Keskimaan edustajiston vaalissa äänestysprosentti ylitti odotukset

Osuuskauppa Keskimaan asiakasomistajat osallistuivat ennakoitua aktiivisemmin Osuuskauppa Keskimaan edustajiston vaaleihin. Vaaleissa annettiin ääniä yhteensä 35 034 (edellisessä vaalissa 26 064). Äänestysprosentiksi muodostui 27,0 % (edellisessä vaalissa 21,5 %). Äänioikeutettuja vaaleissa oli 129 638.

Osuuskauppa Keskimaan edustajiston vaalien äänestysaika oli 4.10.–17.10.2021. Ehdokkaina vaaleissa oli 183 osuuskaupan jäsentä, joista asiakasomistajat pääsivät äänestämään 50-jäsenisen edustajiston. Keskimaan edustajiston vaaleissa oli ensimmäistä kertaa käytössä suora vaalitapa, jossa valituksi tulevat eniten ääniä saaneet ehdokkaat, riippumatta ehdokasilmoitusten äänimääristä. Vaalit toteutettiin sähköisen- ja postiäänestyksen yhdistelmävaalina. Postiäänten osuus oli 60,2 % ja sähköisten äänten osuus 39,8 %.

– Olemme tyytyväisiä asiakasomistajien äänestysaktiivisuuteen vaaleissamme. Äänestysaktiivisuus nousi edellisistä vaaleista jopa 5,5 prosenttiyksikköä vaikka ehdokkaiden määrä oli edellisiä vaaleja pienempi. Edustajisto uudistui laajasti, saimme edustajistoon 28 uutta edustajaa, toteaa Osuuskauppa Keskimaan talousjohtaja Niko Toivanen.

− Sähköinen äänestystapa on otettu hyvin vastaan ja se toimi moitteettomasti läpi vaalien. Odotimme, että näissä vaaleissa sähköisiä ääniä olisi tullut jopa postiääniä enemmän. Näin ei kuitenkaan käynyt, vaan sähköisiä ja postiääniä annettiin lähes samassa suhteessa edellisvaaleihin verrattuna, postiäänten osuus oli 60,2 % kaikista äänistä, summaa Toivanen.

Keskimaan 50-jäsenisessä edustajistossa uusia edustajia on 28. Naisia edustajistoon valittiin 31 (62 %) ja miehiä 19 (38 %). Nuorin edustajistoon valittu on 26-vuotias ja vanhin 81-vuotias. Edustajiston keski-ikä on 53,4 vuotta.

Jäsenalueittaiset äänestysprosentit

Eteläinen jäsenalue 1 (31,2 %)
Jyväskylän jäsenalue 2 (27,5 %)
Pohjoinen jäsenalue 3 (32,3 %)
Toimialueen ulkopuoliset (13,2 %)

Vaaleissa eniten ääniä saaneet jäsenalueittain:

Eteläinen jäsenalue 1:

Leskinen Sari, kassamyyjä, Kangasniemi 911 ääntä
Tupala Mika, prosessinhoitaja, Joutsa   433 ääntä
Jatkonen Seija, yrittäjä, Jämsä    422 ääntä

Jyväskylän jäsenalue 2:

Paloniemi Aila, toimittaja, ex-kansanedustaja, Jyväskylä   998 ääntä
Tiainen Eila, toimittaja, Jyväskylä   621 ääntä
Liukkonen Ari-Pekka, olympiaurheilija, Jyväskylä  540 ääntä

Pohjoinen jäsenalue 3:

Penttinen Aila, myyjä, Viitasaari      519 ääntä
Heikkinen Katri-Maija, marjatilayrittäjä, opiskelija, Multia   465 ääntä
Sorri Erja, opettaja, Keuruu       463 ääntä

Valitun edustajiston toimikausi alkaa Keskimaan sääntöjen mukaan, kun vaalin tulos on julkistettu. Toimikausi on 2021−2025. Uusi edustajisto kokoontuu sääntömääräiseen syyskokoukseen 25.11.2021.

Edustajiston rooli osuuskaupan päätöksenteossa on tärkeä – onhan osuuskauppa jäsentensä omistama yritys. Edustajiston päätösvaltaan kuuluvista asioista voidaan mainita esimerkiksi tilinpäätöksen vahvistaminen ja hallintoneuvoston valinta. Sääntöjen määrittämän roolinsa lisäksi edustajisto toimii näköalapaikkana osuuskaupan toimintaan sekä muodostaa tärkeän keskustelufoorumin osuuskaupan johdon ja asiakasomistajien välille.

Kaikkien Keskimaan vaaleissa äänestäneiden kesken järjestettiin arvonta, jossa palkintoina oli 2 kpl vuoden ruokaostoksia. Palkinnon arvo on 10 000 euroa. Arvonnat on suoritettu ja voittajiin ollaan yhteydessä henkilökohtaisesti.

Uuden edustajiston kokoonpano ja vaalien tulokset löytyvät Keskimaan sivuilta: keskimaa.fi/vaalit

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 624 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 134 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Keskimaa avaa ensimmäisen sähköautojen ABC-latausaseman Keski-Suomessa29.11.2021 10:25:59 EET | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaa avaa ensimmäisen ABC-latausasemansa. Uusi 12 autopaikan ABC-suurteholatausasema avataan Jyväskylään, Prisma Palokan yhteyteen. S-ryhmän osuuskauppojen valtakunnallisen ABC-latausverkoston rakentaminen on käynnistynyt keväällä 2021. Vuoden loppuun mennessä ABC-latauspisteitä on valtakunnallisesti jo yli 50. Keskimaan ABC-latausverkosto laajenee seuraavaksi Joutsaan ja Viitasaarelle.

Osuuskauppa Keskimaa ehdolla valtakunnallisessa vuoden yhteisöllisyysteko 2021 -kilpailussa18.11.2021 11:25:00 EET | Tiedote

Osuuskauppa Keskimaa on ehdolla vuoden yhteisöllisyysteko 2021 -kilpailussa, jossa Oikotien Vastuullinen työnantaja -kampanja palkitsee työelämän parhaan yhteisöllisyysteon. Keskimaa on ollut edelläkävijänä ottamassa käyttöön ja kehittämässä sisäisen viestinnän Workplace-palvelua S-ryhmässä. Tänä vuonna kymmenen työnantajaa kilpailee palkinnosta. Voittaja julkistetaan 9.12.2021, äänestysaikaa on 24.11.2021 saakka.