Keskimaa kutsuu kaikki lomautetut takaisin töihin

Osuuskauppa Keskimaa on joutunut koronaviruksen aiheuttamien vaikutusten myötä lomauttamaan osan ravintoloiden, hotellien, ABC-liikennemyymälöiden sekä tavaratalokaupan henkilöstöstä. Yhteensä lomautusuhan alla olleita henkilöitä on ollut yli 700 henkilöä, joista enimmillään 463 on ollut lomautettuina. Rajoitusten purkautuessa asteittain on Keskimaa päättänyt kutsua kaikki lomautetut takaisin töihin mahdollistaakseen ravintola- ja hotelliliiketoimintojen laajemman käynnistämisen.

Original Sokos Hotel Alexandra avautuu heinäkuun ensimmäisellä viikolla. Kuva: Keskimaa.

Koronaviruksen vaikutukset Osuuskauppa Keskimaan toimintaan ovat olleet ennennäkemättömät. Maaliskuun lopulla Keskimaa joutui sulkemaan suurimman osan ravintoloistaan ja ABC-liikennemyymälöistä. Samaan aikaan myös tavaratalot ja kauppakeskukset hiljenivät. 16.3.2020 käynnistettiin YT-neuvottelut koskien henkilöstön lomauttamista. Osa lomautusuhan alla olleista henkilöistä saatiin työllistettyä ruokakaupan kasvaneisiin tarpeisiin. Lomautettuja on kutsuttu kevään aikana jatkuvasti takaisin töihin ja töitä on tarjottu lähinnä ruokakaupan työtehtävistä.

Kesäkuun alusta ravintolatoimintaa on päästy avaamaan varovaisen harkitusti. Ensimmäisessä aallossa Keskimaa avasi suurimpia ravintoloitaan ja kaikki liikennemyymälät.

− Yhteiskunta avautuu hiljalleen ja asiakkaat ovat palaamassa ravintoloihin ja liikennemyymälöihin. Tulemme avaamaan lisää ravintoloita ja Original Sokos Hotel Alexandran heinäkuun ensimmäisellä viikolla. Avauksiin valmistaudumme kutsumalla nyt kaikki lomautetut työntekijämme takaisin töihin. Yksityiskohtia avausten osalta hiotaan vielä, joten kerromme aikataulut ja avattavat ravintolat kesäkuun viimeisellä viikolla, kertoo Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

− Kaupoissa kesäkauppa on vilkastunut ja lomautusten purkamisten myötä meillä on mahdollisuus käynnistää myös rekrytointeja. Ruokakauppoihimme tarvitaan lisää henkilökuntaa, kun ravintola-alan ja liikennemyymälöiden ammattilaiset pääsevät palaamaan omiin yksiköihin, Määttä jatkaa.
Lomautusten päättymisten ilmoittamiset on tehty henkilökohtaisesti viikonlopun aikana. Lomautettuja töihin kutsuttavia on yhteensä 128 henkilöä.

− Ravintolapalveluiden avautuessa vaiheittain on meille edelleen ensiarvoisen tärkeää huolehtia asiakkaiden ja työntekijöidemme turvallisuudesta. Haluamme olla nyt erityisen tarkkoja omalta osaltamme, että turvallisuudesta pidetään hyvää huolta kaikissa toimipaikoissamme jatkossakin, Määttä korostaa.

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Keskimaan avaa lähes kaikki ruokaravintolansa sekä Original Sokos Hotel Alexandran ensi viikolla 1.7.202026.6.2020 09:35:00 EESTTiedote

Koronarajoitusten asteittaiset purkamiset vauhdittivat Osuuskauppa Keskimaan päätöksiä avata heinäkuun alussa Original Sokos Hotel Alexandran ravintolapalveluineen sekä molemmat Rossot Jyväskylässä. Turvalliseen asiointiin kiinnitetään korostetusti huomiota ja asiakkaita ohjeistetaan monin eri tavoin pitämään huolta hygieniasta ja huomioimaan turvavälejä.

Vesa Kyllönen nimitetty Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtajaksi 1.9.2020 alkaen25.6.2020 13:45:00 EESTTiedote

Paluumuuttaja Vesa Kyllönen aloittaa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtajana syyskuun alussa. Keskimaalla uransa aloittanut Kyllönen on tehnyt pitkän uran vähittäiskaupan alalla S-ryhmässä. Viimeksi hän on toiminut johtotehtävissä elintarviketeollisuudessa, ja hän siirtyy Keskimaalle Verso Food Oy:n Export Managerin tehtävästä.

Keskimaan edustajisto päätti ylijäämänpalautuksen maksusta ja hyväksyi sääntömuutoksen16.6.2020 09:05:29 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaan edustajisto päätti kevätkokouksessaan maksaa asiakasomistajilleen ylijäämänpalautusta vuoden 2019 tuloksesta. Ylijäämänpalautus asiakasomistajille on yksi tapa tukea keskisuomalaisten ostovoimaa ja hyvinvointia näin haastavina aikoina. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajille tänä vuonna lähes 5 miljoonaa euroa. Lisäksi edustajisto hyväksyi esityksen, jossa Keskimaan vaaleissa siirrytään suoraan vaalitapaan.

S-market Palokan mittava myymäläuudistus on valmistunut – myös S-market Korpilahdella, Muuramessa, Vaajalassa ja Äänekoskella toteutettiin miljööuudistukset kevään aikana10.6.2020 09:55:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa on uudistanut toukokuun aikana S-market Korpilahden, Muuramen, Palokan, Vaajalan ja Äänekosken uuden S-market konseptin mukaisiksi. Kaikkiaan Keskimaalla on 24 S-marketia, joista 15 päivitetään uuden myymäläkonseptin mukaisiksi tämän vuoden aikana. Mittavin remontti on toteutettu S-market Palokassa, jossa kaikki myymälän kalusteet on uudistettu kylmäkalusteita ja kassapöytiä myöden. Uudessa S-market konseptissa myymälämiljööt muuttuvat väljemmiksi, valoisammiksi ja modernimmiksi.