peräti 17 prosenttia. Tiedot ilmenevät Helsingin seudun ympäristöpalveluiden tuottamasta SeutuRAMAVA-aineistosta. HSY on avannut tonttivarantoa kuvaavan aineiston korttelitasoisena avoimena paikkatietona.

Kasvuvauhti nopeinta kuluvalla vuosikymmenellä

- Voimassa olevissa asemakaavoissa asunnoille osoitettu tonttivaranto kasvoi lähes puoli miljoonaa kerrosneliömetriä eli noin kuusi prosenttia tammi–elokuussa 2017. Varanto kasvoi kyseisellä ajanjaksolla nopeammin kuin kertaakaan aikaisemmin kuluvalla vuosikymmenellä, kertoo HSY:n erityisasiantuntija Heikki Levola.

Elokuussa 2017 varannon määrä oli lähes kahdeksan miljoonaa kerrosneliömetriä (k-m2). Varannon määrä lähti selvään nousuun jo vuonna 2016, jolloin kerrostalovaranto kasvoi etenkin Espoossa. Asemakaavoituksen tuottama asuinkerrosala painottui selvästi alkuvuonna kerrostaloihin, minkä seurauksena tonttivarannon käyttötarkoitusjakauma muuttui kerrostalovaltaisemmaksi. Tämä vahvistaa voimassa olevan asemakaavatilanteen kykyä vastata kerrostalovaltaisen asuntotuotannon tarpeisiin.

Käyttämättömän rakennusoikeuden rakentuminen riippuu monista tekijöistä, kuten sijainnista, kunnallistekniikan valmiusasteesta ja maanomistusolosuhteista. Pääkaupunkiseudun kuntien omistamalla maalla on kaikkiaan 36 prosenttia asumisen varannosta ja 58 prosenttia kerrostalovarannosta.

Kerrostalovaranto keskittyy isoihin kohteisiin

Kerrostalovaranto kasvoi eniten Helsingissä, joskin kerrostalovarannon muutos pysyi plusmerkkisenä myös Vantaalla ja Espoossa. Elokuussa 2017 kerrostalovarantoa oli koko pääkaupunkiseudulla 3,8 miljoonaa kerrosneliömetriä ja pientalovarantoa 4,1 miljoonaa kerrosneliömetriä. Kerrostalovaranto kasvoi tammi–elokuussa peräti 17 prosenttia, kun taas pientalovaranto väheni pääkaupunkiseudulla alkuvuoden kuluessa kaksi prosenttia.

Kerrostalovaranto keskittyy pääasiassa isoille rakenteilla oleville alueille, kuten esimerkiksi Jätkäsaareen ja Kruunuvuorenrantaan. Pientalovaranto jakautuu tasaisemmin ympäri pääkaupunkiseutua.

- Merkittäviä varantokeskittymiä on alkuvuoden asemakaavoituksen etenemisen seurauksena nyt myös Keski-Pasilassa ja Koskelan sairaala-alueella. Pientalovarantoa löytyy edelleen eniten Espoosta, kun taas kerrostalovarantoa on Helsingissä jo selvästi enemmän kuin Vantaalla ja Espoossa yhteensä, Levola toteaa.

HSY julkaisee uutta avointa dataa

HSY on julkaissut tonttivarantotilannetta korttelitasolla esittävän paikkatietoaineiston avoimena datana. Aineisto kertoo esimerkiksi rakennuskorttelin rakennusoikeuden sekä jäljellä olevan rakennusoikeuden määrän luokiteltuna viiteen eri pääkäyttötarkoitukseen. Asumisen osalta aineistosta voi tarkastella erikseen kerrostalo- ja pientalovarantoa. Aineisto kuvaa tilannetta elokuussa 2017, ja se on tarkasteltavissa ja ladattavissa HSY:n avoimen datan karttapalvelusta.

- Tuottamiemme aineistojen avaamisella pyrimme tuomaan niitä aiempaa laajemman käyttäjäkunnan hyödynnettäväksi, Levola sanoo.

Korttelitasoinen tonttivarantotilannetta kuvaava avoin data perustuu SeutuRAMAVA-paikkatietoaineistoon, jonka HSY tuottaa kahdesti vuodessa. Uusin SeutuRAMAVA-aineisto kuvaa voimassa olevien asemakaavayksiköiden tilannetta Espoossa, Helsingissä, Kauniaisissa ja Vantaalla elokuussa 2017. Tonttivarannolla tarkoitetaan voimassa olevien asemakaavojen käyttämättä olevaa kerrosalaa, joka on SeutuRAMAVA-aineistossa tulkittu toteuttamiskelpoiseksi.

HSY:n avoimen datan karttapalvelu löytyy osoitteesta: https://kartta.hsy.fi
SeutuRAMAVA kortteleittain 2017 -aineisto löytyy kohdasta Karttatasot / Maankäyttö ja rakentaminen.

Lisätietoa:

• erityisasiantuntija Heikki Levola, puh. 050 368 8881, heikki.levola(at)hsy.fi
  • avoimen datan karttapalvelu: https://kartta.hsy.fi

KORJAUS: Vesihuoltomaksujen ja kiinteistöjen jätehuoltomaksujen muutokset vuonna 2019 ‒ maksut edelleen Suomen halvimpia12.10.2018 11:31Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin 2 prosenttia. Liittymismaksuja korotetaan 4 prosenttia. Nostolla rahoitetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Vesihuollon palvelumaksuhintoihin ei tule yleiskorotusta, mutta hinnastoa uudistetaan asiakasystävällisemmäksi. Kiinteistöjen hyötyjätteiden maksut eivät nouse, ainoastaan sekajätemaksut nousevat 1,5 prosenttia. Sortti-asemien asiakasmaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2019.

HSY:n hallituksen kokous 12.10.201812.10.2018 11:22Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 12.10.2018 Hallitus päätti muun muassa esittää seuraavat asiat yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus hyväksyi vesihuollon ja jätehuollon hinnat vuodelle 2019 sekä hyväksyi aiesopimuksen koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päätti pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus sai tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelmasta. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 12.10.20189.10.2018 16:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 12.10.2018 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa seuraavien asioiden esittämisestä yhtymäkokoukselle: - HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelma vuosille 2019–2021 - HSY:n strategia vuoteen 2025 - vesihuollon ja jätehuollon investointistrategiat - vesihuollon ja jätehuollon investointiohjelmat vuosille 2019–2028. Hallitus päättää myös vesihuollon ja jätehuollon hinnoista vuodelle 2019 sekä aiesopimuksen hyväksymisestä koskien Puotisten Vesi Oy:n liittymistä osaksi HSY:n vesihuoltoa. Hallitus päättää pääkaupunkiseudun ilmanlaadun seurantaohjelman hyväksymisestä vuosille 2019–2023. Hallitus saa tiedoksi muun muassa HSY:n osavuosikatsauksen tammi–elokuulta 2018 ja Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen syyskuulta 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen vesihuollon ja jätehuollon hinnoista sekä