Kesärauha keräsi kiitosta Linnanpuiston väljästä festivaalialueesta

Kesärauhan uusi alue Turun linnan puistossa keräsi vuolaasti kehuja yleisöltä. Kaunis puisto täyttyi monipuolisesta tarjonnasta ravintoloita ja taidetta sekä mahdollisti yleisölle väljän festivaalikokemuksen. Kesärauha oli ensimmäinen Linnanpuistossa järjestetyistä tapahtumista, joka hyödynsi myös viereisiä Linnankadun ja Satamakadun alueita. Turun linnan herättivät eloon iltojen hämärtyessä Niko Tiaisen ja Åbø Lit- kollektiivi Jokojon valoinstallaatiot.

”Flower Tower” teos muutti Turun Linnan tornin surrealistiseksi kanvakseksi, valon, värin ja muodon leikkikentäksi. Teoksen toteutti turkulainen Jokojo Oy sekä VJ Turu Sanoma. Kuva: Jussi Virkkumaa

Festivaalin kohokohdiksi nousivat perjantain päälavan viimeinen esiintyjä tanskalainen indierock-yhtye Mew, pikahälytyksellä tapahtumaviikolla festivaalille kutsutun Tommy Cashin energinen myöhäisen illan lavaspektaakkeli, pop-tähti Alman keikka sekä turkulaisen Magenta Skycoden Kesärauha-festivaalilla yksinoikeudella soitettu maaginen paluukeikka. Erityistä rakkaudellista hurmosta oli havaittavissa lauantaina päälavalla esiintyneen Amasonin keikalla, jolloin yhtyeen “Marry me just for fun” -kappaleen aikana eturivissä tapahtui kosinta.

Kolmen päivän aikana Kesärauhassa vieraili yhteensä 12 000 kävijää. Perjantai ja lauantai keräsivät kumpikin 4500 hengen yleisön ja sunnuntain yleisömäärä oli 3000 kävijää. Kolmannen festivaalipäivän lipunmyynti päätettiin jo sunnuntaiaamulla, jotta festivaali pystyi noudattamaan keskiyöllä alkaneita ravintolarajoituksia. Ensimmäisessä Kesärauhassa, joka järjestettiin kaksipäiväisenä Vanhalla Suurtorilla kesäkuussa 2019 vieraili yhteensä 7000 kävijää.

Festivaali tiukensi terveysturvallisuuden käytäntöjään vain muutama päivä ennen festivaalin alkua Varsinais-Suomen siirryttyä leviämisvaiheeseen. Käytännöt suunniteltiin hyvässä yhteistyössä viranomaisten kanssa. Yleisöä muistutettiin vahvasta maskisuosituksesta ja muista käytännön ohjeista koko festivaalin ajan. Muuttuneesta koronatilanteesta johtuen festivaaliyleisölle tarjottiin mahdollisuutta siirtää lippunsa seuraavan vuoden festivaalille. Torstain ja perjantain välisenä yönä päättyneen siirtolomakkeen täytti lopulta noin 15 % lipun ostaneista. Yleisöltä tuli runsaasti kiitosta festivaalijärjestäjälle siirron tarjoamisesta poikkeuksellisessa tilanteessa.

Kesärauhan taiteellinen johtaja Pietu Sepponen kommentoi kiitollisena yleisön valveutunutta suhtautumista ensimmäiseen täysipainoiseen Suomessa leviämisvaiheen aikana järjestettyyn festivaaliin: “Ihmisten onni ja kiitollisuus meidän järjestelyitä kohtaan on ollut valtaisaa. Kun tarjosimme kävijöille mahdollisuuden lippujen siirtoon pystyimme varmistamaan, että Kesärauhassa juhlivat he, jotka todella halusivatkin osallistua festivaalille. Iloitsen, että Kesärauha onnistui tavoitteessaan järjestää yllätyksellinen valo- ja aluetaidetta sisältävä kokemus yleisölle upeassa Turun linnan ympäristössä, turvavälejäkään unohtamatta. Ja mikä hienointa saamaan viisi ulkomaista esiintyjää esiintymään Turkuun.”

Kesärauha järjestetään Turussa kolmannen kerran kesällä 2022. Tapahtuman päivämäärä ja paikka julkistetaan myöhemmin.

KUVAPANKKI:

Taiteellinen johtaja: Pietu Sepponen / 044 556 6113 / pietu.sepponen@sunborn.fi

Tiedottaja: Laura Vanonen / 040 867 3694 / laura.vanonen@sunborn.fi

www.facebook.com/events/1132289623607367/

Yleisö nautiskelemassa nurmella. Kuva: Jussi Virkkumaa
Päälavan keikka perjantaina. Kuva: Jussi Virkkumaa
Pax.aestas on interaktiivinen proseduraalinen videomappaus, joka reagoi kokijoiden liikkeeseen ja läsnäoloon. Teoksen pohjalla oleva algoritmi pystyy tuottamaan noin 100 000 000 erilaista visuaalista variaatiota, jotka heijastetaan Turun linnan seinään. Teoksen on suunnitellut mediataiteilija Niko Tiainen.
Kuva: Jussi Virkkumaa
KISSA oli Kesärauhan lauantain yksi suosituimpia artisteja, kuva: Jussi Virkkumaa

Sunborn Live on konsertti- ja tapahtumajärjestäjä, joka tuottaa kovatasoisia live-tapahtumia pääasiassa Varsinais-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla.

Useita loppuunmyytyjä tapahtumia sisältänyt Lost In Music 2021 toi ihmiset ja livemusiikin jälleen yhteen Tampereella!10.10.2021 12:44:31 EEST | Tiedote

Lost In Music palasi uudistettuna ja raikkaana yhden välivuoden jälkeen tapahtuma-alan auetessa valovoimaisena Tampereella 7.-9.10.2021. Suomen suurin kaupunki- ja showcase-festivaali Lost In Music järjestettiin nyt jo neljännentoista kerran ympäri Tampereen lukuisia keikkapaikkoja. Haastavista lähtöasetelmista huolimatta Lost In Musicin kävijämäärä nousi lopulta lähes 6000:een kävijään lokakuun alussa purkautuneiden ravintolarajoitusten myötä. Lähes 70 artistin monimuotoinen ohjelmisto nosti tänä vuonna erityisesti esiin uutta, nousevaa läpimurron kynnyksellä olevaa suomalaista musiikkia. Useat artistit soittivat tapahtumassa ensimmäisiä livekeikkojaan ja patoutunut tarve live-elämyksille niin yleisön kuin artistien välillä purkautui euforisella tunnelmalla, joka vallitsi jokaisella keikkapaikalla. Tapahtumassa vieraili runsaasti kävijöitä myös Tampereen ulkopuolelta ja myös vaihto-opiskelijat löysivät festivaalin. “Haluan erityisesti kiittää tämän vuoden Lost In Musicin onnistumisest

KESÄRAUHA PALKITTIIN VUODEN FESTIVAALINA JA VOITTI YHTEENSÄ NELJÄ PALKINTOA SUOMEN MUSIIKKIALAN INDUSTRY AWARDS -GAALASSA!9.10.2021 17:32:26 EEST | Tiedote

Kesärauha-festivaali voitti perjantaina 8.10. vuosittain järjestettävässä Musiikki & Median Industry Awards -gaalassa arvostetun vuoden festivaalin palkinnon. Yhteensä perjantaina palkittiin 33 viimeisen vuoden aikana ansioitunutta musiikki- ja media-alan toimijaa. Vuoden festivaali -palkinnon perusteluissa tuotiin esille Kesärauhan onnistumista tänä vuonna ja korostettiin festivaalin monipuolista tarjontaa sekä kauniita Linnanpuiston puitteita, jotka myös mahdollistivat väljän ja kehutun festivaalikokemuksen yleisölle. Esille tuotiin myös kuinka Kesärauhan tekijät eivät lannistuneet aivan viime hetkillä muuttuneista rajoituksista. Vuoden festivaalin palkinnon lisäksi kolme Kesärauhan tekijää palkittiin gaalassa. Pietu Sepponen palkittiin vuoden taiteellisena johtajana / promoottorina, Annakaisa Anttila vuoden livealan viestintä-/ markkinointihenkilönä ja Susse Salonen vuoden tukipilarina. “Kiitos Kesärauhan palkinnosta kuuluu koko haastavassa ajassa venyneelle upealle työryhmälle, art

TAMPERE TÄYTTYY TÄLLÄ VIIKOLLA TUOREESTA JA AJANKOHTAISESTA MUSIIKISTA – 70 ARTISTIN LOST IN MUSIC -FESTIVAALI JÄRJESTETÄÄN 7.–9.10. YMPÄRI KAUPUNKIA! 5.10.2021 14:12:29 EEST | Tiedote

Suomen suurin showcase- ja kaupunkifestivaali Lost In Music järjestetään tällä viikolla 7.–9.10. Tampereella samanaikaisesti Musiikki & Media -ammattilaistapahtuman kanssa. Monimuotoinen festivaaliohjelmisto pitää sisällään 70 artistin keikat lähes kymmenessä eri keikkapaikassa – tapahtumailtoja on yhteensä 19. Tapahtumapaikkoina toimivat Tampere-talo, Tullikamari, Olympia, Yo-talo, G Livelab, Telakka, Vapriikki, O’Connell’s ja Maanalainen. Lost In Musicin avajaistapahtumassa torstaina 7.10. Lost In Music ja Pohjoismaiden suurin hiphop-festivaali Blockfest tuovat yhdessä Tampere-talon ison salin lavalle kotimaisen hiphopin kärkinimiä ja potentiaalisimpia tulokkaita. Kyseessä on samalla ilmiömäiseen suosioon viime vuonna “Penelope”-hitillään nousseen williamin “Boy Wonder”-albumin Tampereen levynjulkaisukeikka. Illan toisena päätähtenä esiintyy tamperelaistaustainen pop-artisti Pihlaja. Illan avaavat suuremman suosion kynnyksellä olevien Rosa Costen, Pyrythekidin ja Jambon showcase-keik

SUOMEN SUURIN KAUPUNKIFESTIVAALI LOST IN MUSIC TOTEUTUU LOKAKUUSSA TAMPEREELLA – TÄNÄÄN JULKISTETAAN YLI 60 ARTISTIN OHJELMISTO!8.9.2021 15:01:12 EEST | Tiedote

Suomen suurin ja merkittävin ympäri Tampereen lukuisia keikkapaikkoja levittäytyvä Lost In Music -showcase-festivaali julkistaa tänään yli 60 artistin ohjelmiston. 7.-9.10.2021 Tampereella hukutaan tuoreimpaan ja parhaaseen kotimaiseen musiikkiin kolmen päivän ajan. Tapahtuma jäi vuonna 2020 väliin pahentuneen koronatilanteen vuoksi. Tämän vuoden osalta järjestäjät ovat tehneet kaikkensa, että Lost In Music saadaan järjestettyä haastavista olosuhteista huolimatta. Tapahtuman merkitys niin Tampereelle, suomalaiselle musiikkialalle kuin itse artisteille on kiistattoman suuri. Lost In Musicin tämän vuoden pääesiintyjinä nähdään kotimainen poptähti Vesta, suomirockin tulevaisuuden yksi suunnannäyttäjä Ursus Factory, kotimaisen hip hop -kentän superilmiö William, kovassa nosteessa oleva rap-artisti Yeboyah, uuden albumin julkaiseva Tiisu, kansainväliseksi kulttisuosikiksi noussut Teksti-TV 666 sekä odotetun ensimmäisen virallisen klubikeikkansa tekevä Disco Ensemblen, Lapkon ja Children Of

Kesärauha toteutuu tiukentunein järjestelyin Varsinais-Suomen siirtyessä leviämisvaiheeseen3.8.2021 17:39:53 EEST | Tiedote

Tiistaina 3.8.2021 Lounais-Suomen aluehallintovirasto ilmoitti Varsinais-Suomen siirtymisestä leviämisvaiheeseen. Aluehallintoviraston ilmoitus sallii edelleen Kesärauha-festivaalin järjestämisen. Kesärauhaa on suunniteltu alusta alkaen hyvässä yhteistyössä viranomaisten kanssa ja nyt festivaali vielä tiukentaa terveysturvallisuuteen vaikuttavia järjestelyitään muuttuvan tilanteen mukaisesti.