Kesätyöt nuorille tärkeä ensiaskel työelämään tutustumisessa

Asuntosäätiö-konserni palkkasi tänä kesänä yhteensä 12 nuorta kesätöihin. Työtehtävät vaihtelevat iän ja kokemuksen mukaan, skannaustehtävistä myyntitöihin. Nuorin tämän kesän kesätyöntekijöistä on 16-vuotias, joka pääsee ensimmäisen kesätyöpaikkansa myötä tutustumaan työelämään. Tarkoituksena on, että kaikki nuoret saavat kesätyöpesteistään arvokasta oppia työelämästä.
Kesätyöntekijät Minea Paatelma ja Ada Jaakola ovat viihtyneet Asuntosäätiössä erinomaisesti.

– Tavoitteenamme on antaa kesätyöntekijöillemme positiivinen ensikosketus työelämään. Opastamme nuoria työelämätaitoihin, jotta he voivat kokea onnistumisen tunteita myös tulevissa työpaikoissa, kertoo Asuntosäätiö-konsernin henkilöstöpäällikkö Minna Saarni.

Kesätyöntekijät perehdytetään Asuntosäätiön arvoihin ja toimintatapoihin ensimmäisinä työpäivänä samoilla tavoin kuin muutkin työntekijät. Työtehtävistä saadun kokemuksen lisäksi tarjoamme nuorille vinkkejä työelämätaitoihin, kuten esimerkiksi opastusta CV:n ja hakemuksen kirjoittamiseen sekä työhaastatteluissa käyttäytymiseen.

– Meillä on paljon hyviä kokemuksia nuorista työntekijöistämme ja toivon, että osa heistä palaa myös ensi kesänä meille kesätöihin, sanoo Saarni.

Hyvä työyhteisö onnistuneen kesätyökokemuksen keskiössä

Kesätyöntekijät Ada Jaakola ja Minea Paatelma ovat viihtyneet Asuntosäätiössä erinomaisesti. 19-vuotias Jaakola ja 20-vuotias Paatelma työskentelevät kumpikin asiakaspalvelu- ja kiinteistöassistenttitiimeissä kesän ajan.

– On ollut todella mukava tehdä yhdessä Adan kanssa töitä. Asiakaspalvelun puolella vastaamme mm. postituksesta, skannauksesta, sopimusten mapituksesta ja arkistoinnista, Paatelma kertoo.

– Kiinteistöassistenttitiimissä tehtäviimme kuuluvat mm. muuttotarkastuskirjeiden ja -listojen postittaminen, avainkuittauslomakkeiden tarkistaminen ja mapittaminen sekä kodinkoneiden tilaaminen. Saamme tehdä todella monipuolisesti erilaisia töitä, Jaakola jatkaa.

Kummankin kesätyön kesto on kolme kuukautta. Jaakola aloittaa kesätöiden jälkeen opiskelut lääketieteellisessä tiedekunnassa Turussa. Välivuotta viettävä Paatelma olisi valmis jatkamaan töitä Asuntosäätiössä myös syksyllä. Kummankin mielestä parasta kesätöissä ovat mukavat työkaverit.

– Asuntosäätiössä työskentelee ihan parasta porukkaa! Täällä on pelkästään kivoja ihmisiä töissä; aamuisin töihin on helppo ja kiva tulla, Paatelma iloitsee.

– Täällä on tosi rento ja ihana ilmapiiri. Alkuun hieman jännitti töiden aloitus, mutta todella nopeasti pääsin mukaan porukkaan. Täällä on tosi mukava olla töissä, Jaakola jatkaa lopuksi.

Minna Saarni
Henkilöstöpäällikkö
minna.saarni(a)asokodit.fi

Asuntosäätiö tekee työtä asuntopulan voittamiseksi ja yleisen asumistason kohottamiseksi. Suomen neljänneksi suurimpana asuinkiinteistöjen omistajana visionamme on tarjota parasta asumista elämän eri vaiheisiin missiomme Hyvä koti kaikille mukaisesti. Asuntosäätiö ei tavoittele välitöntä voittoa tai taloudellista etua.

Rakennutamme ja omistamme erilaisia ratkaisuja asumiseen. Palveluvalikoimaamme kuuluu asumisoikeus-, vuokra- ja omistusasuntoja. Kaiken toimintamme ytimessä ovat vastuullisuus ja yleishyödyllisyys.