Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän perhekeskuspalvelut sai kunniamaininnan Suunnannäyttäjät-kilpailussa

Stepping-hankkeen työntekijät Laura Selänne (vas.) ja Elisa Jyllikoski uskovat, että perheet hyötyvät digitaalisten palvelujen kehittämisestä. Kuva: Mirkka Pihlajamaa

Uusperhe voi tutkimusten mukaan ajautua kriisiin noin kolmen vuoden kohdalla uusperheen perustamisesta. Uusperheissä erilaiset ristiriidat rooleissa ja tarpeissa voivat aiheuttaa perheenjäsenille jännitteitä, kertoo perhekeskuspalvelujen päällikkö Minna Kairesalo Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymästä.

”Me Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymän perhekeskuspalveluissa haluamme tarjota palveluita monenlaisille perheille ja vastata nykyajan perhe-elämästä nouseviin tarpeisiin. StepApp-valmennus® on mahdollistanut meille ryhmämuotoisen tuen järjestämisen tavalla, jossa asiakkaiden osallisuus on vahvistunut ja työntekijöiden osaaminen lisääntynyt”, Kairesalo lisää.

Suomen Uusperheiden Liiton Stepping-hankkeen tutkimus- ja kehittämisprojektissa on kehitetty tiettävästi maailman ensimmäinen uusperheille suunnattu digitaalinen perheinterventio. Keski-Uudenmaan sotenkuntayhtymä ja Järvenpää ovat olleet kehittämässä uutta perhetyön interventiota vuodesta 2018 lähtien. Toiminta jatkuu alueella, ja seuraavat StepApp-valmennukset starttaavat Järvenpäässä ja Tuusulassa syksyllä 2020.

”Uusperhevalmennus antaa asiakkaille keinoja ja toivoa haastavistakin tilanteista selviämiseen. Lisäksi valmennus tukee lapsille merkityksellisten ihmissuhteiden jatkumista. Menetelmällä on merkittävä rooli ennaltaehkäisevässä työssämme osana sähköisen perhekeskuksen palveluita.", Kairesalo kertoo

Käytännössä uusperheille suunnattu StepApp-valmennus® kestää viisi viikkoa ja se sisältää uusperheiden aikuisille, lapsille ja nuorille kehitetyn pelillisen StepApp-mobiilisovelluksen käytön ja uusperheen aikuisille viisi StepApp-valmentajien ohjaamaa valmennusryhmätapaamista.

StepApp-valmennuksen® ja mobiilisovelluksen kehittämisen pohjana toimi aiempi tutkimusnäyttö, asiantuntijoiden kokemustieto ja kohderyhmän (uusperheiden aikuiset, lapset, nuoret ja perheiden parissa työskentelevät ammattilaiset) näkemykset.

"Valmennuksen etuna on, että valmennuksiin osallistuvat perheet saavat ohjausta sote-alan ammattilaisilta sekä vertaistukea muilta samassa tilanteessa olevilta perheiltä. Digitaalinen palikka valmennuksessa ohjaa koko perhettä tekemään asioita yhdessä ja harjoittelemaan esimerkiksi kommunikaatio-, vuorovaikutus-, ja tunnetaitoja, joita uusperheessä kokemuksemme mukaan tarvitaan perheen arkea helpottamaan", Lisää Elisa Jyllikoski Suomen Uusperheiden Liitosta.

Digi- ja väestötietoviraston vuosittain järjestettävä Suunnannäyttäjät-kilpailu kannustaa organisaatioita siilottomaan ja asiakaslähtöiseen kehittämiseen. Vuoden 2020 kilpailun teema oli yhdenvertaisuus digitaalisissa palveluissa. Finaalissa kilpaili Digi haltuun -hankkeen lisäksi Satasairaalan Mobiiliapuri ja Suomen Uusperheiden Liiton StepApp-valmennus. Voittajan valitsi raati, johon kuului kuntaministeri Sirpa Paatero, Digi- ja väestötietoviraston pääjohtaja Janne Viskari, Vammaisneuvoston pääsihteeri Merja Heikkonen sekä Digi arkeen -neuvottelukunnan puheenjohtaja ja Marttaliiton pääsihteeri Marianne Heikkilä.

Videossa uusperheelliset ja asiantuntijat kertovat uusperhe-elämästä sekä uudesta valmennuksesta uusperheille.
Siirry videokanavalle

Lisätiedot:

Minna Kairesalo
perhekeskuspalvelujen päällikkö
Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä
minna.kairesalo@keusote.fi
(arkisin klo 9.00-16.00)

Elisa Jyllikoski
Hankepäällikkö/Stepping-hanke
elisa.jyllikoski@supli.fi
puh. 040-732 0076 (arkisin klo 8.00-18.00)

Läntinen Pitkäkatu 33
20100 TURKU

Stepping-hanke on Suomen Uusperheiden Liitto ry:n kehittämishanke, joka toteutetaan vuosina 2018-2020. Hankkeessa kehitetään haastavissa tilanteissa eläville uusperheille suunnattu mobiiliavusteinen StepApp-valmennus®. Valmennusta suositellaan uuspareille, jotka kaipaavat tietoa uusperheen eri vaiheista ja lisää ymmärrystä uusperhedynamiikasta. Valmennus tähtää uusperheen hyvinvoinnin edistämiseen ja perheen toimivuuteen. Lisäksi hankkeessa kehitetään uusperheitä työssään kohtaaville ammattilaisille suunnattu StepApp-valmentajakoulutus.

Hankkeen keskeinen arvo on yhdessä kehittäminen. Palvelun kehittämisessä on ollut alusta asti mukana niin uusperheitä työssään kohtaavia ammattilaisia kuin uusperheiden aikuisia, lapsia ja nuoria.

Stepping-hankkeessa sekä ammattilaisten että uusperheiden näkökulmat ja ajatukset tarjoavat aineksia yhteiseen tutkimuksen-, kehittämisen- ja oppimisen polkuihin. Asiakkaiden ja ammattilaisten tarpeisiin vastaaminen, uusperheiden haasteiden tunnistaminen ja ratkaisujen löytäminen on mahdollista yhdessä tekemisen ja yhteisen ymmärryksen saavuttamisen kautta.

Stepping-hankkeen keskeisinä ydinkumppaneina JärvenpäänKeskiuudenmaan sotekuntayhtymän, Raision perhepalveluiden lisäksi ovat Opintokeskus Sivis ja Turun Yliopiston tutkimusohjelma Connected Health UTU (Gamification for Health Promotion) sekä hankkeen rahoittaja STEA.

Uusperheiden viikko: Uusparisuhteen tila heijastuu lasten hyvinvointiin14.9.2020 12:49:31 EESTTiedote

Kannanotto parisuhde- ja perhejärjestöjen toimintaedellytysten puolesta25.8.2020 15:24:41 EESTTiedote

StepApp-valmennus ® ja StepApp-sovellus tarjoaa uudenlaista tukea uusperheille Keski-Uudenmaan sote-alueella20.2.2019 21:30:51 EETUutinen

Keusote-alueen uusperheille on kehitetty uusi, StepApp-sovellusta hyödyntävä valmennus, joka huomioi koko uusperheen. Suomen Uusperheiden Liiton Stepping-hankkeen maksuton StepApp-valmennus® on suunnattu uusperheille, jotka kaipaavat tietoa ja tukea uusperheen polulle. Bonusvanhemmuus, menneisyyden vaikutukset uuteen perheeseen sekä lasten ja nuorten sopeutuminen pohdituttavat usein uusperheen vanhempia. Näihin asioihin pureudutaan uuspareille suunnatussa viiden tapaamiskerran valmennuksessa, jossa on käytössä koko perheelle suunnattu digitaalinen StepApp-sovellus, jonka myös perheen lapset ja nuoret saavat käyttöönsä.Valmennus ja sovellus ohjaavat uusperheen aikuiset, lapset ja nuoret kohti toimivampaa perhettä.

Järvenpäässä innovoidaan: Digiavusteinen StepApp-valmennus ® tarjoaa tukea uusperheille25.11.2018 00:00:00 EETTiedote

Suomen Uusperheiden Liitto ja Stepping-hanke lanseeraa Järvenpään perhepalveluihin uusperheille suunnatun StepApp-valmennuksen®. Innovaatio esitellään lyhyesti Uusperheen Joulu-luennon yhteydessä. Uusperheen Joulu-luento Järvenpää-Talolla 4.12.2018 Maksuttomalla yleisöluennolla psykoterapeutti, pari- ja perheterapeutti Kirsi Heikinheimo johdattelee kuulijat tunnistamaan oman uusperheensä vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Stepping-hankkeesta paikalla on hankepäällikkö Elisa Jyllikoski ja hyvinvointisovelluksia tutkinut Anni Pakarinen.

Suomen Uusperheiden Liitto ry:n Janne Nordman -Vuoden Isä 20177.11.2017 15:14:04 EETTiedote

Sosiaali- ja terveysministeriö on valinnut Väestöliiton ehdotuksien pohjalta yhdeksi Vuoden Isäksi 2017 Suomen Uusperheiden Liitto ry:n vertais- ja vapaaehtoistoimijan Janne Nordmanin Lappeenrannasta. Tänä vuonna haettiin isiä jotka osoittavat kykyä selviytyä kriiseistä ja jotka ovat läsnä lasten arjessa toimien miehen mallina niin omille kuin muiden lapsille. Lisäksi kriteerinä oli perhevapaan pitäminen ja myös sitä kautta esimerkkinä muille oleminen. Valintaa tehdessä haluttiin erityisesti korostaa tavallisessa arjessa toteutuvan isyyden ja siihen liittyvien arkisten valintojen merkitystä.