Finanssiala ryFinanssiala ry

Keskeiset pankkipalvelut turvattu lakon aikana

Pankit ovat tähän mennessä pystyneet turvaamaan lakon aikana asiakkailleen keskeiset palvelut kuten verkkopankin, mobiilipalvelujen ja korttimaksamisen toiminnan sekä palkkojen, eläkkeiden ja laskujen maksamisen. Kaksipäiväisen rahoitusalan lakko päättyy tänään perjantaina klo 23.59.

”Pankit ovat tarjonneet asiakaspalvelua siinä laajuudessa kuin ne verkkosivuillaan lupasivat. Palveluissa ei ole esiintynyt mitään tavallisuudesta poikkeavaa. Merkittävä osa pankkikonttoreista on ollut valitettavasti kiinni, mutta asiakkaat olivat osanneet varautua siihen hyvin”, kertoo Finanssiala ry (FA) viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula.

Käteisnostot ovat sujuneet normaalisti sekä automaateista että kauppojen kassoilta kerrotaan Automatiasta ja päivittäistavarakaupoista.

Konttoreiden ovet avautuvat tiistaina 2.1.2018. Valtakunnansovittelija Minna Helle on kutsunut osapuolet jatkamaan rahoitusalan sovittelua tiistaina.

Lisätietoja:
Työmarkkinaneuvotteluista lisätietoja antaa
Paltan varatoimitusjohtaja Tuomas Aarto p. 020 595 5054, 040 152 00 73.

Lakon vaikutuksista pankkialan palveluihin lisätietoja antaa
FA:n viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Tuomo Yli-Huttula p. 020 793 4270
FA:n mediapuhelin p. 020 793 4240.

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Palvelualojen työnantajat Palta on palvelualoja edustava elinkeino- ja työmarkkinajärjestö.

Rahoitus- ja vakuutusalan työehtosopimukset ovat FA:n ja Paltan nimissä. Palta hoitaa käytännön työmarkkinaneuvottelut ja niihin liittyvän jäsenpalvelun.

Vakuutuspetoksia tehtaillaan arviolta 30 miljoonan euron edestä18.7.2018 16:02Tiedote

Vakuutuspetoksissa tekotapojen kirjo on suuri: silmälaseista tuhopolttojen kautta valekuolleisiin. Vahinkoja lavastetaan, tehdään tahallaan tai liioitellaan. Kun vahinkoilmoitukseen liittyy petosepäily tai muuta merkittävää epäselvyyttä, vahinkokäsittelyyn tulevat usein mukaan vakuutustutkijat, kansanomaisemmin vakuutusetsivät. Viime vuonna vakuutustutkijoiden työn tuloksena epäselviä vahinkoilmoituksia paljastui arviolta 30 miljoonan euron edestä. Osa näistä oli petoksia, osassa vaadittua korvausta alennettiin tai se evättiin kokonaan. Mikäli nämä epäselvät vahingot olisi korvattu, koko summa olisi tullut rehellisten vakuutuksenottajien maksettavaksi.