Keskeytysvakuutus korvaa harvoin koronasulkemisia

Ravintoloiden ja kahviloiden sulkeminen koronavirusepidemian vuoksi ei lähtökohtaisesti laukaise korvaustenmaksua yritysten keskeytysvakuutuksista. Vain erittäin pieni osa vakuutuksista voi rajoitetusti korvata toiminnan keskeytymistä tilanteessa, jossa poikkeusoloissa annetulla lailla suljetaan kokonaan ravintola- ja kahvilatoiminta Suomessa. Vakuutukset on rakennettu normaalioloihin eikä niillä voida kattaa kaikkea liiketoimintaa. Nyt onkin syytä tutkia oman vakuutuksen ehdot tarkkaan.

”Epidemiavakuutukset on suunnitellut yksittäisiin tautitapauksiin, ei laajamittaisiin katastrofeihin, jolloin liiketoiminta laaja-alaisesti ja pitkäkestoisesti keskeytyy tai sitä rajoitetaan. Koronaepidemian taltuttamiseen tarvittavat rajoittamistoimet ovat yllättäneet meidät kaikki. Vakuutusyhtiöt korvaavat vahinkoja ehtojen mukaisesti mutta näin laaja-alaiset riski evät ole olleet mielessä vapaaehtoisia vakuutuksia suunniteltaessa. Nyt on tärkeätä, että valtiovalta auttaisi palvelualan yrittäjiä taloudellisesti kriisin ylitse kuten pääministeri Sanna Marin on todennut”, toteaa johtaja Lea Mäntyniemi Finanssiala ry:stä (FA).

Tavanomaisesti keskeytysvakuutukset korvaavat joko yrityksen omaisuutta kohdanneen esinevahingon, kuten palon tai murron, aiheuttamaa toiminnan keskeytymistä tai vakuutuksessa yksilöidyn yrityksen avainhenkilön tapaturman tai sairauden aiheuttamasta työkyvyttömyydestä johtuvaa toiminnan keskeytymistä. Keskeytysvakuutuksiin voi sisältyä myös erilaisia lisäturvia, kuten niin sanottu epidemiaturva, joka on tarkoitettu lähinnä elintarviketuotannon ja ravitsemusalan yrityksille.

”Epidemiakeskeytysvakuutuksen tuotenimestä huolimatta koronavirusepidemia itsessään yleisine yritystoimintaan kohdistuvine seurauksineen ei vakuutusehtojen mukaan oikeuta korvaukseen. Turvan tarkoituksena on korvata liiketoiminnan keskeytymistä tilanteissa, jolloin viranomainen tartuntataudin vuoksi määrää yksittäisen yrityksen toimipaikan suljettavaksi ja desinfioitavaksi”, Mäntyniemi sanoo.

Tietoa löytyy vakuutusyhtiöiden verkkosivuilta

Mäntyniemi neuvoo ravintolayrittäjiä selvittämään oman vakuutuksensa ehdot, joissa korvattavat tilanteet on määritelty tarkasti. Tietoa löytyy hyvin myös vakuutusyhtiöiden verkkosivuilta. Yritysten vakuutukset voivat lisäksi olla räätälöityjä sopimuksia ja niissä on aina yhtiö, -vakuutus- ja sopimuskohtaisia eroja.

Pienten ja keskisuurten yritysten vakuutuksissa on yleensä vähemmän räätälöintiä ja ne pohjautuvat pitkälti vakioehtoihin. Vakioehtojen osalta vakuutusyhtiöiden verkkosivuilta löytyy hyvin tietoa vakuutusten korvaavuudesta, ja yhtiöt ovat tiedonsaannin helpottamiseksi keränneet koronan osalta tietoa sivuilleen keskitetysti. Tiedotteen lopusta löydät suorat linkit vakuutusyhtiöiden keskeytysvakuutuksista koostamille sivuille. Asiointi vakuutusyhtiöiden suuntaan on kätevintä digikanavissa, joissa vakuutusasioita voi hoitaa vuorokauden ympäri.

Hallitus antoi tiistaina 24.3. esityksen eduskunnalle ravitsemisliikkeiden aukiolon väliaikaisesta rajoittamisesta lailla koronaviruksen leviämisen hidastamiseksi. Tavoitteena on sulkea kokonaan ravintoloiden, yökerhojen, anniskeluravintoloiden ja kahviloiden toiminta. Tuotteiden ulosmyynti olisi kuitenkin sallittua. Rajoitukset on tarkoitus saada voimaan mahdollisimman pian ja ne kestävät tarvittaessa toukokuun loppuun saakka.

Lue myös Vakuutus- ja rahoitusneuvonta Finen tiedote

FAKTALAATIKKO:

• Keskeytysvakuutuksia ei ole suunniteltu maailmanlaajuista epidemiaa varten.
  • Omaisuuskeskeytysvakuutukset korvaavat tavanomaisesti joko yrityksen omaisuutta kohdanneen esinevahingon, esim. palon tai murron, aiheuttamaa toiminnan keskeytymistä.
  • Henkilökeskeytysvakuutuksista korvataan yksilöidyn yrityksen avainhenkilön tapaturman tai sairauden, aiheuttamasta työkyvyttömyydestä johtuvaa toiminnan keskeytymistä.
  • Epidemiaturva voi sisältyä joihinkin vakuutuksiin. Se on tarkoitettu elintarviketuotannon ja ravitsemusalan yrityksille, kun viranomainen tartuntataudin vuoksi määrää yksittäisen yrityksen toimipaikan suljettavaksi ja desinfioitavaksi. Epidemiaturvan korvauspiiri ja korvattavuuden edellytykset selviävät kunkin vakuutuksen vakuutusehdoista.

Linkit vakuutusyhtiöiden koronatiedotteisiin keskeytysvakuutuksesta:

Laittoman uhkauksen siirtyminen virallisen syytteen alaiseksi on oiva päätös pitkälle uralle29.5.2020 08:02:58 EESTTiedote

Oikeusministeriö esittää, että laiton uhkaus muuttuisi virallisen syytteen alaiseksi, jos rikos kohdistuu työtään tekevään henkilöön. Tällä hetkellä laiton uhkaus on asianomistajarikos, eli syytettä ei voida nostaa, ellei uhri sitä vaadi. Finanssiala ry:n eläköityvä vahingontorjunnasta ja turvallisuudesta vastaava johtaja Risto Karhunen on odottanut tätä hetkeä yhdeksän vuotta.

Suomalaispankkeja uhkaa mittava yhteisvastuulasku – voi vaarantaa talouden elpymistä27.5.2020 09:51:53 EESTTiedote

Koronapandemian laukaisema talouskriisi voi aiheuttaa suomalaispankeille pahimmassa tapauksessa lähes 2 miljardin euron lisälaskun muissa pankkiunionimaissa tapahtuvien kriisien vuoksi. ”Jos suomalaispankit joutuvat maksamaan tuntuvia määriä ylimääräisiä vakausmaksuja EU:n yhteiseen kriisinratkaisurahastoon, se heikentää niiden kykyä jatkaa kotitalous- ja yritysasiakkaidensa luotottamista. Tämä vaikuttaa koko Suomen talouden kykyyn toipua talouskriisistä”, toteaa Finanssiala ry:n (FA) johtaja, pääekonomisti Veli-Matti Mattila.

Miten meitä huijataan? – seuraa Luotain-tilaisuutta suorana tänään kello 8:3027.5.2020 07:30:00 EESTTiedote

Miten meitä huijataan? – seuraa Luotain-tilaisuutta suorana 27.5. kello 8:3026.5.2020 15:16:53 EESTTiedote

​Toukokuun 27. päivänä Finanssiala ry (FA) järjestää virtuaalisen Luotain-tilaisuuden. Tilaisuus alkaa kello 8.30, ja sen aiheena ovat erilaiset huijaukset ja niiden tunnistaminen. Puhujina ovat Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling-Pomoell, Kyberturvallisuuskeskuksen Juha Tretjakov sekä Finanssialan turvallisuus- ja varautumisjohtaja Niko Saxholm. Lisäksi FA:n toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi esittelee finanssialan tuoretta julistusta, jossa kerrotaan muun muassa kuinka pankit auttavat kotitalous- ja yritysasiakkaitaan koronakriisissä.

Finanssialan julistus: Suomessa toimivat pankit tukevat kansantaloutta koronakriisissä20.5.2020 06:30:00 EESTTiedote

Suomessa toimivat pankit auttavat kotitalous- ja yritysasiakkaitaan koronakriisissä. Tästä ovat konkreettisena näyttönä yli 200 000 laina-asiakkaalle myönnetyt joustot lainanlyhennyksiin. Nyt julkistettava finanssialan julistus sisältää toimet, miten toimiala on mukana taloustalkoissa. Jokainen pankki päättää itse, minkälaisia helpotuksia se tarjoaa, ja tekee niitä koskevat päätökset itsenäisesti arvioiden asiakkaidensa tilanteen tapauskohtaisesti. Finanssiala tekee yhdessä maan hallituksen ja viranomaisten kanssa töitä, jotta taloutemme ja hyvinvointimme saadaan turvattua koronakriisin yli. Julkisen ja yksityisen sektorin tiivis kumppanuus osoittaa voimansa näinä poikkeuksellisina aikoina.