Kesäkuu tuo piikin omakotitalo- ja mökkikauppaan

Suomalainen ostaa omakotitalon tai muun kiinteistön todennäköisimmin kesäkuussa. Vuosina 2016-2018 kiinteistökauppojen määrä nousi kesäkuussa liki neljänneksen (22,4%) vuoden keskiarvoon nähden, kertovat maan suurimman kiinteistönvälittäjän eli Kiinteistömaailman tilastot. Kerrostalo- ja rivitaloissa vuoden aktiivisin kauppakuukausi on viime vuosina ollut marraskuu. Kiinteistömaailmassa tämän vuoden paras kuukausi on tähän mennessä ollut toukokuu, jolloin kauppamäärissä päästiin reilusti yli 1100 kaupan, ylittäen viime vuoden vilkkaan toukokuun.

Kerrostalo- ja rivitalokaupassa vuoden kiireisimmät kauppakuukaudet ovat viimeisenä kolmena vuonna olleet marraskuu, syyskuu ja lokakuu. Näin kertovat Kiinteistömaailma-ketjun asuntokauppatiedot vuosilta 2016-2018. Erot seuraaviin kuukausiin eivät ole kuitenkaan isoja: osakehuoneistokauppa jakautuu ympäri vuoden yllättävänkin tasaisesti joulunajan hiljentymistä lukuun ottamatta.

- Asuntokaupassa yksittäisten kuukausien välillä voi olla kauppamäärissä aika isojakin heilahduksia, jotka saattavat ainakin osittain jäädä vaille selitystä. Mutta kun tarkastelee eri kuukausien kauppamääriä pitemmällä aikajänteellä, piirtyy yllättävänkin tasainen kuva: asuntokauppaa on käyty niin syysmyrskyissä kuin kesähelteilläkin. Joulu- ja tammikuu erottuvat kuitenkin kuvasta: viime vuosina molempina kuukausina on jääty parisenkymmentä prosenttia vuoden keskimääräisistä kauppamääristä, kuvaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Kiinteistömaailma-ketjussa tämän vuoden paras kauppakuukausi tähän mennessä on ollut juuri päättynyt toukokuu. Sekä kauppamäärissä että välitystuotoissa ylitettiin edellisvuoden vastaava kuukausi.

Kiinteistökaupan kolmen kärki: kesäkuu, elokuu ja marraskuu

Viime vuosien tilastojen valossa näkyy omakotitalojen, kesämökkien ja muiden kiinteistöjen kaupassa osakehuoneistoja isompi kuukausittainen vaihtelun skaala. Vuosina 2016-2018 selkeä ykkönen on ollut kesäkuu ja sen jälkeen hyvänä kakkosena elokuu. Ehkäpä hiukan yllättäenkin kolmossijalle kipuaa marraskuu.

- Se osoittaa hyvin, ettei kiinteistökauppa kuitenkaan ole pelkkia kesäunelmia, toteaa Erkki Heikkinen.

Ensiasunnon ostajat aktiivisimmillaan syksyllä ja kesällä

Kaikista asunnon ostajista viime vuosina ensiasunnon ostajia on ollut noin 15 prosenttia. Heidän liikkeissään huomaa mielenkiintoisen havainnon: kaikki syksyn ja kesän kuukaudet ovat ensiasuntokaupassa talvikuukausia vilkkaampia. Tavallisimmin ensiasunnon ostaja lyö kaupat kiinni lokakuussa; harvimmin joulu-tammikuussa.

Danske Bankissa uusien asuntolainojen myöntäminen noudattaa Kiinteistömaailman tilastoja. Hiljaisimmat kuukaudet ovat sielläkin joulukuu ja tammikuu.

- Myös meidän tilastomme osoittavat, ettei asuntokauppa hiljene kesällä, sillä myös heinäkuussa lainoja myönnetään lähelle koko vuoden keskiarvoa. Pankin näkökulmasta kevätkesä on kiivainta lainanhakuaikaa mutta kesälomakaudellakin luotonmyöntö on aktiivista, sanoo vähittäispankkitoiminnan johtaja Riikka Laine-Tolonen Danske Bankista.

Kaikki tämän tiedotteen asunto- ja kiinteistökauppatiedot pohjautuvat Kiinteistömaailman omiin kauppatilastoihin vuosilta 2016-2018. Kiinteistömaailma on vuosittaisella noin 12000 -13000 asuntokaupallaan markkinajohtaja ja Suomen useimmin valittu kiinteistönvälitysketju.

Käytettyjen asuntojen kaupassa kaikkien aikojen vilkkain joulukuu; PK-seudulla kasvua yli 50%5.1.2021 08:00:00 EETTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 5.1.2021: Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki joulukuussa yhteensä 964 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Käytettyjen asuntojen kauppoja ketju teki 868 kappaletta, mikä on enemmän kuin minkään muun joulukuun aikana koko sen 31-vuotisessa historiassa. Edelliseen joulukuuhun verrattuna käytettyjen asuntojen kauppamäärä kasvoi koko maan tasolla 27 prosenttia, pääkaupunkiseudulla peräti 52 prosenttia. ”Koronavuosi 2020 päättyi asuntokaupan poikkeukselliseen ralliin. Epävarmuuksien keskellä ihmiset haluavat todella panostaa parhaaseen mahdolliseen kotiin”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Poikkeuksellinen vapaa-ajanasuntokaupan vuosi päättyi vahvaan loppuhuipennukseen31.12.2020 07:30:00 EETTiedote

Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki vuonna 2020 noin kolmanneksen enemmän vapaa-asuntokauppoja kuin edellisvuonna. Vilkas kaupanteko jatkui ennätyspitkään: vielä joulukuussakin vapaa-ajanasuntojen kauppamäärä kasvoi edellisvuoteen nähden yli 33 prosenttia ja ylitti alkuvuoden kuukausien kauppamäärät. ”Aivan poikkeuksellinen”, kiteyttää Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä mökkikaupan vuoden 2020.

Käytettyjen asuntojen kaupassa todella vahva vire marraskuussa – kasvua 23 prosenttia2.12.2020 08:35:00 EETTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 2.12.2020 Kauppamäärillä mitattuna Suomen suurin kiinteistönvälittäjä Kiinteistömaailma teki marraskuussa yhteensä 1197 käytettyjen ja uusien asuntojen sekä kiinteistöjen kauppaa. Luku on peräti 15 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten marraskuussa. Käytetyissä asunnoissa kasvu oli selkeästi tätäkin isompaa, yli 23 prosenttia. ”Keväällä syntynyt kuoppa käytettyjen asuntojen kauppaluvuissa on nyt täytetty. Syksyn aikana kirimme kiinni kaikki keväällä tekemättä jääneet kaupat, ja vuoden kokonaismäärissä on menty viime vuoden vastaavan ajankohdan lukujen ohi”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.

Käytettyjen asuntojen kauppa käy edelleen vilkkaampana kuin viime syksynä – omakotitalokaupoissa liki viidenneksen kasvu3.11.2020 07:45:00 EETTiedote

Kiinteistömaailman Pulssi 3.11.2020. Kiinteistömaailma teki lokakuussa yhteensä 1129 asunto- ja kiinteistökauppaa. Käytetyissä asunnoissa ja kiinteistöissä kauppamäärät ylittivät viime vuoden lokakuun, mutta uudiskohdekaupassa jäätiin edellisvuodesta, kun sekä myytävänä olevien kohteiden että sitä myöten kauppojen määrät laskivat. ”Olemme olleet monta kuukautta tilanteessa, jossa hyvistä asunnoista käydään paikoin kovaakin kisaa. Niitä ei ole riittävästi tarjolla kysyntään nähden”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Risto Kyhälä.