Keskimaa kartoittaa sähköautojen latausverkoston rakentamista

S-ryhmän tavoitteena on rakentaa vuosien 2021–2024 aikana koko maan kattava sähköautojen latauspisteverkosto. Osuuskauppa Keskimaa on mukana kartoittamassa mahdollisuuksia sähkölatauspisteiden rakentamisesta Keskimaan toimipaikkojen yhteyteen.

Keskimaa on parhaillaan kartoittamassa sähköautojen latauspisteiden rakentamistarpeita ja -mahdollisuuksia Keskimaan toimipaikkojen yhteyteen.

ABC-latausverkosto rakennetaan tulevina vuosina vaiheittain S-ryhmän ABC-asemien, markettien ja hotellien yhteyteen. Ladattavien autojen määrä on voimakkaassa kasvussa. ABC-ketjun arvion mukaan sähköautoja tai ladattavia hybridejä arvioidaan olevan Suomessa vuonna 2030 yli 500 000. Kasvava ladattava sähköautokanta edellyttää huomattavasti nykyistä laajempaa ja saavutettavampaa latausverkostoa. Ensimmäiset ABC-latauspisteet avataan keväällä 2021 pääkaupunkiseudulle ja yhdessä asiakkaiden kanssa karttuvien kokemusten perusteella toimintaa kehitetään ketterästi verkoston laajentamisen ohella.

Keskimaa kartoittaa ABC-latauspisteiden verkostoa toimialueellaan

Osuuskauppa Keskimaa on myös aloittanut kartoittamaan ABC-latauspisteiden rakentamisen verkostoa Keskimaan toimipaikkojen yhteyteen. Investointipäätöstä ei kuitenkaan ole vielä tehty.

− Olemme omalta osaltamme valmistautumassa latausverkoston rakentamiseen ja kartoittamassa mahdollisia kohteita. Meille on tärkeää, että teemme perusteellisen pohjatyön asiakaskokemuksen varmistamiseksi ja oikean investointipäätöksen tueksi, toteaa Keskimaan liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialajohtaja Heikki Tervanen.

− Haluamme palvella asiakkaitamme sähköautoilun suosion kasvaessa. Sähköautoilun suosio näkyy vielä tässä vaiheessa voimakkaimmin pääkaupunkiseudulla. Sähköautoilun kasvu pääkaupunkiseudulla kasvattaa valtakunnallisen liikenteen lataustarpeita Keski-Suomessa, myös alueellistenlatauspisteiden tarve kasvaa vähitellen sähköautojen määrän lisääntyessä Keski-Suomessa. Lähdemme innolla panostamaan ekologisiin sähköautoilun palveluihin, jotta pystymme tarjoamaan asiakasomistajillemme kokonaisvaltaisen palvelukokonaisuuden, Tervanen jatkaa.

Ensimmäisessä vaiheessa latauspisteiden tarpeita ja mahdollisuuksia ollaan kartoittamassa Keskimaan ABC-asemille, Prismoihin, Sokos Hotelleihin sekä S-marketeihin. Tällä hetkellä Keskimaan toimipaikkojen yhteydessä sijaitsevia, yhteistyökumppanin ylläpitämiä, sähköauton latauspisteitä on Prisma Seppälän ja Sokkarin kauppakeskuksen parkkihalleissa. Lisäksi ABC Hirvaskankaalla on Teslan latauspiste.

S-ryhmä sähköistämässä koko Suomen

Latauspisteverkoston laajentaminen on osa S-ryhmä-tasoista hanketta. S-ryhmän tavoitteena on rakentaa vuosien 2021–2024 aikana koko maan kattava sähköautojen latauspisteverkosto ABC-asemien, markettien ja hotellien yhteyteen. Laajan sähkölatausverkoston kehittämisen ohella kehitetään myös muita liikenteen energiamuotoja.

Latauspisteiden sähkö on S-ryhmän pääosin itse tuottamaa uusiutuvaa tuulivoimaa. S-ryhmässä on investoitu jo vuosia tuulivoimaan sekä aurinkosähköön. Keskimaan toimipaikoissa sähkö tuotetaan sataprosenttisesti uusiutuvilla energiamuodoilla, pääosin S-ryhmän omalla tuulivoimalla sekä paikallisesti myymälöiden katoille asennetuilla aurinkopaneeleilla.

Osuuskauppa Keskimaa, Heikki Tervanen, liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialajohtaja, 010 767 3064, heikki.tervanen@sok.fi

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 624 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 134 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

ABC Palokan sisätilat ja palvelukokonaisuus ovat uudistuneet19.4.2021 09:56:25 EEST | Tiedote

ABC Palokan kokonaisvaltainen uudistus on valmistunut sisätilojen ja palvelukokonaisuuden osalta. Remontin aikana liikennemyymälä on uudistettu sisätilojen osalta moderniksi, uuden ABC brändi-ilmeen mukaiseksi kokonaisuudeksi. Uudistuksessa on tavoiteltu lentokenttämäistä asiointikokemusta. Palvelukonseptit on hiottu asiakkaiden tarpeet ja toiveet huomioiden. Uusina palveluina on toteutettu muun muassanoutopöytään lisätty pitsapöytä, perheille rauhoitetut tilat leikkipaikkoineen sekä liikkuvaa työntekoa tukevat modernit kokoustilat.

Keskimaa avaa ravintoloitaan – yhdeksän ruokaravintolaa ja kaikki seitsemän ABC-liikennemyymäläravintolaa auki 19.4. lähtien16.4.2021 15:09:47 EEST | Tiedote

Kuuden viikon ravintolasulku päättyy Suomessa 18.4.2021. Viranomaisten linjauksen mukaan ravintolat avataan asteittain ravintolatyypistä ja epidemiatilanteesta riippuen. Keskimaa avaa maanantaina 19.4. osan ruokaravintoloistaan ja kaikki ABC-liikennemyymäläravintolat asiakkailleen. Tiukkojen aukiolorajoitusten myötä avattavien ravintoloiden määrä jää suunniteltua pienemmäksi.

S-ravintolat palkitsi huippuosaajiaan – Trattoria Aukio valittiin vuoden 2020 Trattoria-ravintolaksi14.4.2021 15:43:57 EEST | Tiedote

Jyväskylässä Solo Sokos Hotel Paviljongin yhteydessä toimiva ravintola Trattoria Aukio on palkittu S-ryhmän ravintoloiden vuoden 2020 Trattoria-ravintolana. S-ravintolat palkitsi ravintola-alan ammattilaisiaan jokavuotisessa gaalassa. Tänä vuonna palkintokriteereissä näkyi vahvasti tekijöiden saavutukset asiakas-tyytyväisyyden kasvun osalta. S-ravintoloiden asiakastyytyväisyys onkin kasvanut viimeisen vuoden aikana ennätyslukemiin.

S-market Lievestuore uudistuu – uusi sisäänkäynti ja parkkipaikan laajennus6.4.2021 11:35:00 EEST | Tiedote

S-market Lievestuoreen kokonaisvaltainen uudistus toteutetaan kevään ja alkukesän aikana. S-marketin myymäläilme päivitetään uuden S-market konseptin mukaiseksi, kaikki vanhat kylmäkalusteet uusitaan, myymälään rakennetaan uusi sisäänkäynti ja myös pysäköintialuetta laajennetaan. Mittavassa hankkeessa myös kiinteistötekniikkaa uudistetaan lämmitysjärjestelmän ja ilmastoinnin osalta. Uudistustyöt ovat alkaneet maalis–huhtikuun vaihteessa ja myymälän osalta remontti valmistuu juhannukseen mennessä.

Keskimaa palkitsi vuoden 2020 esimiehet arvoperusteisesti26.3.2021 14:10:35 EET | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaan vuoden esimiehet 2020 on valittu. Poikkeuksellisen haastavan vuoden 2020 esimiehet palkittiin Keskimaan uusien arvojen mukaisesti, palkittavia oli tällä kertaa neljä. Osuuskauppa Keskimaan vuoden 2020 esimiehet ovat palvelupäällikkö Maria Niemi Prisma Keljosta, myyntipäällikkö Sanna Hella Prisma Seppälästä, ravintolapäällikkö Tomi Turunen Buffa Seppälästä ja marketpäällikkö Sami Saavalainen S-market Hankasalmelta.