Kesäkuu tuo piikin omakotitalo- ja mökkikauppaan

Suomalainen ostaa omakotitalon tai muun kiinteistön todennäköisimmin kesäkuussa. Vuosina 2016-2018 kiinteistökauppojen määrä nousi kesäkuussa liki neljänneksen (22,4%) vuoden keskiarvoon nähden, kertovat maan suurimman kiinteistönvälittäjän eli Kiinteistömaailman tilastot. Kerrostalo- ja rivitaloissa vuoden aktiivisin kauppakuukausi on viime vuosina ollut marraskuu. Kiinteistömaailmassa tämän vuoden paras kuukausi on tähän mennessä ollut toukokuu, jolloin kauppamäärissä päästiin reilusti yli 1100 kaupan, ylittäen viime vuoden vilkkaan toukokuun.

Kerrostalo- ja rivitalokaupassa vuoden kiireisimmät kauppakuukaudet ovat viimeisenä kolmena vuonna olleet marraskuu, syyskuu ja lokakuu. Näin kertovat Kiinteistömaailma-ketjun asuntokauppatiedot vuosilta 2016-2018. Erot seuraaviin kuukausiin eivät ole kuitenkaan isoja: osakehuoneistokauppa jakautuu ympäri vuoden yllättävänkin tasaisesti joulunajan hiljentymistä lukuun ottamatta.

- Asuntokaupassa yksittäisten kuukausien välillä voi olla kauppamäärissä aika isojakin heilahduksia, jotka saattavat ainakin osittain jäädä vaille selitystä. Mutta kun tarkastelee eri kuukausien kauppamääriä pitemmällä aikajänteellä, piirtyy yllättävänkin tasainen kuva: asuntokauppaa on käyty niin syysmyrskyissä kuin kesähelteilläkin. Joulu- ja tammikuu erottuvat kuitenkin kuvasta: viime vuosina molempina kuukausina on jääty parisenkymmentä prosenttia vuoden keskimääräisistä kauppamääristä, kuvaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Kiinteistömaailma-ketjussa tämän vuoden paras kauppakuukausi tähän mennessä on ollut juuri päättynyt toukokuu. Sekä kauppamäärissä että välitystuotoissa ylitettiin edellisvuoden vastaava kuukausi.

Kiinteistökaupan kolmen kärki: kesäkuu, elokuu ja marraskuu

Viime vuosien tilastojen valossa näkyy omakotitalojen, kesämökkien ja muiden kiinteistöjen kaupassa osakehuoneistoja isompi kuukausittainen vaihtelun skaala. Vuosina 2016-2018 selkeä ykkönen on ollut kesäkuu ja sen jälkeen hyvänä kakkosena elokuu. Ehkäpä hiukan yllättäenkin kolmossijalle kipuaa marraskuu.

- Se osoittaa hyvin, ettei kiinteistökauppa kuitenkaan ole pelkkia kesäunelmia, toteaa Erkki Heikkinen.

Ensiasunnon ostajat aktiivisimmillaan syksyllä ja kesällä

Kaikista asunnon ostajista viime vuosina ensiasunnon ostajia on ollut noin 15 prosenttia. Heidän liikkeissään huomaa mielenkiintoisen havainnon: kaikki syksyn ja kesän kuukaudet ovat ensiasuntokaupassa talvikuukausia vilkkaampia. Tavallisimmin ensiasunnon ostaja lyö kaupat kiinni lokakuussa; harvimmin joulu-tammikuussa.

Danske Bankissa uusien asuntolainojen myöntäminen noudattaa Kiinteistömaailman tilastoja. Hiljaisimmat kuukaudet ovat sielläkin joulukuu ja tammikuu.

- Myös meidän tilastomme osoittavat, ettei asuntokauppa hiljene kesällä, sillä myös heinäkuussa lainoja myönnetään lähelle koko vuoden keskiarvoa. Pankin näkökulmasta kevätkesä on kiivainta lainanhakuaikaa mutta kesälomakaudellakin luotonmyöntö on aktiivista, sanoo vähittäispankkitoiminnan johtaja Riikka Laine-Tolonen Danske Bankista.

Kaikki tämän tiedotteen asunto- ja kiinteistökauppatiedot pohjautuvat Kiinteistömaailman omiin kauppatilastoihin vuosilta 2016-2018. Kiinteistömaailma on vuosittaisella noin 12000 -13000 asuntokaupallaan markkinajohtaja ja Suomen useimmin valittu kiinteistönvälitysketju.

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Brändin omistaa Danske Bank ja asuntomyymälät ovat itsenäisten franchising-yrittäjien omistamia osakeyhtiöitä. Useilla alueilla – esimerkiksi pääkaupunkiseudulla – Kiinteistömaailma on alansa kiistaton markkinajohtaja.

50. Kiinteistönvälittäjäbarometri: ”Tylsä” markkina on erinomainen alusta asuntokaupoille – selvitys: välittäjän työssä oman ammattilaisuuden brändäystaidot korostuneet25.4.2019 09:00:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman 50. Kiinteistönvälittäjäbarometri ennakoi vakaata asuntokauppakesää. ”Pysyy ennallaan” -vastaukset dominoivat näkymiä niin kauppamäärien kuin hintatasonkin suhteen pääkaupunkiseudun pienimpiä asuntoja lukuun ottamatta. Niissä odotukset hinnannousulle edelleen jatkuvat. Juhlabaron yhteydessä selvitettiin myös suomalaisten kodinvaihdon muutoksia barovuosina 1994-2019 eli 25 vuoden ajalta. Tulokset osoittavat, että välittäjän työn vaatimustaso on kasvanut, ja suomalaiset asunnon ostajat ovat entistä valistuneempia ja vaativampia asuntokaupoilla.

Kutsu: 50. Kiinteistönvälittäjäbarometri 25.4.2019, erityisteemana 25 vuotta suomalaista asuntokauppaa23.4.2019 07:00:00 EESTKutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjäbarometri julkaistaan 50. kerran 25.4.2019. Juhlabarometrin julkistamistilaisuudessa tarkastellaan asuntomarkkinoiden tilannetta sekä kiinteistönvälittäjien näkemyksiä seuraavan puolen vuoden jaksolle. Lisäksi kevään juhlateemana on suomalainen asuminen ja kodinvaihto barometrin julkaisuvuosina 1994-2019. Toimituksenne edustaja on lämpimästi tervetullut mediatilaisuuteen torstaina 25.4.2019 klo 8.45 osoitteeseen Aurorankatu 15, Helsinki (Kiinteistömaailma Helsinki Kamppi).

Kutsu toimituksille 25.4.2019: Kiinteistömaailman 50. juhlabarometri sekä katsaus asumiseen ja kodinvaihtoon barovuosina 1994-201917.4.2019 08:00:00 EESTKutsu

Suomessa ei ole yhtä ostajan tai myyjän asuntomarkkinaa – aluekohtainen ymmärrys yhä tärkeämpää4.3.2019 12:30:00 EETTiedote

Viime päivinä on käyty vilkasta keskustelua asuntomarkkinan suunnasta. Joissain kommenteissa on väläytelty näkymiä voimistuvasta ostajan markkinasta. ”Näissä oloissa aluekohtainen ymmärrys ja näkemys on yhä tärkeämpää, asuntotyypeittäin. Ei ole yhtä yhtenäistä asuntomarkkina-Suomea, jossa olisi joko ostajan tai myyjän markkina”, sanoo Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Kiinteistömaailman vuosi 2018: Suomalaiskotien välitystä 2,5 miljardin euron arvosta - käynnistymässä ketjun historian mittavin valmentautumisoperaatio4.2.2019 09:00:00 EETTiedote

Kiinteistömaailma-ketju teki vuonna 2018 yli 14 200 asuntokauppaa ja -vuokrausta. Välitettyjen asuntojen arvo on noin 2,5 miljardia euroa. Ketjun asuntokauppamäärä kehittyi samansuuntaisesti Suomen hienoisesti supistuvan kokonaisasuntomarkkinan kanssa; vuokrausliiketoiminta kasvoi selvästi edellisvuoteen verrattuna. Kokonaisuudessaan palkkiotuotoilla mitattuna vuosi oli Kiinteistömaailmalle toiseksi paras viimeiseen viiteen vuoteen. Alkaneena vuonna Kiinteistömaailma käynnistää historiansa mittavimman koulutus- ja valmentautumisoperaation, jolla tavoitellaan merkittävää lisävauhditusta myyntiin ja asiakaspalveluun.