Varsinais-Suomen ELY-keskus

Kesän päällystysohjelma lyhin vuosikymmeniin

Jaa
Kesän 2023 päällystystyöt Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa käynnistyvät huhti-toukokuun vaihteessa. Rahaa teiden päällystämiseen on käytettävissä noin 16 M€. Se on noin neljäsosan viimevuotista vähemmän. Samaan aikaa kustannukset ovat nousseet huomattavasti. Päällystysohjelman pituus on noin 135 km, mikä on alle puolet viimevuotisesta. Päällystystyöt painottuvatkin vilkkaasti liikennöidyille teille. Muiden teiden korjaus on päällysteiden paikkauksen varassa.

Korkean kustannustason vuoksi päällystysmäärä jää ennätysalhaiseksi ja päällystysohjelma on lyhin vuosikymmeniin. Esimerkiksi asfaltin sideaineena käytettävän bitumin, avotulikuumennuksessa käytettävän nestekaasun ja liikennepolttoaineiden hinnat ovat korkealla. Maantieverkolla on jo entuudestaan huomattavasti korjausvelkaa, joten tilanne heikkenee nyt nopeasti erityisesti keskivilkkailla ja vähäliikenteisillä maanteillä.  

Päällystysmäärän jäädessä alhaiseksi, kohteet painottuvat kaikkein vilkkaimmille pääteille. Vilkkailla pääteillä on korkeammat kuntovaatimukset, siksi niiden päällystyskierto on lyhyempi. Yksittäinen lyhyt päällystysohjelma ei vielä heikennä pääteiden kuntoa, sillä ne ovat tällä hetkellä kohtuullisen hyvässä kunnossa. Sen sijaan keskivilkkailla ja vähäliikenteisillä teillä on jo entuudestaan merkittävässä määrin korjausvelkaa ja tänä vuonna keskivilkkailla teillä kohteita pystytään toteuttamaan vain vähän. Vähäliikenteisimmän tieverkon ylläpidossa joudutaan joustamaan rahoituksen mukaisesti. Näin lyhyellä päällystysohjelmalla kohteita ei pystytä toteuttamaan juuri lainkaan. Keskivilkkaiden ja vähäliikenteisten teiden kunto tuleekin heikkenemään entisestään.  

Päällystysohjelman kohteet on valittu kuntomittausten ja asiakastarpeiden perusteella. Vilkkaimpia pääteitä, joiden liikennemäärä on yli 3 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, päällystetään tänä vuonna yhteensä n. 110 km. Keskivilkkaita teitä, joiden liikennemäärä on n. 1 500–3 000 ajoneuvoa, päällystetään tänä vuonna vain n. 20 km. Vähäliikenteisempiä teitä, joiden liikennemäärä on alle 1 500 ajoneuvoa, pystytään päällystämään ainoastaan n. 10 km. Lisäksi täsmäpäällystetään jonkin verran lyhyitä pistemäisiä kohtia, kuten esim. liittymäalueita. Kävely- ja pyöräilyväyliä päällystetään tänä vuonna noin 10 km. Sekin on viime vuotta vähemmän. Kävely- ja pyöräilyväylien päällystyskohteet on valittu havaittujen päällystevaurioiden ja saatujen asiakaspalautteiden perusteella.  

Liikenteellisesti merkittävimmät päällystyskohteet vuonna 2023: 

  • Vt 1 Vistan etl – Valkoja, Paimio, 4 km  
  • Vt 2 Raijala – Peipohja, Huittinen ja Kokemäki, 16 km  
  • Vt 2 Järilä – Merstola, Kokemäki ja Harjavalta, 5 km  
  • Vt 2 Ulasoori – Yyteri, Pori, 9 km  
  • Vt 8 Huhko – Kuloinen, Raisio, 2 km  
  • Vt 8 Hyvelä – Söörmarkku, Pori, 3 km  
  • Vt 9 Mellilä – Karhula, Loimaa, 6 km  
  • Vt 10 Paimionjoki – maakuntaraja 37 km  
  • Vt 12 Souppaa – Tuiskulan th, Eura, 4 km  
  • Vt 23 Söörmarkku – Noormarkku, Pori, 3 km  
  • Kt 40 Raisionjoki – Kuninkoja, Raisio, 3 km  
  • Kt 43 Kalanti – Kodjala, Uusikaupunki ja Laitila, 7 km  
  • Mt 183 Strömma, Salo ja Kemiönsaari, 2 km  
  • Mt 189 Luonnonmaa, Naantali, 4 km  
  • Mt 204 Yläne – maakuntaraja, Pöytyä, 5 km  

Lounais-Suomen alkuvuoden 2023 vaihtelevat lämpötilat vaurioittivat päällysteitä vakiintunutta pakkastalvea enemmän. Talvella paikataan vain sellaiset reiät, jotka ovat liikenneturvallisuuden kannalta pakko paikata, sillä talviaikaan paikkaus tapahtuu pääsääntöisesti kylmämassalla, joka ei kestä kunnolla kulutusta. Talvella syntyneet reiät päästäänkin paikkaamaan kunnolla vasta kesällä. Talvikauden jälkeen korjataan päällysteiden vaurioita erillisen paikkausohjelman avulla. Paikkausohjelmassa tehdään kuumamassalla kestävämpiä paikkauksia erityisesti vilkkaille ja keskivilkkaille teille. Vähäliikenteisellä tieverkolla päällystevaurioita on paikoitellen niin paljon, että teitä joudutaan pitämään liikennöitävässä kunnossa täsmäpaikkauksilla.  

Vanhat ja kuluneet päällysteet reikiintyvät helpommin. Rahoitussyistä päällystyskierto on monesti liian pitkä ja päällyste ehtii vaurioitumaan monin tavoin ennen tien uudelleen päällystämistä. Esimerkiksi valtatiellä 10 on huomattavia päällystevaurioita 38 kilometrin matkalla. Samoin maantiellä 189 Naantalissa ja maantien 192 alkupäässä on runsaasti kuoppia. Vt 10 ja mt 189 ovat ensi kesän päällystysohjelmassa, mutta mt 192 päällystevauriot hoidetaan paikkaamalla.  

Päällystystöissä käytettävien raaka- ja polttoaineiden hinnat ovat yhä korkealla. Kustannusten muutoksiin pitää edelleen varautua. Esimerkiksi öljytuotteiden hintatason heittelyt päällystyskauden aikana voivat vaikuttaa toteutettavien kohteiden määrään. Tienpidon suunnittelussa tarkkaillaan muutoksia ja varaudutaan ohjelman päivittämiseen kauden aikana.  

Lisätietoja: Varsinais-Suomen ELY-keskus, tienpidon asiantuntija Veli-Pekka Pelttari, p. 040 705 0902 ja päällysteinsinööri Tero Ahokas, p. 040 503 8843  

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ELY-keskus
Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku

0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi

Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus

Byggandet av den nya förbindelsefartygsbryggan i Dalsbruk inleds28.3.2024 12:03:03 EET | Tiedote

NTM-centralen i Egentliga Finland inleder i början av april byggandet av en ny förbindelsefartygsbrygga i Dalsbruk på Kimitoön. Byggplatsen ligger öster om gästhamnen. I arbetet ingår bergsbrytning och under sprängningarna stoppas trafiken på Strandvägen vid behov. Förbindelsefartygstrafiken fortsätter normalt på den nuvarande förbindelsefartygsbryggan tills byggarbetet är klart. Förbindelsefartygsbryggan är en del av Hitisleden.

Taalintehtaan uuden yhteysaluslaiturin rakennustyöt alkavat28.3.2024 12:03:03 EET | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa Kemiönsaaren Taalintehtaalla uuden yhteysaluslaiturin rakentamisen huhtikuun alussa. Työmaa sijaitsee vierasvenesataman itäpuolella. Työhön sisältyy kalliolouhintaa ja räjäytysten aikana liikennettä pysäytetään Rantatiellä tarvittaessa. Yhteysalusliikenne jatkuu normaalisti nykyisellä yhteysaluslaiturilla, kunnes rakennustyöt valmistuvat. Yhteysaluslaituri on osa Hiittisten reittiä.

Trafikarrangemangen på Rävsundsbron har påverkat bron som väntat25.3.2024 14:41:45 EET | Tiedote

Brons mätdata har undersökts efter att de nya trafikarrangemangen togs i bruk. Trafikarrangemangen har påverkat bron på förväntat sätt. Utifrån resultaten har nivån på brons böjningar minskat och spänningarna i stålkonstruktionerna har sjunkit vid största delen av mätpunkterna. Trafikarrangemangen har förtydligats med nya vägmärken i S:t Karinsändan förra veckan, men på utifrån observationerna kör fortfarande personbilar till väntfältet för tung trafik. NTM-centralen har ännu utrett andra alternativ för att förtydliga trafikarrangemangen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye