Kesärauha keräsi kiitosta Linnanpuiston väljästä festivaalialueesta

Kesärauhan uusi alue Turun linnan puistossa keräsi vuolaasti kehuja yleisöltä. Kaunis puisto täyttyi monipuolisesta tarjonnasta ravintoloita ja taidetta sekä mahdollisti yleisölle väljän festivaalikokemuksen. Kesärauha oli ensimmäinen Linnanpuistossa järjestetyistä tapahtumista, joka hyödynsi myös viereisiä Linnankadun ja Satamakadun alueita. Turun linnan herättivät eloon iltojen hämärtyessä Niko Tiaisen ja Åbø Lit- kollektiivi Jokojon valoinstallaatiot.

”Flower Tower” teos muutti Turun Linnan tornin surrealistiseksi kanvakseksi, valon, värin ja muodon leikkikentäksi. Teoksen toteutti turkulainen Jokojo Oy sekä VJ Turu Sanoma. Kuva: Jussi Virkkumaa

Festivaalin kohokohdiksi nousivat perjantain päälavan viimeinen esiintyjä tanskalainen indierock-yhtye Mew, pikahälytyksellä tapahtumaviikolla festivaalille kutsutun Tommy Cashin energinen myöhäisen illan lavaspektaakkeli, pop-tähti Alman keikka sekä turkulaisen Magenta Skycoden Kesärauha-festivaalilla yksinoikeudella soitettu maaginen paluukeikka. Erityistä rakkaudellista hurmosta oli havaittavissa lauantaina päälavalla esiintyneen Amasonin keikalla, jolloin yhtyeen “Marry me just for fun” -kappaleen aikana eturivissä tapahtui kosinta.

Kolmen päivän aikana Kesärauhassa vieraili yhteensä 12 000 kävijää. Perjantai ja lauantai keräsivät kumpikin 4500 hengen yleisön ja sunnuntain yleisömäärä oli 3000 kävijää. Kolmannen festivaalipäivän lipunmyynti päätettiin jo sunnuntaiaamulla, jotta festivaali pystyi noudattamaan keskiyöllä alkaneita ravintolarajoituksia. Ensimmäisessä Kesärauhassa, joka järjestettiin kaksipäiväisenä Vanhalla Suurtorilla kesäkuussa 2019 vieraili yhteensä 7000 kävijää.

Festivaali tiukensi terveysturvallisuuden käytäntöjään vain muutama päivä ennen festivaalin alkua Varsinais-Suomen siirryttyä leviämisvaiheeseen. Käytännöt suunniteltiin hyvässä yhteistyössä viranomaisten kanssa. Yleisöä muistutettiin vahvasta maskisuosituksesta ja muista käytännön ohjeista koko festivaalin ajan. Muuttuneesta koronatilanteesta johtuen festivaaliyleisölle tarjottiin mahdollisuutta siirtää lippunsa seuraavan vuoden festivaalille. Torstain ja perjantain välisenä yönä päättyneen siirtolomakkeen täytti lopulta noin 15 % lipun ostaneista. Yleisöltä tuli runsaasti kiitosta festivaalijärjestäjälle siirron tarjoamisesta poikkeuksellisessa tilanteessa.

Kesärauhan taiteellinen johtaja Pietu Sepponen kommentoi kiitollisena yleisön valveutunutta suhtautumista ensimmäiseen täysipainoiseen Suomessa leviämisvaiheen aikana järjestettyyn festivaaliin: “Ihmisten onni ja kiitollisuus meidän järjestelyitä kohtaan on ollut valtaisaa. Kun tarjosimme kävijöille mahdollisuuden lippujen siirtoon pystyimme varmistamaan, että Kesärauhassa juhlivat he, jotka todella halusivatkin osallistua festivaalille. Iloitsen, että Kesärauha onnistui tavoitteessaan järjestää yllätyksellinen valo- ja aluetaidetta sisältävä kokemus yleisölle upeassa Turun linnan ympäristössä, turvavälejäkään unohtamatta. Ja mikä hienointa saamaan viisi ulkomaista esiintyjää esiintymään Turkuun.”

Kesärauha järjestetään Turussa kolmannen kerran kesällä 2022. Tapahtuman päivämäärä ja paikka julkistetaan myöhemmin.

KUVAPANKKI:

Taiteellinen johtaja: Pietu Sepponen / 044 556 6113 / pietu.sepponen@sunborn.fi

Tiedottaja: Laura Vanonen / 040 867 3694 / laura.vanonen@sunborn.fi

www.facebook.com/events/1132289623607367/

Yleisö nautiskelemassa nurmella. Kuva: Jussi Virkkumaa
Päälavan keikka perjantaina. Kuva: Jussi Virkkumaa
Pax.aestas on interaktiivinen proseduraalinen videomappaus, joka reagoi kokijoiden liikkeeseen ja läsnäoloon. Teoksen pohjalla oleva algoritmi pystyy tuottamaan noin 100 000 000 erilaista visuaalista variaatiota, jotka heijastetaan Turun linnan seinään. Teoksen on suunnitellut mediataiteilija Niko Tiainen.
Kuva: Jussi Virkkumaa
KISSA oli Kesärauhan lauantain yksi suosituimpia artisteja, kuva: Jussi Virkkumaa

Sunborn Live on konsertti- ja tapahtumajärjestäjä, joka tuottaa kovatasoisia live-tapahtumia pääasiassa Varsinais-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla.

Yleisöennätyksen tehneen Kesärauhan yleisö rakastui Elektrolinnaan12.6.2022 23:55:29 EEST | Tiedote

Kesärauhan yleisön selkeäksi suosikiksi nousi Elektrolinna, joka mahdollisti ainutlaatuisen musiikkielämyksen Turun linnan muurien sisäpuolella. Lukuisat artistit tanssittivat yleisöä kolmena päivänä alkuillasta alkaen ja suurimmat jonot nähtiinkin Elektrolinnan ovella. Uusi viides esiintymislava toi erilaisen kokemuksen, joka hurmasi yleisön erityisesti yön pimeinä tunteina. Elektrolinnan lisäksi valotaidetta nähtiin alueella Linnanpuistossa, jossa erityisesti Åbo Litin rakentamia Kesärauha-valokirjaimia ikuistettiin yleisön valokuviin. Kesärauhan ikimuistoisimpia hetkiä tänä vuonna olivat perjantain Peace Stagen päättäneen Junglen tanssittavat soulin ja funkin soundit, First Aid Kitin aurinkoiseen lauantai-iltaan täydellisesti solahtaneet folk-sävyt sekä sunnuntai-iltapäivän tunnelmallisen keikan tarjonnut José Gonzalez. Nousevat kotimaiset artistit Pehmoaino, Arppa ja Malla keräsivät jokainen suuren yleisömäärän YleX Stagelle. Hurmoksellisia rock-keikkoja Linna Stagella tarjosivat H

Luvassa kaikkien aikojen Kesärauha: monipuolinen kattaus ruokaa, taidetta sekä designia1.6.2022 12:01:48 EEST | Tiedote

Kolmatta kertaa järjestettävä Kesärauha on tehnyt jo tämän hetken ennakkomyynnillä yleisöennätyksen. Lipunmyynti on käynyt vilkkaana ja osa lipputyypeistä on loppuunmyyty. Kolmen päivän aikana vehreässä Linnanpuistossa nähdään kymmenkunta kovatasoista ulkomaista artistia sekä yli 60 kotimaista esiintyjää. Tänä kesänä laaja festivaalialue monipuolistuu tarjonnaltaan entisestään ja tulee tarjoamaan elämyksellisiä taidekokemuksia, tarkkaan valikoituja ravintola- ja ruokatoteutuksia sekä kokonaan uuden Design Street -konseptin.

KNOTFESTIN TAPAHTUMA-ALUE ON NYT JULKISTETTU23.5.2022 10:00:17 EEST | Tiedote

Ensimmäistä kertaa Suomeen saapuva festivaalikiertue toteutuu Turun Artukaisten kentällä 12.-13.8.2022 Slipknotin luoman Knotfest-festivaalin tapahtuma-alueeksi on varmistunut Turussa sijaitseva Artukaisten kenttä, joka sijaitsee Gatorade Centerin ja Turun Messu- ja kongressikeskuksen välittömässä läheisyydessä. Ensimmäistä kertaa festivaalikäytössä oleva alue tarjoaa täydellisesti tapahtumalle soveltuvan ympäristön, joka mahdollistaa jopa 30 000 hengen yleisökapasiteetin. Noin 5km etäisyys Turun ydinkeskustasta, rautatieasemalta ja satamasta mahdollistaa hyvät liikenneyhteydet tapahtuma-alueelle jalan, pyörällä sekä muilla kevyen liikenteen vaihtoehdoilla. Turun seudun joukkoliikenteen Fölin busseilla pääsee sujuvasti tapahtuma-alueen läheisyyteen. Knotfestiä varten lisätään runsaasti bussivuoroja sekä panostetaan laajasti tapahtumaopastamiseen sekä esteettömyyteen. Omalla autolla liikkuvia palvelee tapahtuma-alueen välittömässä läheisyydessä sijaitsee ennakkoon myytävä parkkialue. ”A

KESÄRAUHAAN UUSI ELEKTRONISEN MUSIIKIN LAVA27.4.2022 11:59:18 EEST | Tiedote

Turun linnan muurien sisäpuoli avautuu festivaaliyleisölle, sillä Kesärauhaan tulee uusi, ainutlaatuinen elektronisen musiikin lava: Elektrolinna, jossa keskiaikainen linna ja moderni konemusiikki kohtaavat upeana kokonaisuutena. Kesärauhan lähes 60 artistin ohjelma paisuu entisestään uusien julkistusten myötä. Päälinnan sisäpihalla sijaitsevalle Elektrolinnan lavalla nähdään viikonlopun aikana peräti 16 elektronisen musiikin esiintyjää ja DJ:tä. Perjantaina Elektrolinnassa nähdään heti alkuun joukko suomalaisen elektronisen musiikin kärkinimiä, kun lavalle nousevat DJ-legenda Jori Hulkkonen, ennakkoluulottomasti musiikkityylejä yhdistelevä Katerina ja ympäri Eurooppaa kiertänyt Detalji. Päivän lavaohjelmistoa vahvistavat tummasävytteistä, progressiivista housea soittava nghtrdio-duo sekä disco- ja dance-biittien lofi-taituri Ty Roxy. Perjantaina lavalla nähdään myös suomalaisen klubimusiikkiskenen ydinvaikuttajat Rony Rex & Orion, jotka tanssittavat yleisöä yhteisellä backtoback-setil

Elektronisen musiikin pioneeri DJ Shadow ja norjalainen punkrock-yhtye Honningbarna sekä joukko uusia artisteja viimeistelevät Kesärauhan ohjelmiston17.3.2022 10:00:00 EET | Tiedote

Turun Linnanpuistossa koettavan kolmannen Kesärauha-festivaalin lavaohjelma on valmis kahdeksan uuden artistikiinnityksen myötä. Päätöspäivää saapuu tähdittämään elektronisen musiikin pitkän linjan vaikuttaja DJ Shadow. Kesärauhan perjantaita puolestaan säväyttää energinen livebändi Honningbarna. Uusina kotimaisina kiinnityksinä julkaistiin Jesse Markin, Antti Autio, Pintandwefall, Teini-Pää, pehmoaino ja Ege Zulu.