Kesäpukeutuminen työpaikalla – mikä on sopivaa ja mikä ei

Kesä on Suomessa aikaa, jolloin voimme vihdoinkin heittää raskaat talvitamineemme kaappiin ja tavata käsivartemme ja paljaat varpaamme. Vaateliikkeet tuovat silmiemme eteen mitä raikkaampia asusteita. Odotetun helteen tullessa haluamme pukeutua mahdollisimman kevyesti. Sointuvatko pukeutumisen keveys ja työpaikalla sopiva pukeutuminen yhteen? Tulisiko kesäpukeutumisesta ja pukeutumisesta yleensäkin ohjeistaa työpaikalla?

"Varsinaisia kirjoitettuja lakeja pukeutumisen suhteen työpaikoilla ei ole. Toki pukeutumissääntö ilmaistaan selkeämmin, mikäli kyseessä on jokin työturvallisuuteen liittyvä tekijä, kuten hameenhelmat, jotka voisivat jäädä työkoneeseen kiinni tai kengät, jotka vaarantaisivat työturvallisuutta", sanoo Helsingin Seudun Kauppakamarin lakimies Kirsi Parnila.

Parnila tähdentää, että pukeutumisen soveliaisuuskäytännöt työpaikalla ovat seikkoja, jotka kukin työntekijä tulkitsee työyhteisön ilmapiiristä. Kukin pukeutuu vapaasti oman tyylinsä ja mukavuutensa mukaan. Ylilyönteihin tietysti puututaan.

"Työnantajalla on työnjohto-oikeutensa turvin mahdollisuus määrätä työvaatetuksesta ja puuttua ylilyönteihin. Mikäli työntekijä ei huomautuksesta huolimatta pukeutumistaan muuta, voidaan työntekijälle antaa varoitus ja sen jälkeen voi jopa työsuhteen päättäminen olla mahdollista. Työnantajan tulee kuitenkin kohdella kaikkia työntekijöitä tasapuolisesti. Tietääkseni turhan kevyen kesäpukeutumisen vuoksi päättyneistä työsuhteista ei ole oikeuskäytäntöä", toteaa Parnila.

Kun työyhteisö luo sopivan pukeutumisen etikettisäännöt, puhutaan businespukeutumisesta. Yleensä se tapahtuu ilman virallista ohjeistusta, ja käytäntöihin vaikuttaa organisaation toimintaympäristö. Terminä ´businespukeutuminen´ on Suomessa melko nuori.

Sovelias pukeutuminen työpaikalla ei ole teemana kuitenkaan vähäpätöinen. Siitä kirjoitetaan aktiivisesti. Pukeutumisen etiketti- ja tapakouluttajat ohjeistavat pukeutumisen suhteen. He pitävät yleisesti naisten lyhyitä hameita ja spagettiolkaimia sopimattomina työpaikalla. Myöskään mikroshortsit ja hyvin avonaiset kaula-aukot eivät sovi työpaikalle. Eikä mieskollegan karvasäärien tai paidattoman vatsan katselu ole monenkaan mielestä erityisen miellyttävää.

"Asiallinen pukeutuminen kuuluu hyviin käytöstapoihin. Vaikka työpukeutuminen on nykyään aiempaa vapaampaa, voi konservatiivisempi tyyli luoda uskottavuutta tietyissä työpaikoissa tai positioissa", Parnila sanoo.

Työnantajien ei aina ole helppo ottaa pukeutumisohjeita puheeksi työntekijän kanssa. Yrityksissä on hyvä muistaa, että pukeutumisella on tärkeä merkitys liiketoiminnassa; pukeutuminen on osa yrityksen brändiä ja toimintakulttuuria. Siksi siitä on tärkeä viestiä henkilöstölle. Mukavasta asiastahan tässä on kyse – kesästä!

lakimies
Kirsi Parnila
kirsi.parnila@chamber.fi

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvotteluissa kohtuullinen lopputulos4.6.2020 08:48:39 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut on saatu päätökseen. Neuvottelujen venyminen ehti jo viivästyttää viime vuosina hyvään vauhtiin päässyttä asuntotuotantoa. Neuvottelutulos tarkoittaa merkittävää taloudellista panostusta tulevina vuosina erityisesti seudun raideliikenteeseen. Toteutuslistalle päässeillä hankkeilla on huomattavia positiivisia vaikutuksia niin asuntotuotantoon kuin sekä seudulliseen että valtakunnalliseen liikennejärjestelmään. Valtion odotettua pienempi rahoitusosuus Espoon kaupunkiradan kustannuksista ja Pisararadan sivuuttaminen ovat pettymyksiä.

Yritysten investointeja kannustamalla ja kuluttajien luottamusta vahvistamalla kohti uutta aikaa3.6.2020 00:02:00 EESTTiedote

Uudenmaan alueen yrityksistä 18 % arvioi liikevaihtonsa pysyvän vähintään ennallaan seuraavan kahden kuukauden aikana. Vastaajista viidesosa arvioi henkilöstömääränsä vähenevän 25 % tai enemmän seuraavan kahden kuukauden aikana. 70 % yrityksistä ei usko konkurssiuhan nousseen merkittävästi koronan takia. Kymmenesosa vastaajista on säästynyt koronan vaikutuksilta kokonaan. Uuden tulevaisuuden rakentamisen kannalta verotuksen kannustavuus ja ennustettavuus ovat yrityksille olennaisia luottamusta vahvistavia tekijöitä, selviää kauppakamarin kuudennesta koronakyselystä.

Kauppakamari ja InHunt Boards alkavat kouluttaa yrityksiin Advisory Boardeja – ”Yritykset tarvitsevat ulkopuolista näkemystä menestyäkseen”2.6.2020 07:09:00 EESTTiedote

Helsingin seudun kauppakamari ja InHunt Boards Oy käynnistävät yhteistyössä Advisory Board -valmennukset syksyllä 2020. Yhteistyöllä on tarkoitus vahvistaa Advisory Boardien käyttöä suomalaisissa yrityksissä ja organisaatioissa sekä tuoda toimintaan selkeitä malleja ja työkaluja. Kyseessä on InHuntin konseptoima täysin uusi, uraauurtava malli Advisory Board -toiminnan laadun ja jatkuvan kehittämisen takaamiseksi.

Helsingin seudun MAL-sopimusneuvottelut saatava pikaisesti maaliin – valtion rahoitettava pääosa Espoon kaupunkiradasta28.5.2020 16:13:13 EESTTiedote

Valtion ja Helsingin seudun kuntien väliset MAL-sopimusneuvottelut ovat vielä kesken, vaikka edellinen sopimuskausi päättyi jo viime vuoden lopussa. Sopimukseton tila on myrkkyä seudun asuntotuotannolle, jonka hyytyminen olisi vakava lisäisku koronakriisistä laajasti kärsivälle metropolialueelle. Julkisuudessa olleiden tietojen mukaan sopimukseen pääsemistä viivästyttää erimielisyys valtion rahoitusosuudesta Espoon kaupunkiradan rakentamisessa. Valtion tulee rahoittaa pääosa merkittävistä raskaan raideliikenteen investoinneista, kuten Espoon kaupunkiradasta.

Kysely: Yrityspäättäjät odottavat viranomaisilta johdonmukaisempaa koronaviestintää27.5.2020 10:39:59 EESTTiedote

Yrityspäättäjät seuraavat koronakriisiin liittyen eniten pääministeri Sanna Marinin, presidentti Sauli Niinistön ja Osmo Soininvaaran näkemyksiä. Organisaatioina seurataan eniten THL:n ja HUS:n asiantuntijalausuntoja. Kotimaiset sanomalehdet digijulkaisuineen sekä TV ovat Googlen ohella suosituimpia tiedonhakuareenoita. Pääministeri Marin saa kiitosta selkeästä viestinnästään, muiden ministereiden viestintään suhtaudutaan kriittisemmin. Yritysjohto odottaa median välttävän skuuppijournalismia ja luovan vähemmän paniikkimielialaa. Yli 600 yrityspäättäjää kertoivat mielipiteensä koronaviestinnästä.

Kauppakamarin koronakysely: paljon puhetta yritystuista, liian vähän tekoja20.5.2020 00:01:00 EESTTiedote

Kymmenesosalla yrityksistä liikevaihto on tippunut 75-100 %. Suhteellisesti eniten tähän joukkoon kuuluvia yrityksiä on rahoitus-, vakuutus-, kiinteistö- sekä informaatio- ja viestintäaloilla. Näkymät ovat heikkenemässä seuraavan kahden kuukauden aikana, ainoastaan enää 15 % uskoo liikevaihtonsa säilyvän ennallaan. Poliittisen päätöksenteon hitaus turhauttaa yrityksiä, selviää Helsingin seudun kauppakamarin koronakyselystä.