Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän perhekeskuspalvelut sai kunniamaininnan Suunnannäyttäjät-kilpailussa

Stepping-hankkeen työntekijät Laura Selänne (vas.) ja Elisa Jyllikoski uskovat, että perheet hyötyvät digitaalisten palvelujen kehittämisestä. Kuva: Mirkka Pihlajamaa

Uusperhe voi tutkimusten mukaan ajautua kriisiin noin kolmen vuoden kohdalla uusperheen perustamisesta. Uusperheissä erilaiset ristiriidat rooleissa ja tarpeissa voivat aiheuttaa perheenjäsenille jännitteitä, kertoo perhekeskuspalvelujen päällikkö Minna Kairesalo Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymästä.

”Me Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän perhekeskuspalveluissa haluamme tarjota palveluita monenlaisille perheille ja vastata nykyajan perhe-elämästä nouseviin tarpeisiin. StepApp-valmennus® on mahdollistanut meille ryhmämuotoisen tuen järjestämisen tavalla, jossa asiakkaiden osallisuus on vahvistunut ja työntekijöiden osaaminen lisääntynyt”, Kairesalo lisää.

Suomen Uusperheiden Liiton Stepping-hankkeen tutkimus- ja kehittämisprojektissa on kehitetty tiettävästi maailman ensimmäinen uusperheille suunnattu digitaalinen perheinterventio. Keski-Uudenmaan sotenkuntayhtymä ja Järvenpää ovat olleet kehittämässä uutta perhetyön interventiota vuodesta 2018 lähtien. Toiminta jatkuu alueella, ja seuraavat StepApp-valmennukset starttaavat Järvenpäässä ja Tuusulassa syksyllä 2020.

”Uusperhevalmennus antaa asiakkaille keinoja ja toivoa haastavistakin tilanteista selviämiseen. Lisäksi valmennus tukee lapsille merkityksellisten ihmissuhteiden jatkumista. Menetelmällä on merkittävä rooli ennaltaehkäisevässä työssämme osana sähköisen perhekeskuksen palveluita.", Kairesalo kertoo

Käytännössä uusperheille suunnattu StepApp-valmennus® kestää viisi viikkoa ja se sisältää uusperheiden aikuisille, lapsille ja nuorille kehitetyn pelillisen StepApp-mobiilisovelluksen käytön ja uusperheen aikuisille viisi StepApp-valmentajien ohjaamaa valmennusryhmätapaamista.

StepApp-valmennuksen® ja mobiilisovelluksen kehittämisen pohjana toimi aiempi tutkimusnäyttö, asiantuntijoiden kokemustieto ja kohderyhmän (uusperheiden aikuiset, lapset, nuoret ja perheiden parissa työskentelevät ammattilaiset) näkemykset.

"Valmennuksen etuna on, että valmennuksiin osallistuvat perheet saavat ohjausta sote-alan ammattilaisilta sekä vertaistukea muilta samassa tilanteessa olevilta perheiltä. Digitaalinen palikka valmennuksessa ohjaa koko perhettä tekemään asioita yhdessä ja harjoittelemaan esimerkiksi kommunikaatio-, vuorovaikutus-, ja tunnetaitoja, joita uusperheessä kokemuksemme mukaan tarvitaan perheen arkea helpottamaan", Lisää Elisa Jyllikoski Suomen Uusperheiden Liitosta.

Digi- ja väestötietoviraston vuosittain järjestettävä Suunnannäyttäjät-kilpailu kannustaa organisaatioita siilottomaan ja asiakaslähtöiseen kehittämiseen. Vuoden 2020 kilpailun teema oli yhdenvertaisuus digitaalisissa palveluissa. Finaalissa kilpaili Digi haltuun -hankkeen lisäksi Satasairaalan Mobiiliapuri ja Suomen Uusperheiden Liiton StepApp-valmennus. Voittajan valitsi raati, johon kuului kuntaministeri Sirpa Paatero, Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari, Vammaisneuvoston pääsihteeri Merja Heikkonen sekä Digi arkeen -neuvottelukunnan puheenjohtaja ja Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Videossa uusperheelliset ja asiantuntijat kertovat uusperhe-elämästä sekä uudesta valmennuksesta uusperheille.Siirry videokanavalle

Lisätiedot:

Minna Kairesalo
perhekeskuspalvelujen päällikkö
Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä
minna.kairesalo@keusote.fi
(arkisin klo 9.00-16.00)

Elisa Jyllikoski
Hankepäällikkö/Stepping-hanke
elisa.jyllikoski@supli.fi
puh. 040-732 0076 (arkisin klo 8.00-18.00)

Stepping-hanke on Suomen Uusperheiden Liitto ry:n kehittämishanke, joka toteutetaan vuosina 2018-2020. Hankkeessa kehitetään haastavissa tilanteissa eläville uusperheille suunnattu mobiiliavusteinen StepApp-valmennus®. Valmennusta suositellaan uuspareille, jotka kaipaavat tietoa uusperheen eri vaiheista ja lisää ymmärrystä uusperhedynamiikasta. Valmennus tähtää uusperheen hyvinvoinnin edistämiseen ja perheen toimivuuteen. Lisäksi hankkeessa kehitetään uusperheitä työssään kohtaaville ammattilaisille suunnattu StepApp-valmentajakoulutus.

Hankkeen keskeinen arvo on yhdessä kehittäminen. Palvelun kehittämisessä on ollut alusta asti mukana niin uusperheitä työssään kohtaavia ammattilaisia kuin uusperheiden aikuisia, lapsia ja nuoria.

Stepping-hankkeessa sekä ammattilaisten että uusperheiden näkökulmat ja ajatukset tarjoavat aineksia yhteiseen tutkimuksen-, kehittämisen- ja oppimisen polkuihin. Asiakkaiden ja ammattilaisten tarpeisiin vastaaminen, uusperheiden haasteiden tunnistaminen ja ratkaisujen löytäminen on mahdollista yhdessä tekemisen ja yhteisen ymmärryksen saavuttamisen kautta.

Stepping-hankkeen keskeisinä ydinkumppaneina JärvenpäänKeskiuudenmaan sotekuntayhtymän, Raision perhepalveluiden lisäksi ovat Opintokeskus Sivis ja Turun Yliopiston tutkimusohjelma Connected Health UTU (Gamification for Health Promotion) sekä hankkeen rahoittaja STEA.

Supli 25 vuotta uusperheiden asialla - Hulda Leinon päivä Suomen Uusperheiden Liiton toiminnanjohtajana4.3.2021 00:00:00 EET | Tiedote

Uusperheille hyötyjä digiavusteisesta valmennuksesta6.11.2020 15:15:36 EET | Tutkimus

Uusperheiden viikko: Uusparisuhteen tila heijastuu lasten hyvinvointiin14.9.2020 12:49:31 EEST | Tiedote

Kannanotto parisuhde- ja perhejärjestöjen toimintaedellytysten puolesta25.8.2020 15:24:41 EEST | Tiedote