Keskimaan edustajisto päätti ylijäämänpalautuksen maksusta ja hyväksyi sääntömuutoksen

Osuuskauppa Keskimaan edustajisto päätti kevätkokouksessaan maksaa asiakasomistajilleen ylijäämänpalautusta vuoden 2019 tuloksesta. Ylijäämänpalautus asiakasomistajille on yksi tapa tukea keskisuomalaisten ostovoimaa ja hyvinvointia näin haastavina aikoina. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajille tänä vuonna lähes 5 miljoonaa euroa. Lisäksi edustajisto hyväksyi esityksen, jossa Keskimaan vaaleissa siirrytään suoraan vaalitapaan.

Osuuskauppa Keskimaan edustajisto päätti kevätkokouksessa 11.6.2020 ylijäämänpalautuksen maksamisesta. Keskimaa jakaa omistajilleen elokuussa ylijäämänpalautusta ja osuusmaksun korkoa. Vuoden 2019 tuloksesta ylijäämänpalautusta maksetaan yli 4,7 miljoonaa euroa, mikä on 0,7 miljoona euroa (699 488 €) enemmän kuin edellisenä vuotena. Ylijäämänpalautusta maksetaan asiakasomistajille 1 % Osuuskauppa Keskimaasta tehtyjen, S-Etukortilla rekisteröityjen bonusostojen määrästä. Osuusmaksun koron suuruudeksi Keskimaan edustajisto päätti edellisvuosien tapaan 6 % eli 6 euroa osuusmaksulta, yhteensä 759 588 €. Ylijäämänpalautus ja osuusmaksun korko maksetaan asiakasomistajille 25. elokuuta.

− Keskimaan on maksanut ylijäämänpalautusta katkeamatta yli 20 vuoden ajan ja niin haluamme toimia myös tänäkin vuonna. Kevät on ollut hyvin poikkeuksellinen liiketoiminnalle ja koko yhteiskunnallemme koronan vuoksi. Haluamme tästä haastavasta tilanteesta ja liiketoiminnallisesti paljon ennakoitua heikommasta vuodesta huolimatta jakaa viime vuoden ylijäämästä asiakasomistajillemme korkeimman ylijäämäpalautteen vuoden 2010 jälkeen, eli yhden prosentin Osuuskauppa Keskimaasta tehtyjen ostojen määrästä, kertoo Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä

− Me koemme, että ylijäämänpalautuksen maksaminen toimii piristysruiskeena tavallisten keskisuomalaisten ostovoimaan ja samalla tämä on myös tapa tukea yli 133 000 asiakasomistajamme hyvinvointia, Määttä jatkaa.

Suhteellisesta vaalitavasta suoraan henkilövaaliin

Sääntömuutoksen osalta edustajisto hyväksyi esityksen vaalitapaan liittyen. Keskimaan vaaleissa aikaisemmin käytetty suhteellinen vaalitapa muuttuu suoraksi henkilövaaliksi.

− Muutos suhteellisesta vaalitavasta suoraksi henkilövaaliksi mahdollistaa yksittäisen jäsenen lähtemisen ehdolle edustajistoon entistä helpommin, ilman laajaa ehdokaslistaa. Ehdokkaat ovat jatkossa tasa-arvoisemmassa asemassa. Suora vaalitapa on käytössä myös muutamassa muussa S-ryhmän osuuskaupassa, taustoittaa Osuuskauppa Keskimaan talousjohtaja Niko Toivanen.

Edustajiston vaali järjestetään joka neljäs vuosi. Osuuskauppa Keskimaan edustajiston seuraavat vaalit järjestetään vuonna 2021.

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Keskimaan omistajuudessa merkittävin rahana maksettava etu omistajille on Bonus, jota on maksettu alkuvuoden 2020 aikana tammi-maaliskuussa 4,9 miljoonaa euroa. Vuoden 2019 aikana Bonusta maksettiin asiakasomistajille 21,2 miljoonaa euroa.

Keskimaan avaa lähes kaikki ruokaravintolansa sekä Original Sokos Hotel Alexandran ensi viikolla 1.7.202026.6.2020 09:35:00 EESTTiedote

Koronarajoitusten asteittaiset purkamiset vauhdittivat Osuuskauppa Keskimaan päätöksiä avata heinäkuun alussa Original Sokos Hotel Alexandran ravintolapalveluineen sekä molemmat Rossot Jyväskylässä. Turvalliseen asiointiin kiinnitetään korostetusti huomiota ja asiakkaita ohjeistetaan monin eri tavoin pitämään huolta hygieniasta ja huomioimaan turvavälejä.

Vesa Kyllönen nimitetty Osuuskauppa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtajaksi 1.9.2020 alkaen25.6.2020 13:45:00 EESTTiedote

Paluumuuttaja Vesa Kyllönen aloittaa Keskimaan market- ja tavaratalokaupan toimialajohtajana syyskuun alussa. Keskimaalla uransa aloittanut Kyllönen on tehnyt pitkän uran vähittäiskaupan alalla S-ryhmässä. Viimeksi hän on toiminut johtotehtävissä elintarviketeollisuudessa, ja hän siirtyy Keskimaalle Verso Food Oy:n Export Managerin tehtävästä.

Keskimaa kutsuu kaikki lomautetut takaisin töihin15.6.2020 11:55:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa on joutunut koronaviruksen aiheuttamien vaikutusten myötä lomauttamaan osan ravintoloiden, hotellien, ABC-liikennemyymälöiden sekä tavaratalokaupan henkilöstöstä. Yhteensä lomautusuhan alla olleita henkilöitä on ollut yli 700 henkilöä, joista enimmillään 463 on ollut lomautettuina. Rajoitusten purkautuessa asteittain on Keskimaa päättänyt kutsua kaikki lomautetut takaisin töihin mahdollistaakseen ravintola- ja hotelliliiketoimintojen laajemman käynnistämisen.

S-market Palokan mittava myymäläuudistus on valmistunut – myös S-market Korpilahdella, Muuramessa, Vaajalassa ja Äänekoskella toteutettiin miljööuudistukset kevään aikana10.6.2020 09:55:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa on uudistanut toukokuun aikana S-market Korpilahden, Muuramen, Palokan, Vaajalan ja Äänekosken uuden S-market konseptin mukaisiksi. Kaikkiaan Keskimaalla on 24 S-marketia, joista 15 päivitetään uuden myymäläkonseptin mukaisiksi tämän vuoden aikana. Mittavin remontti on toteutettu S-market Palokassa, jossa kaikki myymälän kalusteet on uudistettu kylmäkalusteita ja kassapöytiä myöden. Uudessa S-market konseptissa myymälämiljööt muuttuvat väljemmiksi, valoisammiksi ja modernimmiksi.