Finanssiala ryFinanssiala ry

Keskeiset ja kriittiset pankkipalvelut turvattiin lakon aikana

Pankit ovat pystyneet tähän mennessä turvaamaan henkilö- ja yritysasiakkaidensa kriittiset maksuliikepalvelut rahoitusalan lakon aikana. Keskeiset palvelut kuten verkkopankin, mobiilipalvelujen ja korttimaksamisen toiminta sujuivat olosuhteisiin nähden hyvin.

”Rahoitusalan muuttuneisiin asiakastarpeisiin ei vastata lakkoilemalla vaan neuvottelemalla. FA ja Palta ovat edelleen halukkaita etsimään pikaista ratkaisua kiistaan. Tilanteen ratkaisemiseen tarvitaan kaikkien osapuolten myötävaikutusta”,  korostaa Finanssiala ry (FA) viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula.

”Asiakkaat olivat hyvin varautuneet lakosta johtuvan palvelutarjonnan supistumiseen. Pankit tarjosivat asiakaspalvelua siinä laajuudessa kuin ne lupasivat. Käteisnostot sujuivat normaalisti sekä automaateista sekä kauppojen kassalta”, Yli-Huttula kertoo.

Merkittävä osa pankkikonttoreista on ollut lakon aikana kiinni. Konttorien ovet avautuvat uudelleen maanantaina 8.1.2018.

Kaksipäiväinen rahoitusalan lakko päättyy tänään perjantaina klo 23.59.

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Palvelualojen työnantajat Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö.

Rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimukset ovat FA:n ja Paltan nimissä. Palta hoitaa käytännön työmarkkinaneuvottelut ja niihin liittyvän jäsenpalvelun.

FA:n ruoriin palaava Kauppi: Asuntolainahanoja ei saa kiristää3.1.2018 09:08Tiedote

Asuntoluottojen sääntelyn tiukentaminen esimerkiksi ottamalla käyttöön uusia tulosidonnaisia lainakattoja vaikeuttaisi työvoiman liikkuvuutta, varoittaa Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtajaksi äitiysvapaalta palaava Piia-Noora Kauppi. "Sääntelyn tiukentaminen torpedoisi talouskasvua, joka vihdoin on saatu nousuun. Kotitalouksien mahdollisuuksia muuttaa työn perässä pitää helpottaa eikä vaikeuttaa", Kauppi muistuttaa.