Keskimaa kutsuu kaikki lomautetut takaisin töihin

Osuuskauppa Keskimaa on joutunut koronaviruksen aiheuttamien vaikutusten myötä lomauttamaan osan ravintoloiden, hotellien, ABC-liikennemyymälöiden sekä tavaratalokaupan henkilöstöstä. Yhteensä lomautusuhan alla olleita henkilöitä on ollut yli 700 henkilöä, joista enimmillään 463 on ollut lomautettuina. Rajoitusten purkautuessa asteittain on Keskimaa päättänyt kutsua kaikki lomautetut takaisin töihin mahdollistaakseen ravintola- ja hotelliliiketoimintojen laajemman käynnistämisen.

Original Sokos Hotel Alexandra avautuu heinäkuun ensimmäisellä viikolla. Kuva: Keskimaa.

Koronaviruksen vaikutukset Osuuskauppa Keskimaan toimintaan ovat olleet ennennäkemättömät. Maaliskuun lopulla Keskimaa joutui sulkemaan suurimman osan ravintoloistaan ja ABC-liikennemyymälöistä. Samaan aikaan myös tavaratalot ja kauppakeskukset hiljenivät. 16.3.2020 käynnistettiin YT-neuvottelut koskien henkilöstön lomauttamista. Osa lomautusuhan alla olleista henkilöistä saatiin työllistettyä ruokakaupan kasvaneisiin tarpeisiin. Lomautettuja on kutsuttu kevään aikana jatkuvasti takaisin töihin ja töitä on tarjottu lähinnä ruokakaupan työtehtävistä.

Kesäkuun alusta ravintolatoimintaa on päästy avaamaan varovaisen harkitusti. Ensimmäisessä aallossa Keskimaa avasi suurimpia ravintoloitaan ja kaikki liikennemyymälät.

− Yhteiskunta avautuu hiljalleen ja asiakkaat ovat palaamassa ravintoloihin ja liikennemyymälöihin. Tulemme avaamaan lisää ravintoloita ja Original Sokos Hotel Alexandran heinäkuun ensimmäisellä viikolla. Avauksiin valmistaudumme kutsumalla nyt kaikki lomautetut työntekijämme takaisin töihin. Yksityiskohtia avausten osalta hiotaan vielä, joten kerromme aikataulut ja avattavat ravintolat kesäkuun viimeisellä viikolla, kertoo Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

− Kaupoissa kesäkauppa on vilkastunut ja lomautusten purkamisten myötä meillä on mahdollisuus käynnistää myös rekrytointeja. Ruokakauppoihimme tarvitaan lisää henkilökuntaa, kun ravintola-alan ja liikennemyymälöiden ammattilaiset pääsevät palaamaan omiin yksiköihin, Määttä jatkaa.
Lomautusten päättymisten ilmoittamiset on tehty henkilökohtaisesti viikonlopun aikana. Lomautettuja töihin kutsuttavia on yhteensä 128 henkilöä.

− Ravintolapalveluiden avautuessa vaiheittain on meille edelleen ensiarvoisen tärkeää huolehtia asiakkaiden ja työntekijöidemme turvallisuudesta. Haluamme olla nyt erityisen tarkkoja omalta osaltamme, että turvallisuudesta pidetään hyvää huolta kaikissa toimipaikoissamme jatkossakin, Määttä korostaa.

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Sale Toivakka uudistuu kokonaisvaltaisesti – S-ryhmän uusi pienmyymäläkonsepti Toivakkaan22.9.2020 09:58:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa uudistaa Toivakan Salen syksyn 2020 aikana. Kokonaisvaltaisen tilojen muokkaamisen myötä myymälään saadaan lisää tilaa, mikä mahdollistaa myös valikoimien laajentamisen. Sale Toivakka on yksi ensimmäisistä myymälöistä Suomessa, joka uudistetaan S-ryhmän uuden pienmyymäläkonseptin mukaiseksi Sale-myymäläksi. Remontti valmistuu joulukauppaan.

Keskimaan Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanja käynnistyy lahjoituskohteiden haulla – tänä vuonna autetaan ihmisiä kohtaamaan toisensa24.8.2020 09:15:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa toteuttaa jo neljännen kerran Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan, jossa keskitytään keskisuomalaisille iloa ja hyvää mieltä tuottaviin konkreettisiin tekoihin. Tänä vuonna halutaan auttaa ihmisiä kohtaamaan turvallisesti toisensa. Keskimaa etsii nyt erilaisia kohteita ja organisaatioita, jotka haluavat omalla toiminnallaan auttaa ihmisiä kohtaamaan toisensa ilolla. Lahjoituksen kokonaissumma on euro jokaista Keskimaan asiakasomistajaa kohti eli noin 135 000 euroa.

Hannikaisenkadun ABC-automaattiaseman ilme on uudistettu – automaattiasema palvelee jälleen pe 21.8.202021.8.2020 13:15:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaan Hannikaisenkadun ABC-automaattiasema Jyväskylän keskustassa on uudistettu. Automaattiasemalle on uusittu elokuun aikana jakelumittarit, maksupäätteet ja aseman ilme. Lisäksi automaattiaseman valaistus on vaihdettu energiatehokkaisiin ratkaisuihin sekä mittarikentän ympäristöturvallisuutta on parannettu. Uudistettu Hannikaisenkadun ABC-automaattiasema saadaan käyttöön jälleen perjantaina 21.8.2020. − Haluamme huolehtia ABC-asemiemme turvallisuudesta, tehokkuudesta sekä ilmeestä. Energiatehokkuus sekä mobiiliasioinnin helppous ovat tärkeitä meille sekä asiakkaille, toteaa Osuuskauppa Keskimaan liikennemyymälöistä ja polttonestekaupasta vastaava johtaja Heikki Tervanen. Hannikaisenkadun ABC-automaattiasemalla on kaksi tankkauspaikkaa ja myynnissä neljä polttonestelaatua. Osuuskauppa Keskimaalla on yhteensä seitsemän ABC-liikennemyymälää ja 27 automaattiasemaa Keski-Suomen alueella. Tämän vuoden aikana Keskimaa on uudistanut Jyväskylän alueella ABC Keljon automaattias

Koronaviruksen vaikutukset näkyvät vahvasti Keskimaan alkuvuoden tuloksessa11.8.2020 09:55:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaan tammi-kesäkuun liikevaihto oli 299,4 miljoonaa euroa, missä oli laskua 1,7 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi-kesäkuun operatiivinen tulos oli 2,4 miljoonaa euroa, mikä on noin 6,5 miljoonaa euroa heikompi kuin viime vuonna. Koko vuoden operatiivisen tuloksen ennakoidaan jäävän selvästi edellisen vuoden tasosta. Koronakriisin vaikutus Keskimaan tulokseen on ollut merkittävä. Marketkaupan myynti ja tulos ovat hyvällä tasolla, mutta erityisesti hotellit, ravintolat ja liikennemyymälät kärsivät kriisistä.

Palokan Prisman mittava uudistushanke käynnistyy syyskuussa23.7.2020 10:00:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa aloittaa Palokan Prismassa Jyväskylässä mittavan uudistuksen syyskuussa 2020. Kyseessä on Prisma Palokan 10-vuotisen historian laajin uudistus. Uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan Prisman myymäläuudistus ja toisessa vaiheessa tehdään kiinteistön peruskorjaukseen, julkisivuun ja piha-alueisiin liittyvät muutokset. Myymälän ilme muutetaan uuden Prisma-ilmeen mukaiseksi, valikoimat laajentuvat ja myymälään saadaan uusia palveluja. Asiakkaat pääsevät vaikuttamaan uudistuviin valikoimiin.