Kesärauha keräsi kiitosta Linnanpuiston väljästä festivaalialueesta

Kesärauhan uusi alue Turun linnan puistossa keräsi vuolaasti kehuja yleisöltä. Kaunis puisto täyttyi monipuolisesta tarjonnasta ravintoloita ja taidetta sekä mahdollisti yleisölle väljän festivaalikokemuksen. Kesärauha oli ensimmäinen Linnanpuistossa järjestetyistä tapahtumista, joka hyödynsi myös viereisiä Linnankadun ja Satamakadun alueita. Turun linnan herättivät eloon iltojen hämärtyessä Niko Tiaisen ja Åbø Lit- kollektiivi Jokojon valoinstallaatiot.

”Flower Tower” teos muutti Turun Linnan tornin surrealistiseksi kanvakseksi, valon, värin ja muodon leikkikentäksi. Teoksen toteutti turkulainen Jokojo Oy sekä VJ Turu Sanoma. Kuva: Jussi Virkkumaa

Festivaalin kohokohdiksi nousivat perjantain päälavan viimeinen esiintyjä tanskalainen indierock-yhtye Mew, pikahälytyksellä tapahtumaviikolla festivaalille kutsutun Tommy Cashin energinen myöhäisen illan lavaspektaakkeli, pop-tähti Alman keikka sekä turkulaisen Magenta Skycoden Kesärauha-festivaalilla yksinoikeudella soitettu maaginen paluukeikka. Erityistä rakkaudellista hurmosta oli havaittavissa lauantaina päälavalla esiintyneen Amasonin keikalla, jolloin yhtyeen “Marry me just for fun” -kappaleen aikana eturivissä tapahtui kosinta.

Kolmen päivän aikana Kesärauhassa vieraili yhteensä 12 000 kävijää. Perjantai ja lauantai keräsivät kumpikin 4500 hengen yleisön ja sunnuntain yleisömäärä oli 3000 kävijää. Kolmannen festivaalipäivän lipunmyynti päätettiin jo sunnuntaiaamulla, jotta festivaali pystyi noudattamaan keskiyöllä alkaneita ravintolarajoituksia. Ensimmäisessä Kesärauhassa, joka järjestettiin kaksipäiväisenä Vanhalla Suurtorilla kesäkuussa 2019 vieraili yhteensä 7000 kävijää.

Festivaali tiukensi terveysturvallisuuden käytäntöjään vain muutama päivä ennen festivaalin alkua Varsinais-Suomen siirryttyä leviämisvaiheeseen. Käytännöt suunniteltiin hyvässä yhteistyössä viranomaisten kanssa. Yleisöä muistutettiin vahvasta maskisuosituksesta ja muista käytännön ohjeista koko festivaalin ajan. Muuttuneesta koronatilanteesta johtuen festivaaliyleisölle tarjottiin mahdollisuutta siirtää lippunsa seuraavan vuoden festivaalille. Torstain ja perjantain välisenä yönä päättyneen siirtolomakkeen täytti lopulta noin 15 % lipun ostaneista. Yleisöltä tuli runsaasti kiitosta festivaalijärjestäjälle siirron tarjoamisesta poikkeuksellisessa tilanteessa.

Kesärauhan taiteellinen johtaja Pietu Sepponen kommentoi kiitollisena yleisön valveutunutta suhtautumista ensimmäiseen täysipainoiseen Suomessa leviämisvaiheen aikana järjestettyyn festivaaliin: “Ihmisten onni ja kiitollisuus meidän järjestelyitä kohtaan on ollut valtaisaa. Kun tarjosimme kävijöille mahdollisuuden lippujen siirtoon pystyimme varmistamaan, että Kesärauhassa juhlivat he, jotka todella halusivatkin osallistua festivaalille. Iloitsen, että Kesärauha onnistui tavoitteessaan järjestää yllätyksellinen valo- ja aluetaidetta sisältävä kokemus yleisölle upeassa Turun linnan ympäristössä, turvavälejäkään unohtamatta. Ja mikä hienointa saamaan viisi ulkomaista esiintyjää esiintymään Turkuun.”

Kesärauha järjestetään Turussa kolmannen kerran kesällä 2022. Tapahtuman päivämäärä ja paikka julkistetaan myöhemmin.

KUVAPANKKI:

Taiteellinen johtaja: Pietu Sepponen / 044 556 6113 / pietu.sepponen@sunborn.fi

Tiedottaja: Laura Vanonen / 040 867 3694 / laura.vanonen@sunborn.fi

www.facebook.com/events/1132289623607367/

Yleisö nautiskelemassa nurmella. Kuva: Jussi Virkkumaa
Päälavan keikka perjantaina. Kuva: Jussi Virkkumaa
Pax.aestas on interaktiivinen proseduraalinen videomappaus, joka reagoi kokijoiden liikkeeseen ja läsnäoloon. Teoksen pohjalla oleva algoritmi pystyy tuottamaan noin 100 000 000 erilaista visuaalista variaatiota, jotka heijastetaan Turun linnan seinään. Teoksen on suunnitellut mediataiteilija Niko Tiainen.
Kuva: Jussi Virkkumaa
KISSA oli Kesärauhan lauantain yksi suosituimpia artisteja, kuva: Jussi Virkkumaa

Sunborn Live on konsertti- ja tapahtumajärjestäjä, joka tuottaa kovatasoisia live-tapahtumia pääasiassa Varsinais-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla.

SUOMEN SUURIN KAUPUNKIFESTIVAALI LOST IN MUSIC TOTEUTUU LOKAKUUSSA TAMPEREELLA – TÄNÄÄN JULKISTETAAN YLI 60 ARTISTIN OHJELMISTO!8.9.2021 15:01:12 EEST | Tiedote

Suomen suurin ja merkittävin ympäri Tampereen lukuisia keikkapaikkoja levittäytyvä Lost In Music -showcase-festivaali julkistaa tänään yli 60 artistin ohjelmiston. 7.-9.10.2021 Tampereella hukutaan tuoreimpaan ja parhaaseen kotimaiseen musiikkiin kolmen päivän ajan. Tapahtuma jäi vuonna 2020 väliin pahentuneen koronatilanteen vuoksi. Tämän vuoden osalta järjestäjät ovat tehneet kaikkensa, että Lost In Music saadaan järjestettyä haastavista olosuhteista huolimatta. Tapahtuman merkitys niin Tampereelle, suomalaiselle musiikkialalle kuin itse artisteille on kiistattoman suuri. Lost In Musicin tämän vuoden pääesiintyjinä nähdään kotimainen poptähti Vesta, suomirockin tulevaisuuden yksi suunnannäyttäjä Ursus Factory, kotimaisen hip hop -kentän superilmiö William, kovassa nosteessa oleva rap-artisti Yeboyah, uuden albumin julkaiseva Tiisu, kansainväliseksi kulttisuosikiksi noussut Teksti-TV 666 sekä odotetun ensimmäisen virallisen klubikeikkansa tekevä Disco Ensemblen, Lapkon ja Children Of

Kesärauha toteutuu tiukentunein järjestelyin Varsinais-Suomen siirtyessä leviämisvaiheeseen3.8.2021 17:39:53 EEST | Tiedote

Tiistaina 3.8.2021 Lounais-Suomen aluehallintovirasto ilmoitti Varsinais-Suomen siirtymisestä leviämisvaiheeseen. Aluehallintoviraston ilmoitus sallii edelleen Kesärauha-festivaalin järjestämisen. Kesärauhaa on suunniteltu alusta alkaen hyvässä yhteistyössä viranomaisten kanssa ja nyt festivaali vielä tiukentaa terveysturvallisuuteen vaikuttavia järjestelyitään muuttuvan tilanteen mukaisesti.

J. KARJALAINEN JA URSUS FACTORY ESIINTYMÄÄN KESÄRAUHAAN VIIME HETKEN ESIINTYJÄMUUTOKSISTA JOHTUEN!16.7.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Turun linnan puistossa 6.–8.8.2021 järjestettävä Kesärauha-festivaali ilmoittaa valitettavia uutisia kahden ulkomaisen artistin peruessa keikkansa. Englantilainen Supergrass peruu Kesärauhan esiintymisensä kiristyneisiin matkustusrajoituksisiin johtuvista syistä. Norjalainen punk rock-yhtye Honningbarna on perunut kaikki kesän keikkansa. Kummatkin yhtyeet olisivat esiintyneet sunnuntaina 8.8., joten Kesärauha tarjoaa 31.7. asti mahdollisuuden palauttaa sunnuntaille ostetun yhden päivän pääsylipun. “Kun odotettuun festivaaliin on enää kolme viikkoa, Supergrassin ja Honningbarnan peruuntumiset ovat tietysti isoja pettymyksiä, joille kovasta yrityksestä huolimatta järjestäjä ei lopulta mahtanut mitään. Olemme kuitenkin iloisia, että lyhyellä varoajalla saimme Ursus Factoryn ja J. Karjalaisen kokoluokan kotimaiset esiintyjät tilalle. Teemme jatkuvasti tiivistä yhteistyötä viranomaisten kanssa terveysturvallisuuteen liittyen. Kaikkien muiden ohjelmistossa olevien ulkomaisten artistien Kesär

LOGOMON TERASSIKESÄN OHJELMAA TÄHDITTÄVÄT BEHM, GASELLIT, VON HERTZEN BROTHERS, IDA PAUL & KALLE LINDROTH, MAIJA VILKKUMAA!12.5.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Logomon Terassikesä järjestetään toistamiseen 1.7.-31.7.2021 Turussa Logomon Teatron laajennetulla . Viime vuonna lyhyellä aikajänteellä koronakesää pelastamaan syntynyt ja menestykseksi osoittautunut tapahtumakonsepti on tullut jäädäkseen. Tänään julkistettava yli 20 tapahtuman ohjelmisto pitää sisällään muun muassa Behmin, Gasellien, Ida Paulin & Kalle Lindrothin, Pyhimyksen, Mariskan ja Maija Vilkkumaan kuin astetta rockimpaa puolta edustavien Herra Ylpön, Viikatteen, Von Hertzen Brothersin ja The Flaming Sideburnsin keikat. Laaja kattaus musiikkia ja komiikkaa yli 20 tapahtumaillan aikana Ensimmäisen Logomon Terassikesän menestyksen salaisuus oli tapahtumien monipuolisuus ja vallitsevan koronatilanteen mukaan toteutetut turvajärjestelyt. Tänäkin kesänä 22:ssa tapahtumaillassa on huomioitu monipuolisesti eri musiikkigenrejen ystävät. Ohjelmassa on luvassa myös kaksi eri sisältöistä Ismo Leikola stand up -keikkaa. Terassialueen laajuus ja Logomon Teatron sisätilat muodostavat kokonai