GRK Infra Oyj

Kesän tietyömaat ovat käynnissä – kokeneet asfaltointityöntekijät jakavat parhaat vinkkinsä ja huomionsa

Jaa

Kesän tietyömaat ovat käynnistyneet täydellä teholla. GRK:lla on ympäri maata meneillään useita päällystystyöhankkeita, jotka vaikuttavat liikenteeseen. Kysyimme kokeneilta ammattilaisilta, millaisia huomioita he ovat tehneet tietyömailla viime aikoina - ja millaisia vinkkejä heillä olisi tielläliikkujien käyttöön.

Työmaiden ohi kulkee joka päivä paljon liikennettä. Jotta häiriö olisi mahdollisimman lyhyt, työ pitää saada valmiiksi niin pian kuin mahdollista, mutta samalla turvallisesti.


Huomio: Työmaat etenevät entistä useammin kesäauringon sijaan öisin, jotta työt eivät haittaisi liikennettä

Nykyään moni päällystysalan ammattilainen ei tee enää töitä kuuman kesäauringon paahteessa, vaan ne joudutaan tekemään pikemminkin öisin. Yötöillä pyritään varmistamaan työ- ja liikenneturvallisuus työkohteilla, ja yleensä tilaajat vaativat urakoissaan poikkeavia työaikoja vilkkaasti liikennöidyissä kohteissa.

”Työmaat saattavat kiristää tiellä liikkujien hermoja. Työt halutaan ajoittaa siten, että niistä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa liikenteelle. Monilla isoimmilla tietyömailla hommat tehdään yöaikaan, kun teillä on vähän liikennettä. Perjantaisin ja sunnuntaisin työt lopetetaan yleensä ennen viikonloppuruuhkia. Myös liikenteen pysäyttämistä vaativat työt yritetään tehdä arkena, eikä viikonloppuliikenteen yhteydessä”, GRK Roadin tekninen johtaja Matti Honkonen sanoo.

Vinkki: Saattoautot ovat tulleet Suomeen


Työmailla on tapahtunut iso muutos. Monissa päällystyskohteissa hyödynnetään saattoautoja, jotka noutavat ajoneuvot mukaansa työmaan sulkuaidalta ja opastavat ne työmaakoneiden ohi.

”Tässä vielä vinkki kaikille: saattoauto ajaa työkoneiden kohdalla 30 km/h ja nostaa nopeutta, kun työkoneet on ohitettu. Moni tuskastuu, jos saattoauto ajaa edelleen hiljaa siinä vaiheessa, kun koneet jäävät taakse. Ei kannata tööttäillä tai vilkutella valoja, sillä saattoauton kuski ei ole omissa ajatuksissaan. Saattoauton takana on usein pitkä letka autoja, joista osa on edelleen vasta työkoneiden kohdalla.”

Huomio: Työmailla ylinopeuksista on tullut maan tapa


”Viimeisten vuosien aikana työmaiden ohi on alettu ajaa entistä kovempaa, siitä on tullut maan tapa. On ikävä huomata, miten moni ajaa ohitsemme ylinopeutta. Huolestuttavinta on se, että tämä koskee myös raskasta liikennettä. Se on hurja tunne, kun vierestä pyyhälletään joskus jopa 60–70 kilometrin tuntivauhdilla”, Honkonen kertoo.

Ylinopeus tietyömailla heikentää sekä työmaahenkilöstön että autoilijoiden turvallisuutta. Jotta kaikki sujuisi mahdollisimman turvallisesti, kannatta hidastaa oma nopeus rajoituksen mukaiseksi. ”Mieluummin nopeus kannattaa säätää niin, että voi varautua poikkeaviin tilanteisiin ja ehtii tarvittaessa pysäyttää auton kokonaan.”

Vinkki: Tietyömaan päättymisestä ei ole välttämättä opasteita


Tietyömailla ei välttämättä ole tietyön päättymisestä kertovaa varoitusmerkkiä. ”Tämä saattaa aiheuttaa vaaratilanteita, kun jotkut autoilijat kiihdyttävät eri tahdissa. Kannattaa olla tarkkana vielä hetken tietyömaan jälkeen.”

Vinkki: Vain muutama minuutti riittää

”Turvallisuuden pahin vihollinen on kiire. Tämän vuoksi haluaisin vinkata, että jos työ- tai lomamatkan varrelle osuu työmaa, varaa matkaan muutama ylimääräinen minuutti. Mikäli liikenne joudutaan hetkeksi sulkemaan, olet kuitenkin ajoissa perillä.”

Vinkki: Tietyömaalla odottelua ei kannata käyttää somettamiseen


Moni ottaa kännykän käteen siinä vaiheessa, kun liikenne on pysäytetty hetkeksi vastaantuleville ajoneuvoille. Ongelma syntyy, kun kännykkään uppoutunut ei huomaa sulkuaidalla ajoissa ajovuoron vaihtumista, joten työmaan ohitusliikenne hidastuu myös kännyköiden vuoksi.

Huomio: Parannamme teitä - turvallista matkaa kaikille!


Työmaillamme ammattilaiset tekevät työtä, jotta tiet olisivat paremmassa kunnossa ja niillä olisi turvallista liikkua. Viime kädessä tietöistä on hyötyä kaikille tienkäyttäjille. Toivotamme kaikille hyvää matkaa!

 


Lisätiedot:

Mika Häkli, toimitusjohtaja, GRK Road Oy, 050 387 7233, etunimi.sukunimi@grk.fi

Matti Honkonen, tekninen johtaja, GRK Road Oy, 0500 599 134, etunimi.sukunimi@grk.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

GRK Infra Oyj
GRK Infra Oyj
Jaakonkatu 2
01620 Vantaa

https://www.grk.fi

GRK

GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme oli vuonna 2021 yli 430 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 900 ammattilaista.

GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Road Oy ja GRK Rail Oy Suomessa, GRK Infra AB ja GRK Rail AB Ruotsissa sekä GRK Infra AS Virossa.

GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj

Kesällä GRK:lla työskentelee ennätysmäärä harjoittelijoita23.5.2022 10:30:00 EEST | Tiedote

Vihertävät puut ja kasvava siitepölyn määrä kertovat, että kesä tulee tänäkin vuonna. Vaikka aamut ovat vielä monin paikoin viileät eri puolilla Suomea, on suuri osa kesäkauden 2022 harjoittelijoista jo päässyt tositoimiin työmaillamme. Tänä kesänä GRK:lla on mahdollisuus tarjota työharjoittelupaikka ennätykselliselle määrälle uusia osaajia. GRK:n eri toiminnoissa työskentelee kesän aikana lähes 90 harjoittelijaa.

GRK on valittu perusparantamaan Lappeenrannan ja Luumäen välistä rataosuutta – urakan arvo noin 16 miljoonaa euroa9.5.2022 09:48:31 EEST | Tiedote

GRK on valittu pääurakoitsijaksi peruskorjaamaan Lappeenrannan ja Luumäen välistä rataosuutta. Työn tilaaja on Väylävirasto ja sopimuksen arvo on noin 16 miljoonaa euroa. Urakka alkaa toukokuussa 2022 ja työ valmistuu loka–marraskuussa 2023. Urakka on osa laajempaa hanketta, jonka tavoitteena on aiempaa nopeampi ja turvallisempi rata Luumäen ja Imatran välillä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme