Kesäkuu tuo piikin omakotitalo- ja mökkikauppaan

Suomalainen ostaa omakotitalon tai muun kiinteistön todennäköisimmin kesäkuussa. Vuosina 2016-2018 kiinteistökauppojen määrä nousi kesäkuussa liki neljänneksen (22,4%) vuoden keskiarvoon nähden, kertovat maan suurimman kiinteistönvälittäjän eli Kiinteistömaailman tilastot. Kerrostalo- ja rivitaloissa vuoden aktiivisin kauppakuukausi on viime vuosina ollut marraskuu. Kiinteistömaailmassa tämän vuoden paras kuukausi on tähän mennessä ollut toukokuu, jolloin kauppamäärissä päästiin reilusti yli 1100 kaupan, ylittäen viime vuoden vilkkaan toukokuun.

Kerrostalo- ja rivitalokaupassa vuoden kiireisimmät kauppakuukaudet ovat viimeisenä kolmena vuonna olleet marraskuu, syyskuu ja lokakuu. Näin kertovat Kiinteistömaailma-ketjun asuntokauppatiedot vuosilta 2016-2018. Erot seuraaviin kuukausiin eivät ole kuitenkaan isoja: osakehuoneistokauppa jakautuu ympäri vuoden yllättävänkin tasaisesti joulunajan hiljentymistä lukuun ottamatta.

- Asuntokaupassa yksittäisten kuukausien välillä voi olla kauppamäärissä aika isojakin heilahduksia, jotka saattavat ainakin osittain jäädä vaille selitystä. Mutta kun tarkastelee eri kuukausien kauppamääriä pitemmällä aikajänteellä, piirtyy yllättävänkin tasainen kuva: asuntokauppaa on käyty niin syysmyrskyissä kuin kesähelteilläkin. Joulu- ja tammikuu erottuvat kuitenkin kuvasta: viime vuosina molempina kuukausina on jääty parisenkymmentä prosenttia vuoden keskimääräisistä kauppamääristä, kuvaa Kiinteistömaailma Oy:n toimitusjohtaja Erkki Heikkinen.

Kiinteistömaailma-ketjussa tämän vuoden paras kauppakuukausi tähän mennessä on ollut juuri päättynyt toukokuu. Sekä kauppamäärissä että välitystuotoissa ylitettiin edellisvuoden vastaava kuukausi.

Kiinteistökaupan kolmen kärki: kesäkuu, elokuu ja marraskuu

Viime vuosien tilastojen valossa näkyy omakotitalojen, kesämökkien ja muiden kiinteistöjen kaupassa osakehuoneistoja isompi kuukausittainen vaihtelun skaala. Vuosina 2016-2018 selkeä ykkönen on ollut kesäkuu ja sen jälkeen hyvänä kakkosena elokuu. Ehkäpä hiukan yllättäenkin kolmossijalle kipuaa marraskuu.

- Se osoittaa hyvin, ettei kiinteistökauppa kuitenkaan ole pelkkia kesäunelmia, toteaa Erkki Heikkinen.

Ensiasunnon ostajat aktiivisimmillaan syksyllä ja kesällä

Kaikista asunnon ostajista viime vuosina ensiasunnon ostajia on ollut noin 15 prosenttia. Heidän liikkeissään huomaa mielenkiintoisen havainnon: kaikki syksyn ja kesän kuukaudet ovat ensiasuntokaupassa talvikuukausia vilkkaampia. Tavallisimmin ensiasunnon ostaja lyö kaupat kiinni lokakuussa; harvimmin joulu-tammikuussa.

Danske Bankissa uusien asuntolainojen myöntäminen noudattaa Kiinteistömaailman tilastoja. Hiljaisimmat kuukaudet ovat sielläkin joulukuu ja tammikuu.

- Myös meidän tilastomme osoittavat, ettei asuntokauppa hiljene kesällä, sillä myös heinäkuussa lainoja myönnetään lähelle koko vuoden keskiarvoa. Pankin näkökulmasta kevätkesä on kiivainta lainanhakuaikaa mutta kesälomakaudellakin luotonmyöntö on aktiivista, sanoo vähittäispankkitoiminnan johtaja Riikka Laine-Tolonen Danske Bankista.

Kaikki tämän tiedotteen asunto- ja kiinteistökauppatiedot pohjautuvat Kiinteistömaailman omiin kauppatilastoihin vuosilta 2016-2018. Kiinteistömaailma on vuosittaisella noin 12000 -13000 asuntokaupallaan markkinajohtaja ja Suomen useimmin valittu kiinteistönvälitysketju.

Kiinteistömaailma on vuonna 1990 perustettu valtakunnallinen kiinteistönvälitysketju, jossa työskentelee lähes 700 asuntokaupan ammattilaista yli 50 eri paikkakunnalla reilussa 100 asuntomyymälässä. Vuosittaisella 12 000 - 13 000 asunto- ja kiinteistökaupallaan Kiinteistömaailma on maan johtava kiinteistönvälittäjä.

Kiinteistömaailman 51. Kiinteistönvälittäjäbarometri: Asuntomarkkina porskuttaa huolimatta ikävistä signaaleista3.10.2019 09:00:00 EESTTiedote

Suomen asuntomarkkina vaikuttaa ainakin toistaiseksi olleen immuuni globaaleille häiriöille. Kuluneen kesäkauden asuntokauppa on sujunut edellisvuotta selvästi paremmin, ja myös eteenpäin katsottaessa ylivoimainen valtaosa välittäjistä odottaa vakaata kehitystä. Kiinteistömaailma Oy:n tuore toimitusjohtaja Risto Kyhälä ei pidä tulosta yllättävänä: maailmantalouden riskejä vastaan suomalaisessa asuntomarkkinassa on poikkeuksellisen monta suojaavaa tekijää. ”Asunto-osakeyhtiöiden hallinta ja hoito ovat huippuluokkaa. Olemme kansainvälisesti kiinnostava vuokramarkkina, meillä on erinomaisesti toimiva asuntorahoitusjärjestelmä ja Suomeen rakennettavien asuntojen laatu on erittäin korkea. Monilla eri perusteilla voi sanoa, että Suomen asuntomarkkina on maailman kärkeä”, Kyhälä sanoo.

KUTSU: Kiinteistömaailman 51. Kiinteistönvälittäjä-barometri, esittelee uusi tj. Risto Kyhälä27.9.2019 07:00:00 EESTKutsu

Kiinteistömaailman puolivuosittainen Kiinteistönvälittäjä-barometri julkaistaan torstaina 3.10.2019. Tilaisuudessa asuntokaupan näkymiä ja ketjun tuoreet kuulumiset kertoo Kiinteistömaailma Oy:n uusi toimitusjohtaja Risto Kyhälä. Tilaisuudessa Danske Bankin tekemän korkotutkimuksen esittelee henkilöasiakkaista vastaava johtaja Riikka Laine-Tolonen. Paikalla myös Danske Bankin pääekonomisti Pasi Kuoppamäki AIKA: torstai 3.10. kello 8.45 PAIKKA: Kiinteistömaailma Helsinki Kruununhaan asuntomyymälä, Liisankatu 12, Helsinki OHJELMA: 8.45 Aamukahvit 9.00 Mitä kuuluu Kiinteistömaailmaan? Risto Kyhälä, toimitusjohtaja, Kiinteistömaailma 9.10 Syksyn 2019 Kiinteistönvälittäjäbarometri ja asuntomarkkinat Risto Kyhälä, toimitusjohtaja, 9.30 Mitä suomalaiset asuntovelalliset ajattelevat koroista nyt? Riikka Laine-Tolonen, henkilöasiakkaista vastaava johtaja, Danske Bank Ilmoittautumiset sähköpostitse 1.10.2019 mennessä: minerva.heimonen@kiinteistomaailma.fi

Kiinteistömaailmalle uusi mobiilikäyttäjien ehdoilla tehty verkkopalvelu – jo noin 2/3 asioinnista tapahtuu kännykällä25.9.2019 09:30:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman verkkopalvelu osoitteessa kiinteistomaailma.fi on uudistunut. Kokonaan päivitetty verkkopalvelu on tehty erityisesti kännykänkäyttäjien tarpeita ajatellen; jo kaksi kolmesta verkkopalvelun käytöstä tapahtuu älypuhelimilla. Kun mukaan lasketaan mobiilikäyttö myös tableteilla, päästään melkein 80 prosenttiin.

Kiinteistömaailmalle uusi omistaja - yhteistyö suomalaisen asuntokaupan kehittämiseksi jatkuu Danske Bankin kanssa strategisena kumppanuutena3.9.2019 10:30:00 EESTTiedote

Danske Bank on myynyt Kiinteistömaailma Oy:n kotimaiselle osakeyhtiölle, jonka osakkaina ovat Risto Kyhälä sekä yhtiöittensä kautta Arto Martonen, Kenneth Kaarnimo ja Merasco Real Estate. Kaupan myötä Kiinteistömaailmalle saadaan yrittäjävetoinen, kiinteistövälitysalan sekä liiketoiminnan digitalisaation asiantuntijoista muodostuva omistajatiimi, jolla on vahva osaaminen ja sitoutuminen yhtiön kehittämiseen ja tulevaisuuden kasvun rakentamiseen.

50. Kiinteistönvälittäjäbarometri: ”Tylsä” markkina on erinomainen alusta asuntokaupoille – selvitys: välittäjän työssä oman ammattilaisuuden brändäystaidot korostuneet25.4.2019 09:00:00 EESTTiedote

Kiinteistömaailman 50. Kiinteistönvälittäjäbarometri ennakoi vakaata asuntokauppakesää. ”Pysyy ennallaan” -vastaukset dominoivat näkymiä niin kauppamäärien kuin hintatasonkin suhteen pääkaupunkiseudun pienimpiä asuntoja lukuun ottamatta. Niissä odotukset hinnannousulle edelleen jatkuvat. Juhlabaron yhteydessä selvitettiin myös suomalaisten kodinvaihdon muutoksia barovuosina 1994-2019 eli 25 vuoden ajalta. Tulokset osoittavat, että välittäjän työn vaatimustaso on kasvanut, ja suomalaiset asunnon ostajat ovat entistä valistuneempia ja vaativampia asuntokaupoilla.