Kesän 2021 päällystystyöt alkavat (Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo)

Maanteiden päällystystyöt alkavat maanantai-iltana 10.5.2021 Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan alueilla. Etelä-Savossa työt aloitetaan keskiviikkona 12.5.2021.

Vuoden 2021 päällystystyökohteet löytyvät alla olevasta linkistä aukeavassa kartassa:

Tänä kesänä päällystystöitä tekevät NCC Industry Oy Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan ELY-keskusten alueilla ja Peab Industri Oy pääosin Etelä-Savon ELY-keskuksen alueella.

ELY-keskus tiedottaa päällystystöiden etenemisestä lisää alueittain kesän mittaan.

Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala

Ensimmäinen Pohjois-Savon päällystyskohde on Ylä-Savossa valtatie 5 Nerkoo-Peltosalmi, joka on pituudeltaan 16,3 km. Kohteella tehdään jyrsintätöitä jo kuluvalla viikolla Peltosalmen päässä. Työt toteutetaan yötyönä kello 19.00 - 06.00 välisenä aikana. Kohteen on arvioitu valmistuvan päällystystöiden osalta viikon 21 lopussa.

Seuraavana on vuorossa päivätyönä toteutettava valtatie 27 Kiuruvesi-Honkaranta ja sen jälkeen muut Ylä-Savon alueen kohteet. Ylä-Savon kohteiden on arvioitu valmistuvan kesäkuun aikana.

Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen alueella ensimmäinen päällystyskohde on valtatie 6 Lehmon kohdalla, joka on pituudeltaan 4,5 km. Työ alkaa maanantai-iltana 10.5.2021. Päällystystyön aikana joudutaan sulkemaan Lehmon eritasoliittymän ramppeja.

Seuraavina viikkoina 20–21 yötyöt etenevät valtatiellä 9 Marjalan ja Käpykankaan kaksiajorataisille kohteille. Viikolla 22 on suunniteltu päällystettävän Onttolan suunnan yhdysteiden kohteet. Valtatie 6 Repokallio-Siihtala päällystetään suunnitelmien mukaan viikolla 23. Työt valtateillä 6 ja 9 Joensuussa toteutetaan yötyönä kello 20.00 - 06.00 välisenä aikana.

Etelä-Savo

Etelä-Savon alueella työt aloitetaan 12.5.2021 maantiellä 4201 Hietanen-Harjula tierarakenteen parantamistöillä. Etelä-Savon alueen päällystystöiden on suunniteltu alkavan maanantaina 7.6. kantatiellä 71 Kerimäki-Seikanlampi.

Muut Savonlinnan alueen kohteet toteutetaan myös kesäkuun aikana. Ne valmistunevat heinäkuun alkupuolella.

ELY-keskus
Projektipäällikkö
Matti Antikainen
etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.

Nya undantagslov har beviljats för att fördriva vitkindade gäss från åkrar17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland har föregående vecka beviljat 15 undantagslov för att fördriva vitkindade gäss från åkrar i syfte att förhindra allvarliga skador på gröda. Undantagsloven omfattar 54 gårdar, vilka befinner sig främst i Norra Karelen. Enligt undantagsloven får vitkindande gäss får fördrivas med oskadliggörande metoder. Under vårflytten är det förbjudet att använda högljudda fördrivningsmetoder så som smällpatroner för att trygga häckningsfreden.

Valkoposkihanhien pelloilta karkottamiseen on myönnetty uusia poikkeuslupia17.4.2024 14:10:06 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on viime viikolla myöntänyt 15 poikkeuslupaa valkoposkihanhien karkottamiseen pelloilta vakavien viljelyvahinkojen estämiseksi. Luvat koskevat 54 tilaa, jotka sijaitsevat pääosin Pohjois-Karjalassa. Poikkeusluvilla valkoposkihanhia saa karkottaa niitä vahingoittamattomilla menetelmillä. Kevätmuuttokaudella kovaäänisten karkotuskeinojen kuten paukkupatruunoiden käyttö on kielletty lintujen pesimärauhan turvaamiseksi.