Kesätöistä infra-alan ammattilaiseksi

Destiassa kesätyöt ja harjoittelijaohjelma ovat merkittävä vakinaisten työntekijöiden rekrytointiväylä. Yhtiö työllistää joka kesä yli 200 alan opiskelijaa. Alan opiskelijoihin panostetaan jo varhaisessa vaiheessa. Töitä rakennusalalla riittää nyt ja tulevaisuudessa.

Destiassa työskenteli päättyvänä kesänä ympäri Suomen lähes 250 kesäharjoittelijaa. Heistä moni jatkaa töitä yhtiössä myös kesän jälkeen joko tuntitöinä, opinnäytetyön parissa tai kokoaikaisena. Yhtiön harjoittelijaohjelma valmentaa tulevia alan ammattilaisia kehittymään ja oppimaan.

– Yhä useampi Destiassa harjoittelunsa suorittaneista jää yhtiön palvelukseen myös valmistumisensa jälkeen. Kesätyöntekijät ja harjoittelijat ovat meille erityisen tärkeitä, koska he ovat kaikki mahdollisesti tulevia työntekijöitämme. Viime vuonna reilulla 60 prosentilla projektijohdon tehtäviin rekrytoiduista osaajista oli harjoittelijatausta Destiassa, kertoo Destian henkilöstöjohtaja Taru Salo.

Destia panostaa aktiivisesti alan opiskelijoihin muun muassa oppilaitosyhteistyötä tekemällä ja tarjoamalla aktiivisesti harjoittelu- ja opinnäytetyöpaikkoja. Lisäksi Destia palkitsee vuosittain infra-alan parhaan opinnäytetyön.

Tänä vuonna Destia on jälleen mukana Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa yhtenä pääkumppaneista. Viime kesänä destialainen Jonne Ruopsa valittiin koko kampanjan Vuoden kesätyöntekijäksi. Ruopsa on edelliskesän harjoittelun jälkeen valmistunut töiden ohessa maanmittausinsinööriksi ja allekirjoittanut vakituisen työsopimuksen Destian kanssa.

– Järjestimme taas tänä vuonna Destian sisällä Vuoden kesätyöntekijä -kilpailun. Kilpailun kautta haluamme nostaa nuoria esiin, ja kuulla heidän näkemyksiään koko Destian tasolla, toteaa Salo.

Destian vuoden 2018 kesätyöntekijäksi valittiin Erikoisrakentamisen tulosyksiköstä insinöörioppilas Sanna-Leena Salmela, joka on työskennellyt kesän Lappeenrannan toimipisteellä. Salmela on ansiokkaasti työskennellyt vaativissa ja monipuolisissa työtehtävissä kiviaineksen parissa. Salmela oli yllättynyt valinnastaan.

– Olen saanut rutkasti vastuuta ja kokemusta monipuolisista työtehtävistä, mikä on antanut itseluottamusta. Destiassa olen päässyt oikeasti tekemään töitä, vaikka olen vasta ensimmäisen vuoden opiskelija, Salmela kertoo.

Vastuu, monipuolisuus ja hyvä työporukka on onnistuneen kesätyön resepti

Valtatie 5 Mikkeli–Nuutilanmäki -urakka on yksi suurimmista Destian käynnissä olevista projekteista. Rakennushankkeella on työskennellyt useita kesätyöntekijöitä.

– Olen saanut vastuuta, ja minuun luotetaan. Tiedän kuitenkin, että tukiverkko on lähellä, jos en osaa jotain asiaa itse hoitaa, Aino Härkönen kertoo ja kehuu projektin hyvää yhteishenkeä.

Härkönen opiskelee rakennusmestariksi Savonia-ammattikorkeakoulussa ja on laajentamassa tutkintoaan rakennusinsinööriksi. Samassa opinahjossa opiskelevat myös Riku Reijonen ja Markku Kolari, joilla opinnot infrapuolen rakennusinsinööriksi ovat loppusuoralla.

Destia saa kehuja siitä, että tieto kesätöistä tuli ajoissa.

– Tiesin tammikuussa, että sain kesätyöpaikan Destiasta, mutta vielä toukokuussa tuli muilta yrityksiltä tietoa hakujen tuloksista, Kolari summaa.

Reijonen on ollut aiemmin töissä pienemmissä yrityksissä ja nyt on käynnissä ensimmäinen kesä Destiassa. Reijosen mukaan resurssit ja yrityksen koko näkyy asioiden hoitumisessa ja kehittyneemmässä koneohjauksessa.

Kolarilla taas työuraa kaivinkoneenkuljettajana oli takana kymmenen vuotta, kunnes opiskelut kutsuivat jälleen. Vaikka harppaus kaivinkoneenkuljettajan palkasta automaatio-operaattoriharjoittelijan palkkaan on huomattava, Kolari ei epäröinyt, kun paikka aukeni.

– Täällä saan tehdä monipuolista työtä ja olla mukana urakan kaikissa vaiheissa ja kaikilla osa-alueilla. Tämä harjoittelu on tärkeä tulevan työurani kannalta. Tiesin, että Destia on tietomallipohjaisen tuotannon edelläkävijä Suomessa, jollei jopa koko maailmassa, joten päätöstä ei ole tarvinnut katua, Kolari summaa.

Tampereen teknillisessä yliopistossa rakennustekniikkaa opiskelevalle Niko Nurhoselle paikkakunta oli tärkeä osa työnhakua. Hän oli aktiivinen Destian suuntaan heti, kun kuuli, että voitto Mikkeli–Nuutilanmäki-urakasta tuli. Nurhonen toivoi pääsevänsä takaisin kotikulmilleen Mikkeliin. Työpaikka varmistuikin nopeasti, ja hän on päässyt tekemään projektilla työnjohtoharjoittelua, maaperätutkimuksia sekä pohjamaan laaduntarkkailua.

– Kesä on mennyt nopeasti, eikä aamulla harmita herätä. Täällä on hyvä työporukka ja vahva tekemisen meininki, Nurhonen hymyilee.

Destian kesätyöpaikkahaku aukeaa joulukuussa. Kesätyöpaikat ja muut avoimet työpaikat ovat nähtävillä Destian verkkosivuilla. Seuraa myös ilmoitteluamme sosiaalisen median kanavissamme.

Destia siirtyy rakentamisvaiheeseen Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa19.11.2021 08:32:00 EET | Tiedote

Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen allianssit siirtyvät toteutusvaiheeseen 19.11.2021. Destian, Swecon ja WSP:n muodostama Sörkan Spora -allianssi rakentaa noin kolme kilometriä hankkeen 4,5 kilometrin raitiotiestä aina Sompasaaren kärjestä eli Nihdistä Hermannin rantatietä pitkin Haukilahdenkadun pohjoispuolelle asti. Reitin varrella uudistetaan samalla katuja, jalankulun ja pyöräilyn reittejä, viherympäristöä ja kunnallistekniikkaa. Rakennustyöt alkavat Hermannin rantatieltä tammikuussa 2022 ja tavoitteena on aloittaa raitiolinjan 13 liikenne vuonna 2024.

Destia parantaa raideyhteyksiä Oritkarin satamaan Oulussa10.11.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Destia ja Väylävirasto ovat allekirjoittaneet sopimuksen Oritkarin kolmioraiteen tie-, silta- ja rataurakasta, jossa parannetaan raideliikenteen kulkuyhteyksiä Oritkarin satamaan Oulussa. Lisäksi Destia uusii Latokartanon sillan kolmioraiteen vaatiman tilan vuoksi ja lisää radan ylittävälle, vilkkaasti liikennöidylle Limingantielle kaistoja ja parantaa kaistajärjestelyjä sekä toteuttaa jalankulku- ja pyöräliikenteen väylän, baanan. Marraskuussa 2021 alkavan suunnittele ja toteuta (ST) -projektin kustannusarvio on noin 8 miljoonaa euroa ja sen arvioidaan valmistuvan marraskuussa 2023.

Destia järjestäytyy INFRA ry:hyn24.6.2021 12:00:00 EEST | Tiedote

Destia Oy on päättänyt järjestäytyä työmarkkina-asioissa INFRA ry:hyn, joka on luontevin työnantajajärjestö yksityiselle infra-alan toimijalle. Päätöksen seurauksena Destia Oy:n työnantajaliitto vaihtuu 1.1.2022, jonka seurauksena puolestaan työehtosopimukset tulevat muuttumaan Destia Oy:ssä vuoden 2022 alkupuoliskolla. Destian aikomus ei ole heikentää henkilöstön työsuhteiden ehtoja. Destia tulee jatkossakin huolehtimaan henkilöstölleen hyvät työehdot paikallisella sopimisella. Destia Oy on jo ennestään järjestäytynyt INFRA ry:hyn elinkeinopoliittisissa asioissa. Työmarkkina-asioissa Destia Oy on kuitenkin järjestäytynyt Palvelualojen työnantajat Palta ry:hyn. Siirtyminen myös työmarkkina-asioissa INFRA ry:hyn selkiyttää Destian järjestäytymistä ja antaa Destialle paremmat mahdollisuudet olla mukana kehittämässä rakennusalaa kokonaisvaltaisesti. Tämä muutos antaa Destialle rakennusalalla sen roolin, joka Suomen suurimmalle infra-alan yritykselle kuuluu. INFRA ry on Rakennusteollisuus

Destian lausunto JHL:n työtaisteluilmoitukseen liittyen18.6.2021 15:58:48 EEST | Tiedote

Destia pitää JHL:n ensi viikolle julistamaa työtaistelua laittomana. Destiassa on työrauhavelvoite, koska Destia Oy:llä, Destia Rail Oy:llä ja Oulun Energia Urakointi Oy:llä on voimassa olevat työehtosopimukset niin työntekijöille kuin toimihenkilöillekin. Destia tarkastelee parhaillaan tarkoituksenmukaisinta työmarkkinaedunvalvontaa yhtiön ja sen henkilöstön näkökulmasta. Destia ei tee arviointia kustannusnäkökulmasta vaan siitä, mikä työnantajaliitto on paras vaihtoehto yksityiselle infrarakennusalan toimijalle. Destia ei ole enää valtio-omisteinen yritys. Päätöstä työmarkkinaedunvalvonnasta ei ole vielä tehty. Destian arvojen mukaisesti toimimme asiassa rehdisti ja hyvässä yhteishengessä. Destian aikomuksena ei ole heikentää työsuhteen ehtoja. Destia toimii työvoimavaltaisella alalla ja rakennamme menestyksemme henkilöstön varaan, joten haluamme pitää huolta voittavasta joukkueestamme. Pahoittelemme lakon asiakkaillemme mahdollisesti aiheuttamaa häiriötä. Destia Destia on Suomen suu