”Keskittyminen pelkästään menoihin vanhentunutta” STTK esittää kehysbudjetoinnin uudistamista

Kehysbudjetointi asettaa katon valtion menoille hallituskauden aikana. Koronapandemia ja Ukrainan sota ovat haastaneet kehysbudjetoinnin. Molempien vuoksi Suomessa on jouduttu poikkeamaan perinteisestä kehysbudjetoinnista ja rajaamaan osa menoista kehysten ulkopuolelle.

─ Nykyinen kehysbudjetointi oli perusteltua vielä 2000-luvun alussa, kun nopea talouskasvu kasvatti voimakkaasti verotuloja. Menokehysten avulla voitiin tällöin turvata se, että kasvaneita verotuloja ei käytetä välittömästi uusiin menoihin, vaan julkisen talouden vahvistamiseen, STTK:n pääekonomisti Patrizio Lainà toteaa.

Kehysmenettely otettiin käyttöön vuonna 1991 ja sitä on uudistettu vuonna 2003. Se ei kuitenkaan ole onnistunut estämään valtion velkaantumista, on tehnyt elvyttämisestä tehotonta ja johtanut hallinnonalojen siiloutumiseen.

STTK:n mielestä joustamaton ja ainoastaan menopuoleen keskittyvä kehysbudjetointi onkin ajatuksena vanhentunut ja sitä on uudistettava vastaamaan nykyisiä tarpeita.

─ Esitämme, että tulot eli verotus on otettava budjetointiin mukaan. Hyvinvointialueiden rahoitus on jätettävä kehysten ulkopuolelle. Kehysbudjetointiin on lisättävä elvytysvara yllättävien kriisien varalta ja julkiset investoinnit on kehyksen puitteissa mahdollistettava nykyistä paremmin.

─ Kokonaan kehysbudjetointia ei tarvitse hylätä, Lainà korostaa.

Ainoastaan täysin poikkeuksellisia tilanteita varten STTK:n mielestä on säilytettävä valmius luopua kehysbudjetoinnista väliaikaisesti.

─ On aina muistettava, että kehysbudjetointi on työkalu julkisen talouden hallinnoimiseksi, ei päämäärä itsessään, Patrizio Lainà korostaa.

(Video kehysbudjetoinnin uudistamisesta katsottavissa klo 9.00 alkaen: https://youtu.be/hi89xityMUg)

Katsoaksesi videon lähteestä youtu.be, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Kehysbudjetoinnin kehittäminen | Patrizio Lainà, STTK:n pääekonomisti

STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja noin 450 000 jäsentä.

STTK:n hallitus Eurooppa-päivänä: Yhtenäisen Euroopan arvo näkyy nyt9.5.2022 13:48:12 EEST | Tiedote

Venäjän hyökkäyksellä Ukrainaan on merkittävä vaikutus Suomen ja Euroopan taloudelle. Venäjään kohdistuvilla talouspakotteilla ja irtaantumisella venäläisestä energiasta on vaikutuksia myös suomalaisen palkansaajan asemaan. - Sodan vaikutukset iskevät vasta pandemiasta selvinneeseen talouteemme ja palkansaajien ostovoimaan. Uskon kuitenkin, että tehdyt ratkaisut ovat Suomen ja Euroopan kokonaisturvallisuuden kannalta ainoat mahdolliset ja niillä on kansalaisten laaja kannatus, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola korostaa. Venäjän hyökkäys Ukrainaan yllätti Euroopan, vaikka sota on ollut käynnissä jo vuodesta 2014. - Olemme seuranneet tätä sotaa kauhistuneina ja tunnemme vahvaa myötätuntoa ukrainalaisia kohtaan omankin historiamme kautta. Suomen turvallisuuspoliittinen asema on muuttunut merkittävästi. Emme kuitenkaan onneksi ole tässä tilanteessa yksin. Yhtenäisen ja vahvan Euroopan sekä Euroopan unionin jäsenyyden arvo realisoituu nyt, Palola painottaa. Suomen turvallisuuspoliittiset ra

STTK:n hallitus: Tulehtunut työmarkkinatilanne ratkeaa vain palkkaohjelmalla ja rahalla11.4.2022 13:07:55 EEST | Tiedote

STTK:n hallitus keskusteli tänään monin tavoin tulehtuneesta työmarkkinatilanteesta, erityisesti kuntasektorilla. - On selvää, että kunta-alan tilanne ei ratkea ilman useammalle vuodelle rakentuvaa palkkaohjelmaa ja siihen osoitettavaa rahaa. Tälläkin hetkellä työvoimapula erityisesti terveys- ja sosiaalialalla sekä pelastustoimessa syvenee ja laajenee. Palkkaohjelmalla varmistetaan hyvinvointiyhteiskuntamme julkisten palvelualojen vetovoima nyt ja tulevaisuudessa ja sen myötä kaikille suomalaisille kattavat ja laadukkaat palvelut, puheenjohtaja Antti Palola toteaa. STTK:n hallitus tyrmää pakkolait. - Täysin laillisia työtaistelutoimia ei saa vesittää pakottavalla lainsäädännöllä. Lakko on perusoikeus eikä sitä pidä rajoittaa. Hoitajajärjestöt ovat ilmoittaneet antavansa lakkokohteissa suojelutyötä välittömään hoitoon potilaiden hengen turvaamiseksi tai pysyvän vakavan vammautumisen estämiseksi. Ainoa paikka aukoa työmarkkinoiden umpisolmuja yleensä ja nyt hoitajalakkoa on STTK:n miele