Kesän 2021 päällystystyöt alkavat (Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo)

Maanteiden päällystystyöt alkavat maanantai-iltana 10.5.2021 Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan alueilla. Etelä-Savossa työt aloitetaan keskiviikkona 12.5.2021.

Vuoden 2021 päällystystyökohteet löytyvät alla olevasta linkistä aukeavassa kartassa:

Tänä kesänä päällystystöitä tekevät NCC Industry Oy Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan ELY-keskusten alueilla ja Peab Industri Oy pääosin Etelä-Savon ELY-keskuksen alueella.

ELY-keskus tiedottaa päällystystöiden etenemisestä lisää alueittain kesän mittaan.

Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala

Ensimmäinen Pohjois-Savon päällystyskohde on Ylä-Savossa valtatie 5 Nerkoo-Peltosalmi, joka on pituudeltaan 16,3 km. Kohteella tehdään jyrsintätöitä jo kuluvalla viikolla Peltosalmen päässä. Työt toteutetaan yötyönä kello 19.00 - 06.00 välisenä aikana. Kohteen on arvioitu valmistuvan päällystystöiden osalta viikon 21 lopussa.

Seuraavana on vuorossa päivätyönä toteutettava valtatie 27 Kiuruvesi-Honkaranta ja sen jälkeen muut Ylä-Savon alueen kohteet. Ylä-Savon kohteiden on arvioitu valmistuvan kesäkuun aikana.

Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen alueella ensimmäinen päällystyskohde on valtatie 6 Lehmon kohdalla, joka on pituudeltaan 4,5 km. Työ alkaa maanantai-iltana 10.5.2021. Päällystystyön aikana joudutaan sulkemaan Lehmon eritasoliittymän ramppeja.

Seuraavina viikkoina 20–21 yötyöt etenevät valtatiellä 9 Marjalan ja Käpykankaan kaksiajorataisille kohteille. Viikolla 22 on suunniteltu päällystettävän Onttolan suunnan yhdysteiden kohteet. Valtatie 6 Repokallio-Siihtala päällystetään suunnitelmien mukaan viikolla 23. Työt valtateillä 6 ja 9 Joensuussa toteutetaan yötyönä kello 20.00 - 06.00 välisenä aikana.

Etelä-Savo

Etelä-Savon alueella työt aloitetaan 12.5.2021 maantiellä 4201 Hietanen-Harjula tierarakenteen parantamistöillä. Etelä-Savon alueen päällystystöiden on suunniteltu alkavan maanantaina 7.6. kantatiellä 71 Kerimäki-Seikanlampi.

Muut Savonlinnan alueen kohteet toteutetaan myös kesäkuun aikana. Ne valmistunevat heinäkuun alkupuolella.

ELY-keskus
Projektipäällikkö
Matti Antikainen
etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Begränsningarna av passagerarantalet på förbindelsefartygen slopas från och med 21.6.202118.6.2021 08:56:05 EEST | Tiedote

Som en följd av den förbättrade situationen med smittsamma sjukdomar slopas begränsningarna av antalet passagerare i förbindelsefartygstrafiken för alla ruttområden från och med den 21 juni 2021. Trots att begränsningarna i antalet passagerare slopats förutsätter NTM-centralen i Egentliga Finland både att man använder ansiktsmask och att man följer rekommendationerna om säkerhetsavstånd när man reser med förbindelsebåt. För att trygga förbindelsefartygstrafikens kontinuitet rekommenderas att man trots att begränsningarna slopats undviker onödiga resor med förbindelsefartyg.

NTM-centralen delade ut 2,16 miljoner euro till Finlands kustområden av medel som influtit i form av fiskevårdsavgifter (Kustfinland)16.6.2021 11:57:21 EEST | Tiedote

I egenskap av fiskerimyndighet för Finlands kustområden har NTM-centralen i Egentliga Finland delat ut sammanlagt ca 2,16 miljoner euro till främjande av fiskerihushållningen i Mellersta Österbot-ten, Österbotten, Södra Österbotten, Satakunta, Egentliga Finland, Nyland, Kymmenedalen och Södra Karelen. Medlen kommer från de fiskevårdsavgifter som fiskare har betalat till staten.

ELY-keskus jakoi Rannikko-Suomeen 2,16 miljoonaa euroa kalastonhoitomaksuista kertyneitä varoja (Rannikko-Suomi)16.6.2021 11:49:09 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus on jakanut Rannikko-Suomen kalatalousviranomaisena Keski-Pohjanmaalla, Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla, Satakunnassa, Varsinais-Suomessa, Uudella-maalla, Kymenlaaksossa ja Etelä-Karjalassa yhteensä noin 2,16 miljoonaa euroa kalatalouden edistämiseen. Varat ovat kertyneet kalastajien maksamista valtion kalastonhoitomaksuista.

Yhteysalusten matkustajamäärien rajoitukset poistuvat 21.6.2021 alkaen16.6.2021 10:08:59 EEST | Tiedote

Parantuneen tartuntatautitilanteen johdosta yhteysalusliikenteen matkustajamäärien rajoitukset poistuvat käytöstä kaikilta reittialueilta 21.6.2021 alkaen. Varsinais-Suomen ELY-keskus edellyttää paikkarajoitusten purusta riippumatta sekä kasvomaskin käyttöä että turvavälisuositusten noudattamista yhteysaluksella matkustettaessa. Yhteysalusliikenteen jatkuvuuden turvaamiseksi on rajoituksien poistumisesta huolimatta suositeltavaa välttää ei välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla.

Kasvatusta ja valistusta luonnon monimuotoisuuden tueksi – ELY-keskuksen tämänvuotiset avustukset ympäristökasvatukseen jaettu14.6.2021 09:10:43 EEST | Tiedote

Keski-Suomen ELY-keskuksen valtakunnalliset hankeavustukset ympäristökasvatukseen ja -valistukseen suunnataan tänä vuonna erityisesti luonnon monimuotoisuuteen liittyville hankkeille. Lisäksi painotetaan oppimista ja osallistumista nk. formaalin koulutuksen ulkopuolella, kuten nuorisotyön tai järjestöjen tarjoaman toiminnan piirissä. Avustusta myönnetään 11 hankkeelle yhteensä 330 050 euroa.

Utbildning och information om biologisk mångfald – NTM-centralernas bidrag för miljöfostran har delats ut för detta år14.6.2021 09:10:43 EEST | Tiedote

Nationella projektbidrag för miljöfostran och miljöupplysning från NTM-centralen i Mellersta Finland riktar sig i år särskilt till projekt som anknyter sig till den biologiska mångfalden. Tonvikt kommer också att läggas på lärande och deltagande utanför den så kallade formella utbildningen, såsom ungdomsarbete eller verksamhet som tillhandahålls av organisationer. Totalt 330 050 euro kommer att delas ut till 11 projekt.