Kesän 2021 päällystystyöt jatkuvat lokakuun alkuun saakka Pohjois-Savon ELY-keskuksen liikennevastuualueella (Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala ja Etelä-Savo)

Kesä- ja heinäkuun poutasäät suosivat päällystystöiden toteutusta, mutta viime viikkoina sateet ovat aiheuttaneet hieman keskeytyksiä päällystystöiden toteutukseen.

Päällystystöitä tehdään seuraavilla kohteilla:

Pohjois-Savo

Kantatien 75 Siilinjärven taajaman päällystystyöt ovat parhaillaan käynnissä. Töitä tehdään yötyönä ja niiden on arvioitu valmistuvan torstaiaamuna 19.8.2021.

Päällystystöiden on suunniteltu jatkuvan vielä torstai-iltana Kt 75 Yara – Pajulahti kohteella noin 6 km:n matkalla. Kohteen Kt 75 Yara – Pajulahti on arvioitu valmistuvan 27.8.2021.

Päällystystyöt Mt 566 Riistavesi – Laukka-aho välillä noin 12,5 km matkalla on suunniteltu alkavan 30.8. ja valmistuvan 10.9.2021.

Kantatiellä 75 Väätälänmäki – Hankamäki noin 11 km:n matkalla päällystystöitä on suunniteltu tehtävän 13.–28.9.2021.

Leppävirralla vt 23 Juonionlahti noin 4,5 km:n matkalla päällystystöitä on suunniteltu tehtävän 21.–28.9.2021.

Pohjois-Karjala

Juuassa päällystystyöt ovat alkaneet maanantaina 16.8.2021 kohteella Mt 506 Juuka noin 3 km:n matkalla. Työt valmistunevat 23.8.2021. Sen jälkeen päällystetään 23.–27.8.2021 Mt 508 Juuka noin 4 km:n matkalla.

Valtatien 6 Juuka – Vihtasuo kohteen päällystystyöt noin 8,5 km matkalla on suunniteltu alkavan 30.8. ja valmistuvan 14.9.2021.

Kohteen Vt 6 Juuka – Vihtasuo yhteydessä päällystetään myös maantietä 15828 Paalasmaa noin 1,5 km:n matkalla, alkaen valtatieltä 6.

Syyskuun lopulla Heinävedellä päällystetään Vt 23 Lajunlahti noin 4 km:n matkalla. Kohteen arvioitu toteutus ajankohta on 28.9.–4.10.2021.

Lieksassa Mt 522 Välivaara – Kitsi kunnostetaan soratieksi 25.8.–17.9.2021 välisenä aikana.

Etelä-Savo

Mikkelissä kohteella Mt 4201 Hietanen – Harjula tehdään parhaillaan kantavan kerroksen murskeen lisäystä ja sekoitusjyrsintää. Työt valmistuvat kuluvan viikon 33 aikana. Päällystystyöt kohteella Mt 4201 Hietanen – Harjula noin 11,5 km:n matkalla alkavat 23.8. ja valmistunevat 31.8.2021.

Juvalla Vt 14 Lammentausta noin 4,5 km:n matkalla päällystystöitä on suunniteltu tehtävän 23.–27.8.2021.

Lisätietoa:

Edellisten kohteiden lisäksi Pohjois-Savon ELY-keskuksen liikennevastuualueella toteutetaan syksyn mittaan myös päällysteiden paikkausluonteisia töitä.

ELY-keskuksen päällystystöistä lisää: https://vayla.fi/paallystystyot-ita-suomi

ELY-keskus toivoo tienkäyttäjiltä malttia sekä liikennejärjestelyjen noudattamista. Pidetään huoli työ- ja liikenneturvallisuudesta, sillä uudesta päällysteestä on pidempiaikainen hyöty kuin töistä aiheutuvasta hetkellisestä haitasta.

Projektipäällikkö
Matti Antikainen
matti.antikainen(at)ely-keskus.fi

Pilotprojekt ger nya tjänster till arbetsgivare i omställningssituationer20.9.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

Omställningsskyddet är samverkan i personalminskningssituationer och service som TE-byråerna bjuder på som har som mål att underlätta sysselsättning för personer som förlorar sina jobb. I omställningsskyddets regionala pilotprojekt utvecklas nya tjänster som förutser omställningssituationer för arbetsgivare. Genom att förutse omställningssituationer och med rätt stödåtgärder vill man undvika personalminskningssituationer och minimera följderna av dessa.

Piloteilla uusia palveluja työnantajien muutostilanteisiin20.9.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

Muutosturva on vähentämistilanteiden yhteistoimintaa ja TE-toimistojen palvelua, jolla pyritään helpottamaan työnsä menettävien henkilöiden työllistymistä. Muutosturvan alueellisissa piloteissa kehitetään työnantajille muutostilanteita ennakoivia uusia palveluja. Muutostilanteiden ennakoinnilla ja oikeilla tukitoimilla pyritään välttämään henkilöstön vähennystilanteita ja minimoimaan niiden vaikutuksia.

Uusi jokihelmisimpukkaan keskittyvä LIFE-hanke alkaa: Satakunnassa parannetaan uhanalaisen jokihelmisimpukan tilaa ja elinympäristöjä (Varsinais-Suomi, Satakunta)16.9.2021 11:22:35 EEST | Tiedote

Euroopan komissio myönsi noin 9,5 miljoonaa euroa jokihelmisimpukan eli raakun ja sen isäntäkalojen, lohen ja taimenen, elinympäristöjen parantamiseen Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. Jyväskylän yliopiston koordinoima kuusivuotinen LIFE Revives -projekti alkoi syyskuun alussa. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen osuus rahoituksesta on n. 840 tuhatta euroa. Hankkeen kansallinen rahoitus Lounais-Suomessa koostuu suurelta osin Helmi-ohjelman rahoituksesta.

Varsinais-Suomen ELY-keskus kannattaa Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n ehdottamaa tutkimushanketta lannan peltolevityksen bakteerikuormituksesta (Varsinais-Suomi, Satakunta)14.9.2021 15:56:44 EEST | Tiedote

Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n 4.9.2021 tekemässä toimenpidehakemuksessa on pyydetty selvittämään Eurajoen elokuussa 2021 tapahtunutta bakteerikuormitusta sekä ehdotettu tutkimushanketta ja nitraattiasetuksen uudistamista. Eurajoen elokuun bakteerilöydösten syynä arveltiin aiemmin olevan peltojen keväiset lannanlevitykset.