Kesätyötekijä tarvitsee ohjausta – tapaturmien määrä kasvussa koronan jälkeen

Nyt kesän alussa moni nuori aloittaa työuransa ensimmäisessä kesätyöpaikassaan. Nuorten työtapaturmista monet ovat sellaisia, jotka voidaan ehkäistä kunnon perehdytyksellä ja opastuksella.
Kahvilan kesätyöntekijä valmistaa erikoiskahvia.

Kesätyöllisyyden on ennakoitu palaavan tänä vuonna koronaa edeltävälle tasolle. Se on hyvä uutinen sekä nuorille työnhakijoille että työnantajille. Työnantajille se tarkoittaa myös sitä, että yrityksissä on tänä kesänä ennätysmäärä nuoria työntekijöitä, jotka ovat mahdollisesti ensimmäisessä työpaikassaan tai ovat koronan takia jääneet aiempina kesinä ilman töitä.

Koronan vaikutus kesätyöllisyyteen näkyy myös Ifin työtapaturmatilastoissa. Nuorten tapaturmia sattui kesäkuukausina (kesä-elo) 2020 aiempaa vuotta peräti neljänneksen vähemmän (-26 prosenttia). Viime vuonna (2021) tapaturmien määrä kääntyi jälleen kasvuun – tapaturmia sattui kahdeksan prosenttia vuoden 2020 kesää enemmän. Koronaa edeltävinä vuosina vaihtelu on ollut huomattavasti kahta viimeistä vuotta vähäisempää.

- Valitettavasti nuorten työtapaturmien väheneminen näyttää johtuneen vain koronan aiheuttamasta kesätyöpaikkojen vähyydestä. Tänä vuonna paikkoja on tarjolla enemmän ja todennäköisesti tapaturmienkin määrät kasvavat, kertoo Ifin yritysten henkilövakuutusten tuotepäällikkö Mari Alho.

Esimerkiksi laitteiden käytöstä tai häiriötilanteista johtuvat tapaturmamäärät nousivat vuoden 2021 kesänä jo vuoden 2019 ohi. Tällaiset tapaturmat johtuvat usein ohjauksen puutteesta.

- Kun tapaturmia tutkitaan, niin vuodesta toiseen sieltä nousee samanlaiset asiat. Perusasioissa olisi ollut petrattavaa eli perehdytys tai valvonta ovat mahdollisesti olleet puutteellisia, kommentoi Ifin työturvallisuusasiantuntija Arto Toivonen.

Perehdytä, neuvo ja rohkaise

Kesätyöntekijä tarvitsee opastusta. Hyvä tapa perehdyttää on nimetä nuorelle työntekijälle oma tutor eli joku, joka neuvoo ja jolta pyytää apua. Työympäristöön tutustuminen ja riskien kartoittaminen on tärkeä osa perehdytystä.

Kesätyöntekijää kannattaa erikseen rohkaista ilmoittamaan esimiehelleen rohkeasti, jos hän huomaa työturvallisuuteen liittyviä puutteita.

- Nuori työntekijä tuo työpaikalle myös uudet silmät ja näkökulman, mutta rohkeus puuttua asioihin voi uupua, muistuttaa Toivonen.

Käy uuden työntekijän kanssa läpi ennen työn aloittamista:

• Työ- ja tuotantomenetelmät
  • Koneet, laitteet ja työvälineet sekä niiden oikea käyttö
  • Työn riskit ja haitat, niiden välttäminen sekä turvalliset työtavat
  • Suojalaitteet, ensiapuvälineet ja niiden käyttö
  • Toiminta säätö-, puhdistus-, huolto- ja korjaustöiden aikana
  • Toiminta häiriö-, vahinko- ja onnettomuustilanteissa
  • Mahdolliset palovaarat ja niiden välttäminen
  • Rakennuksen paloturvallisuusjärjestelyt ja toiminta tulipalon syttyessä
  • Perehdytyksestä huolimatta kaikki ei aina mene suunnitellusti, joten opasta myös miten ongelmatilanteissa toimitaan

Kahvilan kesätyöntekijä valmistaa erikoiskahvia.