Keskuskauppakamari aloittaa yritysten vastuullisuuskoulutukset

Keskuskauppakamari aloittaa ensi syksynä yritysten vastuullisuuskoulutukset, joiden tavoitteena on varmistaa, että suomalaiset yritykset ovat vastuullisuuden suunnannäyttäjiä koko maailmassa.

Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen. Kuva: Kimmo Penttinen.

Ensimmäinen vaihe yritysvastuukoulutuksissa koskee päästövähennyksiä. Tavoitteena on, että yritykset ovat hiilineutraaleja vuoteen 2035 tai viimeistään vuoteen 2040 mennessä. Päästövähennyksissä keskitytään aluksi yritysten oman toiminnan, logistiikan ja energiankäytön aiheuttamiin päästöihin. Yritykset voivat turvautua myös päästöjen kompensoimiseen, mikäli muut varteenotettavat keinot suorien päästöjen vähentämiseksi on käytetty.

Yritykset ovat ymmärtäneet sen, että asiakkaat vaativat jo vastuullista toimintaan. Vastuullinen yritystoiminta vahvistaa yritysten kilpailukykyä ja liiketoiminnan kannattavuutta”, sanoo Keskuskauppakamarin vastuullisuusasiantuntija Eero Yrjö-Koskinen.

Keskuskauppakamarin perustaman vastuullisuuslautakunnan tehtävänä on valmistella elinkeinoelämän tarpeisiin sopivia vastuullisuusjärjestelmiä neljästä aihekokonaisuudesta. Kokonaisuuksiin kuuluvat ilmastopäästöt, ihmisoikeudet, sosiaalinen vastuu ja ympäristövastuu. Lautakunnan tehtävänä on määritellä niitä koskevat tavoitteet, suunnitella koulutustilaisuuksia sekä arvioida yhtiöiden edistymistä vastuullisuusjärjestelmien toimeenpanossa. Lautakunta voi myös ottaa kantaa ajankohtaisiin vastuullisuuskysymyksiin antamalla suosituksia ja kannanottoja näistä aiheista.

Lautakunnan puheenjohtajaksi on valittu Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulun dekaani Hanna-Leena Pesonen ja varapuheenjohtajaksi OP-ryhmän brändi- ja yritysvastuujohtaja Kati Ihamäki. Muut jäsenet ovat yritys- ja järjestötaustaisia.

”Lautakunnassamme on vahvaa osaamista yritysvastuusta niin yrityspuolelta kuin akateemisesta ja järjestömaailmastakin”, Yrjö-Koskinen sanoo.

Koulutukset alkavat ensi syksynä Helsingissä, Turussa, Tampereella, Oulussa, Kuopiossa ja Vaasassa. Koulutustilaisuudet ovat avoimia kaikille yrityksille.

Vastuullisuuslautakunnan jäsenet:

• Puheenjohtaja: Hanna-Leena Pesonen, dekaani, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu
  • Varapuheenjohtaja: Kati Ihamäki, brändi- ja yritysvastuujohtaja, OP-ryhmä
  • Anne Ekberg, viestintä- ja markkinointijohtaja, Fiblon Oy
  • Minna Halme, professori, Aalto-yliopisto
  • Terhi Koipijärvi, viestintäjohtaja, Metsähallitus
  • Jorma Mikkonen, yhteiskuntasuhdejohtaja, Lassila & Tikanoja Oy
  • Ari Nissinen, kehittämispäällikkö, Suomen ympäristökeskus
  • Anja Peltonen, johtaja (kuluttajapolitiikka), Kilpailu- ja kuluttajavirasto
  • Michaela Ramm-Schmidt, johtaja (yritysyhteistyö), Baltic Sea Action Group
  • Lea Rankinen, vastuullisuusjohtaja, SOK
  • Elina Seppälä, Energy Sourcing Director, Stora Enso Oy
  • Leo Stranius, toiminnanjohtaja, Kansalaisareena

Kauppakamari: Neljäsosa yrityksistä uskoo Brexitin vaikuttavan liiketoimintaan16.10.2019 07:00:00 EESTTiedote

Kauppakamareiden tuoreen kyselyn mukaan jopa 26,5 prosenttia suomalaisyrityksistä ilmoittaa Britannian mahdollisen EU-eron vaikuttavan suoraan niiden liiketoimintaan. Vastaavasti 48,4 prosenttia yrityksistä on sitä mieltä, ettei Brexitillä ole vaikutusta niiden toimintaan. Peräti 25,1 prosenttia yrityksistä ei kuitenkaan vielä osaa sanoa, vaikuttaako Brexit niiden liiketoimintaan. Keskuskauppakamari onkin huolestunut epävarmojen yritysten näin suuresta määrästä.

Suomen pitäisi ottaa Virosta mallia startup-yritysten toimintaedellytysten kehittämiseen2.10.2019 10:03:41 EESTTiedote

Startup-yritysten toimintaedellytysten parantamiseksi Suomi voisi ottaa monessa asiassa esimerkkiä Virosta, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Erkko Meri. Viro on ollut viime vuosina useissa kansainvälisissä vertailuissa Suomen yläpuolella, kun arvioitavana on ollut, mikä Euroopan maa on paras kasvuyritysten toiminnan näkökulmasta. Ei ole sattumaa, että Viro on kärkisijoilla myös tarkasteltaessa startup-yritysten määrää suhteessa väkilukuun.