Keskimaan avaa lähes kaikki ruokaravintolansa sekä Original Sokos Hotel Alexandran ensi viikolla 1.7.2020

Koronarajoitusten asteittaiset purkamiset vauhdittivat Osuuskauppa Keskimaan päätöksiä avata heinäkuun alussa Original Sokos Hotel Alexandran ravintolapalveluineen sekä molemmat Rossot Jyväskylässä. Turvalliseen asiointiin kiinnitetään korostetusti huomiota ja asiakkaita ohjeistetaan monin eri tavoin pitämään huolta hygieniasta ja huomioimaan turvavälejä.

Yksi 1.7.2020 avattavista ravintoloista on Jalo Kitchen & Lounge. Kuva: Tomi Tuuliranta

Osuuskauppa Keskimaan avasi kesäkuun alussa seitsemän ravintolaa Jyväskylässä sekä kaikkien ABC-asemien ravintolapalvelut. Keskimaa on päättänyt avata lähes kaikki loput ruokaravintolansa 1.7.2020 sekä Original Sokos Hotel Alexandran palveluineen.

1.7.2020 avattavia ravintoloita ovat Original Sokos Hotel Alexandran yhteydessä toimivat ravintolat Jalo Kitchen & Lounge sekä Frans & Sandra hotellin aamiais- ja lounasravintola Franseskan palvelujen lisäksi. Näiden lisäksi molemmat Jyväskylän Rossot, Rosso Jyväskeskus ja Rosso Kirkkopuisto, avataan. Lounasravintola Buffa Seppälä on avattu jo lähes normaaliin toimintaan 22.6.2020, heti kun buffetpöytien tarjoilut mahdollistettiin.

− Näkymät ovat nyt huomattavasti valoisammat kuin vielä toukokuun lopulla, kun teimme päätöksiä kesäkuun alun ravintoloiden avauksista. Kesän alussa meidän tavoitteemme oli avata laajemmin hotelli- ja ravintolatoimintaa vasta syyskuun alussa. Ravintoloihin kohdistuneiden koronarajoituksien asteittainen purkaminen on vaikuttanut positiivisesti nyt tehtyihin avauspäätöksiin, toteaa Osuuskauppa Keskimaan matkailu- ja ravitsemisalan toimialajohtaja Pasi Kunelius.

− Kesäkuun alku on lähtenyt avatuissa ravintoloissa ja myös Solo Sokos Hotel Paviljongissa positiivisella vireellä käyntiin. Aurinkoinen ja lämmin sää on houkutellut ihmisiä liikenteeseen ja asiakkaat ovat voineet hyödyntää terassien asiakaspaikkoja. Ravintoloiden ja toisen hotellimme avauksella on myös suuri vaikutus kesälomamatkailun mahdollisuuksiin Jyväskylässä, Kunelius lisää.

Toistaiseksi Keskimaan ravintoloista kiinni jäävät vielä yökerhot BRA ja Freetime. Kahvila-ravintola VENNin tiloja hyödynnetään ravintola Revolutionin asiakaspaikkoina toistaiseksi, myös ravintola Green Egg pysyy vielä toistaiseksi suljettuna. Messu- ja kongressikeskus Paviljongin ravintolatoimintaa pyörittävä Paviljonki Ravintolat jää odottamaan edelleen Paviljongin toiminnan käynnistymistä.

Asiakasturvallisuus ja hygieniasta huolehtiminen on ensiarvoisen tärkeää

Kaikissa Keskimaan ravintoloissa ja hotelleissa noudatetaan tehostettua hygieniaa ja turvallista asiointia edistäviä ratkaisuja. Henkilökunnalla on tarkka ohjeistus henkilökohtaisesta hygieniasta huolehtimiseen. Tärkeässä roolissa on myös asiakkaiden opastaminen turvalliseen asiointiin. Sitä tehdään muun muassa sähköisten infonäyttöjen, lattiatarrojen, julisteiden ja opastusvideoiden avulla. Ravintoloiden ja hotellien palvelutiskeille on asennettu kaupoista tutut suojapleksit ja asiakkaille on tarjolla käsidesiä.

− Olemme halunneet ottaa mahdollisimman hyvin kaikki turvalliseen asiointiin ja työskentelyyn liittyvät toimet huomioon. Toimimalla vastuullisesti ja kehottamalla myös asiakkaitamme huomioimaan hygienian ja turvavälien tärkeyden, haluamme osaltamme välittää, että kannamme vastuun yhteisestä hyvinvoinnista. Turvallisuuden tunne on nyt ensiarvoisen tärkeää, Kunelius täsmentää.

Osuuskauppa Keskimaa, Pasi Kunelius, matkailu- ja ravitsemisalan toimialajohtaja, pasi.kunelius@sok.fi, puh. 010 767 3060

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Koronaviruksen vaikutukset näkyvät vahvasti Keskimaan alkuvuoden tuloksessa11.8.2020 09:55:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaan tammi-kesäkuun liikevaihto oli 299,4 miljoonaa euroa, missä oli laskua 1,7 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi-kesäkuun operatiivinen tulos oli 2,4 miljoonaa euroa, mikä on noin 6,5 miljoonaa euroa heikompi kuin viime vuonna. Koko vuoden operatiivisen tuloksen ennakoidaan jäävän selvästi edellisen vuoden tasosta. Koronakriisin vaikutus Keskimaan tulokseen on ollut merkittävä. Marketkaupan myynti ja tulos ovat hyvällä tasolla, mutta erityisesti hotellit, ravintolat ja liikennemyymälät kärsivät kriisistä.

Palokan Prisman mittava uudistushanke käynnistyy syyskuussa23.7.2020 10:00:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa aloittaa Palokan Prismassa Jyväskylässä mittavan uudistuksen syyskuussa 2020. Kyseessä on Prisma Palokan 10-vuotisen historian laajin uudistus. Uudistuksen ensimmäisessä vaiheessa toteutetaan Prisman myymäläuudistus ja toisessa vaiheessa tehdään kiinteistön peruskorjaukseen, julkisivuun ja piha-alueisiin liittyvät muutokset. Myymälän ilme muutetaan uuden Prisma-ilmeen mukaiseksi, valikoimat laajentuvat ja myymälään saadaan uusia palveluja. Asiakkaat pääsevät vaikuttamaan uudistuviin valikoimiin.

Vesa Kyllönen nimitetty Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtajaksi 1.9.2020 alkaen25.6.2020 13:45:00 EESTTiedote

Paluumuuttaja Vesa Kyllönen aloittaa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtajana syyskuun alussa. Keskimaalla uransa aloittanut Kyllönen on tehnyt pitkän uran vähittäiskaupan alalla S-ryhmässä. Viimeksi hän on toiminut johtotehtävissä elintarviketeollisuudessa, ja hän siirtyy Keskimaalle Verso Food Oy:n Export Managerin tehtävästä.

Keskimaan edustajisto päätti ylijäämänpalautuksen maksusta ja hyväksyi sääntömuutoksen16.6.2020 09:05:29 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaan edustajisto päätti kevätkokouksessaan maksaa asiakasomistajilleen ylijäämänpalautusta vuoden 2019 tuloksesta. Ylijäämänpalautus asiakasomistajille on yksi tapa tukea keskisuomalaisten ostovoimaa ja hyvinvointia näin haastavina aikoina. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajille tänä vuonna lähes 5 miljoonaa euroa. Lisäksi edustajisto hyväksyi esityksen, jossa Keskimaan vaaleissa siirrytään suoraan vaalitapaan.

Keskimaa kutsuu kaikki lomautetut takaisin töihin15.6.2020 11:55:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa on joutunut koronaviruksen aiheuttamien vaikutusten myötä lomauttamaan osan ravintoloiden, hotellien, ABC-liikennemyymälöiden sekä tavaratalokaupan henkilöstöstä. Yhteensä lomautusuhan alla olleita henkilöitä on ollut yli 700 henkilöä, joista enimmillään 463 on ollut lomautettuina. Rajoitusten purkautuessa asteittain on Keskimaa päättänyt kutsua kaikki lomautetut takaisin töihin mahdollistaakseen ravintola- ja hotelliliiketoimintojen laajemman käynnistämisen.