Kesätöistä infra-alan ammattilaiseksi

Destiassa kesätyöt ja harjoittelijaohjelma ovat merkittävä vakinaisten työntekijöiden rekrytointiväylä. Yhtiö työllistää joka kesä yli 200 alan opiskelijaa. Alan opiskelijoihin panostetaan jo varhaisessa vaiheessa. Töitä rakennusalalla riittää nyt ja tulevaisuudessa.

Destiassa työskenteli päättyvänä kesänä ympäri Suomen lähes 250 kesäharjoittelijaa. Heistä moni jatkaa töitä yhtiössä myös kesän jälkeen joko tuntitöinä, opinnäytetyön parissa tai kokoaikaisena. Yhtiön harjoittelijaohjelma valmentaa tulevia alan ammattilaisia kehittymään ja oppimaan.

– Yhä useampi Destiassa harjoittelunsa suorittaneista jää yhtiön palvelukseen myös valmistumisensa jälkeen. Kesätyöntekijät ja harjoittelijat ovat meille erityisen tärkeitä, koska he ovat kaikki mahdollisesti tulevia työntekijöitämme. Viime vuonna reilulla 60 prosentilla projektijohdon tehtäviin rekrytoiduista osaajista oli harjoittelijatausta Destiassa, kertoo Destian henkilöstöjohtaja Taru Salo.

Destia panostaa aktiivisesti alan opiskelijoihin muun muassa oppilaitosyhteistyötä tekemällä ja tarjoamalla aktiivisesti harjoittelu- ja opinnäytetyöpaikkoja. Lisäksi Destia palkitsee vuosittain infra-alan parhaan opinnäytetyön.

Tänä vuonna Destia on jälleen mukana Vastuullinen kesäduuni -kampanjassa yhtenä pääkumppaneista. Viime kesänä destialainen Jonne Ruopsa valittiin koko kampanjan Vuoden kesätyöntekijäksi. Ruopsa on edelliskesän harjoittelun jälkeen valmistunut töiden ohessa maanmittausinsinööriksi ja allekirjoittanut vakituisen työsopimuksen Destian kanssa.

– Järjestimme taas tänä vuonna Destian sisällä Vuoden kesätyöntekijä -kilpailun. Kilpailun kautta haluamme nostaa nuoria esiin, ja kuulla heidän näkemyksiään koko Destian tasolla, toteaa Salo.

Destian vuoden 2018 kesätyöntekijäksi valittiin Erikoisrakentamisen tulosyksiköstä insinöörioppilas Sanna-Leena Salmela, joka on työskennellyt kesän Lappeenrannan toimipisteellä. Salmela on ansiokkaasti työskennellyt vaativissa ja monipuolisissa työtehtävissä kiviaineksen parissa. Salmela oli yllättynyt valinnastaan.

– Olen saanut rutkasti vastuuta ja kokemusta monipuolisista työtehtävistä, mikä on antanut itseluottamusta. Destiassa olen päässyt oikeasti tekemään töitä, vaikka olen vasta ensimmäisen vuoden opiskelija, Salmela kertoo.

Vastuu, monipuolisuus ja hyvä työporukka on onnistuneen kesätyön resepti

Valtatie 5 Mikkeli–Nuutilanmäki -urakka on yksi suurimmista Destian käynnissä olevista projekteista. Rakennushankkeella on työskennellyt useita kesätyöntekijöitä.

– Olen saanut vastuuta, ja minuun luotetaan. Tiedän kuitenkin, että tukiverkko on lähellä, jos en osaa jotain asiaa itse hoitaa, Aino Härkönen kertoo ja kehuu projektin hyvää yhteishenkeä.

Härkönen opiskelee rakennusmestariksi Savonia-ammattikorkeakoulussa ja on laajentamassa tutkintoaan rakennusinsinööriksi. Samassa opinahjossa opiskelevat myös Riku Reijonen ja Markku Kolari, joilla opinnot infrapuolen rakennusinsinööriksi ovat loppusuoralla.

Destia saa kehuja siitä, että tieto kesätöistä tuli ajoissa.

– Tiesin tammikuussa, että sain kesätyöpaikan Destiasta, mutta vielä toukokuussa tuli muilta yrityksiltä tietoa hakujen tuloksista, Kolari summaa.

Reijonen on ollut aiemmin töissä pienemmissä yrityksissä ja nyt on käynnissä ensimmäinen kesä Destiassa. Reijosen mukaan resurssit ja yrityksen koko näkyy asioiden hoitumisessa ja kehittyneemmässä koneohjauksessa.

Kolarilla taas työuraa kaivinkoneenkuljettajana oli takana kymmenen vuotta, kunnes opiskelut kutsuivat jälleen. Vaikka harppaus kaivinkoneenkuljettajan palkasta automaatio-operaattoriharjoittelijan palkkaan on huomattava, Kolari ei epäröinyt, kun paikka aukeni.

– Täällä saan tehdä monipuolista työtä ja olla mukana urakan kaikissa vaiheissa ja kaikilla osa-alueilla. Tämä harjoittelu on tärkeä tulevan työurani kannalta. Tiesin, että Destia on tietomallipohjaisen tuotannon edelläkävijä Suomessa, jollei jopa koko maailmassa, joten päätöstä ei ole tarvinnut katua, Kolari summaa.

Tampereen teknillisessä yliopistossa rakennustekniikkaa opiskelevalle Niko Nurhoselle paikkakunta oli tärkeä osa työnhakua. Hän oli aktiivinen Destian suuntaan heti, kun kuuli, että voitto Mikkeli–Nuutilanmäki-urakasta tuli. Nurhonen toivoi pääsevänsä takaisin kotikulmilleen Mikkeliin. Työpaikka varmistuikin nopeasti, ja hän on päässyt tekemään projektilla työnjohtoharjoittelua, maaperätutkimuksia sekä pohjamaan laaduntarkkailua.

– Kesä on mennyt nopeasti, eikä aamulla harmita herätä. Täällä on hyvä työporukka ja vahva tekemisen meininki, Nurhonen hymyilee.

Destian kesätyöpaikkahaku aukeaa joulukuussa. Kesätyöpaikat ja muut avoimet työpaikat ovat nähtävillä Destian verkkosivuilla. Seuraa myös ilmoitteluamme sosiaalisen median kanavissamme.

Timo Räikkönen nimitetty johtajaksi Destiaan20.2.2019 14:00:00 EETTiedote

DI, KTM Timo Räikkönen (45) on nimitetty johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi Destiaan 10.6.2019 alkaen. Destiassa Räikkönen vastaa yhtiön uudistetun strategian mukaisesta uuden liiketoiminnan kehittämisestä, kansainvälistymisen tukemisesta sekä kaupunkikehittämiseen liittyvien palveluiden kehittämisestä ja näitä tukevista liiketoiminnoista. Räikkösellä on vahva kansainvälinen osaaminen ja kokemus liiketoiminnan asiakaslähtöisestä kehittämisestä ja johtamisesta. Viimeisimmässä työpaikassaan YIT:llä Räikkönen on luonut erityisesti kaupunkikehitykseen nojaavia kaupallisia konsepteja ja yhteistyömalleja sekä tukenut liiketoiminnan orgaanista ja yritysostoihin perustuvaa kasvua. Ennen YIT:tä Räikkönen on työskennellyt Ahlstromilla, McKinsey & Co:lla ja Nokialla. ”Toivotan Timon lämpimästi tervetulleeksi Destiaan. Timo on energinen ja positiivinen joukkuepelaaja, jolla on näyttöä liiketoiminnan kasvattamisesta ja kansainvälistämisestä. Hänen vahva kaupallinen osaaminen ja ymmärrys asiakaskes