Kesän 2021 päällystystyöt alkavat (Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo)

Maanteiden päällystystyöt alkavat maanantai-iltana 10.5.2021 Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan alueilla. Etelä-Savossa työt aloitetaan keskiviikkona 12.5.2021.

Vuoden 2021 päällystystyökohteet löytyvät alla olevasta linkistä aukeavassa kartassa:

Tänä kesänä päällystystöitä tekevät NCC Industry Oy Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan ELY-keskusten alueilla ja Peab Industri Oy pääosin Etelä-Savon ELY-keskuksen alueella.

ELY-keskus tiedottaa päällystystöiden etenemisestä lisää alueittain kesän mittaan.

Pohjois-Savo ja Pohjois-Karjala

Ensimmäinen Pohjois-Savon päällystyskohde on Ylä-Savossa valtatie 5 Nerkoo-Peltosalmi, joka on pituudeltaan 16,3 km. Kohteella tehdään jyrsintätöitä jo kuluvalla viikolla Peltosalmen päässä. Työt toteutetaan yötyönä kello 19.00 - 06.00 välisenä aikana. Kohteen on arvioitu valmistuvan päällystystöiden osalta viikon 21 lopussa.

Seuraavana on vuorossa päivätyönä toteutettava valtatie 27 Kiuruvesi-Honkaranta ja sen jälkeen muut Ylä-Savon alueen kohteet. Ylä-Savon kohteiden on arvioitu valmistuvan kesäkuun aikana.

Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen alueella ensimmäinen päällystyskohde on valtatie 6 Lehmon kohdalla, joka on pituudeltaan 4,5 km. Työ alkaa maanantai-iltana 10.5.2021. Päällystystyön aikana joudutaan sulkemaan Lehmon eritasoliittymän ramppeja.

Seuraavina viikkoina 20–21 yötyöt etenevät valtatiellä 9 Marjalan ja Käpykankaan kaksiajorataisille kohteille. Viikolla 22 on suunniteltu päällystettävän Onttolan suunnan yhdysteiden kohteet. Valtatie 6 Repokallio-Siihtala päällystetään suunnitelmien mukaan viikolla 23. Työt valtateillä 6 ja 9 Joensuussa toteutetaan yötyönä kello 20.00 - 06.00 välisenä aikana.

Etelä-Savo

Etelä-Savon alueella työt aloitetaan 12.5.2021 maantiellä 4201 Hietanen-Harjula tierarakenteen parantamistöillä. Etelä-Savon alueen päällystystöiden on suunniteltu alkavan maanantaina 7.6. kantatiellä 71 Kerimäki-Seikanlampi.

Muut Savonlinnan alueen kohteet toteutetaan myös kesäkuun aikana. Ne valmistunevat heinäkuun alkupuolella.

ELY-keskus
Projektipäällikkö
Matti Antikainen
etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Kasvatusta ja valistusta luonnon monimuotoisuuden tueksi – ELY-keskuksen tämänvuotiset avustukset ympäristökasvatukseen jaettu14.6.2021 09:10:43 EEST | Tiedote

Keski-Suomen ELY-keskuksen valtakunnalliset hankeavustukset ympäristökasvatukseen ja -valistukseen suunnataan tänä vuonna erityisesti luonnon monimuotoisuuteen liittyville hankkeille. Lisäksi painotetaan oppimista ja osallistumista nk. formaalin koulutuksen ulkopuolella, kuten nuorisotyön tai järjestöjen tarjoaman toiminnan piirissä. Avustusta myönnetään 11 hankkeelle yhteensä 330 050 euroa.

Utbildning och information om biologisk mångfald – NTM-centralernas bidrag för miljöfostran har delats ut för detta år14.6.2021 09:10:43 EEST | Tiedote

Nationella projektbidrag för miljöfostran och miljöupplysning från NTM-centralen i Mellersta Finland riktar sig i år särskilt till projekt som anknyter sig till den biologiska mångfalden. Tonvikt kommer också att läggas på lärande och deltagande utanför den så kallade formella utbildningen, såsom ungdomsarbete eller verksamhet som tillhandahålls av organisationer. Totalt 330 050 euro kommer att delas ut till 11 projekt.

Maanteiden varsien niitto- ja raivaustyöt ovat käynnistyneet (Keski-Suomi, Itä-Suomi)11.6.2021 09:10:06 EEST | Tiedote

Keski- sekä Itä-Suomessa maanteiden viheralueita hoidetaan kesäkaudella mm. niittämällä ja raivaamalla teiden varsia. Ne parantavat liikenneturvallisuutta sekä edistävät samalla luonnon monimuotoisuutta. Työt ovat paikoitellen jo käynnistyneet taajamissa maatiealueilla sijaitsevien viheralueiden niitoilla. Viheralueiden hoitotyöt tehdään maanteiden hoitourakoissa.

Passagerarbegränsningarna för förbindelsefartyg lindras stegvis10.6.2021 16:51:41 EEST | Tiedote

Antalet passagerare på förbindelsefartygen har begränsats avsevärt på grund av coronasituationen, så att man på fartygen kan sörja för tillräckliga säkerhetsavstånd samt för besättningens och passagerarnas hälsosäkerhet. Passagerarbegränsningarna lindras försiktigt från mitten av juni. I det här skedet kommer man dock endast att öka antalet utomhusplatser på några rutter. Från och med början av juli kommer passagerarbegränsningarna att bedömas på nytt varje vecka enligt sjukdomssituationen och gällande anvisningar. Eftersom man ännu inte kan avstå från passagerarbegränsningarna rekommenderas det fortfarande att man undviker onödvändiga resor med förbindelsefartyg.

Yhteysalusten matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain10.6.2021 09:04:11 EEST | Tiedote

Yhteysalusten matkustajamääriä on rajoitettu huomattavasti koronatilanteen vuoksi, jotta aluksilla voidaan huolehtia riittävistä turvaväleistä sekä miehistön ja matkustajien terveysturvallisuudesta. Matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain kesäkuun puolivälistä alkaen. Tässä vaiheessa tullaan kuitenkin lisäämään ainoastaan ulkopaikkoja muutamille reiteille. Heinäkuun alusta alkaen matkustajarajoituksia tullaan arvioimaan uudelleen tautitilanteen ja voimassa olevan ohjeistuksen mukaan viikoittain. Koska vielä ei pystytä luopumaan matkustajarajoituksista, on edelleen suositeltavaa välttää ei-välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla.