Kesätöitä on auki ennätysmäärä: jo yli 5 000 ilmoitusta

Avoimia kesätyöpaikkoja on tarjolla runsaasti ensi kesälle – huomattavasti enemmän kuin edellisinä vuosina samaan aikaan.
Kesälle 2022 löytyy roppakaupalla työmahdollisuuksia eri puolella Suomea.

Kesätyönhaku käy nyt kuumimmillaan, ja ensi kesä näyttää nuorten työllistymisen kannalta valoisalta.

Tällä hetkellä Suomen suurimmalla työnhakupalvelulla Duunitorilla on yli 5 500 kesätyöpaikkailmoitusta, mikä on poikkeuksellisen paljon. Määrä elää jatkuvasti – reaaliaikaisen tilanteen näet kesätyösivultamme.

Kesätyöpaikkoja on todellisuudessa auki huomattavasti enemmän kuin sivustolla on ilmoituksia, sillä moni työnantaja hakee yhdellä ilmoituksella kymmeniä tai jopa satoja kesätyönhakijoita.

Miten kesätöiden tilanne vertautuu edellisvuosiin?

Tähän mennessä kesätöitä on ollut tarjolla huomattavasti enemmän kuin aiempina vuosina.

• Tammikuun 2022 kahdella ensimmäisellä viikolla uusia kesätyöpaikkailmoituksia julkaistiin 3 194. Viime vuonna niitä julkaistiin vastaavalla jaksolla 2 424. Näin ollen kesätyöpaikkailmoitusten määrä kasvoi tammikuun alussa 32 prosenttia viime vuodesta.
  • Ennen joulua ero oli vielä dramaattisempi: marraskuussa 2021 julkaistiin 118 prosenttia enemmän kesätyöilmoituksia kuin edellisenä vuonna samaan aikaan, ja joulukuussa 2021 niitä oli 121 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna.
  • Koko tähänastisella kesätyönhakukaudella (marraskuu–tammikuu) Duunitorilla on julkaistu reilusti yli puolet enemmän kesätyöilmoituksia kuin samalla jaksolla viime kaudella. Ilmoituksia on myös selvästi enemmän kuin vastaavina aikoina ennen koronakriisiä.

Koko edellisellä kesätyönhakukaudella (marraskuu–kesäkuu) Duunitorilla julkaistiin yhteensä noin 30 000 kesätyöpaikkailmoitusta, mikä oli merkittävästi enemmän kuin edellisvuosina. Koronakriisistä huolimatta työnantajat pystyivät siis tarjoamaan mukavasti kesätöitä.

”Ilahduttavan moni työnantaja antoi viime kesänä nuorelle mahdollisuuden päästä kiinni työelämään. Toistaiseksi näyttää siltä, että ensi kesästä voi tulla nuorten näkökulmasta vielä parempi”, ennustaa Duunitorin sisältö- ja viestintäpäällikkö Aino Salonen.

Milloin kesätöitä on tarjolla eniten?

• Kesätyönhaku aikaistuu vuosi vuodelta, ja ensimmäiset paikat tulevat auki jo marras–joulukuussa. Kesälle 2022 etsittiin poikkeuksellisen paljon kesätyöntekijöitä jo ennen joulua.
  • Kesätyönhaun vilkkain kausi on yleensä tammi–maaliskuussa.
  • Huhtikuussa ilmoitusten määrä alkaa tavallisesti laskea, mutta loppukeväästäkin ja jopa alkukesästä voi vielä napata kesätyön. Kesälle 2021 näitä viime hetken kesätyöpaikkoja oli tarjolla erityisen paljon.
  • Selkeästi eniten tarjontaa on kuitenkin alkuvuodesta, joten hakeminen kannattaa aloittaa viimeistään nyt.
  • Opiskelijoiden kesätyöpaikat avautuvat tyypillisesti aiemmin kuin nuorempien kesätyöntekijöiden.

Aktiivinen hakija erottuu valtavasta joukosta

Vaikka paikkoja olisi paljon, myös niistä kiinnostuneita nuoria riittää. Viime kesätyönhakukaudella Duunitorin kesätyöpaikkailmoitukset ja kesätyösivustot keräsivät noin 12 miljoonaa lukukertaa. Katso viime kauden luetuimmat kesätyöpaikkailmoitukset.

”Kesätyönhakijan kannattaa olla aikaisin liikkeellä, hakea paikkoja aktiivisesti ja ennakkoluulottomasti, tutustua työnantajaan huolella sekä räätälöidä aina työhakemus ja CV haettavan työpaikan mukaan. Näin erottuu edukseen hakijoiden valtavasta joukosta”, Salonen sanoo.

Katso kaikki Duunitorin avoimet kesätyöpaikat ja kesätyöpaikat alle 18-vuotiaille.

Haluatko lisätietoa?

Kaipaatko tietoa työelämästä tai asiantuntijaa haastatteluun? Ole yhteydessä! Tutustu myös Duunitorin kaikille avoimeen työmarkkinapalveluun, joka kertoo kesätyöpaikkojen tilanteen ohella, mitkä alat kiinnostavat hakijoita ja millä aloilla on eniten avoimia työpaikkoja.

Kesälle 2022 löytyy roppakaupalla työmahdollisuuksia eri puolella Suomea.
Kesälle 2021 oli tarjolla huomattavasti enemmän avoimia kesätyöpaikkoja kuin kesälle 2020. Lähde: Duunitorin työmarkkinaseuranta
Duunitorin sisältö- ja viestintäpäällikkö Aino Salonen / kuva: Duunitori / Fredrik Bäckman