Kesäkuun alun Tampere Chamber Music -festivaali loi musiikilla hyvinvointia – tapahtuman keskiössä olivat lapset ja nuoret

Jo toistamiseen pandemian vuoksi siirtynyt Tampere Chamber Music -festivaali toteutui kesäkuun alussa kuudennen kerran. Festivaali sisälsi konsertteja, luentoja, kamarimusiikin mestarikursseja ja työpajoja sekä ohjelmaa koko perheelle, kuten näytelmäkirjailija Laura Ruohosen satukonsertin sekä Satu Silvon ja Tampere Chamber Musicin muusikoiden kuvakirjakonsertin Muumimuseossa. Uutena avauksena festivaalilla järjestettiin myös G Livelabin kanssa tuotettu menestyksekäs klubi-ilta.

Kesäkuun alussa järjestetty Tampere Chamber Music -festivaali toteutettiin nyt kuudennen kerran. Pandemiasta johtuvien tapahtumarajoitusten vuoksi festivaali siirtyi jo toistamiseen alkuperäisestä tammikuun ajankohdastaan kesäkuulle. Festivaali piti sisällään 23 tapahtumaa, joista puolet olivat yleisölle maksuttomia. Tapahtumista kaksi, Jari Sinkkosen ja Katri Saarikiven luennot, striimattiin Aamulehden toimesta lehden tilaajille.

Festivaalin tämän vuoden teemana oli Aikasillalla – taikaa ja tarinoita. Teemaa lähestyttiin ohjelmalla, jonka keskiössä olivat nuoret ja lapset. Lapsille tarjoiltiin ohjelmaa mm. Muumimuseon kanssa yhteistyössä toteutettujen …vaan kuinkas sitten kävikään? -kuvakirjakonserttien myötä. Lukijana konserteissa oli valovoimainen näyttelijä Satu Silvo, musiikista vastasivat Tampere Chamber Musicin muusikot. Yleisö pääsi konserttia kuunnellessaan halutessaan osallistumaan piirtämällä museoon tuoduille maalausalustoille. Sunnuntaina koko perheelle oli tarjolla Satukonsertti näytelmäkirjailija Laura Ruohosen hauskojen Allakkapullakka- ja Tippukivitapaus-kirjoitusten myötä.

– Pandemia-aika on ollut haastavaa aikaa etenkin nuorille. Festivaali halusi tänä vuonna teemansakin myötä tarjota niin sanotun käden ojennuksen nuorille. Tampere Chamber Music -festivaali tarjosi ilmaisen sisäänpääsyn kaikkiin Tampere-talon konsertteihin opiskelijoille. Sen lisäksi järjestimme ennätysmäärän maksuttomia kamarimusiikin mestarikursseja, kertoo festivaalin tuottaja Hanna Kilpinen.

Festivaalilla esiintyi näyttävä joukko kansainvälisiä taiteilijoita ja luennoitsijoita hyvinvointia käsittelevin aihein. Aivotutkija Katri Saarikivi luennoi aiheella Aika ja aivot. Lastenpsykiatri Jari Sinkkonen puhui luennollaan aiheesta Lapsen luovuus. Vuoden 2022 festivaalilla kuultiin myös Suomen Musiikkilääketieteen yhdistyksen luentoina Pirten työterveyslääkäri Maria Laurénin esitelmä aiheesta Muusikon työ ja terveys sekä psykofyysisen fysioterapeutti Mikko Patovirran esitelmä aiheesta Luovan työn haasteet ja kehosäätely – autonomisen hermoston ylivirittyneisyys ja miten saavutan balanssin.

Tampere-talossa järjestettävistä konserteista yleisömenestykset olivat Päätöskonsertti Taikaa ja tarinoita sekä festivaalilla useasti esiintyneen, vuosi sitten menehtyneen, taiteilija Vladimir Mendelssohnin muistokonsertti, jossa esiintyivät mm. viulistit Priya Mitchell (IRL), Kreeta-Julia Heikkilä ja Réka Szilvay, sellistit Robert Cohen (GBR) ja Marko Ylönen, pianotaiteilija Eero Heinonen sekä tanssija Pontus Sundset (SWE).

Tampereen seurakuntien kanssa järjestetty perinteinen Yösoitto-konsertti Tampereen Vanhassa kirkossa keräsi myös kirkon täyteen väkeä. Kirkossa kuultiin Mendelssohnin jousioktetto.

Festivaalilla oli tänä vuonna ennätysmäärä ohjelmaa, yksitoista maksullista tapahtumaa ja kaksitoista ilmaistapahtumaa, sisältäen konsertteja, luentoja, kamarimusiikin mestarikursseja ja työpajoja sekä ohjelmaa lapsille. Tapahtumapaikkoina oli Tampere-talo, Muumimuseo, G Livelab, Tampereen Musiikkiakatemia, Tampereen Vanha kirkko ja Koukkuniemen vanhainkoti.

– Yhtenä tärkeänä osana festivaalilla on musiikin parantava ja hyvää tuova vaikutus. Tänä vuonna veimme kahden konsertin verran musiikkia hoitolaitokseen, Koukkuniemen vanhainkotiin. Rinnakkain konserteissa esiintyivät kamarimusiikin mestarikurssien opiskelijat sekä festivaalin taiteilijat, kertoo Tampere Chamber Music -festivaalin taiteellinen johtaja Heini Kärkkäinen.

Tampere Chamber Music -festivaalin tuottivat yhteistyössä Tampere-talo Oy ja Tampere Chamber Music ry. Festivaalia 2022 tukivat Opetus- ja kulttuuriministeriö, Tampereen kaupunki, Musiikinedistämissäätiö sekä Tampereen seurakunnat.

Festivaalin yhteistyössä olivat keskeisesti mukana Tampereen korkeakouluyhteisö, TAMK Musiikki, Suomen Musiikkilääketieteen Yhdistys, Tampereen kaupunki, Muumimuseo, Tampereen Seurakunnat, Saunaravintola Kuuma ja Café Puusti.

Tampere Chamber Music -festivaali järjestettiin jo toistamiseen hiilineutraalisti, ja festivaalin päästöt hyvitettiin istuttamalla 20 puuta Tampere -talon hiilinieluun Lempäälässä. Vuoden 2021 festivaali oli tiettävästi Suomen ensimmäinen hiilineutraali klassisen musiikin festivaali. Päätapahtumapaikkana Tampere-talo on energiankäytöltään jo hiilineutraali.

Seuraavaa Tampere Chamber Music -festivaalia vietetään tammikuussa 2023

Seuraavaa Tampere Chamber Music -festivaalia vietetään 26.-29.1.2023.
Seitsemännen Tampere Chamber Musicin teema kumpuaa irlantilaisen filosofi John O’Donohuen kirjoittamasta kirjasta Anam Cara -sielun ystävä. Teemat liikkuvat ystävyyden, yksinäisyyden, rakkauden ja kuoleman välillä. Kirjan filosofia on lähellä festivaalin filosofista ulottuvuutta kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista. Festivaalin 2023 lipunmyynti alkaa ja ohjelma sekä esiintyjät julkistetaan alkusyksystä 2022.

Festivaalin ohjelmisto: https://tamperechambermusic.com/ohjelma2022

Mediakutsu: Tampere-talon kesänäyttelyissä Tähtien sota -keräilyesineitä ja Rauli Virtasen valokuvanäyttely29.6.2022 19:46:05 EEST | Tiedote

Toivotamme median edustajat vierailemaan ennakkoon Tampere-talon kahdessa kesänäyttelyssä torstaina 30. kesäkuuta klo 13. Unofficial Galaxies -näyttelyssä tutustutaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Kesän valokuvanäyttelyssä matkataan puolestaan pitkän linjan ulkomaantoimittaja Rauli Virtasen kanssa maapallon kriisialueille aina 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan asti.

Mediakutsu Tampere-talon kesänäyttelyihin: Unofficial Galaxies ja Rauli Virtanen – Saigonista Kiovaan 1972–202227.6.2022 17:13:17 EEST | Tiedote

Toivotamme median edustajat vierailemaan ennakkoon Tampere-talon kahdessa kesänäyttelyssä torstaina 30. kesäkuuta klo 13. Unofficial Galaxies -näyttelyssä tutustutaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Kesän valokuvanäyttelyssä matkataan puolestaan pitkän linjan ulkomaantoimittaja Rauli Virtasen kanssa maapallon kriisialueille aina 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan asti.

Perinteinen Puistokonsertti soi elokuussa Tampereen Sorsapuistossa – solistina loistaa baritoni Ville Rusanen10.6.2022 12:08:22 EEST | Tiedote

Tampere Filharmonia, Tampere-talo ja Tampereen Sähkölaitos järjestävät loppukesän perinteisen Puistokonsertin Tampereen Sorsapuistossa lauantaina 6. elokuuta. Maksuton koko perheen konsertti on tavannut kerätä tuhansia ihmisiä nauttimaan sinfoniaorkesterin soinnista rennosti omalta viltiltä käsin. Tampere Filharmoniaa johtaa ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali, ja solistina loistaa baritoni Ville Rusanen.

Tampere Chamber Music -festivaali ammentaa hyvinvointia musiikista – tarjolla uutuusohjelmaa etenkin lapsille ja nuorille25.5.2022 13:45:00 EEST | Tiedote

Tampere Chamber Music -festivaali järjestetään keskiviikosta sunnuntaihin 1.–5. kesäkuuta eri puolilla Tamperetta. Alkuvuoteen kaavailtu kamarimusiikkijuhla siirtyi kesälle koronapandemian vuoksi. Festivaali tarjoaa helposti lähestyttävää sisältöä niin kamarimusiikin taitajille kuin uusista elämyksistä ja hyvinvoinnista kiinnostuneille kuulijoille. Tämän vuoden festivaali kulkee Taikaa ja tarinoita -teeman alla, ja tarjolla on uutuusohjelmaa etenkin lapsille ja nuorille.

Teatterikesä tuo Tampere-taloon tulevaisuuden ilman tunteita – myös syksyn ohjelmistossa uusia avauksia24.5.2022 11:01:23 EEST | Tiedote

Tampere-talon ja Tampereen Teatterikesän pitkä yhteistyö saa jatkoa, kun elokuussa Tampereelle levittyvä teatterifestivaali tuo Ison salin lavalle espanjalaisen La Veronal -tanssiryhmän visionäärisen dystopiakuvauksen ihmiskunnan tulevaisuudesta ilman tunteita. Heinäkuussa Tampere-talossa on mahdollista matkata kaukaiseen galaksiin Tähtien sota -keräilyesineitä esittelevässä Unofficial Galaxies -näyttelyssä ja 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan Rauli Virtasen dokumentaarisessa valokuvanäyttelyssä. Tampere-talo on julkaissut myös lisää syksyn uutuusohjelmistoa, joka sisältää suosikkeja niin klassisen kuin kevyen musiikin sekä show & dinner -teatterin ystäville.