Keskimaan edustajiston vaalit vuonna 2021 – ehdokkaiden liityttävä jäseniksi viimeistään tämän vuoden aikana

Osuuskaupan edustajiston vaalit järjestetään joka neljäs vuosi. Seuraavat Osuuskauppa Keskimaan edustajiston vaalit pidetään syksyllä 2021. Osuuskaupan vaaleissa voi olla ehdokkaana jäsen, joka on hyväksytty osuuskaupan jäseneksi vaalivuotta edeltäneen vuoden loppuun mennessä, on maksanut osuusmaksun, on täysivaltainen ja asuu jäsenalueella.

Keskimaan edustajisto kuvattuna vuonna 2018.

Osuuskauppa Keskimaan vaalien ehdokasasettelu alkaa syksyllä 2021. Keskimaan edustajistoon valitaan yhteensä 50 jäsentä. Vaalissa äänioikeutettuja ovat kaikki ennen vaalivuoden alkua jäseniksi hyväksytyt ja 15 vuotta täyttäneet osuuskaupan jäsenet. Osuuskaupan vaaleissa voi olla ehdokkaana jäsen, joka on hyväksytty osuuskaupan jäseneksi vaalivuotta edeltäneen vuoden loppuun mennessä, on maksanut osuusmaksun, on täysivaltainen ja asuu jäsenalueella.

− Edellisissä edustajiston vaaleissamme vuonna 2017 ehdokasasettelussa tuli eteen tilanteita, joissa emme voineet hyväksyä henkilöä ehdokkaaksi, koska hän oli liittynyt jäseneksi vasta vaalivuonna. Haluamme vuoden 2021 vaaleihin valmistautuessa korostaa jäsenyyden tärkeyttä jo hyvissä ajoin. Mikäli ehdokkuus tai äänestäminen vaaleissa kiinnostaa, niin nyt on hyvä aika liittyä Keskimaan asiakasomistajaksi, toteaa Osuuskauppa Keskimaan toimitusjohtaja Antti Määttä.

Keskimaan edustajisto hyväksyi kevätkokouksessa sääntömuutoksen vaalitapaan liittyen. Keskimaan vaaleissa aikaisemmin käytetty suhteellinen vaalitapa muuttuu suoraksi henkilövaaliksi.
− Muutos suhteellisesta vaalitavasta suoraksi henkilövaaliksi mahdollistaa yksittäisen jäsenen lähtemisen ehdolle edustajistoon entistä helpommin, ilman laajaa ehdokaslistaa. Ehdokkaat ovat jatkossa tasa-arvoisemmassa asemassa. Suora vaalitapa on käytössä myös muutamassa muussa S-ryhmän osuuskaupassa, taustoittaa Määttä.

Osuuskauppa Keskimaan jäseneksi voi liittyä vielä loppuvuoden aikana, jos ehdokkuus syksyn 2021 vaaleissa kiinnostaa. Liittymällä asiakasomistajaksi 2.–15.11.2020 välisenä aikana on mahdollista saada sadan euron liittymismaksua vastaan sadan euron arvoiset edut hyödynnettäväksi.

Osuuskaupan edustajisto edustaa asiakasomistajia

S-ryhmän alueosuuskaupat ovat jäsentensä omistamia yrityksiä, jonka päätöksentekoon jäsenet voivat ottaa monella tapaa osaa. Jäseniä osuuskaupoissa edustaa edustajisto, joka valitaan vaaleilla osuuskaupan jäsenistä eli asiakasomistajista joka neljäs vuosi. Edustajisto muun muassa päättää osuuskaupan säännöistä, vahvistaa edellisen vuoden tilinpäätöksen ja päättää ylijäämän käytöstä sekä valitsee hallintoneuvoston jäsenet ja tilintarkastajat. Lisäksi edustajiston jäsenet voivat tehdä hallitukselle aloitteita osuuskaupan toimialaan liittyvistä asioista.

Edustajistoa vielä tiiviimmin osuuskaupan päätöksentekoon pääsee osallistumaan hallintoneuvostossa, jonka kokoonpanon päättää edustajisto. Hallintoneuvosto mm. vahvistaa osuuskaupan strategian ja nimittää osuuskaupan toimitusjohtajan.

Asiakasomistajaksi voi liittyä joko Keskimaa toimipaikoissa tai sähköisesti osoitteessa: keskimaa.fi/liity

Keskimaan edustajisto kuvattuna vuonna 2018.

Osuuskauppa Keskimaa on market- ja tavaratalokauppaa, matkailu- ja ravitsemiskauppaa sekä liikennemyymälä- ja polttonestekauppaa harjoittava monialayritys, joka tarjoaa palveluja yli 100 toimipaikassa. Olemme maakunnan markkinajohtaja kaikilla edustamillamme toimialoilla. Keskimaa on Keski-Suomen maakunnan suurimpia yrityksiä yli 632 miljoonan euron liikevaihdolla. Asiakasomistajia on yli 133 000. Keski-Suomen suurimpana yritystyönantajana työllistämme lähes 2000 keskisuomalaista.

Keskimaan työyhteisötutkimuksessa koronavuonna kaikkien aikojen paras tulos27.11.2020 08:15:00 EETTiedote

Palvelualalla historiallisen vaikeasta vuodesta huolimatta Keskimaan tuoreessa henkilöstötutkimuksessa on saavutettu kaikkien aikojen paras tulos. Ihmisten turvallisuudentunne ja työtyytyväisyys ovat säilyneet tai jopa kehittyneet haastavista olosuhteista huolimatta. Vuosittain toteutettavaan työtyytyväisyystutkimukseen vastasi lähes 1700 Keskimaan työntekijää, mikä on peräti 92,7% henkilöstöstä. Tulokset paranivat edellisestä vuodesta jopa neljä pistettä, ennätykselliselle 78,2 tasolle.

Keskimaan Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanja auttaa yhteen yli 101 000 keskisuomalaista16.11.2020 09:45:00 EETTiedote

Osuuskauppa Keskimaa toteuttaa jo neljännen kerran Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan, jossa keskitytään keskisuomalaisille iloa ja hyvää mieltä tuottaviin konkreettisiin tekoihin. Tänä syksynä Keskimaa etsi yhteistyökumppaneita, jotka pystyvät auttamaan keskisuomalaisia kohtaamaan toisensa poikkeusaikaan sopivalla tavalla. Hakemuksia tuli yli 130 taholta, joista 56 lahjoituskohteen myötä mahdollistetaan yli 101 000 keskisuomalaista kohtaamista. Lahjoituksen kokonaissumma on lähes 138 000 euroa.

Keskimaan tulos jäämässä merkittävästi edellisestä vuodesta − henkilökunta ansaitsee erityiskiitoksen haastavan vuoden osalta21.10.2020 11:00:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaan tammi-syyskuun liikevaihto oli 467,1 miljoonaa euroa. Liikevaihto laski 1,0 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammi−syyskuun tulos ennen veroja oli 9,0 miljoonaa euroa ja operatiivinen tulos 9,1 miljoonaa euroa, mikä on 7,6 miljoonaa euroa heikompi kuin viime vuonna. Kasvua on tullut päivittäistavarakaupasta, kun taas matkailu- ja ravitsemiskauppa on laskenut ennennäkemättömästi. Koko vuoden operatiivisen tuloksen ennakoidaan jäävän merkittävästi edellisestä vuodesta ja päätyvän noin 11 miljoonan euron tasolle.

Yli 130 hakemusta Keskimaan Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskohteiksi20.10.2020 09:50:00 EESTTiedote

Osuuskauppa Keskimaa toteuttaa jo neljännen kerran Ilo auttaa -hyväntekeväisyyskampanjan, jossa keskitytään keskisuomalaisille iloa ja hyvää mieltä tuottaviin konkreettisiin tekoihin. Keskimaa etsi syksyn aikana kohteita, jotka pystyvät omalla toiminnallaan auttamaan ihmisiä kohtaamaan turvallisesti toisensa. Hakemuksia tuli yli 130 taholta. Yhteistyön rakentaminen on käynnissä ja avustuskohteista päästään kertomaan tarkemmin marraskuussa.