Keski-Suomen ekaluokkalaisten liikenneturvallisuutta parannetaan led-huomioliiveillä

Keski-Suomen ekaluokkalaisille toimitetaan tänä talvena led-valoilla varustettuja heijastinliivejä osana Pieni kulkija -projektia. Pieni kulkija on Pohjois-Karjalan Uimaharjusta kotoisin olevan Janne Tahvanaisen kehittämä palvelu, jonka kautta toimitetaan huomioliivejä 1.-luokkalaisille yritysten sponsorirahoilla.

Tahvanainen sai idean heijastinliivien jakamisesta nähtyään talvella Joensuussa vaaratilanteen, kun opettaja oli pienten oppilaiden kanssa liikennevaloissa.

– Valot vaihtuivat punaisiksi, kun kaikki oppilaat eivät olleet vielä ehtineet tien yli. Yhdelläkään oppilaalla ei ollut yllään huomioliiviä, vaikka oli hämärää.

Tänä vuonna palvelu olisi tarkoitus laajentaa kattamaan koko Suomen.

– On laskettu, että valtakunnallinen jakelu olisi mahdollista, Janne Tahvanainen kertoo.

Keski-Suomen ekaluokkalaisille on huomioliivejä hankittu tälle talvelle noin 200 kappaletta. Peruskoulun aloittaa vuosittain Suomessa yli 60 000 oppilasta.

Valot lisäävät näkyvyyttä

– Kun tätä lähdettiin visioimaan, niin päätettiin, että normaali liivi ei riitä. Lapsen pitää ihastua tuotteeseen, jotta sitä myös käytetään, Tahvanainen täsmentää.

Vihreissä heijastinliiveissä on punaiset led-valot sekä edessä että takana. Valot lisäävät liivien näkyvyyttä liikenteessä huomattavasti.

– Kaikki toimenpiteet, jotka lisäävät liikenneturvallisuutta, ovat tervetulleita. Näillä liiveillä saadaan oppilaat näkyviksi.

Yritykset mukana turvaamassa ekaluokkalaisten koulumatkaa

Vastuullisuus on keskeinen arvo monen yrityksen toiminnassa. Jyväskyläläinen EnerKey on asettanut vastuullisen toiminnan keskiöön auttamalla asiakkaitaan vastuullisessa energianhallinnassa ja ympäristövastuun toteutumisessa.

- Haluamme toimia kokonaisvaltaisesti vastuullisesti yhteiskuntaa kohtaan, joten oli hyvin luonnollista suunnata asiakkaidemme joululahjoihin varattu summa Pieni kulkija -yhteistyöhön. Aiempina vuosina olemme olleet mukana tukemassa Hengitysliiton toimintaa terveemmän sisäilman puolesta sekä sairaaloiden lastenosastojen hankintoja, kertoo EnerKeyn digitalisaatiojohtaja Iiro Kuntsi.

- Tällä kertaa valinta kohdistui paikallisuuteen. Jyväskyläläislähtöisenä yrityksenä on kunnia olla turvaamassa Halssilan ekaluokkalaisten koulumatkoja pimeinä talviaamuina, Kuntsi lisää.

Tieliikeonnettomuudet ovat suurin yksittäinen syy lapsen kuolemaan johtaneissa tapaturmissa. Joka kolmas tieliikenteessä loukkaantuneista jalankulkijoista on lapsi tai nuori. EnerKeyn osallistumisen avulla turvataan kaikille Halssilan ekaluokkalaisille turvalliset koulumatkat tänä talvena.

EnerKey, Iiro Kuntsi, +358 40 6578359, iiro.kuntsi@enerkey.com
Pieni kulkija, toimisto@pienikulkija.fi, www.pienikulkija.fi