Kesäkuu tuo piikin omakotitalo- ja mökkikauppaan

Suomalainen ostaa omakotitalon tai muun kiinteistön todennäköisimmin kesäkuussa. Vuosina 2016-2018 kiinteistökauppojen määrä nousi kesäkuussa liki neljänneksen (22,4%) vuoden keskiarvoon nähden, kertovat maan suurimman kiinteistönvälittäjän eli Kiinteistömaailman tilastot. Kerrostalo- ja rivitaloissa vuoden aktiivisin kauppakuukausi on viime vuosina ollut marraskuu. Kiinteistömaailmassa tämän vuoden paras kuukausi on tähän mennessä ollut toukokuu, jolloin kauppamäärissä päästiin reilusti yli 1100 kaupan, ylittäen viime vuoden vilkkaan toukokuun.

Kerrostalo- ja rivitalokaupassa vuoden kiireisimmät kauppakuukaudet ovat viimeisenä kolmena vuonna olleet marraskuu, syyskuu ja lokakuu. Näin kertovat Kiinteistömaailma-ketjun asuntokauppatiedot vuosilta 2016-2018. Erot seuraaviin kuukausiin eivät ole kuitenkaan isoja: osakehuoneistokauppa jakautuu ympäri vuoden yllättävänkin tasaisesti joulunajan hiljentymistä lukuun ottamatta.

- Asuntokaupassa yksittäisten kuukausien välillä voi olla kauppamäärissä aika isojakin heilahduksia, jotka saattavat ainakin osittain jäädä vaille selitystä. Mutta kun tarkastelee eri kuukausien kauppamääriä pitemmällä aikajänteellä, piirtyy yllättävänkin tasainen kuva: asuntokauppaa on käyty niin syysmyrskyissä kuin kesähelteilläkin. Joulu- ja tammikuu erottuvat kuitenkin kuvasta: viime vuosina molempina kuukausina on jääty parisenkymmentä prosenttia vuoden keskimääräisistä kauppamääristä, kuvaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Kiinteistömaailma-ketjussa tämän vuoden paras kauppakuukausi tähän mennessä on ollut juuri päättynyt toukokuu. Sekä kauppamäärissä että välitystuotoissa ylitettiin edellisvuoden vastaava kuukausi.

Kiinteistökaupan kolmen kärki: kesäkuu, elokuu ja marraskuu

Viime vuosien tilastojen valossa näkyy omakotitalojen, kesämökkien ja muiden kiinteistöjen kaupassa osakehuoneistoja isompi kuukausittainen vaihtelun skaala. Vuosina 2016-2018 selkeä ykkönen on ollut kesäkuu ja sen jälkeen hyvänä kakkosena elokuu. Ehkäpä hiukan yllättäenkin kolmossijalle kipuaa marraskuu.

- Se osoittaa hyvin, ettei kiinteistökauppa kuitenkaan ole pelkkia kesäunelmia, toteaa Erkki Heikkinen.

Ensiasunnon ostajat aktiivisimmillaan syksyllä ja kesällä

Kaikista asunnon ostajista viime vuosina ensiasunnon ostajia on ollut noin 15 prosenttia. Heidän liikkeissään huomaa mielenkiintoisen havainnon: kaikki syksyn ja kesän kuukaudet ovat ensiasuntokaupassa talvikuukausia vilkkaampia. Tavallisimmin ensiasunnon ostaja lyö kaupat kiinni lokakuussa; harvimmin joulu-tammikuussa.

Danske Bankissa uusien asuntolainojen myöntäminen noudattaa Kiinteistömaailman tilastoja. Hiljaisimmat kuukaudet ovat sielläkin joulukuu ja tammikuu.

- Myös meidän tilastomme osoittavat, ettei asuntokauppa hiljene kesällä, sillä myös heinäkuussa lainoja myönnetään lähelle koko vuoden keskiarvoa. Pankin näkökulmasta kevätkesä on kiivainta lainanhakuaikaa mutta kesälomakaudellakin luotonmyöntö on aktiivista, sanoo vähittäispankkitoiminnan johtaja Riikka Laine-Tolonen Danske Bankista.

Kaikki tämän tiedotteen asunto- ja kiinteistökauppatiedot pohjautuvat Kiinteistömaailman omiin kauppatilastoihin vuosilta 2016-2018. Kiinteistömaailma on vuosittaisella noin 12000 -13000 asuntokaupallaan markkinajohtaja ja Suomen useimmin valittu kiinteistönvälitysketju.

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Kauppamäärillä mitattuna Kiinteistömaailma on kiinteistönvälityksen markkinajohtaja Suomessa.

Kiinteistömaailman Pulssi 2.6.2020: Käänne tapahtunut - kauppamäärät kasvoivat 19% huhtikuusta toukokuuhun2.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Koronakevään kolmas kuukausi eli toukokuu nosti maan suurimman kiinteistönvälittäjän eli Kiinteistömaailman asunto- ja kiinteistökauppamäärän uudelleen selvään nousuun. Kiinteistömaailman asuntomyymälät tekivät toukokuussa yhteensä 840 asunto- ja kiinteistökauppaa, kun vastaava luku huhtikuussa oli 705 kauppaa. Kasvuprosentiksi huhtikuusta toukokuuhun muodostui siten 19%.

Kiinteistömaailman Pulssi 14.5.: Kiinteistömaailma – asuntokaupan kannattelija poikkeusoloissa14.5.2020 17:15:00 EESTTiedote

Käytettyjen asuntojen kauppa supistui Suomessa reilun kolmanneksen huhtikuussa edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden, kertovat tänään julkaistut Kiinteistönvälitysalan Keskusliiton tiedot. Myös Kiinteistömaailmassa kauppamäärä pieneni, mutta selkeästi muuta kiinteistönvälitysalaa vähemmän: onnistuimme auttamaan asiakkaitamme kodinvaihdossa lähes 80% siitä kauppamäärästä, minkä teimme vuosi sitten samalla ajanjaksolla.

Etäpalvelujen käyttö kasvaa voimakkaasti mutta: Tutustuminen paikan päällä kuuluu asuntokauppaan6.5.2020 08:10:00 EESTTiedote

Kaikista Kiinteistömaailma-ketjun välittämistä asunto-osakekaupoista jo yli neljännes saatiin huhtikuussa maaliin digiasuntokauppana eli DIAS-järjestelmää käyttäen, etänä. Asuntoihin myös tutustutaan tällä hetkellä kotisohvilta käsin paljon: Kiinteistömaailman kohdevideoiden katselumäärät tuplaantuivat huhtikuussa edelliskuusta. ”Hyödynnämme nyt digipalveluja aivan eri mittakaavassa kuin ennen korona-aikaa, mutta pidämme tiukasti kiinni siitä, että asunnon ostajan tulee käydä paikan päällä ennen ostopäätöstä”, korostaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Toimialalta kantautuneita viestejä, joissa kodin voisi ostaa käymättä kohteessa, hän pitää käsittämättöminä: ostajalla tulee olla kaikki mahdollinen tieto päätöksensä tukena.

Kiinteistömaailman Pulssi 4.5.2020: Ostajia olisi - myyjät odottavat, mutta mitä?4.5.2020 13:50:00 EESTTiedote

Asuntokauppa ei synkimpien ennustajien puheista huolimatta pysähtynyt huhtikuussakaan. Kauppoja tehtiin Kiinteistömaailmassa kolme neljäsosaa viime vuoden huhtikuun kauppavolyymistä, mikä tarkoittaa 700 asuntokauppaa pääsiäispyhien molemmin puolin. Korona lykkäsi päätöksentekoa reilun 250 asuntokaupan verran, mutta ylivoimainen valtaosa kaupoista tehtiin kuten normaalikuukautenakin.

Kiinteistömaailman 52. Kiinteistönvälittäjäbarometri: Pihat, omakotitalot ja kotimaan mökit nousevat uuteen arvoonsa – koronavirus vaikuttaa asuntotarpeisiinkin7.4.2020 09:00:00 EESTTiedote

Eri asuntotyypit lähtevät toisistaan poikkeavista asemista tulevien kuukausien asuntokauppaan, kertoo Kiinteistömaailman 52. kiinteistönvälittäjäbarometri. Yksitasoisten rivitalohuoneistojen ja 2000-luvun omakotitalojen kysyntä on selvästi vahvinta, samoin kuin pienten ja uudehkojen kerrostalohuoneistojen. Kasvavan kesämökkikiinnostuksen tiellä ovat toistaiseksi liikkumisrajoitukset, mutta lähialueen mökkejä käydään katsomassa vilkkaasti.