Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Aasian vapaakauppasopimus poistaa kaupankäynnin esteitä – ”Yrityksillä on nyt tuhannen taalan paikka”

Keskuskauppakamarin kansainvälisistä asioista vastaavan asiantuntijan Jenni Isolan mukaan Aasian vapaakauppasopimus RCEP tiivistää Euroopan ja Aasian maiden keskinäistä talousyhteistyötä ja kiristää kilpailua alueella. Suomalaisyrityksillä on nyt tuhannen taalan paikka ottaa kaikki hyöty irti maailman suurimmasta vapaakauppasopimuksesta. Parhaimmassa tapauksessa sopimus tulee karsimaan turhia kaupan esteitä ja takaamaan yrityksille tasavertaiset toimintaedellytykset.
Keskuskauppakamarin kansainvälisistä asioista vastaava asiantuntija Jenni Isola.

”Kaakkois-Aasian alueen nousevat maat, joissa taloudet kasvavat ja väestö on nuorta, tarjoavat suomalaiselle huippuosaamiselle juuri nyt lukuisia mahdollisuuksia. Lokaali läsnäolo korostuu nyt enemmän kuin koskaan. Alueella kauppaa tekevät yritykset tulevat hyötymään alueen sisäisten tullien ja muiden kaupan esteiden poistamisesta. Heille avautuu mahdollisuuksia kehittää tuotanto- ja hankintaverkostojaan tehokkaasti”, Isola sanoo.

Isola korostaa, että Suomi pienenä vientivetoisena valtiona on hyvin riippuvainen EU:n vapaakauppasopimuksista. Niiden hyödyntäminen muun muassa Japanin, Etelä-Korean, Singaporen ja Vietnamin kanssa toivottavasti vauhdittaa EU:ta lisäämään panoksia tuleviin sopimusneuvotteluihin. Sopimuksen myötä yritysten luottamus tehdä liiketoimintaa alueella kasvaa ja yrityksille avautuu uusia liiketoimintamahdollisuuksia.
Isolan mukaan RCEP-sopimus on tärkeä työkalu Kiinan talouspolitiikan ajamiseksi maailmanlaajuisesti. Kiinan asema parantuu sopimuksen myötä merkittävästi.

”Kiinan osalta sopimus parantaa heidän tavoitteitaan uudessa viisivuotissuunnitelmassa, jossa tähdätään Kiinan kotimaan ja lähialueiden talouden roolin merkityksen lisäämiseen laajemman kansainvälisen kaupan kustannuksella”, Isola sanoo.

Kiina on jo pitkään ollut Suomen viidenneksi tärkein kauppakumppani. Japanin ja Etelä-Korean kaupan osuus on ollut nousussa varsinkin näiden maiden kanssa solmittujen EU-vapaakauppasopimusten ansiosta. Isolan mielestä mahdollisuuksia ei ole kuitenkaan vielä käytetty maksimaalisesti hyväksi.

Suomi-Kaakkois-Aasia kauppayhdistyksen puheenjohtajan ja IPR-asiantuntijan Jani Kaulon mukaan vapaakauppasopimus mahdollistaa suomalaisyrityksille Kaakkois-Aasian maiden kilpailuetujen hyödyntämisen esimerkiksi tuotannossa ja siellä valmistettujen tuotteiden kustannustehokkaan viemisen muiden Aasian maiden markkinoille.

”Aasian alueen vapaakauppasopimuksessa on mukana nopeasti talouksiaan kasvattavat Kaakkois-Aasian maat (ASEAN), jotka sijaitsevat keskellä vapaakauppasopimuksen aluetta ja muodostavat jo nyt yli 600 miljoonan ihmisen markkinat. Sopimuksessa on mukana myös immateriaalioikeuksien suojeleminen, mikä tulee vauhdittamaan IPR-lainsäädännön ja -toimintaympäristön kehittymistä erityisesti sopimukseen liittyneissä kehittyvissä maissa", Kaulo sanoo.

Keskuskauppakamarin kautta yritykset saavat tietoa muun muassa ulkomaankaupan asiakirjoista, pääsevät mukaan maailmanlaajuiseen kauppakamariverkostoon ja 18. bi-lateraaliseen kauppayhdistykseen, joita Keskuskauppakamari tällä hetkellä hallinnoi. Suomi-Kaakkois-Aasia, Suomi-Kiina, Suomi-Hong Kong, Suomi-Australia, Suomi-Japani, ja Suomi-Korea kauppayhdistykset keräävät yhteen Suomen johtavat kohdemarkkinoiden asiantuntijat ja avaavat oikeita ovia kohdemaahan saavuttaessa.

Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Kaivatut ratkaisut helpottamaan osaajapulaa jäivät kehysriihessä toteuttamatta17.4.2024 09:01:43 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari pitää huojentavana, että hallitus säästi kehysriihessä koulutuksen merkittäviltä leikkauksilta vaikeassa taloustilanteessa, mutta samalla uupumaan jäivät myös kaivatut panostukset osaavan työvoiman saatavuuteen. Keskuskauppakamarin osaajakyselyyn vastanneista yrityksistä jo lähes 70 prosenttia kokee, että osaajapula on muodostunut niille kasvun esteeksi.

Keskuskauppakamari: Leikkaukset ymmärrettäviä - panostukset kasvuun välttämättömiä16.4.2024 16:42:21 EEST | Tiedote

Hallituksen kehysriihessä päättämät säästöt ja veronkorotukset ovat Keskuskauppakamarin mukaan välttämättömiä, jotta hallitus onnistuu taittamaan valtion velkaantumisen hallitusohjelman suunnitelmien mukaan. Keskuskauppakamari pitää tärkeänä, että sopeutustoimien ja veronkiristysten rinnalla hallitus päätti myös kasvua tukevista toimista, joilla voidaan kääntää Suomen suunta.

Keskuskauppakamari: Kehysriihessä on löydettävä lisää kasvun eväitä – pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät Suomea pelasta15.4.2024 06:48:00 EEST | Tiedote

Keskuskauppakamari painottaa, että tulevassa kehysriihessä on löydettävä uusia kohdennettuja keinoja talouden kasvun edistämiseksi. “Vaikka nykyiset sopeutustoimet ovat tarpeellisia julkisen talouden tasapainottamiseksi, pelkät leikkaukset ja veronkorotukset eivät yksin riitä kääntämään Suomen taloutta kasvu-uralle", toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Romakkaniemi.

Kauppakamarien tilasto: Vienti romahti maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuodesta – ”lakkojen vaikutus selkeä”9.4.2024 06:57:00 EEST | Tiedote

Kauppakamarien vientiasiakirjatilastojen mukaan ulkomaakaupan vienti väheni maaliskuussa 30 prosenttia edellisvuoden vastaavaan aikaan verrattuna. Alkuvuonna eli tammi-helmikuussa vienti vielä kasvoi edellisvuoteen verrattuna. ”Maaliskuun luvuissa näkyy selkeästi se, mitä poliittinen lakko teki Suomen viennille: romahdutti sen”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.